Web Analytics Made Easy - Statcounter

سویه‌های جدید BA.۴ و BA.۵ اومیکرون در آفریقای جنوبی ظاهر شده و طبق انتظارات کارشناسان، ممکن است به زودی در اروپا و ایالات متحده به رایج‌ترین موارد ابتلا تبدیل خواهد شد.

ویروس کرونا از زمانی که برای اولین بار کشف شد، جهش یافته و شکل خود را تغییر داده است و گونه‌های ژنتیکی که از آن بیرون می‌آیند جهش یافته نامیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون، جهش‌های اصلی که از کووید پدیدار شده‌اند هنوز اندک هستند. از جمله آلفا و دلتا که باعث ایجاد امواج قوی عفونت شد.

BA.۴ و BA.۵ آخرین موارد جهش یافته Covid-۱۹ و نزدیک به گونه جهش یافته omicron هستند. این منشأ نگرانی کارشناسان است.

سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس BA.۴ و BA.۵ را به فهرست گونه‌های جهش‌یافته کووید اضافه کرد و آن‌ها در اروپا به عنوان عامل نگران کننده طبقه‌بندی کرده است.

مکان‌های انتشار
BA.۴ و BA.۵ در اوایل سال جاری در آفریقای جنوبی شناسایی شدند و اکنون به نظر می‌رسد که سریعتر از انواع دیگر گسترش می‌یابند.

BA.۴ و BA.۵ در بیشتر کشور‌های اروپایی شیوع یافته و به نظر می‌رسد که توانایی آن‌ها برای آلوده کردن افراد به زودی از سایر گونه‌های جهش‌یافته پیشی خواهد گرفت و در واقع این همان چیزی است که عملا در کشور پرتغال اتفاق افتاده و گونه جهش یافته BA.۵ به رایج‌ترین گونه کرونا در میان پرتغالی‌ها تبدیل شده است.

در ایالات متحده نیز مقامات می‌گویند که شاهد افزایش تعداد موارد COVID-۱۹ ناشی از جهش‌های جدید BA.۴ و BA.۵ هستند.

در انگلیس، نشانه‌های اولیه از افزایش مورد انتظار در تعداد موارد کووید ناشی از شیوع جهش‌های BA.۴ و BA.۵ مشاهده شده است.

در استرالیا، وزارت بهداشت مواردی از COVID-۱۹ را در نتیجه شیوع BA.۴ و BA.۵ ثبت کرده است.

این گونه‌های جهش یافته چقدر خطرناک هستند؟

کارشناسان هیچ تاییدی در مورد شدت ابتلا به جهش یافته BA.۴ و BA.۵ اومیکرون ندارند، اما در هر صورت آن‌ها کشنده‌تر از سایر جهش یافته‌های کووید نیستند.

اکثر مردم نسبت به کووید مصونیت پیدا کرده اند، چه از طریق ابتلا‌های قبلی چه با دریافت واکسن، که به طور کلی به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند.

با این حال، جهش‌های جدید BA.۴ و BA.۵ توانایی انتشار آسان‌تر را نشان می‌دهند که بخشی به دلیل کاهش سطح ایمنی در افراد است، اما بخشی به دلیل تغییراتی است که ویروس در ترکیب خود متحمل شده است.

بسیاری از کشور‌ها محدودیت‌های اعمال شده خود را برای مبارزه با کووید لغو کرده اند، به این معنی که مردم بیشتر با یکدیگر مخلوط می‌شوند و در نتیجه شانس انتشار ویروس افزایش می‌یابد.

موج جدید شیوع کرونا می‌تواند منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان و همچنین مرگ و میر بیشتر شود.

چگونه پیشگیری کنیم

درست مانند سایر جهش‌های کووید، خطر عفونت در مورد افراد مسن یا کسانی که شرایط سلامتی ضعیفی دارند، بالاتر است.

اگرچه واکسن‌های موجود در حال حاضر بهترین راه نیستند، اما در هر صورت بهترین واکسن‌هایی هستند که می‌توان در خط دفاعی استفاده کرد.

این واکسن‌ها به کاهش خطر عفونت‌های شدید کووید-۱۹ ناشی از هر یک از انواع آن، از جمله دلتا، آلفا، بتا و گاما کمک کرده‌اند.

پزشکان توصیه می‌کنند برای اطمینان از حداکثر محافظت در برابر جهش‌های موجود یا در حال ظهور، افراد تعداد دوز‌های توصیه شده واکسن را دریافت کنند.

منبع: بی بی سی

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا گونه های جدید اومیکرون ویروس اومیکرون جدید BA ۴ و BA ۵ جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی بزرگ اینتر: علاقه شدید ستاره‌های تیم به المپیک!

به گزارش "ورزش سه"، اینتر در حال حاضر خود را در موقعیتی نامناسب می‌بیند زیرا دو ستاره‌اش یعنی لائوتارو مارتینز و مارکوس تورام هر دو می‌خواهند در بازی‌های المپیک تابستانی شرکت کنند و مدیران باشگاه ایتالیایی نگرانی‌هایی در مورد آمادگی جسمانی آنها دارند.

بازی‌های المپیک در ژوئیه سال جاری در پاریس آغاز می‌شود و حدود سه هفته تا اواسط آگوست ادامه خواهد داشت. فوتبال نقش کوچکی در بازی‌ها دارد و کشورها فقط به سه بازیکن بالای ۲۳ سال اجازه حضور در ترکیب تیم‌ها را می‌دهند.

در حال حاضر موضوع شرکت بازیکنان بزرگسال در المپیک یک موضوع جدی در فوتبال اروپاست. گزارش‌های متعددی از علاقه بسیاری از بازیکنان به حضور در المپیک منتشر شده اما در سمت دیگر باشگاه‌هایی مانند رئال مادرید اعلام کرده‌اند که به بازیکنان‌شان اجازه شرکت در المپیک را نمی‌دهند.

گاتزتا دلو اسپورت هم امروز خبر داده که اینتر نگران حضور دو تن از مهاجمانش در المپیک است. مارتینز و تورام هر دو می‌خواهند به المپیک بروند و در یک سو اینتر از این موضوع به‌شدت ناراضی است زیرا مدیران باشگاه معتقدند حضور آنها در المپیک به آمادگی جسمانی‌شان ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

آنها قصد دارند در هفته‌های آینده با این دو بازیکن صحبت و آنها را از رفتن به المپیک منصرف کنند.

دیگر خبرها

  • مجارستان: ارتباط با روسیه را حفظ می‌کنیم
  • نگرانی بزرگ اینتر: علاقه شدید ستاره‌های تیم به المپیک!
  • نگرانی شهروند باغستانی از رها شدن جعبه فیوز برق بدون حفاظ + فیلم
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • ورود دادستان رودسر به موضوع آلودگی آب آشامیدنی
  • اسکای‌ نیوز : استرالیا به‌دنبال منع ورود شهروندان ایران و عراق است
  • نیوزیلند، چین را به هک پارلمان متهم کرد
  • آنفلوانزا سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب می رساند
  • آنفلوانزا ممکن است سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب برساند
  • آسیب کووید به اندام ها می تواند به قلب نیز آسیب برساند