Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@06:55:26 GMT

زندگی مسالمت‌آمیز افغان‌ها در جنوب شرق تهران

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۵۶۳۲

زندگی مسالمت‌آمیز افغان‌ها در جنوب شرق تهران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مردم ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ‌های داخلی در کشور دوست و همسایه افغانستان، پذیرای هزاران نفر از مردم این کشور هستند و هر بار که در افغانستان مشکلی ایجاد شود، مردم ایران با آغوش باز آنان را پذیرفته و در تمامی امکانات و خدمات ارائه شده از سوی نظام، آنان را شریک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتراکات فرهنگی، مرز مشترک و پیشینه تاریخی بین دو کشور ایران و افغانستان باعث شده تا بسیاری از این افراد امروز در شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در مناطق روستایی و شهری زندگی کرده و از تمام خدمات نظام برخوردار هستند.

امروز این افراد از تمام خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی، کالاهای اساسی و حتی یارانه‌های پنهان ارائه شده به برخی از کالاها برخوردارند و به جز برخی از مشاغل، در تمامی فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمان‌سازی و تولیدی مشغول به کار بوده و بسیاری از اتباع مجاز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز هستند.

ارائه خدمات آموزشی رایگان به اتباع افغانستانی

پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که هیچ کودک افغانستانی نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند، فرزندان دختر و پسر اتباع افغان بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه در مدارس عادی و در کنار سایر دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند و از تمامی خدمات آموزشی برخوردارند.

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت همچون سایر دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند بدون آن که هزینه‌ای به جز پول کتاب و بیمه به مدارس پرداخت کنند.

مدیر آموزش و پرورش پیشوا در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان شهرستان پیشوا را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند به طوری که در برخی از مدارس روستایی ۹۰ درصد از دانش‌آموزان اتباع هستند.

سعید تاجیک افزود: این دانش‌آموزان بدون توجه به ملیت، در کنار سایر دانش‌آموزان از خدمات آموزشی برخوردار بوده و در کنار دانش‌آموزان ایرانی حتی در زمان شیوع ویروس کرونا و استفاده از فضای مجازی، مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز اتباع افغانستانی در مدارس شهری و روستایی پیشوا مشغول به تحصیل هستند که این افراد بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ۲۱ هزار نفری دانش‌آموزی پیشوا را تشکیل می‌دهند.

تاجیک ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ فرزند شهدای مدافع حرم در مدارس خاص شهرستان پیشوا مشغول به تحصیل هستند که در کنار سایر فرزندان شاهد و ایثارگر شهرستان از خدمات ویژه آموزشی برخوردارند.

ساخت کتابخانه و مدرسه ویژه اتباع در ورامین

سال ۱۳۹۳ و با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۹ میلیون ریال کتابخانه ویژه اتباع در منطقه ده شریفای ورامین احدث شد.

کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و در زیربنای ۲۵۰ مترمربع و در مدت دو سال احداث گردید.

همچنین در این سال، یک باب مدرسه ۱۲ کلاسه با مساعدت های مالی دولت ژاپن، آلمان و اتحادیه اروپا توسط وزارت آموزش و پرورش و با مشارکت و حمایت مالی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در روستای کریم آباد از توابع شهرستان پاکدشت احداث شد.

این آموزشگاه در سه طبقه و با مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای ۱۲ کلاس درس ، ۶ باب اتاق اداری و ۴ باب آزمایشگاه با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال احداث گردید.

فعالیت اتباع در حوزه کشاورزی و صنعت جنوب‌شرق تهران

در کنار خدمات آموزشی، اتباع افغانستانی در حوزه مشاغل نیز در جنوب شرق استان تهران مشغول به کار هستند و اغلب آنان در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، ساختمان و برخی از مشاغل صنعتی و تولیدی مشغول به کار بوده و برخی نیز با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، خود به تولید و کسب و کار مشغولند.

امروز بسیاری از گلخانه‌ها و دامداری‌های شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران با مشارکت و فعالیت اتباع اداره می‌شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان پیشوا که بیشترین تعداد اتباع را در خود جای داده به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین فعالیت اتباع مجاز با داشتن کارت کار در حوزه‌ کشاورزی و صنعت است و این افراد می‌توانند با کارت صادر شده برای استان تهران در واحدهای مختلف مشغول به کار شوند.

وحید آریا افزود: اتباع افعانستانی در حوزه صنایع غذایی و حوزه خدمات درمانی و پزشکی اجازه فعالیت ندارند و فقط می‌توانند با کارت کار ویژه استان تهران در حوزه‌های مرتبط مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: استفاده کارفرمایان از اتباع بیگانه غیرقانونی جرم محسوب می‌شود و در صورت بکارگیری آنان در بار نخست پنج برابر حقوق روزانه و در صورت تکرار تخلف تا ۱۰ برابر حقوق روزانه کارفرما جریمه می‌شود.

استفاده اتباع از خدمات درمانی

در کنار سایر خدمات ارائه شده به اتباع، آنان از خدمات بهداشتی و درمانی مناطق شهری و روستایی استفاده کرده و هر از چندگاهی، به منظور کنترل بیماری در محل تجمع این افراد طرح‌های درمانی ویژه از جمله مبارزه با فلج اطفال، آبله و سایر غربالگری‌های اجرا می‌شود.

در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از اتباع افغانستاتی همچون سایر شهروندان ایرانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بدون محدودیت پذیرش شده و تحت درمان رایگان قرار گرفتند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرچک در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آمار شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرچک، سه هزار و ۷۱۴ کودک زیر پنج سال تبعه افغانستان در شهرستان قرچک سکونت دارند که با اجرای ۲ مرحله طرح سراسری واکسیناسیون این افراد علیه بیماری فلج اطفال، آنان علیه این بیماری ویروسی واکسینه شدند.

دکتر سید محمد طباطبایی افزود: باتوجه به پراکندگی سکونت آنان در مناطق مختلف شهری، روستایی، مزارع کشاورزی و کارخانجات و کارگاه‌ها و حضور آنان در مراکزی همچون کوره‌های آجرپزی، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و مناطق حاشیه‌ای، گروه‌های سیار شبکه بهداشت به محل سکونت شناسایی شده اعزام شدند و پوشش کاملی برای مقابله با این بیماری صورت گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قرچک همچنین از استمرار اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیماری سرخک اتباع افغانستان خبر داد و افزود: واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی ۹ ماهه تا ۳۰ ساله بدون توجه به سابقه واکسیناسیون در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار دارد و برادران و خواهران افغانستانی می‌توانند با مراجعه مراکز بهداشتی زیر نظر شبکه بهداشت، نسبت به دریافت واکسن سرخک اقدام کنند.

خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی از خدمات بنیاد شهید برخوردارند

شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران در دوران مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری داعشی بیش از ۲۰۰ شهید مدافع حرم از تیپ فاطمیون تقدیم اسلام کرده‌اند که خانواده معظم آنان از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران همچون سایر خانواده‌های شهدا و ایثارگ ایرانی برخوردارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرچک در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی، همچون سایر خانواده شهدای ایرانی از خدمات این نهاد انقلابی برخوردار بوده و مسائلی مانند دریافت شناسنامه و کد ملی، برخورداری از بیمه تکمیلی و دریافت حقوق و مزایا برای آنان برقرار شده است.

آزمان کادری افزود: فرزندان شهدای مدافع حرم در مدارس شاهد مشغول به تحصیل بوده و روند تعلیم و تربیت آنان به طور مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جنوب‌شرق تهران واقع شده‌است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان جنگنده اف 14 اتباع افغان جنوب شرق تهران زندگی مسالمت آمیز خدمات آموزشی متروپل آبادان جنگنده اف 14 خبرنگار ایرنا گفت مشغول به تحصیل هستند اتباع افغانستانی اتباع افغانستان شهدای مدافع حرم بهداشت و درمان جنوب شرق تهران خدمات آموزشی مشغول به کار کنار سایر شبکه بهداشت دانش آموزان همچون سایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان یک میلیون و ۲۸۱ هزار مسافر نوروزی در شهر زندگی/ اصفهان رتبه پنجم جذب سفر را دارد

مسئول کمیته آمار و ارزیابی عملکرد ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۳ یک میلیون و ۲۸۱ هزار مسافر در شهر اصفهان اسکان داشتند که حدود ۴۵ درصد از آمار اسکان به مدارس اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم فروردین_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با ارائه گزارشی از نتایج خدمات نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان اظهار کرد: یک میلیون و ۲۸۱ هزار مسافر در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ در اصفهان اسکان داشتند، در این راستا ظرفیت تمام هتل‌ها، مهمان‌پذیرها پر شد و در مجموع حدود ۱۰ درصد از جمعیت کلی مسافران در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها اسکان پیدا کردند که حدود ۴۵ درصد از آمار اسکان به مدارس اختصاص داشت.

وی با اشاره به بعضی آمار از بازدیدها از مراکز تفریحی و گردشگری اصفهان ادامه داد: ۸۴ هزار بازدید از باغ گل‌ها صورت گرفته که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین ۹۷ هزار بازدید نیز از شهر رویاها صورت گرفت.

مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان خاطرنشان کرد: رویدادهای فرهنگی شامل جز خوانی قرآن، دعاخوانی و رویدادهای نوروزی از مهمترین برنامه‌هایی بود که مورد استقبال مسافران قرار گرفت.

نصوحی ادامه داد: از خانه امین التجار با ۸ هزار بازدید کننده استقبال خوبی شده است، ظرفیت پارکینگ‌ها در طول روز در نوروز سه بار پر و خالی می‌شد.

وی تصریح کرد: شاخص گردشگر پذیری اصفهانی‌ها در نظر سنجی که از گردشگران انجام شد، با ۸۳ درصد رضایت با شاخص زیاد و خیلی زیاد و ۹۳ درصد مسافران نیز از شهر اصفهان رضایت کلی داشتند.

مسئول کمیته آمار و ارزیابی عملکرد ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان در بحث سفر و جذب سفر (تعداد مسافران) در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 744344

دیگر خبرها

  • افزایش ۳ برابری طرد اتباع از استان تهران
  • گوترش خواستار راه حل مسالمت آمیز برای سودان شد
  • ضرورت مدیریت اضطراب کنکور در روز‌های منتهی به آزمون سراسری
  • دو تن از خدمه کشتی توقیف شده در ایران تبعه پاکستان هستند
  • پیام هشدار آمیز بی‌سابقه ایران به رژیم صهیونیستی درباره ماجراجویی
  • راز شگفت انگیز محبوبیت مهوش هنرمند در محله مولوی / لات ها شجاع اما ساده / روایتی تلخ، اما طنزآمیز از زندگی و رنج‌های مردم جنوب شهر تهران
  • مردم شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران از اقدام سپاه حمایت می‌کنند
  • اسکان یک میلیون و ۲۸۱ هزار مسافر نوروزی در شهر زندگی/ اصفهان رتبه پنجم جذب سفر را دارد
  • مرگ دردناک مرد جوان با سقوط در چاه ۷۰ متری جنوب تهران
  • درسی که تولستوی در 67 سالگی به دنیا داد