Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@10:29:44 GMT

مناقشه بین دو استان، عروس خزر را سیاه‌بخت کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۸۵۵۴

مناقشه بین دو استان، عروس خزر را سیاه‌بخت کرد

خلیج گرگان در حال خشک‌شدن است و به گفته استاندار پیامدهای آن باعث می شود که دیگر گلستان جایی برای زندگی کردن نباشد ولی برای قلب رنجور گلستان باید محیط زیست مازندران تعیین و تکلیف کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ پس از پیگیری های زیادی که مدیران استانی انجام دادند و با توجه به ابهاماتی که در برخی مقررات زیست محیطی تالاب میانکاله و خلیج گرگان وجود داشت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تدبیری حفاظت از این تالاب و خلیج را که پیش از این توسط محیط زیست مازندران مدیریت می شد  به طور مشترک به دو استان گلستان و مازندران واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که آن زمان از سویی برخی از رسانه‌های استان به تعبیر خریدن وقت برای عدم تحقق وعده های دولت روحانی تعبیر شد، چرا که این اختلاف نظرها باعث شده بود که جز مطالعه کار دیگری برای خلیج گرگان صورت نگیرد.

در حالی که اسم و هویت خلیج گرگان موقعیت جغرافیایی و اختیارات آن را کاملا مشخص می کند ولی همچنان حفاظت از این منطقه استراتژیک و مهم که سهم قابل توجه ای در تولید و پرورش ماهیان خاویاری دارد در اختیار استان مازندران است و این مسئله باعث شده که هربار که بنا است که طرحی در این منطقه رقم بخورد با ممانعت های محیط زیستی استان هم جوار رو به رو شود.

دود این جنگ مرزی بین دو استان مازندران و گلستان به چشم محیط زیست رفته و امروز خلیج گرگان عروس دریای خزر نفس های آخرش را می کشد و حتی اراده رئیس جمهور هم برای نجات خلیج گرگان گویا باعث نشده مسئولان مستاصل استان گلستان و مازندران به خود بیاید و نیاز است از سوی مقام رئیس جمهور با باعث بانیان این وضع برخورد قاطع تری صورت بگیرد.

این تزلزل شائبه هایی را در بین مردم به وجود آورده که همه این اتفاقات برای سود بیشتر است، سوال اساسی مردم این است که خاک با ارزش خارج شده از دریا بر اثر لایروبی چه می شود؟

در هر صورت به نظر می رسد که مدیریت مشترک این دو منطقه بین استان گلستان و مازندران کار به جایی نبرده است و مردم گلستان انتظار دارند که حال که مدیریت محیط زیست استان همجوار توان پاسخگویی به حل مشکلات محیط زیستی را ندارد این منطقه تا زمان خروج از بحران به صورت ملی تصمیم گیری شود و یا آنکه اختیارات رئیس سازمان محیط زیست به استان گلستان سپرده شود و در صورت بروز کوتاهی مسئولان هم قاطع تر با این مسئله برخورد کنند.

حتی برای جزیره آشوراده نیز مناقشه ای برای راه دسترسی وجود داشت و با وجود اینکه در دو دولت توسط دو رئیس جمهور دستورات ویژه ای صادر شده اما در عمل این طرح گردشگری با مشکلات زیادی رو به رو بوده و قدم از قدم برداشته نشده است.

این مناقشات در حالی است که در همان استان مازندران و در فاصله 20 کیلومتری میانکاله پتروشیمی در حال ساخت بود و علاوه بر آن محیط زیست استان مازندران زنجیره های زیادی از زمین خواری، جنگل خواری، ساحل خواری و غیره متصل شده که اگر تصمیم ملی و شخص رئیس جمهور نبود بسیاری از این مشکلات حل نمی شد و در چنین فضایی سوال مردم گلستان این است که آیا استان همجوار ما می تواند در حوزه جغرافیایی استان گلستان تصمیمات قاطع و مدبرانه ای بگیرد.

این فشارها به استاندار گلستان باعث شد که در جلسه ای با حضور مشاور رئیس جمهور عنوان کند که اگر مشکلات خلیج گرگان و آشوراده حل نشود دیگر دلیلی برای ماندن در استان ندارد، گرچه در جلسه ای تجلیل از فعالان محیط زیستی استاندار گلستان به تمکین از مسائل محیط زیست اقرار کرد ولی این مسئله دلخونی مسئولان استان را نشان می دهد که در برابر خواسته های به حق مردم چیزی برای عرضه کردن ندارند.

طرح گردشگری جزیره آشوراده نیز همین وضعیت را دار د و بنا است که تا دو هفته آینده شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در خصوص طرح جامع منطقه نمونه گردشگری آشوراده اعمال نظر کند.

استاندار گلستان در این باره می گوید: اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده که مورد تاکید رئیس جمهور نیز هست، متاسفانه با مشکلاتی همراه شده که امیدواریم به زودی رفع شود و بتوانیم با اجرای این طرح از ظرفیت طبیعی جزیره برای حضور گردشگران استفاده کنیم.

علی‌محمد زنگانه افزود: جزیره آشوراده کد روستایی دارد و روزگاری مردم در آن ساکن بودند اما به جهت بالا آمدن آب ساکنان آن تخلیه شده اند و امروز متاسفانه به نقطه ای رسیده ایم که برای گردشگری اجازه استقرار شبانه داده نمی شود.
استاندار گلستان خاطرنشان کرد: طرح گردشگری آشوراده پیش تر مورد تصویب قرار گرفته بود اما در حال حاضر سنگ اندازی هایی برای اجرای آن شده است.

او همچنین ادامه داد: طرح علاج بخشی خلیج گرگان مصوبه ستاد ملی تالاب های کشور است و پس از طی مراحل اولیه به نقطه ای رسیده که پیمانکار در حال احداث دایک و اجرای لایروبی کانال ها و اقدامات مورد نیاز آن است.
در خصوص خلیج گرگان نیز در هفته نخست پس از سفر رییس جمهور، نقشه برداری هوایی از کانال های آشور، چپاقلی و خزینی از سوی سازمان بنادر و دریانوری اجرایی شد و در ادامه عملیات هیدروگرافی برای بروزرسانی اطلاعات و داده‌های مربوط به ترازسنجی آب خلیج گرگان به اتمام رسید.

در حال حاضر عملیات احداث سد خاکی و نگهدارنده برای رسوبات استحصالی از عملیات لایروبی در مراحل آخر قرار دارد و با مهیا شدن این بخش، عملیات کاتر ساکشن های لایروب در خلیج گرگان و انتقال رسوبات به محل پیش‌بینی شده انجام می شود.

بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده  ۸۰۰ هزار متر مکعب است.

با این وجود مردم نگران این مسئله هستند که این طرح  و برنامه ها باز متوقف شود و دولت نسبت به ارائه برنامه ها خلف وعده کند و با توجه به اتفاقات رقم خورده سوال این است که آیا مدیریت خلیج گرگان مطلوب دولت است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استاندار گلستان استان مازندران جزیره آشوراده استان گلستان طرح گردشگری رئیس جمهور خلیج گرگان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ‌طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان باتفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حیدر آسیابی شب گذشته در نشست رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جماعات کشور با نماینده، ولی فقیه در استان گلستان اظهار داشت: خوشبختانه طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان با تفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است.

 رئیس کل دادگستری گلستان افزود: پتروشیمی گلستان یکی از طرح‌هایی بود 16 سال ابتر مانده بود که با تفویض اختیارات ویژه از طرف رئیس قوه قضاییه به دادگستری استان، مشکلات پیچیده حقوقی طی 16 ماه تلاش شبانه روزی رفع شد.

وی ادامه داد: طرح گردشگری آشوراده هم از 25 سال پیش بلاتکلیف مانده بود که با اقدام جهادی دادگستری طی یک ماه، مشکل حقوقی آن رفع و مقدمات اجرای طرح فراهم‌ شد.

آسیابی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری صیانت از انفال است گفت: منطقه زیارت گرگان 20 سال جولانگاه ساخت و ساز‌های غیرمجاز بود که با اقدام دادگستری استان و کنترل ورودی این منطقه اکنون 2 سال است ساخت و ساز غیرمجاز متوقف شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان از تلاش برای حل مشکل سند واحد‌های مسکونی در 300 روستای استان هم گفت و افزود: 47 درصد جمعیت گلستان روستایی هستند و یکی از معضلات در این بخش موضوع اسناد زمین‌های حاشیه روستا‌ها بود که با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و دریافت مجوز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، مشکل سند 15 هزار خانوار روستایی حل شد که سرمایه اجتماعی عظیمی و موجی از رضایت مردمی را به دنبال داشت.

 آسیابی افزود: رویکرد قوه قضاییه جلب رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی و کمک به دولت برای تحقق شعار سال در زمینه جهش تولید است.

وی ادامه داد: در سال 1402 بیش از 100 واحد تولیدی در استان احیا و یا از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری شد که در نتیجه این اقدام بیش از 3 هزار شغل حفظ شد.

رئیس کل دادگستری گلستان تعیین تکلیف پرونده کثیرالشاکی موج‌های آبی گنبدکاووس را نیز یکی دیگر از توفیقات دادگستری استان در سال 1402 برشمرد.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • تصاویری از مراسم گرامیداشت شهدای دانش آموز در دبیرستان ایرانشهر گرگان
  • رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد
  • گرد همایی منطقه‌ای ائمه جمعه منطقه یک کشور در گلستان
  • بازشدن گره های کور چنددهه ای استان گلستان با اهتمام دستگاه قضایی 
  • ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان
  • مهندس حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان شد
  • افزایش ۲۰ درصدی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ استان گلستان
  • اعزام ۵ هزار گلستانی به حج تمتع از ۱۲ خردادماه
  • افزایش ظرفیت اسمی و کانتینری بنادر و احیای خلیج گرگان