Web Analytics Made Easy - Statcounter

 شرکتهای بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می‌کنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته می‌شود؛ سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می‌شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند. طبق قانون تجارت، شرکتهای بورسی تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدا از این فرصتی که در اختیار شرکت ها قرار دارد، نحوه پرداخت سود از سوی شرکتها هم سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های سهامداران تبدیل شده است. دلیل آن هم اصرار برخی شرکتها بر واریز سود سهامداران از روشهای سنتی و منسوخ شده‌ای بود که به غیر از منصرف کردن سهامداران از دریافت سود خود و رسوب سود در شرکتها، تقریبا هیچ اثر دیگری نداشت. درواقع با اینکه حدود چهار سال از راه اندازی سامانه سجام می‌گذرد و شرکتها می‌توانستند بدون دردسر از طریق این سامانه، سود را به حساب سهامداران واریز کنند اما همچنان بر روش سنتی معرفی یک بانک برای دریافت سود و تاکید بر مراجعه حضوری سهامداران به بانک پایبند بودند. این درحالی است که بعضا میزان سودها به قدری کم بود که برای سهامدار صرف نداشت حتی به بانک مراجعه کند. تا اینکه امسال چراغ واریز سودهای رسوب شده از طریق سجام روشن شد و تا کنون سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام به حسابشان واریز شده است.

واریز سودهای سنواتی منجر به تقویت نقدینگی موجود در بازار می‌شود

نیما میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر پرداخت سودهای رسوبی و تاثیر این اقدام در اعتمادسازی بازار توضیح داد: پرداخت سود سنوات گذشته یکی از آرزوهای دیرین توده‌های سهامداران بوده است. افرادی که به دلایل مشغله کاری، کم بودن میزان سود یا عدم اطلاع از فرایند، سودهایشان را دریافت نکرده‌اند و بعضا رقم این سودها حتی مبلغ کمی نیز نبوده است.

وی افزود: واریز این سودها به صورت الکترونیکی یک خبر  مسرت بخش  است. طبیعتا با عملیاتی شدن بیشتر این موضوع و مشاهدات جامعه سهامداری، خوشبینی به تصمیم‌سازی اصولی سازمان بورس نیز تقویت خواهد شد و امیدوارم این رویه با جدیت و سرعت دنبال و تا پایان سال جاری تکمیل شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که پرداخت سودهای رسوبی چه تاثیری بر بازار می‌تواند داشته باشد گفت: تفکر جاری بر بازار سرمایه و سهامداران نشان داده است که عموما آنان علاقه‌مند و وفادار به این بازار هستند و سرمایه‌های مازاد کسب شده در آن را در قالب سهام یا اوراق در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین واریز این سودها موجب تقویت نقدینگی موجود در بازار و افزایش قدرت خریداران خواهد شد که این موضوع مطلوبی است. همچنین اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و صیانت کامل از منافعشان نیز بیشتر  و ترک‌های خورده شده در سال ۱۳۹۹ بر بدنه اعتماد سهامداران با اینگونه تصمیمات درون سازمانی ترمیم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بانکی سهامداران واریز شده است، اظهار کرد: برای شروع و برای موضوعی به این بزرگی کار انجام شده قابل تقدیر است؛ هرچند به نسبت کلیه شرکت‌ها و کلیه سهامداران، مسیر باقی مانده نیز کم نیست. در صورتی که با همین سرعت و جدیت این موضوع دنبال شود خوشبینم که تا پایان سال جاری پرونده این موضوع مهم و چندین ساله با موفقیت بسته شود.

میرزایی با بیان اینکه پرداخت‌ سودهای رسوبی از طریق سامانه سجام صورت می‌گیرد ولی همه مردم حساب سجامی ندارند، پیشنهاد کرد: اولا باید توجه کنیم که همین موضوع خود مشوق سجامی ‌شدن سهامداران (عمدتا تازه وارد) می‌شود که اتفاق بسیار مثبتی است. گسترش شبکه الکترونیکی ارتباطات دوسویه بین بورس با سهامداران از کانال سجام موجب تسهیل و تقویت زیرساخت استفاده از بازار سرمایه می‌شود. به‌نظرم اطلاع‌رسانی گسترده  برای توده‌های مردمی‌ که اطلاعات کمتر یا دیرهنگام نسبت به اخبار بورسی دارند، یکی از راه حل‌های اصلی است. به اعتقاد وی گسترش احراز هویت و ثبت نام غیرحضوری و رایگان که در سال گذشته شتاب گرفت نیز یکی دیگر از راه حل‌های سجامی‌ شدن است. وضع محدودیت‌های معاملاتی به‌ویژه برای خریداران عرضه‌های اولیه و سهامداران عدالت که سجامی ‌نشده‌اند (البته  با مدیریت دوراندیشانه) می‌تواند این معما را تکمیل کند.

منبع: ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: شرکت های بورسی سجامی شدن سود سنواتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال

فعالیت نخستین سامانه تحت وب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از ۱۶ سال ارائه خدمت، از فهرست سامانه‌های تحت وب این شرکت متوقف شد تا بیش از ۴۰ هزار کاربر این سامانه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه منتقل شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فعالیت سامانه وضعیت دارایی سهامداران (IPS) به عنوان نخستین سامانه تحت وب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مراسمی با حضور مدیرعامل این شرکت متوقف شد تا بیش از 40 هزار کاربر این سامانه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه (ddn.csdiran.ir) منتقل شوند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری در این مراسم که با حضور معاون و مدیران فناوری و توسعه نوآوری برگزار شد، گفت: توسعه خدمات زیر ساختی در شرکت سپرده گذاری مرکزی باعث شده است تا این شرکت بتواند خدمات متنوعی را به ذینفعان خود ارائه کند.

محمد باغستانی با بیان اینکه تحولات فراوانی در سال های اخیر در حوزه فناوری اطلاعات در شرکت سپرده گذاری مرکزی رخ داده است، افزود: هدفگذاری مهم این شرکت در سال 1403 ارتقا و توسعه کیفی سامانه های سمات است تا بتوانیم خدمات مطلوبتری را به ذینفعان مختلف شرکت سپرده گذاری مرکزی ارائه دهیم.

وی یکی از ویژگی های بارز شرکت سپرده گذاری مرکزی را پویایی در این مجموعه بابت راه اندازی، توسعه، ارتقا و توقف فعالیت سامانه های خود اعلام کرد و اظهار داشت: عمر مفید سامانه ها با توجه به تغییرات فراوان در حوزه فناوری اطلاعات، حدود 10 سال است به همین علت فعالیت نخستین سامانه تحت وب شرکت سپرده گذاری مرکزی متوقف شد تا از این پس، کاربران این سامانه از خدمات متنوع و یکپارچه سامانه ذینفعان بازار سرمایه استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید: ایده راه اندازی سامانه وضعیت دارایی (IPS) را مرحوم علیرضا حاجی نوروزی مدیرعامل وقت شرکت سپرده گذاری مرکزی در سال 1386 برای مشاهده پرتفو (سبد دارایی) سهامداران مطرح کرد و این سامانه شهریورماه سال 1387 رونمایی شد.

سهامداران برای فعالیت در این سامانه که دارای سه نسخه فارسی، انگلیسی و تحت اندروید موبایل بود باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و در این سامانه ثبت نام می کردند تا بتوانند خدماتی همچون ارایه اطلاعات دارایی سهامداران (سبد سهام)، دارایی قابل معامله، کارگزار ناظر، نمایش آخرین معاملات آخرین روز معاملاتی و امکان گزارش گیری از سبد سهام را دریافت کنند.

در مجموع بیش از 40 هزار سهامدار در این سامانه حساب کاربری داشتند اما به مرور بعد از رونمایی درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که خدمات کامل تری را در اختیار سهامداران قرار می داد سامانه وضعیت دارایی سهامداران به مرحله بازنشستگی خود نزدیک شد و پس از 16 سال ارائه خدمت، از فهرست سامانه های تحت وب شرکت سپرده گذاری مرکزی خارج شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیات مدیره مشخص شد
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال