حجت الاسلام معزی : هدف گذاری ما تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی است
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۵۴۱۶
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین معزی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه حوزه های علمیه خادمان دین هستند، اظهار داشت: روحانیت و حوزه های علمیه باید راه تعالی مردم را در جامعه دینی هموار کنند.
وی با اشاره به تلاش های مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان در تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی، گفت: همواره سعی کردیم بر مبنای نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری یعنی تحصیل، تهذیب، ورزش، در جهت رشد علمی، تهذیبی، اخلاقی و نشاط روحی طلاب برنامه ریزی کرده و اهداف متعالی حوزه را تحقق بخشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه با اشاره به پیشینه شهرستان لواسانات در پرورش علما و مجتهدان برجسته و فرهیخته، تصریح کرد: طی ۲ قرن گذشته علمای بزرگی از منطقه لواسانات در حوزه های تهران، نجف، قم و… تربیت شدند که در مکتب حوزوی تهران تاثیرگذار بوده اند.
وی با بیان اینکه مدرسه علمیه لواسان از سال ۱۳۶۸ فعالیت آموزشی خود را شروع کرد، گفت: از ابتدای فعالیت این مدرسه علمیه تاکنون، بیش از ۲ هزار نفر در این مدرسه علمیه حضور یافتند و از برکات معنوی و علمی این مدرسه علمیه بهرمند شده اند.
مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان با اشاره به شرایط پذیرش طلاب در سال تحصیلی جدید در این مدرسه علمیه، ابراز داشت: همه متقاضیان دارای مدرک دیپلم که واجد شرایط باشند و همچنین سایر طلابی که علاقمند به ادامه تحصیل در این مدرسه علمیه هستند، می توانند جهت ثبت نام با شماره ۰۲۱۲۶۵۵۲۶۲۶ تماس حاصل نمایند و یا به صورت حضوری به معاونت آموزش مدرسه علمیه مراجعه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین معزی ادامه داد: علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان به آدرس www.howzehlavasan.ir یا صفحه رسمی این مدرسه در اینستاگرام به نشانی howzehlavasan مراجعه کنند.
بیشتر بخوانید :
اکرمی : این بازی اصولگرایان است که خود را منتقد دولت نشان می دهند / عبدالملکی " استاد" بود ، مرد اجرا نبودوی گفت: الحمدلله این مدرسه امکانات رفاهی خوبی دارد و طلاب عزیزی که قصد تحصیل علوم دینی را دارند می توانند از تجهیزات و فناوری به روز مدرسه اعم از کتابخانه، سایت، امکانات ورزشی، امکانات پژوهشی و دیگر امکانات آن استفاده کنند، خلاصه آنکه امکانات موجود در اینجا همگی در خدمت طلاب است و امیدوارم از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشند.
استاد حوزه علمیه تهران افزود: مثلا یکی از امتیازات این مدرسه، وجود کتابخانه ای با ظرفیت ۱۰۰ هزار جلد کتاب است و در حال حاضر نیز حدود ۳۵ هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه موجود است که زیرساختی مناسب برای حرکت مدرسه به سمت تخصصی شدن محسوب می شود.
وی با بیان اینکه مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان دارای یک سایت اطلاعرسانی و ۲ سایت علمی و تخصصی است، گفت: این مدرسه علمیه زیرساخت دستیابی به محیط علمی را برای عموم طلاب فراهم کرده است که شامل آرامش محیطی و روحی، امکانات رفاهی، آموزشی، پرورشی و اخلاقی و… می باشد، ضمن اینکه کارگاه های آموزش زبان انگلیسی و عربی و کارگاههای تخصصی نیز در طول سال تحصیلی برگزار می شود.
حجت الاسلام والمسلمین معزی در پایان به تبیین شاخصه های طلبه تراز انقلاب اسلامی با توجه به شرایط کنونی جامعه و جهان پرداخت و خاطرنشان کرد: به نظر بنده؛ یک روحانی متدین، انقلابی و اسلام شناس برای اینکه بتواند در جامعه اثرگزار بوده و به نیازهای جامعه پاسخ دهد باید خطابه را خوب بلد باشد، باید یک مدرس، محقق و مبلغ خوب باشد.
وی افزود: یک طلبه به عنوان یک محقق و پژوهشگر در مباحث دینی باید منبع شناس باشد، رجوع به منابع داشته باشد، گردآوری و فراوری مطلب، خلاصه نویسی و تنقیح مطلب را خوب بلد باشد و وارد کارهای قوی علمی، نظریه پردازی و تألیف شود و ما در حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) به مباحث علمی و پژوهشی بسیار اهمیت می دهیم و آن را در رشد علمی طلاب بسیار مؤثر می دانیم.
۲۱۲۲۰
کد خبر 1644998منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: روحانیت روحانیون طلاب انقلاب اسلامی ایران مدرسه علمیه امام حسن مجتبی ع حجت الاسلام والمسلمین مدرسه علمیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تربیت شاگرد و روحانی مبارز
به همین علت همانطور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعدها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سالها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسهای برای آمادهساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگیناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی میبخشیدند. درواقع دیدگاههای سیاسی خود را در این درسها مطرح میکردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند.در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امامخمینی(ره) درسالهای مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که بهطورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز میگذشت؛ یعنی مبارزه ریشهای و مبتنی بر پایههای محکم ایدئولوژیک، آگاهیهای تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیریهای سیاسی در موارد تعیینکننده غافل نبودند.در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیتا...بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سالهای پرحادثهای میگذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیریهای حزب توده، ترورها و اختلافات جناحهای ملی و مذهبی نهضت و...ولی بهدلیل عدم همراهی آیتا...بروجردی با آیتا...کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود.امام خمینی(ره) و ولایت
حضرت امامخمینی(ره)با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی وآیات دیگردرنهضت عدالتخانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمالالدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و بهخصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد.طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده و درعینحال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزههای علمیه تربیت میشد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب میگردید. پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیانکن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاریاش، انهدام حوزههای دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود.در شرایطی که برنامههای ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامعالشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس میکردند. ضرورتی که پس از درگذشت آیتا...العظمی حاجشیخعبدالکریم حائرییزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیتا... سیدمحمد حجت و آیتا...سیدصدرالدین صدر و آیتا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بیامان دشمنان دین و کشور حفظ نماید.امام بحق میدانستند که با حوزهای متزلزل، آسیبپذیر و ضعیف نمیتوان با توطئههای اسلامزدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامعالشرایط، باشهامت و آگاهی را میطلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلامشناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطرهایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید میکند، برپا سازد.از همین رو بود که حضرت امام(ره)درسال۱۳۲۳ بهعنوان یکی از شخصیتهای مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحتزعامت مرجعی واحد، در دعوت آیتا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیتا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاجآقا حسین قمیطباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیتا... بروجردی به عمل آوردند.سابقه مبارزاتی آیتا...بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد بهمنظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و اینکه خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاریها و قانونشکنیهای دستگاه حاکمه ساکت نمینشینم.»
وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام(ره) اطمینان داشتند حضور آیتا...بروجردی در صدر حوزه علمیه قم میتواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمهاش سازد.امامخمینی(ره) در تمام دوران زعامت آیتا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علیرغم موانع و دشواریهای متعددی که پیرامون آیتا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشههای گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجیاش علیه اسلام و استقلال ایران طرح میشود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند. آیتا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه میکرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژهای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت میکرد.حاجآقا روحا...(عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیتا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان بهشمار میآمدند. چنانچه بارها از سوی آیتا... بروجردی بهعنوان نماینده تامالاختیار به ماموریتهای مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانوناساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام بهعنوان نماینده آیتا... بروجردی علاوهبراینکه با منوچهر اقبال، نخستوزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانیهای حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند.حتی در سفری که آیتا...بروجردی به مشهد داشت، امام را بهجای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالیکه افراد مسنتر و معروفتری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند. سندی از ساواک نشان میدهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیتا... بروجردی میرود تا از ایشان درباره کشتهشدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیتا... بروجردی در پاسخ اظهار میدارد که بروید از نماینده رسمی من، آیتا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس میگیرند.امام ضمن اینکه در آن شرایط و علیرغم تاکید آیتا... بروجردی بر کنارهگیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روشهای آیتا...بروجردی مبذول میداشتند، اما درعینحال بهدنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامانیافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیتا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید.
اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح میشود، آن است که چرا امامخمینی(ره) در دوران حیات آیتا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیریهای علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیتا... بروجردی اعلام میشود). چرا علیرغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امامخمینی با آیتا... بروجردی، هیچگاه آن مواضع را آشکار نساختند.