Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-تبریز-به دعوت مدیران گردشگری و فعالان صنعت توریسم جمهوری نخجوان و با مدیریت رشید رجب پور رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجانشرقی و اعضای هیت مدیره آن؛،تعدادی از مدیران دفاتر آژانس هواپیمایی و توریستی کشورمان از جمهوری نخجوان بازدید به عمل آوردند .

به گزارش خبرنگار خبرنگار ما از آذربایجانشرقی؛ در این سفر دکتر سعید ایمانی از فعالان خوش فکر حوزه گردشگری و ازکارکنان اسبق سفارت ایران در جمهوری آذربایجان که بیش از 26 سال اقامت درجمهوری آذربایجان دارد این تیم را همراهی می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سفر مراکز زیر با راهنمایی تورگردان های نخجوان مورد بازدید قرار گرفت.

موزه حیدر علی اف
میدان پرچم ملی نخجوان
 مقبره مؤمنه خاتون
 دریاچه باتابات نخجوان
 غار اصحاب کهف
 موزه دولتی فرش نخجوان (خان سارایی)
 مسجد جامع رسول الله
 مقبره حضرت نوح (ع)
موزه تاریخ و مردم شناسی نخجوان
 برج ساعت شهر نخجوان
بازدید از شهر اردوباد
 دریاچه باتابات و ...

یکی از توابع خود مختار جمهوری نخجوان که شامل 8 شهر و 203 روستا می‌شود شهر نخجوان واقع در کشور آذربایجان است. این شهر که در مرکزیت جمهوری نخجوان واقع شده از شهرهای مهم و پر جمعیت جمهوری آذربایجان است. گردشگران و توریست‌هایی که تا به حال به نخجوان سفر کرده‌اند آن را یکی از زیباترین مقاصد شرقی جهان می‌دانند. اگر شما هم تصمیم دارید یک مسافرت ایده آل از هر نظر را تجربه کنید می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما هم در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و هم چند روزی را به دور از دغدغه‌ها و روزمرگی در شهر نخجوان سپری کنید.
این شهر دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که در ادامه می‌خواهیم به هر چیزی که لازم است درباره آن بدانید بپردازیم. البته قبل از هر چیز باید بگوییم که شهر نخجوان شهری کوچک با مساحت 12 تا 15 کیلومتر مربع است که بازدید از آن تنها به دو الی سه روز زمان احتیاج دارد. به همین علت می‌توانید با یک برنامه ریزی مناسب از تمام جاذبه‌های گردشگری شهر نخجوان دیدن کنید. این شهر غارهای نمکی و چشمه‌های معدنی فراوانی دارد که هر کدام می‌تواند ساعاتی از سفر شما را به خود اختصاص دهد. این یادداشت برای انتخاب تور گردشگری نخجوان نیز می‌تواند شما را یاری دهد. اگر می‌خواهید این شهر تاریخی را بیشتر بشناسید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مقبره مؤمنه خاتون

در اولین قسمت از معرفی جاهای دیدنی شهر نخجوان باید از نماد این شهر نام برد. مؤمنه خاتون همسر بنیان‌گذار سلسله اتابکان آذربایجان بوده و مقبره او امروزه یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری نخجوان به شمار می‌رود. مقبره مؤمنه خاتون در سال 1998 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید و با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی بالای خود منطقه مناسبی برای گشت و گذار است. در زمان ورود به این آرامگاه می‌توانید ظرافت ساخت و خط‌های کوفی حک شده روی مصالح را ببینید. این مقبره به قدری برای جامعه تاریخی و فرهنگی مهم است که در سال 1996 تا سال 2006 تصویرش روی اسکناس چاپ می‌شد. منطقه گردشگری مؤمنه خاتون شامل دو بخش است که شامل برج مؤمنه خاتون و محوطه مقبره می‌شود.

دریاچه باتابات نخجوان

دریاچه باتابات نخجوان می‌تواند تمام چیزی را که از یک پیک نیک می‌خواهید را برایتان رقم بزند بدون اینکه ذره‌ای خسته شوید. این دریاچه با زیبایی‌های بصری خود یکی دیگر از مناطق توریستی محبوب به شمار می‌رود. باتابات در 62 کیلومتری شمال شرقی کوه‌های قفقاز کوچک قرار داشته و مراکز اقامتی و امکانات رفاهی متعددی در نزدیکی آن تأسیس‌شده و خیال شما را بابت برطرف کردن نیازهای اصلی راحت می‌کند. در این منطقه ‌می‌توانید یک روز خوب را در کنار دوستان و عزیزانتان تجربه کنید.

موزه قوچ‌های سنگی نخجوان

پس از بازدید از آرامگاه مؤمنه خاتون کمی مسیرتان را ادامه بدهید تا به موزه قوچ‌های سنگی نخجوان برسید. اینم موزه در فضای باز و محوطه‌ای شبیه به پارک واقع شده و همین موضوع می‌تواند بازدید از آن را برایتان آسان‌تر کند. در حین بازدید از قوچ‌های سنگی می‌توانید از چشم اندازهای طبیعی کوه آرارات که در رو به روی شما قرار گرفته استفاده کنید. این مکان لحظات خاص و منحصر به فردی را برایتان به ارمغان می‌آورد. اگر با تهیه بلیط هواپیما نخجوان به این قسمت از آذربایجان سفر کردید موزه قوچ‌های سنگی را در لیست بازدید خود قرار دهید.

غار اصحاب کهف

همه ما داستان چند مسیحی مؤمن که از آزار و اذیت دشمنان به سمت غار پناه بردند و بعد از سیصد سال خواب بیدار شدند و خود را درون عصری دیگر دیدند را شنیده‌ایم. محققان و پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که محل دقیق قرار گیری غار در کجای جهان است اما تا به امروز چند غار به نام اصحاب کهف در اردن، ترکیه، آذربایجان، فلسطین و سوریه نسبت داده شده که یکی از آن‌ها را در نخجوان در دسترس داریم.

مقبره حسین جاوید

یکی دیگر از جاهای دیدنی نخجوان مقبره حسین جاوید است. این مقبره علاوه بر ارزش معنوی بالای خود، برای افرادی که به هنر علاقه‌مند هستند نیز جذابیت دارد. حسین جاوید یکی از شعرای ترک بوده که در نخجوان به دنیا آمده و آثار و نوشته‌های وی در همین شهر نگهداری می‌شود. همسر و فرزند حسین جاوید در سردابه‌هایی که در بالا و پایین این بنا قرار دارد به خاک سپرده شدند. اگر در بحث معماری آشنایی سطحی داشته باشید احتمال دارد که نام راسیم علی اف به گوشتان خورده باشد. این فرد معمار بزرگی بوده و وظیفه ساخت بنا را بر عهده داشته است. ناگفته نماند که در معماری این سازه مهم، مجسمه سازی بزرگ مثل عمر الداراف نقش مؤثری ایفا کرده است.

موزه دولتی فرش نخجوان (خان سارایی)

موزه دولتی فرش نخجوان یکی دیگر از مناطق گردشگری در شهر نخجوان بوده و محل ادغام تاریخ و هنر است. اگر به این شهر سفر کردید از عمارت خان سارایی یا همان موزه دولتی فرش دیدن کنید. در این موزه صدها فرش قدیمی، با بافت سنتی دیده می‌شود که می‌تواند به نوبه خود خاص و جالب باشد. فرش‌ها، پارچه‌ها، کیف‌ها، چنته‌ها، خورجین‌ها و هر چیز دیگری که در این موزه وجود دارند همگی با طرح و نقشی متفاوت در تابلوهایی قدی به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه دولتی فرش نخجوان در سال 1998 میلادی تأسیس شد و از آن پس به عنوان جاذبه‌ای تاریخی و فرهنگی در دسترس گردشگران قرار گرفت.

دوزداغی نخجوان

این غار مجهز به بیمارستانی با 100 تخت در زیر کوه " دوز داغ " در سال 1982 افتتاح شده  که روزانه ده ها  نفر از بیماران مبتلا به بیماری های آلرژی و رویوی همچون  آسم و برونشیت و غیر برای معالجه مراجه می کنند و در نهایت با بهبود کامل ترخص می گردند.
در این روش درمانی که نمک درمانی یا هالوتراپی نام دارد بیماران بدون توسل به دارو، مشکلات ناشی از آسم، سینوزیت و آلرژی و بیماری های تنفسی آنان بر طرف و درمان تحت درمان کامل قرار می گیرد.

 
موزه پرچم

موزه پرچم از نظر تاریخچه ویژگی های دولتی ما و انتقال آنها به نسل های آینده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در این موزه نسخه ای از قطعنامه "درباره نمادهای دولتی جمهوری خودمختار نخجوان" که توسط هیئت عالی مقننه جمهوری خودمختار نخجوان در 17 نوامبر 1990 به ابتکار رهبر ملی کشورمان حیدر علی اف تصویب شد و عکس های مربوط به آن روز تاریخی به نمایش گذاشته شده است. . پرچم های مرمت شده، نشان ها و نقشه های اداری ایالت های موجود تاریخی و همچنین خانات نخجوان، پرچم های داده شده به واحدهای سواره نظام خانات نخجوان، لباس های نظامی، قوانین اساسی جمهوری خودمختار نخجوان مصوب سال های مختلف، عکس های اسکناس های باستانی در نمایشگاه موزه.

آرامگاه و مقبره یوسف بن کوسیر

در دیگر مناطق دیدنی نخجوان می‌توان به آرامگاه یوسف بن کوسیر اوغلو اشاره داشت. این آرامگاه توسط معماری مطرح به نام عجمی ابوبکر اوفلو نخجوانی ساخته شده و که به بنیان گذار مدرسه معماری نخجوان نیز مشهور است. این نما در سال 1162 ساخته شد و در سال 2001 توسط منابع تاریخی مورد بازسازی قرار گرفت. این مقبره به شکل هرمی ساخته شده و گنبدی شکل نیست. البته مردم بومی این مقبره به نام گنبد اجدادی می‌شناسند که از یک ایوان زیر زمینی و یک مقبره تشکیل شده است.

مسجد جامع رسول الله

مسجد جامع رسول الله تمام تصوری که از یک مسجد دارید را از بین برده و شما را با نوع خاصی از معماری سنتی آشنا می‌کند. این مسجد در نمای بیرونی از آجرهایی که متعلق به ایران است استفاده کرده و همانند یک اثر هنری به نمایش درآمده است. مسجد جامع رسول الله به شکل یک هشت ضلعی بوده و دلیل ساخت آن به صورت هشت ضلعی را قداست عدد 8 برای اهالی نخجوان می‌دانند. این مسجد با جلوه‌های بصری متعدد هر گردشگری را محو تماشای خود می‌کند.

مقبره حضرت نوح (ع) 

این مقبره در قسمت جنوبی شهر نخجوان قرار گرفته و طی افسانه‌های گفته شده حدود 7500 سال قدمت دارد. این افسانه که حاکی از این است که طی طوفانی که کل جهان را فرا گرفته بود کشتی نوح و همراهانش برای اولین بار در این شهر فرود آمد و مردم زندگی خود را در آن‌ جا ادامه دادند. اگر به معنی کلمه نخجوان نیز توجه کنیم، می‌توانیم ریشه‌ای را پیدا کنیم که بر این موضوع دلالت دارد. این مقبره امروزه یکی از پر بازدیدترین مناطق گردشگری شهر نخجوان به شمار رفته و در سال‌های اخیر توسط پژوهشگران مورد بازسازی قرار گرفته است.

موزه تاریخ و مردم شناسی نخجوان

موزه‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی ما را در جریان و سیر تحول هر شهر یا کشوری قرار دهند. موزه تاریخ و مردم شناسی نخجوان نیز به خوبی از پس این امر برآمده و با گردآوری اشیا، کتیبه‌ها، سکه‌ها و ابزارآلات قدیمی توانسته نقش به سزایی در تعریف تاریخ نخجوان داشته باشد. این موزه در سال 1924 ساخته شده و تا امروز حدود 50 سال از تاریخ این شهر را به نمایش گذاشته است.

برج ساعت شهر نخجوان

یکی دیگر از مناطق دیدنی نخجوان، برج ساعت است. این برج با 21 متر ارتفاع در میدان شهر قرار گرفته و می‌توانید به آسانی به آن دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند در کنار این برج هتلی با همین نام واقع شده تا اقامتی ایده آل را برایتان رقم بزند. این هتل دارای چند سالن سینما، سالن بازی کودکان، فواره موزیکال، مرکز خرید، رستوران و جاهای دیگر است است.























منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نخجوان مسجد جامع رسول جمهوری نخجوان قوچ های سنگی یکی دیگر شهر نخجوان ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون شهدا زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران

ایسنا/گلستان استاندار گلستان با بیان اینکه شهدا چراغ راه آیندگان هستند، افزود: خون پاک شهدا عامل و زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران است.

علی محمد زنگانه، صبح امروز «پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳» در آیین تشییع پیکر مطهر شهید «محمد مهدی نجاتی‌نیا» که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در ستاد فرماندهی انتظامی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: شهدای ایران اسلامی با خداوند متعال معامله کرده‌اند و خوشا به سعادت آنها که به این جایگاه والا و رفیع دست می‌یابند.

وی ضمن عرض تبریک و تسلیت به خانواده معظم نخستین شهید گلستانی مرزبانی فراجا «نجاتی‌نیا» ادامه داد: راه شهیدان راه سعادت بوده و باید تلاش کنیم در مسیر آن بزرگواران گام برداریم.

استاندار گلستان شهدا را چراغ راه آیندگان دانست و خاطرنشان کرد: همه ما می‌توانیم با تداوم حرکت آنان به قله‌های سعادت و کمال دست یافته و مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموار کنیم.

وی خون شهدا را عامل اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی برشمرد و افزود: قدردان تلاش‌های مجاهدانه کارکنان خدوم انتظامی و مرزبانی و سایر نیروهای مسلح و امنیتی هستیم که شبانه روز برای تأمین نظم و امنیت هموطنان پای کار هستند.

زنگانه با بیان اینکه استان گلستان شهدای بسیاری را برای صیانت از انقلاب شکوهمند اسلامی تقدیم کرده است، تصریح کرد: دشمنان باید بدانند که ملت ما با بصیرت هستند و نمی‌توانند کوچک‌ترین تعرض را به میهن عزیزمان داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ «محمدمهدی نجاتی‌نیا» ساعت یک بامداد روز دوشنبه «۶ فروردین ۱۴۰۳» در درگیری با اشرار منطقه مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس از آنسوی مرزهای مشترک با کشور پاکستان به سمت مأموران گروهان «چاهندو» هنگ مرزی میرجاوه که در حال اجرای عملیات کمین در حوالی پاسگاه بودند، سرهنگ «محمدمهدی نجاتی‌نیا» سرپرست گروهان احتیاط هنگ بر اثر اصابت گلوله از ناحیه سر به شدت مجروح و حین انتقال به مراکز درمانی به علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خون شهدا زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران
  • دانش آموزان خراسان شمالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران
  • بازید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • رقابت دانش آموزان ۱۳ کشور در آرکاداغ: دانش آموزان خراسان شمالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران
  • پرواز فوق العاده هما به فرودگاه رامسر
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • زیان افزایش نرخ بلیت موزه ها را آژانس‌داران باید بدهند
  • طالبان: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر حضور مهاجرین افغان را تحمل بکند
  • برگزاری ویژه برنامه « عید ١۴٠٣ با مفاخر آذربایجان» در مقبره الشعرای تبریز
  • عرضه بیش از ۳۰ هزار و ۷۰۰ صندلی پرواز در نیمه اول تعطیلات نوروزی