Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس گفت: یکی از ابزارهای نظارتی است و نمایندگان استیضاح وزرا و جمعی از نمایندگان در آذرماه سال گذشته طرح استیضاح وزیر صمت را مطرح کردند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح استیضاح وزیر صنعت با موضوع مشکلات موجود در بازار خودرو کلید خورد و پس از اینکه مدتی مسکوت بود چند روز قبل از سوی هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون تخصصی ارسال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظری اظهار داشت: واقعیت این است که در بحث صنعت خودرو مشکلات ساختاری است و اصلاح ساختار در این حوزه نیازمند زمان است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت مدت چند ماه ما شاهد این هستیم که تولید خودرو در سایپا و ایران خودرو به ثبات رسیده و اصلاحات در این حوزه شروع شده است و نمره وزارت صمت و دولت در این حوزه در سر جمع نمره قابل قبولی است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر من با توجه به زمان‌بر بودن اصلاحات ساختاری در این حوزه باید به وزیر فرصت بیشتر داد و استیضاح وی در این شرایط کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

نظری بیان کرد: استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه با توجه به گستردگی حوزه کاری این وزارتخانه در حوزه‌های بازرگانی باعث بروز مشکلاتی هم خواهد شد.

وی افزود: همزمان با تلاش برای اعلام وصول استیصاح وزیر صمت حدود ۱۴ نفر از استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس گرفتند اما مجددا یکی از موافقان استیضاح اقدام به جمع آوری مجدد امضا برای این استیضاح کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مرحله ای امضاهای طرح استیضاح وزیر صمت در سیستم از حد نصاب افتاده بود اما یکسری امضاها به صورت دستی بود که به سیستم اضافه شد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی خمین سید رضا فاطمی امین دولت سایپا صمت استیضاح

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی خمین سید رضا فاطمی امین مجلس شورای اسلامی خمین سید رضا فاطمی امین دولت سایپا صمت استیضاح مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر وزیر صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر چه نمایندگان در چند روز گذشته، با استفاده از هر تریبونی از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده و خواستار تغییراتی در تیم اقتصادی دولت رئیسی شدند، اما این انتقادات با واکنش تند و تیز دولت ابراهیم رئیسی روبه‌رو شد. تا جایی که معاون پارلمانی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای، از مواضع اخیر نمایندگان انتقاد کرد و با بکار بردن واژه هایی چون نسنجیده، غیرمسئولانه، غیرکارشناسی، آتش بیار معرکه و ...برای نقدهای نمایندگان، نوشت: «طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرکارشناسی و شتاب زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیافزاید.»

این اطلاعیه نیز با واکنش نمایندگان همراه بود و معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «با وجود این ‌که من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شکل با ما نشده بود، برخوردی که در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند که ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت.»

در همین راستا، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بیان کرد: «من تعجب می‌کنم و تا به حال دولتی ندیدم که معاونین رئیس جمهور در رابطه با بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند و به جای حل مشکل جامعه بخواهند صورت مسئله را پاک کنند؛ در صورتی که این وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس است که باید به مقام‌های دولتی تذکر دهند و وضعیت معیشتی مردم را به آنها یادآوری کنند.»

وی ادامه داد: «متأسفانه اینها مجلسی را می‌خواهند که خاموش باشد و هیچ بحثی را در مجلس مطرح نکند و دولت هم هر کاری که دلش خواست انجام دهد، در صورتی که نباید به این صورت باشد. مجلس باید زبان گویای مردم باشد چون از مردم رأی می‌گیرد و این مردم هستند که با رأی خود نمایندگان مجلس را تعیین می‌کنند.»

در ادامه مشروح گفتگو جلال محمودزاده، نماینده مهاباد را در خبرگزاری خبرآنلاین می‌خوانید؛

*********

* آقای محمودزاده! درپی انتقاد نمایندگان از عمکرد اقتصادی دولت، معاونت پارلمانی دولت یک بیانیه‌ای صادر کرده و به شدت از نمایندگان انتقاد کرده است. واکنش شما به این مسئله چیست؟

دولت به جای ایراد گرفتن از سخنان و بحث‌های نظارتی نمایندگان باید وضعیت آشفته بازار کشور را مدیریت کند و این همه فشار اقتصادی که به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و سایر کالاهای اساسی، به مردم اعمال شده را برطرف کند و اجازه ندهد سفره مردم کوچک شود. اما متأسفانه دولت به جای رسیدگی به این امور، به بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس که وظیفه قانونی آنهاست، ایراد می‌گیرد.

دولت باید نقد نمایندگان را به فال نیک بگیرد نه اینکه فرافکنی کند

من تعجب می‌کنم و تا به حال دولتی ندیدم که معاونین رئیس جمهور در رابطه با بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند و به جای حل مشکل جامعه بخواهند صورت مسئله را پاک کنند؛ در صورتی که این وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس است که باید به مقام‌های دولتی تذکر دهند و وضعیت معیشتی مردم را به آنها یادآوری کنند. وقتی نمایندگان مجلس وضعیت اقتصادی بسیار تاسف‌بار یک تا دو سال گذشته را به دولت گوشزد می‌کند، دولت باید انتقاد نمایندگان را به فال نیک بگیرد و به سمت و سوی حل مشکلات اقتصادی مردم و جامعه برود نه اینکه فرافکنی کند و به نمایندگان مجلس حمله کنند یا بیانیه بدهند که چرا یک نماینده مجلس وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

متأسفانه اینها مجلسی را می‌خواهند که خاموش باشد و هیچ بحثی را در مجلس مطرح نکند و دولت هم هر کاری که دلش خواست انجام دهد، در صورتی که نباید به این صورت باشد. مجلس باید زبان گویای مردم باشد چون از مردم رأی می‌گیرد و این مردم هستند که با رأی خود نمایندگان مجلس را تعیین می‌کنند. بنابراین دستگاه‌های اجرایی و دولت باید بحث‌های نظارتی مجلس را جدی بگیرند. این مورد واقعاً تازگی دارد و در دولت‌های قبل چنین مسئله‌ای را ندیدیم که مقام‌های دولتی نسبت به بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند.

افراد ضعیف در تیم اقتصادی دولت را تغییر بدهید

* فکر می‌کنید که چرا دولت سیزدهم تن به پذیرش اشکالات و انتقادات نمی‌دهد؟

به نظر من راهی برای حل مشکلات ندارند، این دولت مدیران و وزرای ضعیفی را انتخاب کرده و حاضر هم نیست که آنها را تغییر دهد، دایره انتخاب مدیران دولت سیزدهم بسیار محدود است و مسئولیت‌ها را به افراد نزدیک به خودشان می‌سپارند حتی اگر این افراد تجربه کافی برای اداره کشور را نداشته باشند.

به همین دلیل، به جای حل مشکل، فرافکنی کرده و وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس را زیر سوال می‌برند، در صورتی که دولت باید با سعه صدر به این موضوع نگاه کند و در بخش‌هایی که مشکل دارد و مدیرانی که ضعیف و ناتوان هستند و قدرت اصلاح امور را ندارند، علی‌الخصوص در تیم اقتصادی دولت، افراد ضعیف را تغییر داده و افراد توانمند با سطح دانش بالا را جایگزین آنها کند تا چالش موجود که در جامعه وجود دارد را کمرنگ کرده و مشکلات اقتصادی کشور را کاهش دهد.

اما متأسفانه دولت از یک طرف حاضر به تغییر مدیران و وزرای ناکارآمد خود نیست، از سوی دیگر هم توان اداره امور کشور را ندارند و هر روز شاهد هستیم که قیمت ارز به صورت روزانه، ساعتی و حتی ثانیه‌ای افزایش پیدا می‌کند. قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش پیدا می‌کند، تامین دارو با مشکل جدی مواجه است، از سوی دیگر هم نهاده‌های دامی و کشاورزی، بحث ماشین‌آلات بخش کشاورزی، بحث تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، افزایش قیمت کالاهای اساسی و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم، همه اینها مواردی است که دولت باید به آنها بپردازد چون وظیفه دولت پرداختن به همین امور است و وظیفه دستگاه‌های اجرایی برطرف کردن این مشکلات است اما متأسفانه با این نیروهای ناکارآمد و مدیران و وزرای ضعیف دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

بنابراین راهش این است که دولت مدیران ضعیف خود را تغییر دهد، دایره انتخاب مدیران خود را گسترده‌تر کند، وزرایی را که توان اداره وزارتخانه را ندارند را خودش به مجلس پیشنهاد دهد و آنها را تغییر دهد. اگر دولت این کارها را انجام دهد، مقداری از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر جامعه است برطرف شده و مقداری از آنها کاهش پیدا کند.

وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند و افراد بهتری روی کار بیایند

* فکر می‌کنید در بدنه دولت کدام یک از وزرا یا حتی کدام یک از معاونان آقای رئیسی نیاز به تغییر دارند؟

به نظر من پیش از هر موردی، تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و باید از وزیر اقتصاد گرفته تا تیم اقتصادی و معاونین اجرایی رئیس جمهور افراد توانمندتری جایگزین شوند. از سوی دیگر ما در بحث اشتغال و مسکن هم مشکل داریم. بنابراین به نظر من وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت و معدن و همچنین وزیر رفاه و تامین اجتماعی از جمله وزرایی هستند که می‌توان افراد بهتری را جایگزین آنها کرده و مسئولیت را به آنها واگذار کرد. اینها وزرایی هستند که به نظرم افراد بهتری می‌توانند به جای آنها مسئولیت را بر عهده بگیرند.

در بحث مدیریت امنیت کشور، متأسفانه شاهد هستیم که دزدی‌ها و خفت‌گیری‌ها و ناامنی‌ها در کشور افزایش پیدا کرده است. باید دولت فرد توانمندتری را به جای وزیر کشور انتخاب کند. اینها کسانی هستند که نیاز به تغییر آنها احساس می‌شود ولی متأسفانه دولت گوش شنوا ندارد و تا به حال اقدامی هم در رابطه با تغییر مدیران انجام نداده و فکر نمی‌کنم که در آینده هم بخواهد انجام دهد بلکه می‌خواهد با همین وزرا و مدیران ناتوان دولت سیزدهم را به پایان برساند.

مجلس دوازدهم هم نمی‌تواند به خوبی با بدنه دولت کار کند اگر...

اگر دولت با همین وضعیت و همین مدیران پیش برود تا زمانی که زمان دولت سیزدهم به پایان برسد، مطمئناً با مشکلات جدی در جامعه روبرو می‌شویم. هر روز شاهد هستیم که در بخش‌های مختلف تجمع وجود دارد. پرستاران، کشاورزان، صنعتگران، پزشکان، داروسازان، کارگران، معلمین، همه از وضعیت موجود ناراضی‌اند و دولت متأسفانه نمی‌تواند این چالش‌ها را حل کند چون مدیران ناتوانی را در بخش‌های مختلف انتخاب کرده و همین مدیران ناتوان باعث می‌شوند به جای اینکه چالش‌های موجود در جامعه حل شوند، روز به روز بدتر شده و مردم ناراضی‌تر شوند.

مجلس یازدهم هم رو به پایان است و به نظرم اگر دولت به همین منوال پیش برود، مجلس دوازدهم هم نمی‌تواند به خوبی با بدنه دولت با این وضعیت کار کند و چالش‌های جدیدی بین مجلس و دولت در مجلس آینده هم ایجاد خواهد شد مگر اینکه دولت تغییراتی را در کابینه و در مدیران رده بالای خودش ایجاد کند.

مردم از عملکرد مجلس و دولت ناراضی هستند

* آقای محمودزاده، در طی این مدت دولتمردان سیزدهم پاسخ واضح و روشنی به علت گرانی‌های اخیر، ندادند و حتی گاه فرافکنی یا سفیدنمایی کردند. به نظر شما این سفیدنمایی‌های دولت و انکار واقعیت ها، چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد؟

ما باید واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کرده و به مردم بگوییم. مردم ما مردم فهیمی هستند و از ابتدای انقلاب همراه انقلاب و نظام بودند. بنابراین اگر ما واقعیت‌های موجود را به مردم بگوییم، چه در مجلس و چه در دولت، مردم واقعیت‌ها را می‌پذیرند. اما اگر ما به مردم آمار غلط بدهیم و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را برعکس جلوه دهیم، نتیجه‌اش این خواهد شد که اعتماد مردم به دولت و مجلس کاهش پیدا خواهد کرد و لطمه می‌بیند و همین موضوع بر مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی آنها در آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت، همان طور که در انتخابات مجلس دوازدهم پایین‌ترین مشارکت را در طول تاریخ کشور بعد از انقلاب شاهد بودیم و بر اساس آماری که خود دولت داد، بیش از ۶۰ درصد مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند و این پیامی برای مسئولان امر داشت که مردم از عملکرد مجلس و دولت ناراضی هستند و به همین دلیل هم پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکردند.

ما نمی‌گوییم که همه مشکلات بر دوش دولت است. متأسفانه عملکرد مجلس یازدهم هم در برخی از موارد قابل دفاع نبود. برای مثال در مجلس یازدهم، بحث لایحه عفاف و حجاب، بحث صیانت از فضای مجازی، بحث افزایش مالیات بر درآمد، اینها مواردی بود که در مجلس یازدهم مصوب شد و باعث نارضایتی در جامعه شد.

در آینده ریزش مشارکت بیشتر خواهد بود اگر...

از سوی دیگر دولت سیزدهم با عملکرد ضعیفی که داشت و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و افزایش بسیار زیاد قیمت دلار در مدیریت دولت سیزدهم، کمبودهای شدیدی در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و کشاورزی و صنعت و معدن، باعث نارضایتی مردم شد و همین نارضایتی که مردم از دولت و مجلس داشتند، در انتخابات مجلس دوازدهم نمود پیدا کرد و ۶۰ درصد جامعه به پای صندوق‌های رأی نیامدند و به دولت و مجلس پیام دادند که اگر با این روند جلو بروند در آینده ریزش مشارکت بیشتر خواهد بود.

ما انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را در یک سال و نیم آینده در پیش داریم. اگر هم مجلس و هم دولت فکری به حال این وضعیت نکنند و واقعیت‌ها را به جامعه منتقل نکنند و مشکلات را حل نکنند، نتیجه بسیار بدی در مشارکت مردم خواهد گذاشت. راه‌حل این است به جای اینکه دولت مشکلات را از مردم بپوشاند و به آنها منتقل نکند، باید واقعیت‌ها و راه‌حل مشکلات را به مردم بگوید و به کمک مجلس و نمایندگان مردم، این مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد علی‌الخصوص بحث‌های معیشتی و اقتصاد و اشتغال و مسکن و درمان مردم را برطرف کنند.

اینکه ما بیاییم صورت مسئله را حذف کنیم و به مشکلات رسیدگی نکنیم، نتیجه‌اش همین خواهد شد که هر روز معترضان تجمع خواهند کرد و مشکلاتی در جامعه پیش می‌آید و در نهایت تاثیر منفی آن را در عدم مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم خواهیم دید.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896657

دیگر خبرها

  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر
  • قانون برنامه هفتم توسعه به زودی ابلاغ می‌شود
  • آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می شود؟
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
  • وزیر صمت: حل مشکل تامین لاستیک به زودی
  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • احتمال افزایش ۷ تا ۸ برابری تعرفه های آزمایشگاهی/ بیمه ها به تعهدات شان عمل نمی کنند
  • علت عدم حضور وزیر کار در مجلس چه بود؟