Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طبق مصوبه دولت استمهال وام‌های کشاورزان به علت خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته اما این وعده هنوز در ایلام محقق نشده است.

کشاورزی نقش گسترده‌ای در توسعه استان و اقتصاد مردم در پی دارد و می‌توان بر پایه این کار برای خیل عظیمی از جوانان تحصیلکرده ایجاد اشتغال کرد و همچنین در دولت نگاه به مسئله کشاورزی به یک امر مهم و حیاتی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزی شغل اصلی نسل گذشته مردمان این دیار بوده و به مرور زمان با تکنولوژی‌های مدرن به نسل‌های بعد منتقل شده و به یک منبع درآمد حلال برای زندگی مردم استان ایلام تبدیل شده است اما خشکسالی‌های اخیر در استان ایلام به یکباره زندگی کشاورزان را دگرگون و شغل آنها را به نابودی کشانده است.

کشاورز برای کاشت محصول باید به فکر تسهیلات بانکی با سود بالا باشد که در واقع این یک ظلم در حق این قشر زحمتکش جامعه است، دولت مصوبه استمهال وام‌های کشاورزان مناطق آسیب دیده از خشکسالی را داد و بانک مربوطه بر طبق این مصوبه باید نسبت به هرگونه جلوگیری یا بسته شدن حساب بانکی ضامنین و کشاورزان ممانعت کند اما انگار اتفاق دیگری رخ داده و به مشکلات کشاورزان افزوده است.

بانک کشاورزی حساب‌های ضامنین و کشاورزان را به علت عدم پرداخت وام‌های کشاورزی مسدود کرده که در این شرایط کشاورزان باید تمام زندگی خود را حراج کنند تا بتوانند این وام‌ها را پرداخت کنند این مشکلات در حالی است که امسال هیچ کشاورزی برداشت محصول نداشته است.

خشکسالی‌های پی در پی در ایلام

قلیچی یکی از کشاورزان ایلامی به خبرنگار فارس گفت: چندین سال است که وضعیت کشاورزی در استان ایلام به علت خشکسالی‌های پی در پی نامناسب بوده و کشاورزان به علت عدم برداشت محصول طی سنوات گذشته نتوانستند تسهیلات بانکی خود را به موقع پرداخت کنند و باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز ابلاغیه تمدید وام‌های کشاورزی از طرف دستگاه‌های مربوطه به بانک کشاورزی ابلاغ نشده در این راستا بانک مربوطه نسبت به مسدود کردن حساب ضامنین و کشاورزان اقدام کرده است که در این شرایط آیا این راه صحیح است؟

این کشاورز ایلامی ادامه داد: کشاورزان هر روز به بانک مراجعه می‌کنند تا مشکل آنها پیگیری و بررسی شود اما بانک توجهی به آن ندارد، از مسئولین استان می‌خواهیم این مسئله را پیگیری کنند.

کشاورزان برداشتی از محصولات دیم خود نداشته‌اند

یعقوبی کارشناس گیاه پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: طی ۴۰ سال گذشته امسال بدترین سال برای کشاورزی بوده چون این حجم خشکسالی و کمبود باران بی‌سابقه است، به همین دلیل کشاورزان که محصولات دیم کاشت کرده هیچ برداشتی نداشته‌اند و حتی دامداران دام‌های خود را فروخته و مردم برای تامین نهاده‌های دامی و علوفه خود به سمت مناطق جنوب استان و خوزستان رفتند.

وی افزود: وقتی دولت مصوبه استمهال وام‌ها را اعلام کرده و کشاورزان هیچ برداشتی انجام ندادند بانک کشاورزی اقدام به مسدود کردن حساب‌های ضامن ها و کشاورزان کرده است.

این کارشناس ادامه داد: بانک‌ها باید از کشاورزی و کشاورزان حمایت کنند نه اینکه با سودهای کلان بانکی نفس تولید و تامین کننده را بگیرند، جوانان با طرح‌های نوین کشاورزی به دنبال کارآفرینی و اشتغالزایی هستند اما بانک‌ها به جای مانع زدایی مانع ایجاد می‌کنند و باعث شده مردم به سمت شهرنشینی روی بیاورند.

یعقوبی در ادامه خاطرنشان کرد: الان مردم برای پرداخت بدهی تسهیلات بانکی ناچار به فروش زمین‌هایی که سال ها از نسل گذشته به آنها رسیده هستند.

طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی شهرستان سیروان بر زمین مانده

وی تصریح کرد: الان بیش از ۱۰ سال است طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی شهرستان سیروان از طریق پمپاژ آب سیمره مطرح و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده و انشعاب اصلی آن تا روستای لرینی آمده اما دیگر این پروژه را ادامه نداده‌اند، این یک دغدغه اصلی کشاورزان منطقه سیروان است.

یعقوبی در ادامه گفت: اگر این خواسته مردم سیروان محقق شود حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آبیاری خواهند شد و برای پنج هزار نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود و حتی می‌توان از سایر شهرستان‌های دیگر نیرو برای کار کشاورزی جذب شود.

این کارشناس گیاه شناسی پزشکی در پایان گفت: پمپاژ آب سیمره نیازمند بودجه ملی است و نمی‌توان برای بهره برداری این طرح از بودجه استانی استفاده کرد چون بودجه استانی کفاف این کار را نخواهد داد.

پرداخت ۶۰ میلیارد تومان کارمزد به بانک کشاورزی

شیخ محمدی معاون اعتبارات بانک کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: امروز با حضور مدیریت بانک کشاورزی استان جلسه با مدیریت بحران استان صورت گرفته و سازمان بحران مکاتبه انجام داده که در مرحله اول صد درصد اعتبارات برای پرداخت استمهال جذب شده و منتظر پرداخت مرحله دوم هستیم.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده که ۳۰ درصد اعتبارات مرحله اول صد درصد جذب شده و ۷۰ درصد باقیمانده را باید سازمان به بانک مرکزی تضمین نامه ارائه دهد که اعتبارات پرداخت و کار انجام گیرد.

مسؤل اعتبارات بانک کشاورزی استان ادامه داد: دولت ۶۰ میلیارد تومان کارمزد به بانک پرداخت کرده و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، این مشکل در تمام کشور است و مختص به ایلام نیست.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ استان خشکسالی اعلام کردند، در استان ایلام پرونده ۷ هزار نفر بررسی و ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر در نوبت هستند که به محض اینکه اعتبار ابلاغ شود کار این تعداد هم انجام می‌شود.

شیخ محمدی در پایان گفت: بانک کشاورزی به هیچ وجه حساب کشاورز یا ضامن را مسدود نکرده است به طور مثال ضامن قصد گرفتن وام در یک بانک دیگر را دارد که طی استعلام بانک مرکزی پیامی مبنی بر بدهی وجود دارد تا وقتی که حساب تسویه یا امهال نشود همچنان این پیام در سیستم باقی می‌ماند و اگر دولت وام کشاورزان را امهال کند آن پیام در سیستم حذف و ضامن یا کشاورز می‌توانند در هر بانکی وام دریافت کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استمهال کشاورزان خشکسالی بانک کشاورزی استان ایلام وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: تا دو سال آینده با هدف ارتقای تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، در تولید بذر گندم به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اردشیر شهرکی به مناسبت سی‌ویکم فروردین، روز ملی گندم و نان اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ای که این معاونت تدوین کرده است، تا دو سال آینده با هدف ارتقای تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، در تولید بذر گندم به خودکفایی رسیده و برنامه داریم نفوذ بذر اصلاح شده و گواهی شده را در گندم‌زارهای استان به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهیم.

وی میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین ۶ تا ۷ هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان و بلوچستان می‌باشد در حال حاضر علاوه بر بذر تولیدی استان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان صریح کرد: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون کشاورزان ۶۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل دادند بیان داشت امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندم‌زارهای سیستان و بلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.

شهرکی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر به منظور برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش‌بینی و آماده خدمت رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

کد خبر 745925

دیگر خبرها

  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • گلایه متقاضیان از عدم پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی از بانک‌ها
  • نطر عجیب معاون رییس جمهوری درباره افزایش حقوق‌ها/منظور چه گفت؟
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر مهم به بانک‌ها 
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر رئیس جمهور به بانک‌ها 
  • گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم
  • افزایش تولید واحدهای صنعتی سمنان با ارائه بسته‌های حمایتی در دستور کار است
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام