Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طی هشت سال اخیر سال، در دید مردم عراق چیزی از محبوبیت حشدالشعبی کم نشده، گفت: یکی از اهداف حشدالشعبی تامین امنیت مردم‌پایه بود که این موضوع روی ۲ عنصر دین و مردم متمرکز است؛ بر همین اساس محبوبیت این گروه شبه‌نظامی بین مردم عراق خصوصا شیعیان کم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرهام پوررمضان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن هشتمین سالروز تشکیل حشدالشعبی عراق اظهار کرد: حشدالشعبی نام دیگر بسیج مردمی عراق است و چیزی که این گروه را مهم ساخت، ویژگی‌هایی است که موجب تشکیل آن شده است. حشدالشعبی نیرویی شبه‌نظامی است اما با دیگر نیروهای شبه‌ نظامی در سایر نقاط دنیا متفاوت است.

وی با اشاره به نوپا بودن حشدالشعبی نسبت به سایر گروه‌های شبه‌نظامی افزود: تفاوت دیگر این است که معمولا در تشکیل سایر گروه‌های شبه‌ نظامی حمایت‌های دولتی یا مراجع دینی دیده نمی‌شود اما حشدالشعبی به دعوت مستقیم دولت وقت عراق و پس از فتوای آیت‌الله سیستانی تشکیل شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هدف از تشکیل حشدالشعبی ایجاد اختلال در ارتش عراق نبود، ادامه داد: حشدالشعبی به عنوان یک نیرو در کنار ارتش ماهیت وجودی پیدا کرد. همچنین مهم‌ترین ویژگی حشدالشعبی این است که از طوایف و قومیت‌های مختلف عراقی تشکیل شده و این موضوع به همراه حمایت‌های آیت‌الله سیستانی از حشدالشعبی می‌تواند پایه‌های قدرت این گروه را تقویت کند.

پوررمضان با اشاره به شهادت ابومهدی المهندس، از فرماندهان ارشد حشدالشعبی، همراه با سردار سلیمانی بیان کرد: اولین هدف فرماندهان حشدالشعبی نابودی داعش و بازگرداندن امنیت به عراق بود. همچنین حفاظت از اماکن مقدس نیز از دیگر اهدافی بود که حشدالشعبی بر پایه آن شکل گرفت.

وی با اشاره به پیشروی‌های سریع و گسترده داعش در سال ۲۰۱۴ عنوان کرد: استان‌های موصل، صلاح‌الدین و بخش زیادی از استان دیاله به تسخیر داعش درآمده بود و این ترس در مقامات عراقی شکل گرفت که ممکن است بغداد هم سقوط کند. از طرفی ارتش عراق از زمان صدام پایه‌های درستی نداشت و با چالش‌های متعددی مواجه بود؛ لذا نوری‌المالکی نخست‌وزیر وقت عراق، به این نتیجه رسید که نیاز به یک نیروی تقویت‌کننده نظامی وجود دارد و در نهایت حشدالشعبی شکل گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه به تشریح دستاوردهای حشدالشعبی پرداخت و گفت: زمان مبارزه با نیروهای داعش و هنگامی که حاج قاسم در نامه‌ای به رهبر انقلاب گفت چیزی تا نابودی داعش باقی نمانده، این سخن سردار سلیمانی در نتیجه یکسری عملیات‌ها و پیروزی‌های بزرگ حشدالشعبی مانند آزادسازی تکریت و آزادسازی جرف‌الصخر بیان شد.

پوررمضان با اشاره به کمک‌های فنی و مهندسی حشدالشعبی در هنگام سیل خوزستان به مردم این استان عنوان کرد: این موضوع باعث نزدیکی بیشتر ۲ ملت ایران و عراق و ایجاد همگرایی بیشتر بین دولت‌های ۲ کشور شد.

وی عنوان کرد: به دلیلی رویکردی که از سال ۹۸ به بعد بر عراق حاکم شد، موجب شد یکسری اختلاف نظرها بین دولتمردان عراقی نسبت به حشدالشعبی شکل گرفت اما تصور نمی‌کنم این مساله منجر به کاهش محبوبیت حشدالشعبی شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی از مواضعی که مقتدی صدر نسبت به حشدالشعبی دارد، اضافه کرد: این احتمال بسیار ضعیف است که این طرز فکر به سایر کارگزاران حکومت عراق هم تسری یاید و حشدالشعبی را با چالش اساسی مواجه کند.

پورمضان با اشاره به اینکه حشدالشعبی یک نیروی عدالت‌خواه است، عنوان کرد: هنگامی که در عراق نارضایتی‌های اجتماعی رخ می‌دهد، این گروه شبه‌ نظامی با توجه به مبانی فکری خود بسیار کارآمد است. موضوع دیگری که به محبوبیت حشدالشعبی می‌افزاید، این است که این جریان‌ با الهام از تفکر بسیج مردمی در انقلاب جمهوری اسلامی شکل گرفت و توانست به عنوان یک الگوی موفق امنیتی خود را به مردم عراق معرفی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اکنون داعش فعالیت سازمان‌یافته ندارد و خطر خاصی برای امنیت منطقه محسوب نمی‌شود، آیا لازم است حشدالشعبی متناسب با نیاز امروز مردم عراق زمینه فعالیت‌های خود را تغییر دهد، گفت: با توجه به شرایط منطقه و امکان بازخیزی ایدئولوژی تکفیری و اسلام رادیکال حضور نظامی نیروهای حشدالشعبی هیچگاه تغییر نخواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اما از پس از نابودی داعش مشاهده شد که نیروهای حشدالشعبی در زمینه‌های مختلف توانستند به خوبی ورود کنند و خصوصا در زمینه‌های فنی و مهندسی خدماتی را به مردم ارائه کنند؛ لذا اکنون هم که در دوران بازسازی عراق قرار داریم، نیروهای حشدالشعبی می‌توانند در کنار کمک‌های مستشاری که از طرف کشورهایی مانند ایران انجام‌ می‌شود، خدماتی را در حوزه بازسازی عراق انجام دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی حشدالشعبی عراق تحلیلگر مسائل بین الملل محبوبیت حشدالشعبی مردم عراق شکل گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا تارنمای المعلومه عراق گزارش داد که یک انفجار در پایگاه کالسو واقع در شمال استان بابل عراق روی داده است.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که پایگاه کالسو هدف حمله آمریکا قرار گرفته است.

درحالیکه علاوه بر بابل عراق، منابع محلی گزارش‌هایی از انفجاری احتمالی در منطقه‌ المدائن عراق نیز منتشر کرده‌اند اما کانال تلگرامی صابرین نیوز وقوع انفجار در منطقه المدائن بغداد را رد کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی عراقی مدعی شد در این انفجار تاکنون یک نفر کشته و شماری نیز زخمی شدند.

شبکه الجزیره قطر نیز گزارش داد که این انفجار در پایگاه مورد استفاده نیروهای حشد الشعبی روی داده است.

کد خبر 845621 برچسب‌ها خبر ویژه عراق الحشد الشعبی

دیگر خبرها

  • حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در عراق
  • نخستین واکنش آمریکا به انفجار در پایگاه حشدالشعبی
  • بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار در یک پایگاه نظامی
  • حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق
  • لحظات حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حشدالشعبی
  • نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
  • انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق
  • بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
  • جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید
  • ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق