Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@06:41:56 GMT

سقوط قیمت بیت‌کوین چه زمانی متوقف می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۱۸۸۰

سقوط قیمت بیت‌کوین چه زمانی متوقف می‌شود؟

فرارو- بیت‌کوین سال پیش همین موقع روز‌هایی آرام و بدون تنش را پشت سر می‌گذاشت. از ابتدای خرداد تا انتهای تیر، نمودار تغییرات قیمت مهمترین ارز دیجیتال دنیا بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار در حرکت بود و همه‌چیز قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید. با فرا رسیدن پاییز، ورق برگشت. بیت‌کوین ابتدا به ۴۰ هزار دلار رسید، بعد ۵۰ دلار را هدف گرفت و در ابتدای هفته سوم آبان روی قله ۶۴ هزار و ۹۲ دلار ایستاد تا شاهد ثبت رکوردی تاریخی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت‌کوین خیلی زود بابت این بلندپروازی مجازات شد. اگر به نمودار قیمت نگاه کنیم، یک شیب تند می‌بینیم که در هفته پایانی خرداد ۱۴۰۱، به دره ۲۰ هزار دلار ختم شده است، اما می‌گویند کاهش ۷۰ درصدی ارزش بیت‌کوین احتمالا پایان کار نخواهد بود. حداقل پیش‌بینی‌هایی جدی درباره تداوم ریزش بازار ارز‌های دیجیتال تا سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی وجود دارد.

۱- ریزش قیمت بیت‌کوین یعنی چی؟

قیمت بیت‌کوین در حال حاضر بین ۶۴۰ تا ۶۷۰ میلیون تومان است و ارزش اتریوم به حدود ۳۵ میلیون تومان می‌رسد

به گزارش فرارو، قیمت بیت‌کوین ۲۳ آبان پارسال به بیش از ۶۴ هزار دلار رسیده بود که با توجه به قیمت ۲۹ هزار تومانی دلار در آن زمان، تقریبا باید آن را معادل ۱.۸۶ میلیارد تومان درنظر گرفت. اتریوم هم در آن روز تا ۴.۶ دلار (معادل ۱۳۵ میلیون تومان) بالا رفت. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین به یک‌سوم رسیده و حدود ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود. قیمت اتریوم را هم باید حدود هزار دلار در نظر بگیریم. با احتساب دلار ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومانی، قیمت بیت‌کوین در حال حاضر بین ۶۴۰ تا ۶۷۰ میلیون تومان است و ارزش اتریوم به حدود ۳۵ میلیون تومان می‌رسد. سرمایه‌گذاران ایرانی که با دارایی خود در صرافی‌های ایرانی اقدام به خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری ارز‌های دیجیتال در مقیاس‌های دو تا سه میلیون تومان کرده‌اند، به‌همین میزان ضرر و زیان مبتلا شده‌اند.

۲- چه‌کسانی از ریزش بازار ارز دیجیتال جان به‌در بردند؟

ارزش کل بازار که در آبان پارسال تا سه تریلیون دلار پیش رفته بود، در حال حاضر تا حدود ۹۰۰ میلیارد دلار آب رفته

قیمت بیت‌کوین روی کل بازار ارز‌های دیجیتال تاثیر گذاشته است. قیمت اتریوم که تا چهار هزار دلار پیش رفته بود، در حال حاضر به محدوده هزار دلار رسیده است. آبان پارسال با احتساب دلار ۲۹ هزار تومانی، برای خرید هر اتریوم باید ۱۳۵ میلیون تومان پول پرداخت می‌کردید. این عدد در حال حاضر به حدود ۳۵ میلیون رسیده است. همین میزان ضرر و زیان نصیب واحد‌های سرمایه‌گذاری اتریوم شده است. سایر آلت‌کوین‌ها به فراخور سهم خود از بازار، چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند. ارزش کل بازار که در آبان پارسال تا سه تریلیون دلار پیش رفته بود، در حال حاضر به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در نتیجه یک سری وقایع سلسله‌وار بهای ارزی مانند لونا به صفر رسیده و تنها گروهی از مهلکه گریخته‌اند که دارایی‌هایشان را به استیبل‌کوین تبدیل کرده بودند. گروهی از این سرمایه‌گذاران که در ایران زندگی می‌کنند، با توجه به وضعیت بازار ارز داخلی حتی بابت سرمایه‌گذاری خود سود برده‌اند.

۳- سقوط قیمت بیت‌کوین کی متوقف می‌شود؟

ریزش‌ شدید بیت‌کوین، معمولا پس از ثبت یک رکورد جدید به‌عنوان اوج قیمت اتفاق می‌افتد

سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال اعتقاد دارند ریزش قیمت بیت‌کوین، اتریوم و به‌طور کلی ارز‌های دیجیتال، قرار است بالاخره در جایی متوقف شود و پس از مدتی استراحت، شاهد بازگشت به مدار صعودی باشیم. بیت‌کوین قبلا هم چنین شرایطی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین پیش از سقوط به زیر پنج هزار دلار، توانسته بود سقف قیمت ۲۰ هزار دلار را لمس کند. در سال ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین قبل از اوج گرفتن در ماه نوامبر به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد. بعد هر کدام از این موج‌های نزولی، بیت‌کوین دست رو زانو‌های خود گذاشته و دوباره بلند شده است. به گزارش فرارو، ریزش‌های شدید بیت‌کوین، معمولا پس از ثبت یک رکورد جدید به‌عنوان اوج قیمت رخ می‌دهند و ارزش این رمز ارز را تا ۸۵ پایین می‌آورند، اما همیشه شاهد صعودی شدن دوباره بازار بوده‌ایم. اگر سقوط بیت کوین با سرعت فعلی ادامه داشته باشد، باید پیش‌بینی‌های نگران‌کننده درباره رسیدن قیمت به زیر ۱۰ هزار دلار را جدی گرفت.

۴- آیا امیدی به بازگشت بیت‌کوین وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار ارز دیجیتال به‌معنای بازه سه تا پنج سال است

بهترین توصیه این است که در شرایط نزولی بازار دیگر نباید با دیدگاه کوتاه‌مدت سراغ سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال رفت. سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار ارز دیجیتال به‌معنای بازه سه تا پنج سال است. اگر خودتان را در سال ۲۰۱۷ تصور کنید که بیت‌کوین را در اوج قیمت ۱۰ هزار دلار خریده بود و با روند نزولی آن زمان روبرو می‌شد، حداقل باید چهار سال دندان روی جگر می‌گذاشتید تا بتوانید در اوج قیمت ۶۵ هزار دلار، سودی قابل‌توجه به‌دست بیاورید.

۵- چه زمانی برای ورود به بازار ارز دیجیتال مناسب است؟

بیت‌کوین بر اساس فرمول هاوینگ احتمالا در هفته آخر مهر یا سه‌ هفته اول آبان کف قیمت خود را لمس می‌کند

شبکه بیت‌کوین تقریبا هر چهار سال یک بار با نصف شدن پاداش‌های پرداختی برای استخراج‌کنندگان روبرو می‌شود که از آن به‌عنوان پدیده هاوینگ یاد می‌کنند. در سال ۲۰۱۵، بیت‌کوین ۵۴۷ روز قبل از هاوینگ و در سال ۲۰۱۸، بیت‌کوین ۵۱۷ روز قبل از هاوینگ (سقوط مارس ۲۰۲۰) به پایین‌ترین سطح خود رسید. حدس بزنید پدید هاوینگ بعدی قرار است کی رخ دهد: آوریل ۲۰۲۴! برای اینکه بفهمیم تحلیل انجام شده بر اساس فرمول هاوینگ، کف قیمت بیت‌کوین چه زمانی رخ خواهد داد باید بین ۵۱۷ روز تا ۵۴۷ روز به‌عقب برگردیم و روی بازه زمانی سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی خط بکشیم. احتمال وقوع این پیش‌بینی در ماه‌های اکتبر و نوامبر امسال باعث می‌شود برای خرید به تاریخی مثل هفته آخر مهرماه تا سه‌هفته اول آبان چشم بدوزیم. با وجود جو منفی فعلی، بازار نزولی می‌تواند فرصت خوبی برای خرید و گسترش سرمایه گذاری باشد.

۶- آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال همیشه زیان‌آور است؟

هشت هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که تنها پنج تا ۱۵ ارز قابل اعتماد هستند

قیمت بیت‌کوین در ماه‌های اخیر ریزش کرده است ولی قیمت مسکن در ایران همیشه رو بالا حرکت می‌کند. در سال ۱۳۹۹ قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به‌طور متوسط ۲۱ میلیون تومان بود. اگر در آن زمان یک خانه ۱۰۰ متری را دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریده بودید، الان می‌توانستید آن را حدود سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان بفروشید. سرمایه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی در تیر ۱۳۹۹، معادل ۱۱۰ هزار دلار ارزش داشت و اگر با آن ۱۲ تا بیت‌کوین خریده بودید (با احتساب قیمت ۹ هزار دلاری آن زمان بیت‌کوین) سرمایه شما به ۲۴۰ هزار دلار افزایش پیدا می‌کرد. به این ترتیب در بازار مسکن الان صاحب سه میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان بودید، ولی با همان پول در بازار ارز دیجیتال، دارایی شما به هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

۷- چه استراتژی را در بازار ارز دیجیتال دنبال کنیم؟

پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های پیش‌رو، ارزش بازار آلت‌کوین‌ها ۵۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند

نزول‌های دوره‌ای یا معمولا کوتاه‌مدت هستند و چند ماه دوام می‌آورند یا به‌شکل روند نزولی جدی با زمان حداقل چهار تا پنج سال رخ می‌دهند. در چنین وضعیتی اگرچه باید نگران دارایی‌های خود باشید، اما الزاما قرار نیست سرمایه خود را از دست بدهید. اگر چاره دیگری جز نقدر کردن سرمایه خود ندارید، هر بار فقط ۱۰ درصد آن را بفروشید. به آن‌هایی که قصد دارند در همین روند نزولی وارد بازار شوند، توصیه شده تنها رمزارز‌های باکیفیت خریداری کنند. هشت هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که تنها پنج تا ۱۵ ارز قابل اعتماد هستند. پیش‌بینی شده در هفته‌های پیش‌رو، ارزش بازار آلت‌کوین‌ها ۵۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه هنوز بخش قابل توجهی از هولدرها، به ضرر و زیان دچار نشده‌اند، باید احتمال کاهش قیمت بیشتر بیت‌کوین (و سایر ارز‌های دیجیتال) را به‌شکل جدی در نظر گرفت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قیمت بیت کوین قیمت اتریوم بازار ارز دیجیتال ۳۵ میلیون تومان ارز های دیجیتال قیمت بیت کوین سرمایه گذاری آبان پارسال حال حاضر هزار دلار پیش بینی اوج قیمت آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی مختصر با ارز دیجیتال تتر (USDT) + بررسی انواع شبکه‌های آن

USDT نماد تتر است، یک ارز رمزنگاری شده که به دلار آمریکا متصل است. این بدان معناست که USDT یک استیبل کوین است که ارزش آن با دلار آمریکا در نوسان است و توسط ذخایر دلاری تتر پشتیبانی می‌شود. USDT توسط Tether صادر می شود، شرکتی متعلق به iFinex، شرکت ثبت شده در هنگ کنگ که همچنین مالک صرافی رمزارز BitFinex است.

از مارس 2024، USDT سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگترین استیبل کوین با ارزش بازاری نزدیک به 99 میلیارد دلار بود. در سال 2023 و اوایل سال 2024، USDT تتر بیشتر صرافی‌های سایر ارزهای دیجیتال را از نظر حجمی به خود اختصاص داد.

شناخت بهتر تتر (USDT)

USDT یا تتر متعلق به یک نوع ارز دیجیتال با رشد سریع به نام استیبل کوین است که از نوسانات شدید ارزهای رمزنگاری نشده که معمولاً با گره زدن ارزش آنها به قیمت یک ارز سنتی مانند دلار آمریکا جلوگیری می کند.

تتر در جولای 2014 با نام RealCoin راه اندازی شد و در نوامبر 2014 با نام تتر (USDT) تغییر نام داد. تتر در ابتدا بر اساس بلاک چین بیت کوین بود، تتر اکنون از پروتکل های Omni و Liquid بیت کوین و همچنین اتریوم، آوالانچ، کاوا، پولکا، TRON، EOS، بلاک چین های الگوراند و سولانا پشتیبانی می کند.

تتر همچنین توکن‌های متصل به یورو، یوان چینی، پزو مکزیک و طلا را منتشر می‌کند که هیچ کدام بیش از کسری از ارزش بازار توکن‌های USDT وابسته به دلار آمریکا را ندارند.

 

USDT چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟

USDT یک ارز رمزپایه ثابت است، به این معنی که ارزش آن فقط به اندازه دلار آمریکا نوسان دارد. نمونه های دیگر عبارتند از USD Coin (USDC)، Binance USD (BUSD) و Dai (DAI).
یکی از مزایای تترینگ این است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد به راحتی پول را بین بازارهای ارزهای دیجیتال و سیستم مالی سنتی جابجا کنند. آنها مجبور نیستند منتظر کاهش شدید ارزش معاملات باشند.

چطور میتوان تتر (USDT) خریداری کرد؟

توکن‌های تتر را می‌توان در صرافی‌های ارزهای دیجیتال ایرانی از جمله والکس، نوبیتکس، تبدیل و... خرید و فروخت. برخی از کارگزاری های آنلاین نیز رمز ارزهای رمزنگاری شده را ارائه می دهند.

اهمیت تتر در اکوسیستم کریپتو

تتر بخش مهمی از اکوسیستم کریپتو است، به خصوص به این دلیل که یکی از محبوب ترین استیبل کوین ها است و ارزش بازار آن در بازار استیبل کوین بالاترین است.

تتر یک استیبل کوین است که هدف آن ارائه راهی آسان و ایمن برای مدیریت دارایی های دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال است. این کار با پر کردن شکاف بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات کار می کند و به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که بدون نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال، معاملات یک به یک را به دلار انجام دهند.

این ثبات به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی مشابه ارزهای فیات سنتی را نگه دارند و در عین حال تجارت در بازار ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. توسعه دهندگان تتر در اوایل متوجه شده اند که کلید پذیرش انبوه ارزهای رمزنگاری شده این است که آنها را تا حد امکان ساده و قابل درک کنند.

با این حال، یادآوری این نکته ضروری است که تتر (یا هر ارز دیجیتال دیگری) از خطرات در امان نیست و سرمایه‌گذاران همیشه باید همه سناریوهای ریسک را قبل از سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

 

انواع تتر و شبکه های ارز دیجیتال تتر (USDT) تتر Omni

اولین بلاک چینی که از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی کرد، شبکه بیت کوین بود که با کمک لایه امنیتی (Omni) به این مهم دست یافت. این روزها Omni USDT تقریباً مرده است و در بین کاربران ارزهای دیجیتال کاربرد بسیار کمی دارد، اما باید به عنوان اولین خانه بزرگترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال به آن اشاره می شد.

تتر ERC20

در شبکه اتریوم، برخلاف بیت کوین، استفاده از ارز دیجیتال تتر (USDT) بسیار زیاد است و بسیاری از سرمایه گذاران از این توکن برای تسویه خرید و صرفه جویی در سود استفاده می کنند. با توجه به حجم بالای کاربران شبکه اتریوم و آمار بالای تراکنش های روزانه در این شبکه، می توان حدس زد که درصد بالایی از حجم تراکنش های تتر در طول روز متعلق به این بلاک چین است. البته لازم به ذکر است که هزینه تراکنش شبکه اتریوم به دلیل تراکم بالای آن نسبت به سایر بلاک چین ها بیشتر است و استفاده از USDT در قالب توکن ERC20 نسبت به سایر انواع تتر برای کاربران گرانتر است.

تتر TRC20

Tron یکی از بلاک چین های رقیب اتریوم است که بسیاری از عملیات را امکان پذیر می کند که با هزینه کمتر و سرعت بیشتر در اتریوم پیاده سازی شوند. به عنوان مثال، هزینه تراکنش یا انتقال USDT Tether در قالب توکن های TRC20 حدود 1 دلار است و از مدت ها قبل تغییر چندانی نکرده است. در مقایسه با کارمزد معمول حداقل 30 دلار در شبکه اتریوم، به نظر می رسد Tron انتخاب بسیار خوبی برای انتقال هر ارز دیجیتال از جمله USDT است.

تتر SOL

شبکه Solana یکی از سریع ترین و ارزان ترین بلاک چین ها در بازار ارزهای دیجیتال فعلی است که از نرخ رشد بسیار بالا و مستمری برخوردار است. پروژه‌های مبتنی بر توکن غیرمعادل (NFT) و بازی‌های متعددی که روی این بلاک چین قرار می‌گیرند، باعث شده حجم زیادی از کاربران به سولانا هجوم بیاورند و این تعداد سرمایه‌گذار در هر مرحله از خرید و فروش دارایی‌ها در بستر شبکه به یک واسطه مالی. مانند Need Dollar Tether (USDT). با توجه به نرخ رشد بالای این شبکه، احتمال افزایش استفاده از SPL USDT نسبت به سایر انواع تتر در آینده وجود دارد.

تتر BEP20

نوع دیگری از تتر USDT-Bep20 است که در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) قرار دارد. این شبکه که اخیراً نام خود را به BNB Smart Chain تغییر داده است، یک بلاک چین است که توسط مشهورترین صرافی متمرکز دنیا یعنی Binance ایجاد شده است. BNB Smart China توانست خود را به عنوان یک شبکه سریع و ارزان معرفی کند و به یکی از بزرگترین رقبای اتریوم تبدیل شود. از نظر سرعت تراکنش، معاملات آن معمولا چهار برابر سریعتر از رقبای خود است. هزینه های تراکنش در اینجا بسیار ارزان تر است. در زمان نگارش این مقاله، هزینه انتقال تتر در توکن BEP20 تنها 0.29 دلار است، اما در اتریوم 7 دلار است! موفقیت عظیم بلاک چین BSC احتمالا منجر به حجم بالایی از تراکنش های BEP20 Tether می شود.

تتر Polygon

Polygon یک بلاک چین لایه دوم است که برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم ساخته شده است. در حالی که سرعت تراکنش اتریوم در حال حاضر به طور متوسط 30 تراکنش در ثانیه است، برای Polygon به 7000 تراکنش در ثانیه می رسد. همچنین هزینه انتقال در شبکه متیک بسیار ارزان است. این دو ویژگی باعث رشد نجومی اپلیکیشن های غیرمتمرکز در Polygon شده اند و از آنجایی که یکی از پایه های سکه های پایدار دیفای هستند، جای خالی تتر در این شبکه احساس شد. Polygon Tether (Matic-USDT) نقش کلیدی در توسعه اکوسیستم DeFi شبکه Polygon خواهد داشت و این می تواند حجم تراکنش های این نوع تتر را نسبت به انواع دیگر افزایش دهد. هزینه انتقال Tether در Polygon در زمان نگارش مقاله حدود 0.20 دلار بود که در مقایسه با شبکه اتریوم بسیار ارزان است.

منبع:‌ پایگاه خبری و اطلاع رسانی اخبار تایمز

دیگر خبرها

  • قیمت طلا سقوط کرد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • خرید و فروش دلار متوقف شد/ قیمت دلار تا چه کانالی تغییر می‌کند؟
  • بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟ / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بازار رمزارز‌ها / قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟
  • خرید و فروش دلار متوقف شد؛ قیمت دلار تا چه کانالی تغییر می‌کند؟
  • بازار رمزارز‌ها / هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
  • آشنایی مختصر با ارز دیجیتال تتر (USDT) + بررسی انواع شبکه‌های آن