Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبوبات محصولاتی ارزان و سالم هستند که آماده‌سازی آن‌ها راحت است و یک منبع عالی برای دریافت فیبر و پروتئین گیاهی به شمار می‌آیند؛ این دانه‌ها هزاران سال است کشت می‌شوند و سازمان usda آن‌ها را حاوی مقادیر مناسبی از روی، مس، منگنز، سلنیوم و ویتامین‌های B ۱، B ۶، E و K می‌داند.

لوبیا چیتی با تنها ۲۴۵ کالری در هر فنجان (۱۷۱ گرم)، یکی از مغذی‌ترین غذا‌های موجود در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر دانه‌ها هم تقریبا همین‌طور چشمگیر هستند و برای گیاهخواران به عنوان یک منبع خوب پروتئین در نظر گرفته می‌شوند با این حال ممکن است برخی افراد با نفخ و سنگینی این خوراکی‌ها مشکل داشته باشند.

در دیدگاه سنتی، برخی از غذا‌ها سرد و برخی گرم، برخی خشک و بعضی‌تر دسته‌بندی می‌شوند، به این معنا که غذا‌ها دارای طبیعتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه گفت: «غذا‌های گرم و‌تر را مولد خون صالح و امتداد سلامتی فرد می‌دانیم، و مداومت به غذا‌های خشک مثل گوشت شتر با سلامتی مغایرت دارد.»

دکتر اختری توضیح داد به آرامی پخته شدن، اضافه شدن کمی زردچوبه و زعفران در کنار اضافه شدن پیاز، از رطوبت و سردی غذا‌ها کم و طبیعت خوراک را به اعتدال نزدیک می‌کند. دکتر دیوید فریدمن هم توصیه می‌کند که با اضافه کردن ادویه‌هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و یا رازیانه نفخ حبوبات را خنثی کنید. این ادویه‌ها حبوبات را قابل هضم‌تر می‌کنند و شما را هم به دردسر نمی‌اندازند.

- نخود مزاجی گرم دارد و از قدیم در غذا‌هایی مانند نخوداب، آبگوشت و بسیاری از خوراک‌ها سنتی ایرانی جایگاه داشته است. نخود یکی از نفاخ‌ترین‌هاست و اگر نفخ می‌کنید و روده و معده ضعیفی دارید در مصرف آن احتیاط کنید. دکتر اختری گفت: «خوب است برای افرادی که نفخ می‌کنند از جوانه نخود استفاده شود و تا نوک زد بپزیدش! سرشار از ریزمغذی‌های ارزنده است.»

- در خصوص عدس هم حرف‌هایی زده می‌شود، اما مزاج آن کاملا قابل اصلاح است، به این ترتیب که وقتی شما عدس پلو را با کشمش می‌پزید یا در عدسی کمی جو و گلپر می‌ریزید، یک خوراک مغذی و متعادل دارید.

- ماش و لوبیا چشم بلبلی هم خواص بی‌شماری دارند در پخته شدن همراه برنج قهوه‌ای و در انواع خوراک‌ها انتخاب درستی هستند.

- انواع لوبیا هم اگر خوب بپزد و با کمی زیره سبز اصلاح شود، مشکل‌ساز نخواهند شد؛ این استاد دانشگاه تاکید کرد: «البته اگر نقرس دارید از مصرف لوبیا بپرهیزید.»

دکتر فریدمن تاکید کرد که لوبیا سیاه، نخود و لوبیا قرمز در میان انواع حبوبات ارزش غذایی چشمگیرتری دارند؛ پس دست به کار شوید و حبوبات را در خوراک روزمره خود جای دهید؛ کافی است خیسانده شوند، برخی جوانه بزنند، برخی با کشمش و برخی با ادویه طبخ شوند. به خاطر داشته باشید که تنوع غذایی از اصول حفظ سلامتی است و حبوبات سلامت‌ترین غذا‌ها هستند.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حبوبات موادمغذی غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۲۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد

محمد سالم، خبرنگار و عکاس فلسطینی که برای خبرگزاری رویترز کار می‌کند، به دلیل ثبت تصویر زنی که جسد یک کودک را در آغوش کشیده، برنده جایزه معتبر عکس سال مطبوعات جهان شد.

به گزارش رویترز، این تصویر که در اکتبر سال ۲۰۲۳ در بیمارستان «ناصر» در جنوب غزه گرفته شده، یک زن فلسطینی را نشان می‌دهد که جسد خواهرزاده ۵ ساله‌اش را در آغوش گرفته است. این زن فلسطینی که «ایناس ابو معمار» نام دارد، در این تصویر در حال سوگواری دیده می‌شود.

عکاس هنگام انتشار عکس گفت: «احساس کردم این تصویر مفهوم گسترده‌تری از آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد را به نمایش می‌گذارد. در آن لحظه مردم سراسیمه بودند، از جایی به جای دیگر می‌دویدند و می‌خواستند از سرنوشت عزیزان خود با خبر شوند. اما این زن در حالی که جسد یک دختر کوچک را در آغوش گرفته بود و آن را رها نمی‌کرد، توجه من را جلب کرد».

ریکی راجرز، سردبیر حوزه تصاویر و ویدئو رویترز به نقل از «محمد سالم» گفت که دریافت جایزه برای چنین عکسی او را خوشحال نمی‌کند، بلکه او از دیده شدن عکس و فراهم شدن فرصتی برای انتشار بیشتر آن قدردانی می‌کند. راجرز ابراز امیدواری کرد با دریافت این جایزه، جهان از تاثیری که جنگ بر انسان‌ها و به ویژه بر کودکان می‌گذارد، آگاه‌تر شود.

بنیاد عکس‌های مطبوعاتی جهان یا «وُرلد پِرِس فتو» که مراسم عکس سال را برگزار می‌کند، اعلام کرد که شناخت خطرات پیش روی خبرنگارانی که درگیری‌ها را پوشش می‌دهند بسیار مهم است. گفته می‌شود از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، ۹۹ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای در حال پوشش دادن اخبار جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است، محمد سالم خود یک فلسطینی است که از سال ۲۰۰۳ برای رویترز کار می‌کند. او پیش‌تر در سال ۲۰۱۰ نیز برنده جایزه عکس سال از همین بنیاد شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم
  • قیمت حبوبات در میادین تره بار
  • قیمت حبوبات در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد
  • آیا چیزی به نام قند سالم وجود دارد؟
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن