Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور روابط میان ایران و ترکمنستان را فراتر از روابط صرف همسایگی توصیف و تصریح کرد: روابط میان دو کشور رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و در یک کلمه رابطه خویشاوندی بسیار نزدیک است. این روابط عمیق بین دو ملت و دو کشور می‌تواند زمینه همکاری‌های بسیاری را فراهم کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: سفر شما به همراه هیات عالی‌رتبه کشور دوست، برادر و همسایه می‌تواند نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با بیان اینکه در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته‌ایم، افزود: سفر بنده به عشق‌آباد در آذرماه سال قبل توانست همکاری‌ها را بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به ویژه در حوزه سوآپ گازی، ترانزیت و حمل و نقل فعال‌تر کند و گام‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته شد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار داشت: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضاء شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.

رئیس جمهور روابط میان ایران و ترکمنستان را فراتر از روابط صرف همسایگی توصیف و تصریح کرد: روابط میان دو کشور رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و در یک کلمه رابطه خویشاوندی است. این روابط عمیق بین دو ملت و دو کشور می‌تواند زمینه همکاری‌های بسیاری را فراهم کند.

آیت‌الله رئیسی با قدردانی از تلاش‌های رئیس جمهور سابق ترکمنستان در مسیر توسعه روابط دو کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دو کشور در دوره جدید نیز گام‌های خوبی را در جهت توسعه روابط برداریم.

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات انجام شده روشن شد که دو کشور برای توسعه روابط و اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده اراده جدی دارند. نکته مهم‌تر آن است که دو کشور مصمم هستند سند راهبردی همکاری ۲۰ ساله میان خود را به امضا برسانند.

رئیسی همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان استقبال کرد و افزود: همکاری‌های دو کشور حتماً منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مذاکرات امروز مشخص شد که دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان بسیار بهم نزدیک است، اظهار کرد: معتقدیم در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند و این می‌تواند برای افغانستان امنیت ایجاد کند. همچنین تداوم بحث‌های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دو کشور بر این نکته اشتراک نظر دارند که مشکلات و مسائل منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل و فصل شود و هرگونه حضور بیگانه در منطقه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اعتقاد و باور مشترک ما این است که حضور بیگانگان امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.

آقای «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه مذاکرات بین هیات‌های ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با موفقیت به پایان رسید، خاطرنشان کرد: گفتگوها در فضای شفافیت، اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد که تصویری از روابط برادری میان دو کشور را ترسیم کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری موثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات دو کشور متمرکز خواهیم کرد.

بردی محمداف افزود: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه به عنوان یکی از بخش‌های مهم برای تقویت پیوند میان دو ملت و دو کشور هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان با بیان اینکه دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر جهانی روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم هستند این روابط را گسترش دهند، اظهار داشت: در مذاکرات امروز به روابط دو کشور در حوزه دریای خزر اهمیت ویژه‌ای داده شد.

بردی محمداف تصریح کرد: در جریان مذاکرات و ملاقات امروز همچنین مسائل افغانستان مورد توجه دو طرف بود. تهران و عشق آباد خواهان این هستند که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به امضای چند سند همکاری دو کشور خاطرنشان کرد: این اسناد باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهد شد.

کد خبر 582008

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی ابراهیم رییسی رییس جمهور آیت الله رئیسی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی ترکمنستان ایران و ترکمنستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس جمهور ترکمنستان بردی محمداف بین دو کشور روابط میان دو کشور همکاری ها عشق آباد میان دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۲۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با وزیرخارجه و رئیس جمهور ترکمنستان

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیر عبداللهیان و رشید مردف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان با هم گفتگو کردند.

در این دیدار ابعاد مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بر گسترش همکاربهای دو کشور در حوزه های انرژی ،ترانزیت و حمل ونقل تاکید کرد و افزود :موضوع مدیریت منابع آبی نیز از موضوعات مهم در منطقه ما است و ضرورت دارد دو کشور در این رابطه همکاریهای مستمری داشته باشند .
دکتر امیر عبداللهیان دریای خزر را عرصه ای برای همکاریهای سازنده بین کشورهای ساحلی خواند و ارتباطات دو کشور در این دریا را در راستای منافع متقابل طرفها خواند و تداوم مذکرات در مورد مسائل حقوقی، امنیتی و اقتصادی دریای خزر را ضروری دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای میزبانی سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر در سطح نخست وزیران مطرح کرد.
حسین امیر عبداللهیان همچنین اقدامات برخی طرف های ثالث برای حضور نظامی در دریای خزر را برخلاف مصالح منطقه خواند.
رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط مثبت دوجانبه، از دیدارهای مقامات ارشد دو کشور از جمله روسای جمهور و وزرای امور خارجه به عنوان نشانه ای از پیوندها و مناسبات قوی میان دو کشور دانست.
وزیر امور خارجه ترکمنستان همچنین بر تداوم همکاریهای دو کشور در سازمانهای بین المللی تاکید کرد.
رشید مردوف نیز دریای خزر را دریای صلح ، تفاهم و همکاری خواند.
وزرای امور خارجه دو کشور همچنین بر افزایش همکاریهای اقتصادی در دریای خزر و افزایش حجم مبادلات دو جانبه تاکید کرده و خطر زیست محیطی علیه دریای خزر را موضوعی جدی خواندند که باید مورد توجه قرار گیرد.
مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه و تهدید گروههای افراطی و لزوم همکاری در خصوص آب‌های مرزی را حائز اهمیت دانستند.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه های اقتصادی تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور، از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.
بردی محمدف با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد.
در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889116

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیرخارجه و رئیس جمهور ترکمنستان
  • رئیس جمهور به زودی به ترکمنستان سفر می‌کند
  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان
  • دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان عازم عشق‌آباد شد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری