Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، دومین رویداد سراسری دانشجویی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با تیم‌های مختلف دانشجویی  با رقابت حدود ۲۰۰۰ برگزار شد، در این رویداد تیم «صراط» از بیرجند مقام اول در عرصه سیاسی را کسب کرد. 

بر همین اساس با اعضای این تیم به گفت‌وگو نشستیم و از آنها درباره این رویداد پرسیدیم که متن آن در ادامه می‌آید:

* نیروهای تشکیلاتی، در هنگام فعالیت یاد می گیرند مسئله محور حرکت کنند

امین جعفرپورمقدم مسئول جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیرجند و سخنگوی سابق اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: کسب مقام اول در این رویداد مهم و اثرگذار باعث افتخار و خوشحالی بسیار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوری سختگیرانه، نشان دهنده سطح برگزاری مسابقات بود.

وی چنین رویدادهایی را اثرگذار دانست و افزود: علاوه بر افزایش روحیه و امید دانشجویان، کلاس آموزشی بزرگی برای یادگیری فن سخنوری، قدرت تحلیل، تسلط بر زبان بدن، اعتماد به نفس و از همه مهمتر، خودباوری! است.

پورمقدم تشریح کرد:‌ به خاطر دارم در اوایل مرحله مقدماتی کشوری، رقیب ما تیمی از تهران بود که در رویداد قبلی، موفق به کسب مقام دوم فرهنگی در کشور شده بود. نگرانی و دلهره از همان لحظه اول برای ما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده بود اما خوشبختانه با تقویت روحیه تیم و اتکا به توان و استناد به تحقیقات متعدد، موفق به پیروزی شدیم.

 

 

وی افزود: حتی از شرقی ترین نقطه کشور می توانی با تسلط بر بیان و تحلیل مناسب با واقعیت‌ها، بدون حواشی آرام آرام پیش رفته و به سمت موفقیت گام برداریم.

مسئول جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیرجند، گفت: این موفقیت علاوه بر همدلی اعضای گروه و تلاش شبانه روزی خصوصا در مرحله حضوری کشور، مدیون روحیه تشکیلاتی اعضای تیم و تسلط‌نسبی بر مسائل روز کشور بود.

وی افزود:‌ واقعیت این است که نیروهای تشکیلاتی، در هنگام فعالیت یاد می گیرند مسئله محور حرکت کرده و توان تحلیل و پایش اطلاعاتی خود را افزایش می‌دهند.

سخنگوی سابق اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امیدواریم در شرایط پسا کرونا و دمیده شدن روح در کالبد خسته دانشگاهی، دوباره شاهد رشد و نمو فعالیت‌های دانشجویی و خصوصا تشکیلاتی در میان دانشجویان باشیم.

وی با بیان اینکه اینگونه فعالیت‌ها به تربیت دانشجویان آگاه نسبت به مسائل پیرامون خود کمک می‌کند، گفت:‌ اقدامات این‌چنینی نقش بسزایی در افزایش توانمندی عملیاتی جامعه در بزنگاه‌های حساس دارد.

پورمقدم با اشاره به اینکه قطعا دانشجویی که قدرت تحلیل و تمییز مسائل را کسب کرده، به راحتی اسیر دام‌های رسانه‌ای و مجازی نخواهد شد و میتواند مسیر خود را تشخیص دهد، تصریح کرد: به تمامی کسانی که تازه به وادی تحصیلات دانشگاهی ورود کرده‌اند، پیشنهاد میکنم حتما از فرصت دانشگاه برای تقویت مهارت های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بستری رایگان برای توسعه مهارت های فردی ـ علمی است و به مثابه یک جامعه کوچک ، باعث کسب تجربه های بزرگ برای شما میشود، افزود: این فرصت غیرقابل برگشت است و قطعا تکرار نخواهد شد.واقعیت جامعه امروز ورای علم و تحصیلات ، توان استفاده از ظرفیت ها در جامعه است که به سادگی بدست نمی آید.

