Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@01:58:18 GMT

گرد و غبار کرمان را فرا می گیرد

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۱۰۹۷

گرد و غبار کرمان را فرا می گیرد

حمیده حبیبی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به دلیل ادامه طوفان در روزهای گذشته در اکثر مناطق استان شاهد بروز ریزگرد و گرد و غبار در استان هستیم.

وی گفت: این گرد و غبار طی روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت که بیشترین تأثر آن در شرق و جنوب شرق استان خواهد بود.

حبیبی ادامه داد: در روزهای پایانی هفته مجدداً شاهد طوفان در شرق استان خواهیم بود که موجب تشدید گرد و غبار و ریزگردها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: بارش‌های روزهای آینده فقط در ارتفاعات استان و مقطعی خواهد بود.

کد خبر 5519175

منبع: مهر

کلیدواژه: ریزگرد ریزگردها گرد و غبار بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه سفر استانی مشهد ویروس کرونا اردبیل کشاورزی آمار کرونا سیدابراهیم رئیسی سازمان تبلیغات اسلامی قوه قضاییه گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها زدودن گرد و غبار نیست، پلک‌ها کار مهمی انجام می‌دهند که از آن بی‌خبریم!

غزال زیاری_ پلک زدن، چشمان ما را مرطوب نگه می‌دارد؛ اما قطعا این تنها دلیل پلک زدن ما نیست؛ چرا که ما بیشتر از آنچه که نیاز است پلک می زنیم. دانشمندان دانشگاه روچستر حالا متوجه شده‌اند که این عمل غیرارادی، نقش به مراتب بیشتری نسبت به آنچه ما فکر می‌کردیم ایفا می‌کند و پلک زدن در واقع در پردازش اطلاعات بصری به کمک ما می‌آیند.

دلیل واقعی پلک زدن ما چیست؟

مدت‌ها تصور می‌شد که دلیل اصلی ما برای پلک زدن، پاک کردن گرد و غبار و زباله‌ها از اطراف چشم‌هایمان است تا بدین ترتیب مانع از عفونت و آسیب دیدن چشم‌ شویم. طبیعتا این امری مهم است؛ اما میزان پلک زدن ما که یک واکنش ذاتی است، تنها به همین منظور، کمی بیش از حد به‌نظر می‌رسد.

به شکل متوسط ، هر انسان در یک دقیقه ۲۰ بار پلک می‌زند که این تعداد در طول یک روز به بیش از ۲۰ هزار بار می‌رسد. با در نظر داشتن اینکه هر یک پلک زدن، فقط بین ۰.۱ تا ۰.۴ ثانیه طول می‌کشد، باید بدانیم که هر فرد حدود ۸ درصد از ساعات بیداری‌اش را با چشمان بسته راه می‌رود. درنتیجه مغز باید سخت‌تر کار کند تا بتواند با این وقفه‌های مداوم در پردازش بصری مقابله کند؛ از همین رو بعید به نظر می‌رسد که پلک زدن تنها به یک هدف، بدون داشتن مزایای بیشتر، ارزش این همه زحمت را داشته باشد.

از همین رو محققان دانشگاه روچستر در مطالعه جدیدشان ، به بررسی فواید احتمالی پلک زدن پرداختند. این محققان، حرکات چشم ناظران انسانی را در حال مشاهده برخی از محرک‌های مختلف، مثل الگوهایی با سطوح مختلفی از جزئیات، زیرنظر گرفتند.

تاثیر پلک زدن بر پردازش داده‌های بصری

آنها با همراه کردن نتیجه بررسی‌ها با مدل‌های کامپیوتری و تجزیه و تحلیل طیفی، به دنبال دریافتن این موضوع بودند که پلک زدن، چطور بر بینایی و نحوه پردازش مغز بر داده‌های دریافتی، تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان متوجه این موضوع شدند که حرکت سریع پلک در جریان یک پلک زدن، الگوهای نوری که شبکیه را تحریک می‌کند، تغییر داده و بدین ترتیب نوع متفاوتی از سیگنال‌های بصری را به مغز ارسال می‌کند که وقتی چشمان ما باز است و برروی چیزی متمرکز می شود، ارسال می‌شوند.

در واقع پلک زدن به افراد کمک می‌کند تا تصویر بزرگی از یک صحنه را دریافت کرده و به الگوهایی که در مقیاس بزرگ هستند و به آرامی تغییر می‌کنند، توجه کند.

بن یانگ، نویسنده اصلی این مقاله در این باره توضیح داد:« ما نشان می‌دهیم که ناظران انسانی، از پلک زدن های گذرا سود می‌برند. بدین ترتیب و برخلاف تصورات موجود، پلک زدن نه تنها دید را مختل نمی‌کند، بلکه باعث بهبود پردازش بصری شده و به میزان زیادی کاهش مواجهه با محرک‌ها را جبران می‌نماید.»

گرچه تا پیش از این تصور می‌شود که حرکات چشم، باعث بهبود پردازش بصری می‌شوند؛ اما حالا مشخص شده که پلک زدن، نه تنها مزاحم دید ما نیست، بلکه یک چرخ‌دنده دیگر در مسیر این پردازش بصری به شمار می‌رود.

منبع: newatlas

227321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897592

دیگر خبرها

  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • رعایت حجاب و عفاف در واحدهای صنفی اسلامشهر الزامی است
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد
  • تساوی مس کرمان و شهرراز شیرازدر فوتبال دسته یک
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • پرورش نیروی کار ماهر در ۵۵۱ هنرستان در خوزستان
  • وزش باد گرد و غبار را وارد خراسان رضوی کرد
  • کاسه غبار در دهه ۳۰ میلادی
  • تنها زدودن گرد و غبار نیست، پلک‌ها کار مهمی انجام می‌دهند که از آن بی‌خبریم!