Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که به نظر می‌رسد نجیب میقاتی فردا به عنوان مامور تشکیل دولت جدید لبنان معرفی گردد هنوز در سایه مداخلات خارجی و مواضع مبهم داخلی اما و اگرهایی در روند تشکیل این کابینه وجود دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که رایزنی‌های الزام آور پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان فردا پنجشنبه برگزار می‌گردد، گفتگوهای غیر رسمی در این زمینه از چند روز قبل آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع لبنانی گزارش دادند که حزب الله و جنبش امل فردا در جریان رایزنی‌های الزام‌آور قصد دارند که «نجیب میقاتی»  نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان را به عنوان گزینه مورد نظر خود جهت برعهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت معرفی کنند.  این در حالی است که جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» همچنان مخالف نخست وزیری مجدد نجیب میقاتی است.

منابع مذکور تصریح کردند که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز بیش از هر زمان دیگری از نجیب میقاتی جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری حمایت می‌کند و همچنین نمایندگان سنی نیز درباره معرفی میقاتی به عنوان نامزد مورد نظر خود به توافق رسیده‌اند.

این منابع تاکید کردند که در دولت قبل نیز جریان آزاد ملی به نخست‌وزیری نجیب میقاتی اعتراض داشت و از وی حمایت نکرد. بنابراین به نظر می‌رسد که این سناریو مجدداً تکرار خواهد شد و فراکسیون جریان آزاد ملی میقاتی را معرفی نمی‌کند و جبران باسیل  احتمالاً قصد داشته باشد درباره انتخاب رئیس جمهور آینده مذاکره کند.

قرارداد نهایی برای انتقال گاز مصر به لبنان امضا شدتاکید نمایندگان لبنانی بر توسل به گزینه مقاومت جهت محافظت از ثروت‌های دریاییآغاز رایزنی‌های غیررسمی لبنان برای تشکیل دولت/ نجیب میقاتی دوباره نخست‌وزیر می‌شود؟

یک منبع سیاسی ارشد لبنان در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کرد که نجیب میقاتی همچنان قوی‌ترین گزینه برای تصدی پست نخست وزیری است اما تاکنون مواضع ضد و نقیضی از جانب حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی جهت معرفی جایگزین برای او مشاهده می‌شود.

طبق اطلاعات دریافت شده از منابع لبنانی، جنبش امل و حزب الله و جریان المرده و حزب الطاشناق  و شمار زیادی از نمایندگان مستقل قصد دارند از نجیب میقاتی حمایت کنند و بنابراین انتظار می‌رود که او فردا بیش از 60 رای به دست بیاورد. سایر جناح‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان نیز هنوز موضع خود را اعلام نکرده‌اند.

منابع سیاسی لبنان همچنین به تحرکات عربستان سعودی و «ولید البخاری» سفیر این کشور در بیروت در روند تشکیل دولت لبنان و انتخاب نخست وزیر مکلف آن اشاره و اعلام کردند که موضع سعودی‌ها در این زمینه از زبان حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع»  اعلام می‌شود؛ اما به نظر نمی‌رسد که سعودی‌ها بتوانند تاثیر زیادی در این روند داشته باشند.

این منابع در گفتگو با روزنامه الجمهوریه با اشاره به اینکه عربستان با همکاری آمریکا قصد دارد «نواف سلام» نخست وزیر اسبق لبنان را  جایگزین نجیب میقاتی در دولت آینده این کشور کند اظهار داشتند، هنوز تصمیم رسمی در این باره گرفته نشده است و همه گزینه‌ها روی میز قرار دارند.  در این بین سمیر جعجع فضای نشست‌های خود را  به اعضای فراکسیونش اطلاع خواهد داد و در هماهنگی با سعودی‌ها تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کند.

فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی نیز اعلام کرد که  به هیچ وجه نجیب میقاتی را به عنوان نامزد نخست وزیری دولت جدید معرفی نمی‌کند. این جریان همچنین در حال برقراری تماس با نمایندگان موسوم به «نیروهای تغییر» جهت رسیدن به توافق برای معرفی فرد دیگری به عنوان نامزد نخست وزیری آینده است.

در عین حال اطلاعات نشان می‌دهد که تماس‌ها میان جریان آزاد ملی با حزب الله و جنبش امل که از نجیب میقاتی حمایت می‌کنند ادامه دارد و نتیجه این تماس‌ها در ساعات آینده مشخص خواهد شد.

از طرف دیگر منابع آگاه لبنانی از نزاع و بحث میان فرانسوی‌ها و سعودی‌ها در لبنان برای انتخاب نخست وزیر آینده این کشور خبر دادند. به این صورت که عربستان به دنبال جلب آرای نمایندگان پارلمان لبنان جهت معرفی نواف سلام  به عنوان نامزد نخست وزیری آینده لبنان است و در طرف مقابل فرانسه  از نجیب میقاتی حمایت می‌کند.

هرچند که عربستان امیدی ندارد بتواند بر روند تشکیل دولت لبنان تاثیر گذار باشد و موضع علنی خود را درباره تعیین نخست وزیر جدید لبنان و یا انتصاب دوباره نجیب میقاتی به این منصب ابراز نکرده است اما شواهد نشان می‌دهد که سعودی‌ها قصد حمایت از نجیب میقاتی را ندارند.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان 23 ماه جاری میلادی را به عنوان تاریخ آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای معرفی نامزد نخست وزیری آینده تعیین کرد تا دولت جدید این کشور در مدت زمانی کوتاه تشکیل شده و باب رسیدگی به امور مهم باز گردد؛  به ویژه اینکه ماه اکتبر نیز باید رئیس جمهور جدید لبنان انتخاب شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی نخست وزیر لبنان لبنان اخبار عربستان سعودی نخست وزیر لبنان لبنان انتخاب نخست وزیر نامزد نخست وزیری عنوان نامزد جریان آزاد ملی نجیب میقاتی تشکیل دولت جدید لبنان دولت جدید سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان از آغاز به کار هیئت‌های علمی برای معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خبر داد. - اخبار استانها -

محمد شهباز گهرویی در گفت و گو با تسنیم بیان کرد: فرآیند انتخاب چهره سال 1402 هنر انقلاب خوزستان بر اساس شاخص‌هایی چون خلق اثر با انتشار وسیع یا اکران موفق در سال گذشته، تأثیرگذاری اجتماعی، تلاش ویژه درباره آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی، تجربه مؤثر در جریان‌سازی فرهنگی هنری همسو با انقلاب اسلامی و واکنش هنرمندانه، تأثیرگذار و سریع به اتفاقات و رویدادهای روز کشور به انجام می‌شود.

وی افزود: انتخاب اولیه و معرفی کاندیداها در رشته‌های داستان، شعر، نمایش، موسیقی، عکس، طنز، ادبیات پایداری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، تصویرسازی، فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و پژوهش انجام خواهد شد.

به گفته وی، چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی با یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی نام تعدادی از هنرمندان به‌عنوان نامزد‌های اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به کمیته انتخاب نامزد‌های نهایی چهره سال هنر انقلاب خوزستان ارائه می شود.

به گزارش تسنیم، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب خوزستان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه ساعت 19 در تالار مهتاب اهواز برگزار می‌شود. 

دهمین سال است که حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.

سال گذشته «فاطمه طیوب» به‌عنوان چهره هنر انقلاب خوزستان معرفی شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • ربیعی، وزیر اسبق کار: انتخاب تعطیلی پنج شنبه به جای شنبه متاثر از تفکری است که مقابل حاکمیت تفکر «توسعه و پیشرفت» ایستاده است
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است