پورمقدم افزود: نقش تک تک اعضای تیم صراط در این موفقیت غیرقابل کتمان است. از خانم زهرا شیخ کلاهدوز که با صلابت در نقش سخنران دوم تیم بودند تا خانم فاطمه محتشمی و خانم بهاره خسروی که وظیفه تحقیقات را برعهده داشتند. مشاور تیم ما دوست و فرهیخته عزیز، جناب آقای امیر خادمی بودند که لطف کردند و به طور افتخاری تا پایان در کنار ما ماندند. ایشان در ساختارمند کردن نوع نگاه و بررسی مسائل از منظر حقوقی، یار تکمیلی تیم ما شدند.

* این گونه مسابقات موجب استفاده از نظریات نخبگانی در موضوعات کلان می‌‌شود

امیر خادمی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه فردوسی مشهد و مشاور افتخاری تیم صراط گفت: دومین رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی با رقابت حدود ۲۰۰۰ تیم آغاز شد و از جمعیت اسلامی دانشگاه آزاد بیرجند، تیم صراط در این مسابقات شرکت کرد و در نهایت موفق به کسب مقام اول در سطح کشور شد.

وی افزود: اینجانب نیز در تیم صراط تحت عنوان مشاور تیم حضور داشتم و افتخار همکاری با اعضای این تیم نصیب بنده گردید. از دیدگاه من برگزاری این گونه مسابقات موجب استفاده از نظریات نخبگانی در موضوعات کلان می‌گردد که برای آینده‌ کشور بسیار مطلوب است. امیدوارم با گسترش این مسابقات در سطحی فراتر از دانشگاه آزاد و برگزاری آن در سطوح بین دانشگاهی، شاهد رشد و تعالی هرچه بیشتر دانشجویان و کشور عزیزمان ایران باشیم.

* رویداد کرسی های آزاد اندیشی فرصت مناسبی برای دانشجویان دغدغه مند و مطالبه گر بود

زهرا شیخ کلاهدوز دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد واحد بیرجند و سخران تیم صراط هم گفت: رویداد کرسی های آزاد اندیشی فرصت مناسبی برای دانشجویان دغدغه مند و مطالبه گر بود. برای من باعث افتخار بودتا بتوانم علائق و استعداد خود را به نمایش بگذارم.

وی افزود: خدا را شاکرم که فرصتی برای بیان دغدغه ها و مطالبات خود به دست آوردم و احساس میکنم برگزاری این کرسی‌ها بستر مناسبی برای بیان مطلباتمان بود. تیم ما با وجود تمام مشکلاتی که داشت، در بین تیم‌های قدرتمند سایر استان‌ها توانست مقام اول در سطح کشور را کسب کند.

 

 

کلاهدوز تاکید کرد: کرسی های آزاد اندیشی چالشی برای اثبات توانمندی‌های جوانان استان در سطح کشوزی بود و این مساله به ارتقا استان کمک می‌کند. امید است با گسترش این مسابقات در سطح بین دانشگاهی شاهد رشد و تعالی هرچه بیشتر دانشجویان این سرزمین باشیم.

*  این رویداد باعث کسب تجربه های جدید شد

بهاره خسروی عضو تیم صراط و محقق و دانشجویی مامایی دانشگاه آزاد واحد بیرجند هم گفت: من به شخصه چندان اجتماعی نبودم اما در این رویداد با استادان بزرگی آشنا شدم که بعد هر مناظره، صمیمانه با ما برخورد می کردند و لطف زیادی نسبت به ما داشتند و همواره توصیه‌های ارزنده ای هم به ما برای ادامه روند می‌کردند که راهگشا و مهم بود.

خسروی تاکید کرد: واقعیت اینکه شرکت در این رویداد در شخصیت خود من تاثیر زیادی داشت و کمک کرد بتوانم اجتماعی تر باشم. حتی حضور در تیم و به نوعی به جان خریدن رنج سفر و مسائل پیرامونی، باعث کسب تجربه های جدید و متفاوت برای من شد.

وی تصریح کرد: لحظه‌ای که برنده مناظره فینال شدیم، باورم نمی‌شد که اول کشور شدیم! یعنی می‌دانستم در مناظره خوب بودیم اما باورم نمی‌شد این آخرین سد بود برای اول شدن! با اینهمه اما همیشه به تمرینی که می کردیم ایمان داشتم.

* مناظرات دانشجویی کیفیت مطالعات و قدرت سخنوری و قدرت تحلیل را ارتقا می‌‌دهد

فاطمه محتشمی دانشجوی رشته مامایی دانشگاه آزاد واحد بیرجند و عضو محقق تیم صراط هم گفت: دومین رویداد کرسی های آزاد اندیشی یک فرصت و موقعیت خوب و عالی برای شرکت دانشجویان علاقه مند و پر دغدغه بود که فرصتی برای بیان مطالبه ها و اندیشه ها و حتی دلسوزی هاشون در چارچوب مناظرات داشته باشند و برای بنده یک چالش جدید و جدی بود برای اینکه خودم رو محک بزنم و دیدگاه های مختلف جمع کثیری  از دانشجویان رو بشنوم و همچنین با اساتید برجسته آشنا شوم

وی درباره فواید مناظرات گفت: به نظر من برگزاری این رویدادها روحیه مطالبه گری را در دانشجویان بالا می برد و در این مسیر، کیفیت مطالعات و قدرت سخنوری و قدرت تحلیل را ارتقا می‌‌دهد.

محتشمی گفت: برای من لحظه برد خیلی شیرین بود و همچنین غیرقابل باور، که توانستیم تا مرحله نهایی پیش برویم و دست آخر مقام اول را بدست بیارویم. خدا را شاکر هستم که با وجود شرایط سختی که داشتیم تونستیم به این مهم دست پیدا کنیم

وی اظهار داشت: در آخر از همراهی دوستانم در گروه صراط تشکر می کنم و آرزوی موفقیت برای آنها را دارم و امیدوارم این رویداد در سال های آینده پرقدرت ادامه پیدا کند و شاهد حضور بیشتر دانشجویان از سراسر کشور باشیم

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مناظرات دانشجویی رویداد کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد واحد بیرجند دانشگاه آزاد دومین رویداد مقام اول قدرت تحلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی، یک فرصت استثنایی برای مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان و ورود آن‌ها به بازار کار و صنعت به حساب می‌آید. دانشگاه آزاد اصفهان به عنوان یکی از پیشگامان این طرح در کشور، زمستان گذشته با راه‌اندازی «گذر پویش اشتغال» و جلب هزاران دانشجو به فضای اشتغال هم‌زمان با تحصیل، توانست قدم بلندی را در راستای کمک به اشتغال نسل جوان بردارد. در همین رابطه، اکبر پیرستانی، معاون فناوری و نورآوری دانشگاه آزاد استان اصفهان در گفت‌وگو با گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، خبر از رفع چالش‌های اولیه این طرح درخصوص اشتغال دانشجویان علوم انسانی داد. وی آمار اشتغال‌زایی دانشجویان پویشی در سال جدید را «۱۲ هزار نفر» پیش‌بینی کرد و هدف‌گذاری دانشگاه را حمایت از این دانشجویان برای ایده‌پردازی و تبدیل شدن به «کارآفرینانِ فردا» خواند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

طرح پویش، نماد دانشگاهِ اجتماعی به عنوان سؤال نخست، توضیحی پیرامون جزییات برگزاری جدیدترین نمایشگاه کارآفرینی دانشگاه آزاد اصفهان که زمستان گذشته با حضور دکتر طهرانچی افتتاح شد بفرمایید.

در چهارچوب نمایشگاه‌هایی که به‌طور منظم توسط دانشگاه آزاد اصفهان و سراهای نوآوری و فناوری این دانشگاه برگزار می‌شود، برگزاری جدیدترین نمایشگاه مربوط به طرح پویش با چهره‌ای کاملاً متفاوت و با عنوان «گذر پویش اشتغال» در دستور کار قرار گرفت. این گذر، با بیش از ۶۰ غرفه و حضور شرکت‌های مختلف صنعتی و خدماتی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی متقاضی جذب دانشجویان در قالب طرح پویش، از سیزدهم لغایت شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و علاوه بر استقبال بسیار مطلوب دانشجویان، مورد بازدید مسئولان ملی و استانی از جمله دکتر محمدمهدی طهرانچی نیز قرار گرفت.

در این نمایشگاه از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر استان اصفهان استفاده شده‌ و واحدهای مختلفی از جمله دانشگاه آزاد خمینی‌شهر و شهرضا نیز توانستند با مشارکت در این گذر، فرصت‌های خوبی را برای دانشجویان خود فراهم کنند. از این جهت، خرسندیم که دانشگاه آزاد در سطح استان اصفهان توانسته است با اشتغال‌آفرینی حین تحصیل برای جوانانِ دانشجو، سهم خود را به عنوان یک «دانشگاهِ اجتماعی» در بحث اشتغال و امیدآفرینی برای جامعه و نسل جوان، ایفا کند.

گزارش تصویری: گذر «پویش اشتغال» در دانشگاه آزاد اصفهان با حضور ۶۰ شرکت

فارغ‌التحصیلان امروز، کارآفرینان فردا دانشگاه با چنین تدارک سازمان‌یافته‌ای پیرامون ترویج و توسعه طرح پویش، چه اهداف و دورنمایی را دنبال می‌کند؟

اشتغال، یکی از مشکلات بزرگ جوانان است و افکارسنجی‌های مختلف بر اهمیت این موضوع صحه می‌گذارد. دانشجویان حین و پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار هستند و از طرفی، صنایع مختلف نیز دغدغه جذب نیروی انسانی ماهر را دارند. طرح پویش، به دنبال وارد کردن دانشجویان دانشگاه به صنایعِ مرتبط با رشته آن‌هاست.

از سویی، بخشی از جوانان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل فقدان سابقه کار و مهارت، نمی‌توانند وارد سازمان‌ها و شرکت‌های مورد نظرشان شوند که با وجود طرح پویش، دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند هم سابقه کار و هم مهارت را به رزومه خود اضافه کند.

برقراری تعادل در رشته‌هایی که بازار کار محدودی دارند، از دیگر اهداف طرح پویش است. به موازات دنبال آن هستیم که دانشجویان بتوانند تبدیل به یک کارآفرین شده، ایده‌های خلاقانه خود را وارد صنعت کرده و دانشجویان دیگر را نیز جذب فضای اشتغال کنند.

ارتقای قدرت انتخاب شغلی یکی از چالش‌های طرح پویش در سال‌های آغازین، تسری این طرح به رشته‌های علوم انسانی بود که به نظر می‌رسد اخیراً با مشارکت تعدادی از بنگاه‌ها و ارگان‌های فعال در زمینه علوم انسانی، این چالش نیز رفع شده است.

سازمان‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و معاونت مدارس سما استان اصفهان در «گذر پویش اشتغال» حضور فعالی داشته و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی مثل روان‌شناسی و علوم تربیتی را جذب کردند. در زمینه رشته‌های مدیریت و حقوق هم در این نمایشگاه تقاضای جذب دانشجو وجود داشت که این موضوع نشان از گسترش دربرگیری طرح پویش دارد.

هم‌چنین، دغدغه دانشجویان مبنی بر قدرت انتخاب میان سازمان‌ها یا صنایع موردنظر رفع شده و دانشجویان می‌توانند انتخاب کنند که کجا مشغول به کار شوند. این موضوع، در حالیست که در گذشته دانشجو حق انتخاب زیادی نداشت و به دلیل محدودیت سازمان‌ها و صنایع طرف قرارداد در طرح پویش، دانشجویان هم دچار محدودیت بودند.

اشتغال ۱۲ هزار دانشجو! از نظر کمی، تاکنون چه تعداد دانشجو جذب طرح پویش شده و هدف‌گذاری شما برای امسال چه تعداد است؟

دانشگاه آزاد اصفهان در اولین سال اجرای این طرح موفق به اشتغالِ هزار و ۵۰۰ دانشجو شد که با توجه به اجرا به‌صورت پایلوت، آمار بسیار خوبی محسوب می‌شد.

سپس در سال دوم موفق به زمینه‌سازی اشتغال برای چهار هزار دانشجو شدیم و در تلاش هستیم که در ترم جاری تا پایان سال آینده، ۱۲ هزار دانشجو را در طرح «پویش اشتغال» جذب کنیم. از این تعداد، تنها در اسفندماه گذشته، جذب بیش از ۱۶۰۰ دانشجو محقق شد که نوید روزهای خوبی را برای این طرح و اشتغال‌زایی برای دانشجویان دانشگاه آزاد می‌دهد.

پویشی‌ها در مراکز دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی زیرنظر دانشگاه، تا چه میزان در طرح پویش اشتغال مشارکت دارند؟

برای مثال، شرکت دانش‌بنیان «نگین بذر دانش» که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان از سهام‌داران عمده آن است و در خود دانشگاه تأسیس شده، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیروهای خود را با استفاده از طرح پویش جذب کرده که ۱۵ نفر از این نیروها به مرحله استخدام رسیده‌اند.

شرکت «معیار دانش پارس» و مراکز تحقیقاتی دانشگاه نیز همراهی خوبی برای جذب دانشجویان پویشی داشته‌اند. این اتفاق خوب در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد استان اصفهان نیز کمابیش محقق شده و برای مثال دانشگاه آزاد خمینی‌شهر نیز توانسته تعداد قابل توجهی از پرسنل شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور خود را از میان دانشجویان پویشی جذب کند.

هم‌گرایی صنعت و دانشگاه با گذشت تقریباً سه سال از آغاز طرح پویش، دانشگاه آزاد و صنایع در استان اصفهان چه‌قدر توانسته‌اند نگاه خود را به هم نزدیک کنند؟ صنایع همواره به مشکلات مهارتی فارغ‌التحصیل انتقاد داشته و دانشگاهیان نیز معتقد بوده‌اند که صنعت نتوانسته خود را با دانشِ روز، هماهنگ کند.

این فاصله را از چند منظر می‌توان بررسی کرد؛ نخست، در گذشته، دانشجویان هیچ ارتباطی با صنایع نداشتند و پس از فارغ‌التحصیلی، مجبور به اشتغال در شغل‌های کاذب و غیرمرتبط با رشته خود بودند. خوش‌بختانه با آغاز طرح پویش، به‌خصوص در دانشگاه آزاد استان اصفهان، این فاصله برداشته شده و دانشجویان در فضای واقعی صنایع و حرفه‌های گوناگون، مهارت‌آموزی می‌کنند.

از سویی، تفاهم‌نامه‌هایی که در قالب طرح پویش میان دانشگاه و صنایع منعقد می‌شود، علاوه بر پرداختن به اشتغال دانشجویان، شامل طیف وسیعی از دیگر همکاری‌های علمی -مثل طرح‌های تحقیقاتی- نیز می‌شود که این نکته نیز به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت، کمک قابل توجهی کرده است.

این همکاری‌ها، با مشخص کردن کمیت و کیفیت نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، به سیاست‌گذاری بهتر در زمینه جذب و تربیت دانشجو نیز کمک می‌کند. در نتیجه طرح پویش به نزدیکی دانشگاه و صنعت کمک شایانی کرده است.

خبرنگار: علی سمیرمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1227961 برچسب‌ها طرح پویش اصفهان اشتغال

دیگر خبرها

  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • برگزاری دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران با هدف اشتغال دانشجویان
  • تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
  • دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران خردادماه برگزار می‌شود
  • برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • تجلیل از دانشجویان فعال در برگزاری انتخابات اسفندماه شیراز