Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@10:53:37 GMT

اخذ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان خطرناک

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۸۹۰۷

اخذ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان خطرناک

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیک از مجرمان خطرناک اخذ شده و ۳۰ هزار پروفایل از آن تهیه شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر عباس مسجدی آرانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه افزود: در تحقق سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و خدمت به مردم دو شاخص وجود دارد که در سازمان پزشکی قانونی نیز این دو هدف مورد تاکید قرار دارد؛ تحول و تعالی برای سازمان پزشکی قانونی اعتماد به نفس در انجام کارها ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، بنای ما امیدآفرینی در کشور است، تصریح کرد: امروز سازمان پزشکی قانونی کشور برای مردم و مسئولان یک سازمان قابل اعتماد است و این اعتماد در حوزه بین المللی هم وجود دارد. از جمله در هواپیمای اوکراین که اتباع چندین کشور حضور داشتند عملکرد سازمان پزشکی قانونی بسیار عالی بود.

وی ادامه داد: دیپلماسی علمی از اهدافی است که سازمان پزشکی قانونی دنبال می کند، زبان ما یک زبان علمی است و درک متقابلی از مشکلات مردم داریم و قصد دادیم تعاملات بین المللی خود را که در این دو سال کاهش پیدا کرده بود ارتقا دهیم. البته ما در شرایط کرونا هم مراودات خودمان را تعطیل نکردیم.

مسجدی آرانی با تاکید بر اهمیت تمرکز بر فعالیت دانش بنیان ها گفت: برنامه سازمان این است که از دانش بنیان های داخل کشور استفاده و طی ۵ سال آینده تمامی نیازهای مورد نیاز سازمان را رفع کنیم. 

وی ادامه داد: در حوزه سخت افزار و نرم افزار از فناوری‌های نوین استفاده می کنیم اما از دولت و مجلس انتظار داریم در حوزه سخت افزار به ما کمک کنند تا خدمات در بستر الکترونیک ارائه شود.

مسجدی آرانی ادامه داد: خط قرمز ما پافشاری بر شیوه‌های گذشته است و ما هر روز بر استفاده از شیوه های نوین تلاش می کنیم. پزشکی قانونی در این ۴ دهه هیچوقت به مسائل حاشیه ای وارد نشده و تلاش کردیم با راهکارهای علمی به قوه قضاییه کمک کنیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در زمینه تحقق قانون جوانی جمعیت قبل از ابلاغ رسمی، کمیته‌های خودمان را تشکیل دادیم و یک ارباب رجوع نداشتیم که به دلیل تغییر این قانون معطل شود.

وی بابیان اینکه موضوع سقط درمانی با سقط جنایی تفاوت دارد، گفت: ما در سال ۱۲ هزار مورد تقاضا در این خصوص داریم اما نظام سلامت با یک چالش جدی به عنوان سقط جنایی مواجه است و از مردم خواهش، می کنیم از مراجعه به افراد پزشک نما خودداری کنند؛ اگر مردم توجه داشته باشند پرونده های قصور در این زمینه کاهش، می یابد.  

رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: ما صرفا در مراکز رسمی پزشکی قانونی فعالیت می کنیم و حتی در بیمارستان‌ها نیز مرکزی نداریم. از دستگاه قضایی تقاضا داریم با افراد و پزشک نماهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد شود و در سایر موارد پرونده های پزشکی از مجازات های جایگزین استفاده کنند.

وی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه به سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در حوزه بحران سازمان پزشکی قانونی عملکرد خوبی دارد. نرم افزار جامع تخصصی که به ما کمک بسیاری می کند در حال تکمیل است و با استفاده از این سامانه از جعل هم جلوگیری خواهد شد و  تلاش ما این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

وی اضافه کرد: در تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج  مادر ایرانی با پدر خارجی که تخمین زده می شود یک میلیون جمعیت متاثر از این موضوع باشند، در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت رفاه تلاش می شود که برای ۸۰ هزار نفر اعلام شده به سرعت اقدامات لازم برای تعیین هویت و صدور شناسنامه انجام شود.

ادامه دارد...

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عباس مسجدی آرانی ، سازمان پزشکی قانونی کشور ، قوه قضاییه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عباس مسجدی آرانی سازمان پزشکی قانونی کشور قوه قضاییه سازمان پزشکی قانونی مسجدی آرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، در سایه غفلت نهادهای مسئول، مدتی است قلیانی به‌نام اکسیژن در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران (محدوده صادقیه و تجریش) به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود!

این قلیان ‌که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده از ترکیب برخی از گازهای خطرناک تشکیل شده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.

حالتی که برای مصرف‌کننده پس از دقایق کوتاهی استفاده از این قلیان ایجاد می‌شود یک حالت از خود بی‌خود شدن به‌همراه شادی کاذب و خلسه است.

حسن آذری‌پور؛ عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره خطرناک بودن قلیان اکسیژن می‌گوید: با توجه به اینکه اکسیژن خالص در حد مشخصی به‌لحاظ پزشکی عوارضی را برای فرد به‌همراه دارد باید مصرف آن تحت‌نظر کارشناسان و مقدار اکسیژن آن مشخص باشد؛ چون به هر حال اکسیژن خالص منجر به مسمومیت می‌شود و در فرد استعمال‌کننده سردرد ایجاد می‌کند همچنین منجر به اتّساع عروق مغزی می‌شود و برای فرد مشکلات چشمی به‌همراه می‌آورد.

نکته تعجب‌آور و مشکوک ماجرا آن‌جاست که گفته می‌شود فردی که این قلیان را تولید و ثبت کرده، تأییدیه‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گرفته است! البته گفتنی است که علاوه بر تهران، این نوع قلیان‌ها ظاهراً در شیراز و تبریز هم عرضه می‌شوند.

وزارت بهداشت هیچ‌گونه مجوزی برای عرضه قلیان اکسیژنی صادر نکرده است

به‌دنبال استعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره استفاده از قلیان اکسیژن، مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان این وزارتخانه طی نامه‌ای به معاونت سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی خواستار بررسی کارشناسانه و علمی این مورد شد. درپاسخ به این استعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران طی نامه‌هایی به مضرات استفاده از قلیان اکسیژنی اشاره و مخالفت علمی خود را اعلام کردند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران طی نامه‌ای، استفاده از این قلیان را منوط به رعایت شرایط خاص کرده است که امکان تأمین این شرایط در محیط‌های عمومی امکان‌پذیر نیست و این وزارتخانه ضمن رد این خبر مجدداً اعلام کرده است که عرضه قلیان اکسیژنی در اماکن عمومی ممنوع است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

مشاهده مسمومیت و حالت بیهوشی بین مصرف‌کنندگان

تاکنون گزارش‌های مختلفی از مسمومیت و حالت بیهوشی موقت برای مصرف‌کنندگان این قلیان به دست ما رسیده است که در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی، قطعاً واقعه تلخی برای مصرف‌کننده اتفاق می‌افتاد.

هرچند آنچه این روزها در کافه‌ها به‌عنوان "قلیان اکسیژن" عرضه می‌شود با نمونه ثبت‌شده آن کاملاً متفاوت است اما سؤال اساسی اینجاست؛ کدام نهاد نظارتی و امنیتی اجازه ارائه این ترکیب خطرناک را برای جوانان صادر کرده است و چرا "پلیس اماکن" با عرضه غیرقانونی این قلیان در نقاط مختلف تهران و دیگر شهرها برخورد نمی‌کند؟!

سؤال اصلی این است: آیا درآمد بسیار بالای استفاده از قلیان اکسیژن برای ارائه‌دهندگان آن در عدم برخورد نهادهای مسئول با این پدیده خطرناک و کُشنده تأثیر داشته است؟!

کد خبر 846443 برچسب‌ها خبر مهم دخانیات - قلیان

دیگر خبرها

  • آمار سازمان پزشکی قانونی؛ نوروز امسال هزار و ۶۵ نفر در تصادفات جان باختند
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟
  • رئیس پزشکی قانونی : حقوق بازنشستگانِ پزشکی قانونی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • رئیس پزشکی قانونی: حقوق بازنشستگانِ پزشکی قانونی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد/ نوسانات ارز برای ما بسیار طاقت فرسا و سخت شده است
  • ارجاع هزار و ۸۰۰ فقره پرونده به آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی خراسان شمالی
  • بررسی ۱۸۰۰ پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی