Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@12:23:23 GMT

آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۱۸۹

یکی از مهم‌ترین حقوقی که به موجب عقد ازدواج به زنان تعلق می‌گیرد، مهریه است. مهریه چه از نوع مهریه عندالمطالبه و چه مهریه عندالاستطاعه باشد به محض عقد نکاح به ملکیت زن در می‌آید و مرد در صورت مطالبه مهریه توسط زن، موظف به پرداخت آن خواهد شد. ناطقان: بر اساس قانون، در مواردی ممکن است زن از حق مهریه محروم شود اما این موارد استثنایی و بسیار کم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال سوالی که ممکن است در این خصوص مطرح شود آن است که آیا به زن نازا مهریه تعلق می‌گیرد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه به زن نازا می‌پردازیم.
مالکیت زن بر مهریه

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، ” به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. ” بر اساس این ماده، مالکیت زن بر مهریه به محض انعقاد عقد نکاح به وجود می‌آید. از جمله آثار مالکیت زن بر مهریه هم این است که به محض وقوع عقد، می‌تواند تمامی مهریه تعیین شده را مطالبه نماید یا اقدام به بخشش مهریه به همسرش نماید.

البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم آن است که زن به محض وقوع عقد، مالک مهریه می‌شود اما اگر قبل از رابطه زناشویی مثلا در دوران عقد از همسرش جدا شود، تنها نصف مهر به او تعلق می‌گیرد. یعنی زمانی زن می‌تواند تمام مهریه‌اش را مطالبه کند که رابطه زناشویی میان زوجین برقرار شده باشد.
تعلق مهریه به زن

در شرایط عادی، زن به محض وقوع عقد نکاح مالک مهریه می‌شود و مهریه به وی تعلق می‌گیرد و مرد هم به محض مطالبه مهریه توسط زن، مکلف به پرداخت آن است. البته مواردی وجود دارد که بر اساس آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. مثلا اگر عقد نکاح به دلایلی باطل بوده باشد و رابطه زناشویی هم میان زوجین شکل نگرفته باشد. همچنین اگر زن و مرد مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد.
مهریه گرفتن زنمهریه زن نازا

درصورتی‌که با زن نازا رابطه زناشویی بر قرار شده باشد، او مستحق تمام مهریه است. با این حال درصورتی‌که پیش از وقوع رابطه زناشویی، عقد نکاح با طلاق خاتمه پیدا کرده باشد و زن نازا باشد، تنها نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. چرا که در دوران عقد مهریه زن نصف می‌شود.

نکته مهم در این خصوص هم آن است که نازایی زن عیب محسوب نمی‌شود و مرد نمی‌تواند به دلیل نازایی زن اقدام به فسخ نکاح با او کند. برچسب ها: مهریه ، زن نازا ، مطالبه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مهریه زن نازا مطالبه رابطه زناشویی تعلق می گیرد مهریه به زن عقد نکاح بر اساس زن نازا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از دیدارهای هفته بیست و یکم و ماقبل پایانی فصل لیگ ستارگان قطر، تیم فوتبال الشمال با بهره‌مندی از امید ابراهیمی در فهرست نفراتش، از ساعت 19 امشب (به وقت ایران) در حالی در ورزشگاه البیت به مصاف تیم صدرنشین السد خواهد رفت که محمدامین حزباوی را در اختیار دارد.

امید ابراهیمی که در 20 بازی این فصل لیگ ستارگان قطر همواره در ترکیب الشمال حضور داشته و نمایش درخشانی در خط میانی تیمش ارائه داده، امشب هم یکی از 11 نفر اصلی در جدال حساس برابر یاران حزباوی است.

محمدامین حزباوی نیز که در 18 مسابقه از 20 بازی این فصل لیگ ستارگان قطر برای السد به میدان رفته و عملکرد موثری با زدن یک گل داشته، برای سومین هفته پیاپی در ترکیب ابتدایی تیمش برابر الشمال قرار گرفته است.

تیم فوتبال السد با 14 پیروزی، چهار مساوی و دو شکست در این فصل 46 امتیازی و صدرنشین لیگ ستارگان قطر است که در صورت برتری مقابل الشمال و در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل قهرمان می‌شود و یاران ابراهیمی نیز با 22 امتیاز در رتبه هشتم ایستاده و شانس صعود یک پله‌ای دارند.

دیگر خبرها

  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد
  • اشتهارد؛ شهرستان بدون زندانی مهریه
  • اخاذی با مهریه سنگین!
  • (ویدیو) دیگر کسی این دولت را گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!
  • درگیری شدید و عجیب زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
  • درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!