واکنش تند سلیمی نمین علیه رسایی درباره تغییر طائب
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۴۷۴۴
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عباس سلیمینمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به توئیت حمید رسایی درخصوص مسئله تغییر ریاست سازمان اطلاعات سپاه واکنش نشان داد.
رسایی در مطلبی، جابجایی حجتالاسلام حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات را بعد از عزل آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری در دهه ۶۰ مهمترین عزل در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن یادداشت شفاهی عباس سلیمی نمین در نقد اظهارات رسایی را در ادامه میخوانید:
هر تغییری در سیستم مدیریت کشور اگر در یک دوره منطقی صورت بگیرد میتواند منشأ تحول باشد چرا که مدیران در یک فاصله زمانی مشخص و منطقی آنچه در توان دارند را ارائه کرده و در راستای اهداف تعیین شده گام برمیدارند. نظر شخصیام این است که دوره مدیریتی بسیاری از افراد در سیستم کلان کشور میبایست حداکثر ۲ دوره -و بنا بر سنت رهبری، ۲ دوره ۵ ساله- باشد چون همانطور که اشاره شد، غالب مدیران (علیرغم وجود استثنائاتی) طی یک دهه آنچه در توان داشتهاند را در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه میدهند.
تغییر ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم باید از همین منظر تحلیل کرد و با این نگاه، جابجایی حجت الاسلام طائب بعد از ۱۳ سال که این مسئولیت را برعهده داشت، کاملاً منطقی و اصولی است.
در فضای یک جامعه آزاد، هر کس میتواند موضع شخصی خود را درباره این تحولات و تغییرات مدیریتی ابراز کند اما اینکه هدف از این موضعگیری «جعل تاریخ» و «برخورد شخصی و نفسی» باشد، پذیرفتنی نیست چرا که برخی افراد نه بر مقوله تاریخ اشراف و تسلط دارند و نه درواقع دارای توان تحلیلگری هستند که بتوانند یک تحلیل درست از مسائل ارائه بدهند. موضع جناب آقای رسایی درباره تغییر اخیر در سازمان اطلاعات سپاه از همین دست است.
بدون اینکه بخواهم وارد بحث عملکردها شوم، نوع ورود آقای رسایی به برخی مسائل را یک نگاه دارای اعوجاج میبینم. مسئله آقای منتظری یک موضوع بسیار پیچیده و قابل تامل در آن دوره بود چرا که قبل از مطرح شدن ایشان به عنوان جانشین رهبری توسط گروهی از افراد دلسوز، به خود ایشان – منتظری - نسبت به مشکلات بیت او هشدار داده شده بود.
در آن مقطع حضرت امام(ره) با هوشمندی، معضل موجود را درک کردند، درحالیکه بسیاری از صاحبنظران در عرصه سیاست در همان زمان شناخت کاملی نسبت به این مسئله نداشتند و حتی مواردی هم در مخالف با این تصمیم مطرح شد.
قبل از آنکه آقای منتظری توسط خبرگان به جانشینی رهبری انقلاب انتخاب شوند، عدهای در بیت ایشان نفوذ کردند و زمینهسازی برای این امر توسط همان جریان پرمسئله ایجاد شد.
تمام حرف و تلاش جریان مهدی هاشمی، نهضت آزادی و جریانات متعدد دیگر از جمله منافقین بر این بود که از وجود برخی افراد برای رویارویی با بنیانگذار انقلاب اسلامی استفاده کرده و حتی بعضاً به دنبال خدشه وارد کردن از طریق همان افراد به جایگاه امام(ره) بودند؛ نکتهای که -برای مثال- در مورد مرحوم آیتالله طالقانی حادث نشد.
در قضیه دستگیری فرزندان آیتالله طالقانی توسط کمیته، منافقین تلاش کردند موضوع درگیری مسلحانه با امام(ره) را مطرح کنند و تصریح داشتند که ما قوای نظامی و مسلح خودمان را در خدمت آقای طالقانی قرار میدهیم تا با این مورد مقابله کند اما توفیقی حاصل نکردند و آیت الله طالقانی فریب این سوءاستفادهها و سوءنیتها را نخوردند و با هوشمندی بسیار این روند را متوقف کردند. اما آقای منتظری علیرغم اینکه امام(ره) به عنوان استادِ ایشان بارها از سر ارشاد و دلسوزی به آقای منتظری فرمودند که برخی از عناصر پرحاشیه بر بیت ایشان حاکم شدهاند، آقای منتظری توجه نکرده و در مقابل نظر امام(ره) ایستادند.
البته این هشدار فقط از سوی امام(ره) داده نشد، حتی فردی مانند مرحوم آیتالله مشکینی نیز در روزی که آیتالله منتظری را انتخاب کردند، به ایشان گفتند که «دوستان همه نگران بیت شما هستند.» بنابراین آیت الله مشکینی نیز رسماً این مطلب را دلسوزانه گفتند اما متاسفانه آقای منتظری حتی فرمایشات امام(ره) به عنوان استادشان را مورد بیتوجهی قرار دادند و دلسوزی ایشان را نادیده گرفتند و عناصر پرمسئله را بر امام(ره) ترجیح دادند.
بطور کلی این سخن یعنی مقایسه موضوع تغییر آقای طائب و عزل آقای منتظری حرفی بسیار ناپخته و ناشی از عدم شناخت تاریخ توسط گوینده بوده و نشان از فقدان درک دقیق مسائل تاریخی دارد.
اگر فردی با مقامی یا دستگاهی مسئلهای دارد، چرا تاریخ را جعل میکند؟ موارد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد آقای رسایی در این زمینه کاملاً معطوف به مسائل شخصی در گذشته اظهار نظر میکند و همه میدانیم مواردی وجود دارد که خارج از موضوع این بحث است. اما آنچه مشخص است این است که ناراحتیهای شخصی ایشان در گذشته، موجب چنین واکنشی شده است.
فردی در نظام مدیریتی کشور به طور طبیعی تغییر کرده و هرکس که درکی از مقوله مناسبات اداری داشته باشد با این تغییر به صورت منطقی برخورد میکند اما اینکه بخواهیم در این زمینه به صورت شخصی -آنهم با جعل تاریخ- واکنش نشان دهیم منطقی و پذیرفتنی نیست.
مورد مطرح شده از سوی آقای رسایی در واقع آقای منتظری را تطهیر میکند؛ بنابراین واقعیت امر اینجاست که بیش از آنکه به کس دیگری بر بخورد، تطهیر کننده آقای منتظری است.
بسیار عجیب است که افراد داعیهدار دفاع از امام(ره)، مسئله آقای منتظری را اینقدر تقلیل میدهند و این جای تاسف و تاثر است که بخاطر مسایل شخصی حتی تاریخ را هم جعل کنیم. درحالی که عزل منتظری یکی از فرازهای برجسته زندگی امام است؛ زیرا ایشان اجرای عدالت را به قیمت از دست دادن یکی از شاگردان برجسته خود پی گرفتند.
موضعگیریهای متعدد آقای رسایی در گذشته نشان میدهد که ایشان -جدای از مسائل شخصی که قصد ورود به آن را ندارم- فردی غیرمطلع در عرصه سیاسی است و عدم درک صحیح از مسائل، در موضعگیریهای او کاملاً مشهود است اما وقتی به موضوع اخیر بیشتر و دقیقتر توجه میکنیم ردپای مسائل شخصی که منجر به جعل تاریخ شده را بیشتر میبینیم.
همانطور که بالاتر گفته شد، هرفردی مختار است درباره هر اتفاقی موضعگیری خودش را داشته باشد اما جعل تاریخ هیچگاه مجاز نیست خصوصاً اینکه پای مسائل شخصی در میان باشد.
این واقعا تاسف آور است که افرادی مدعی فکر و اندیشه باشند و در این حد با تاریخ بیگانه ظاهر شوند و یک مسئله تغییر مدیریتی را با یک مقوله تاریخی بسیار پیچیده مشابهت بدهند؛ موضوعی که که اگر امام (ره) به آن ورود نمیکردند، قطعاً انقلاب با بحرانهای جدی مواجه میشد.
به عقیده بنده این دو مورد اصلاً قابل مقایسه نیست و باید بار دیگر تاکید کنم که این شکل موضعگیریها کاملاً شخصی و تاسفبار است که همانطور که گفته شد، از سوی آقای رسایی مسبوق به سابقه بوده است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: محمد کاظمی حسین طائب عباس سلیمی نمین حمید رسایی حجت الاسلام حسین طائب محمد کاظمی حسین طائب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این نقاشی چگونه تاریخ پارچۀ «جین آبی» را تغییر میدهد؟ (+عکس)
منشا یکی از محبوبترین انواع پارچه جهان به تازگی موضوع بحث شده است، چون بر اساس جزییات موجود در یک نقاشی قدیمی، منشاأ جین به ایتالیای قرن هفدهم بازمیگردد، یعنی ۲۰۰ سال قبل از «اختراع» آن در آمریکا!
به گزارش فرادید، جین آبی که تقریبا به نمادی از زندگی سنتی آمریکایی تبدیل شده، در حال حاضر از جهت منشاء و سرآغازهای شکلگیریاش محل بحث واقع شده است؛ خیلیها هنوز هم معتقدند یک مهاجر آلمانی به نام لِوی اشتراوس، نخستین بار ایده درست کردن لباس کار از این پنبه محکم را در سانفرانسیسکو ئ در حدود ۱۵۰ سال پیش مطرح کرده است. اما نظرات دیگری هم وجود دارند.
اکنون یک گالری به مدیریت مائوریتزیو کانسو، دلال بینالمللی آثار هنری، برای کمک به شناسایی نقاش ناشناسی که متخصص صحنههای خیابانی بوده و افراد فقیر شمال ایتالیا را با لباسهای جین آبی به تصویر میکشیده، تحقیقات بیشتری انجام داده است.
یکی از ده تابلوی این استاد ناشناس که لقبش را «استاد جین آبی» گذاشتهاند، «زن گدا با دو بچه» نام دارد. شخصیت مرکزی این تابلو، چیزی به تن دارد که به نظر یک دامن جین فرسوده است.
این تابلو نیز که «خیاطی مادر با دو فرزند» نام دارد، اثر دیگری از همان نقاش ناشناسی است که نقاشی «زن گدا» را کشیده است. در این نقاشی هم حضور جین آبی به وضوح دیده میشود.
وِرونیک دامیان از گالری کانسو در پاریس گفته است: «متأسفانه، ما هیچ نظریه جدیدی در مورد اینکه استاد شلوار جین آبی چه کسی بوده، نداریم. سرنخها هنوز نشان میدهند این هنرمند بیشتر دوران حرفهای خود را در اواخر قرن هفدهم در لمباردی گذرانده، هرچند دلایلی وجود دارد که فکر کنیم او جای دیگری آموزش دیده است».
شش ماه پیش، شهر ساحلی جنوا که ادعا میکند مهد شلوار جین است، ادعای خود را با نمایشگاه بزرگی به نام «جنوا جین» به نمایش گذاشت. مارکو بوچی، شهردار این شهر گفت: «ما در جنوا آمادهی میزبانی رویدادی هستیم که منجر به کشف مجدد یکی از معروفترین پارچهها و لباسهای جهان خواهد شد که ریشههای آن به طور جداییناپذیری با شهر ما مرتبط است.»
اما داستان آمریکایی شلوار جین به ساخت راهآهن در آمریکای شمالی و رشد معدنکاری و کار دامداری برمیگردد. طبق برخی روایتها، شلوار جین آبی روز ۲۰ می۱۸۷۳ متولد شد؛ زمانی که لِوی استراوس و جیکوب دیویس، خیاط نوادایی، حق ثبت اختراع ایالات متحده را برای به کار بردن پرچ برای شلوار کار مردان به دست آوردند.
این محصول اکنون صنعتی به ارزش ۹۱ میلیارد دلار در سال است. شلوارهای جین بعداً به رنگ آبی معروف تولید شدند و شرکت لیوایز تا سال ۱۹۶۰ آنها را شلوار کار کمری مینامید نه جین.
برد پیت در فیلم «روزی روزگاری هالیوود»؛ لباس جین بخشی جداییناپذیر از فرهنگ غیررسمی آمریکایی به حساب میآید
اما از طرف دیگر فرانسویها هم ادعاهای خودشان را دارند؛ آنها استدلال میکنند جین از شهر Nîmes میآید، جایی که یک پارچه پنبهای ترکیب شده با پشم و ابریشم بهعنوان «serge de Nîmes» شناخته میشد. طبق این داستان، این پارچه برای بادبان کشتیها و لباس ملوانان به اندازه کافی محکم بود.
این کشمکش فرهنگی در حالی رخ میدهد که جین آبی هنوز و همراه در تمام صفحات مد دیده میشود. این علاقه هرگز از بین نمیرود، حتی برخی از استایلیستها یا طراحان مد در حال حاضر برای نشان دادن اعتقاد واقعیشان به جین آبی، نه تنها از پوشیدن جین دوتکه (بالاتنه و پایین تنه از جنس جین آبی)، بلکه از جین سه تکه هم حمایت میکنند.
فقط در کره شمالی شلوار جین برای همیشه از مد افتاده است. در این کشور کمونیستی، زمان پخش یک قسمت از یک برنامه بیبیسی با موضوع باغبانی که آلن تیچمارش مجری آن بود، شلوار جین او به دلیل ارتباطی که با فرهنگ آمریکا و غرب داشت، تار نشان داده شد.
یک بار یک طراح فرانسوی به نام ایو سن لوران گفته بود: «کاش شلوار جین آبی را من اختراع کرده بودم، چون دارای روح، تواضع، جذابیت، سادگی و همه چیزهاییست که من دوست دارم در تمام لباسهایم ببینم.»
کانال عصر ایران در تلگرام