Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش هستیم.

غلامرضا منتظری در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها که امروز، اول تیر ماه، در تالار ابن‌سینای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند معجزه جاودانش را از جنس فرهنگ برگزید و در آن میراث مانا به قلم سوگند یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غایت فرهنگ، آن‌گونه که از اجزای ترکیب دهنده آن بر می‌آید، رشد و بالندگی انسان است.

وی افزود: فرهنگ سرچشمه تمام تحولات است، مشروط بر اینکه سرچشمه آن زلال باشد وگرنه اسباب سقوط و تباهی انسان‌ها خواهد شد. این فرهنگ به چند بخش کلاسیک، رسمی، عامه و عمومی تقسیم می‌شود که مسئولیت ۲ بخش نخست آن با وزارت‌خانه‌های علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی است. تنها بخشی از فرهنگ که به یک دستگاه خاص متکی نیست، فرهنگ عمومی است و این نشان‌دهنده اهمیت و اثربخشی فرهنگ عمومی است که نهادهای مختلف باید در این عرصه ایفای نقش کنند؛ لذا آنچه در حوزه فرهنگ مهم است، تغییر بینشی است که به واسطه عنصر فرهنگ رخ می‌دهد.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می‌کند؛ لذا رهبری نیز می فرماید سرچشمه تحول در حوزه فرهنگ عمومی است. اگر در بخش فرهنگ عمومی تحول ایجاد کنیم، جامعه ما متحول خواهد شد. مولفه‌های بسیاری در راستای تحول فرهنگ عمومی وجود دارد که مهم‌ترین آن سهم و نقش اخلاق در اعتلای فرهنگ عمومی است. دین شامل احکام، اعتقادات و اخلاق است و بخش غالب آن اعتقادات و احکام فردی است اما آنچه کاملا اجتماعی محسوب می‌شود، بخش اخلاق است چرا که اخلاق در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند.

منتظری ادامه داد: خلق نیکو فضیلت است چون رشددهنده است اما خلق ناپسند رذیلت است چون انسان را به پستی می‌کشاند. این مفهوم لغوی است اما منظور من در این بیانات احساس مسئولیت است؛ لذا اخلاق در حوزه رفتار اجتماعی معنادار می‌شود. در حوزه مکاتب اخلاقی جهان ۲ کلید طلایی و نقره‌ای وجود دارد که هر ۲ ریشه در معارف دینی ما دارد. کلید طلایی می‌گوید آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند و کلید نقره‌ای این است که آنچه از ارزش‌ها برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. در هر دوی این کلیدها واژه دیگران است و اخلاق نگاه انسان را از خود عبور داده و به دیگران معطوف می‌کند.

وی تصریح کرد: اکثریت دستورات و احکام دینی اجتماعی است و در رابطه با عبور از خویشتن و معطوف شدن به دیگران است. تنها اندیشیدن به خود انسان را از رشد باز می‌دارد اما این دیگران نه تنها سایر انسان‌ها بلکه طبیعت، محیط زیست و... را هم شامل می‌شود که در احادیث زیادی نیز به این موارد اشاره شده است. فرهنگ عمومی نیز نه در حوزه قانون بلکه در حوزه اخلاق قرار دارد و نیازمند فعالیت‌های داوطلبانه است؛ لذا برای اینکه فرهنگ عمومی را رشد دهیم، باید احساس مسئولیت شهروندان نسبت به یکدیگر تقویت شود که این یک راه کلیدی است و می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
 
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شعار، فرهنگ عمومی اصلاح نخواهد شد، افزود: وقتی بدانم پوشش من اسباب گناه دیگری را فراهم می‌کند، باید نوع پوشش خود را رعایت کنم؛ لذا وقتی همه به این باور برسند، آن‌گاه می‌توان گفت در فرهنگ عمومی رشد کرده‌ایم. برای توسعه فرهنگ عمومی نیاز به یک رنسانس در بخش آموزش داریم که در این راستا نیاز است برپایی کارگاه‌های موضوعی مختلفی خصوصا در مدارس پیش‌بینی‌ شود و مبانی و ابعاد مختلف فرهنگ مانند فرهنگ در حوزه مصرف به مردم‌ آموزش داده شود. به همین جهت ما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شوراي فرهنگ عمومي غلامرضا منتظری کمیسیون فرهنگی مجلس فرهنگ عمومی توسعه فرهنگ عمومی فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، شهرام دبیری، در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، با بیان اینکه اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد، تاکید کرد: ضمن تلاش برای رفع نیازهای جامعه، باید مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسلهای آینده نرسد.

دبیری تأکید کرد: مجموعه شوراهای کشور و شورای عالی استانها با بیش از 126 هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارند.

وی اهمیت فرهنگ سازی و آموزش در حوزه محیط زیست را یادآور شد و افزود: آموزش و پرورش، شوراها و سازمان محیط زیست می توانند قدم های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ و حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استانها اظهار داشت: کارها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کارهای اجرایی صورت گیرد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می شود، شهرداری ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودروها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهرها تعداد خودروها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهرها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • فناوری‌های تجربه شده در حوزه فرهنگی اجرا شود
  • تولید مشارکتی خودروی برقی عمومی، اولویت نخست شهرداری پایتخت
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد