Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر به حساب می‌آید که بر اثر پیشروی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده و بین استان‌های گلستان و مازندران قرار گرفته است، مساحت آن حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع و میانگین عمق آن ۴ متر است.

این خیلج از نظر زیست محیطی، جغرافیایی، وجود آبزیان و پرورش شیلات و ماهیان از اهمیت زیادی برخوردار است، در سال ۱۳۵۴ خلیج گرگان و تالاب میانکاله به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خلیج بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

هفته گذشته علی محمد زنگانه، استاندار گلستان با لحنی متفاوت به نامه علی کلانه، رئیس منطقه حفاظت‌شده‌ میانکاله واکنش نشان داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   علی کلانه در این نامه خواستار توقف لایروبی کانال آشوراده شده بود. متن نامه رئیس منطقه حفاظت‌شده‌ میانکاله بدین شرح است: با عنایت به بازدید میدانی از محل انجام عملیات لایروبی و پیرو مکاتبه با معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست مشاهده می‌شود الزامات ذکرشده رعایت نشده و حتی پلان اجرایی و نقشه‌های فنی تاکنون ارائه نشده است، بنابراین لازم است نسبت به توقف عملیات اقدام نموده تا برای ادامه آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.

برای بررسی بهتر این موضوع نظر کارشناسان محیط زیست را در خصوص لایروبی کانال آشوراده جویا شدیم.

حنیف رضا گلزار گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و تبخیر سالانه سطحی دریا به حجم ۳۹۷ میلیارد متر مکعب، تا پایان قرن جاری میلادی تراز آب دریای خزر ۹ تا ۱۸ متر کاهش پیدا خواهد کرد، یعنی به اندازه ۷ سد امیرکبیر کرج در سال از دریای خزر آب تبخیر می‌شود. با وجود چنین شرایطی، لایروبی یک کار بیهوده است. 

به گفته کلانه، استاندار معتقد است که بخشی از لایروبی برای عبور و مرور قایق‌های مرزبانی در دریاست اما برای دسترسی بهتر مرزبانی به دریا با یک هزینه بسیار پایین‌تر می‌توانند، پاسگاه مرزبانی از داخل خلیج  را به دریا منتقل کنند.

فریماه امیدی گفت: با از میان رفتن این تبادل آبی که حاصل لایروبی است، خلیج گرگان تا یک دهه آینده بطور کامل خشک و به مرکز و کانونی برای ریزگرد‌ها در منطقه تبدیل می‌شود، این امر باعث بروز ریز گردها و مشکلات تنفسی ساکنان منطقه خواهد شد.

 به گفته‌ فریماه، وقتی دستگاه‌های لایروبی را به آن منطقه وارد می‌کنیم، محیط زیستِ تمام منطقه را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهیم که از جمله آثار آن تخریب پوشش گیاهی، تاثیر منفی بر اکوسیستم، تخریب محل زندگی موجودات زنده در فرآیند لایروبی است.

این کارشناس آب و محیط زیست گفت: از اسفند ۱۴۰۰ و بعد از بازدید رئیس جمهور دستور داده شد تا احیای خلیج گرگان در دستور کار قرار بگیرد و فعالیت‌های مربوط به احیا انجام شود. از فروردین ۱۴۰۱ مقدمات آن فراهم شد و یک اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای لایروبی کانال آشوراده در ابتدا اختصاص یافت که این کانال را در اولویت قرار دادند.

کارشناسان معتقدند در صورت لایروبی نادرست کانال آشوراده، جزیره‌ای ۱۰۰ هکتاری از رسوب به وجود می‌آید که خاک آن به چشم مردم استان‌های شمالی می‌رود، پروژه ای که استاندار گلستان معتقد است لحظه ای نباید متوقف شود!.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست تالاب میانکاله خلیج گرگان لایروبی تالاب استاندار گلستان کانال آشوراده خلیج گرگان دریای خزر محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان، گفت: با اجرای پویش ملی سلامت در استان بیش از ۳۲ هزار نفر شامل ۱۵ هزار و ۵۳۸ بیمار دیابتی نوع ۲ و ۱۶ هزار و ۵۷۳ بیمار فشار خون بالا در استان شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، موسی‌الرضا شبیهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان، اظهار داشت: در راستای اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان از 20 آبان تا 30 دی‌ماه یک میلیون و 42 هزار و 576 نفر معادل 75.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان غربال‌گری شدند.

وی با اشاره به شناسایی 19 هزار و 459 بیمار با احتمال دیابت و 18 هزار و 470 بیمار با احتمال فشار خون بالا در این طرح، گفت: مرحله دوم پویش ملی سلامت با هدف تایید بیماری در افراد مشکوک دیابت و فشار خون شناسایی شده از بهمن ماه در استان آغاز شد.

به گفته وی، در این مرحله بیماران با احتمال دیابت و فشار خون به مراکز خدمات جامع سلامت فراخوان شده و توسط پزشکان ارزیابی و برای تمام بیماران مشکوک به دیابت، دوباره تایید بیماری قندخون وریدی درخواست می‌شود.

شبیهی ادامه داد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون 53.8 درصد افراد مشکوک به دیابت و 42.5 درصد افراد مشکوک به فشارخون شناسایی شده در پویش ملی سلامت توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت و پس از تائید بیماری تحت درمان دارویی قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: تشخیص به‌هنگام بیماری دیابت و فشار خون یکی از اهداف اصلی پویش ملی سلامت بود که در این راستا نتایج قابل قبولی در گلستان به‌دست آمد.

به گفته وی، قند خون بالا به مرور زمان می‌تواند به رگ‌های خون‌رسان و اعصاب کنترل‌کننده قلب آسیب برساند ضمن این‌که احتمال بیماری قلبی عروقی در بیماران دیابتی 2 برابر بیشتر از افراد دیگر است.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان افزود: همچنین فشار خون بالا ممکن است باعث آسیب عروق شود و در نتیجه رسیدن خون به قسمت‌های مختلف بدن، از جمله اعضای حیاتی مانند قلب را دشوارتر کند و فرد را بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

شبیهی یادآور شد: فشار خون بالا و دیابت، خطر بروز انواع عوارض ناشی از بیماری دیابت را نیز بیشتر می‌کند، بنابراین حفظ فشار و قند خون در محدوده سلامت بسیار مهم است و تشخیص به‌هنگام بیماری و درمان مناسب احتمال بروز عوارض را در فرد کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اصلاح سبک زندگی سالم برای محافظت از عوارض دیابت و فشار خون بالا از افراد بالای 18سال که در مرحله اول پویش ملی سلامت توسط کادر بهداشت به آنان اعلام شده که قند خون یا فشارخون غیر طبیعی دارند خواست برای تایید و تشخیص به هنگام بیماری خود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و در انجام این امر مهم با پزشکان مراکز همکاری کنند.

انتهای پیام/581/

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • تبدیل کیش به جزیره ایران آینده
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان
  • ده اشتباه رایج در طراحی آشپزخانه و نحوه انجام ندادن آن
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز هفتم فروردین
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز