Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی همایش شهید دیالمه؛ نیاز امروز گفت: الگو و تفکر شهید دیالمه که نیاز امروز جامعه است باید به‌خوبی ترسیم شود و معتقدیم که در این مسیر دانشگاهیان نقشی پررنگ و بی‌بدیل در مسیر ترویج سیره و سبک زندگی شهید دیالمه دارند.

دکتر هادی وکیلی در کرسی آزاداندیشی الگوی گفتمانی شهید دیالمه برای دانشگاه امروز، اظهار کرد: شهید دیالمه در همه حوزه‌های کاری همواره بر اجرای عدالت و گفتن سخن حق و نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تاکید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهید بزرگوار بر صیرورت تاکید می‌کرد و معتقد بود که هویت انسان باید از حیات نباتی به معنوی و طیبه تبدیل شود و همواره در صراط مستقیم حرکت کند.

وی با بیان اینکه از نگاه شهید دیالمه هر صراطی مستقیم نیست، خاطرنشان کرد: شهید دیالمه مسیرهای خود را همواره بر صراط قرآنی ترسیم می‌کرد. همچنین زهد از دیدگاه شهید دیالمه به معنای نداشتن نیست، بلکه به معنای نخواستن است. امام علی(ع) در دوره حیاتشان یکی از بهترین کنشگران اقتصادی بودند، اما هیچگاه وابسته به ثروت نبودند و شهید دیالمه هم با الگوگیری از سیره امیر مومنان(ع) می‌گفت خدایا ما را با نداشتن‌ها و نخواستن‌ها سرافراز بفرما. این شهید والامقام اجزای صیرورت در صراط مستقیم را ترسیم می‌کرد و مشابه این ویژگی را ندیدیم و به گفته اکثر علما و بزرگان این شیوه شهید دیالمه به معنای واقعی بی‌نظیر بود.

دبیر علمی همایش شهید دیالمه؛ نیاز امروز تاکید کرد: شهید دیالمه حلقه وصلی میان پیشینیان و نسل‌های بعد بود، این شهید بزرگوار در زمان سخنرانی‌های سال‌های ابتدای انقلاب آنقدر سخنانش قاطع بود که در کلامش چیزی جز بیان حق را در نظر نداشت و همواره با صراحت و صداقت سخن می‌گفت. امروز الگوی شهید دیالمه بیش از هر زمان دیگری به کار می‌آید و هرگز نباید بگوییم که دوره چنین نگاه‌ها و تفکراتی پایان یافته است.

وکیلی با بیان اینکه شهید دیالمه با ۲۵ سال سن در تمامی مناظرات حاضر شد و حرف‌های خود را با نهایت احترام و بدون کوچکترین توهین و بی‌احترامی‌ای بیان می‌کرد، گفت: شهید دیالمه وقتی شنید که تهدید به ترور شده نه تنها اقدام به قطع برنامه‌هایش نکرد، بلکه می‌گفت اشکالی ندارد، من را ترور کنید، اما قبلش حرفم را گوش کنید.

وی افزود: ما الآن درگیر ۳ فرهنگ دینی، ملی و غربی هستیم و باید به جوانمان آرامشی بدهیم که ابتدا تمرکز خود را حفظ کند و تحت تاثیر فرهنگ نادرست غربی قرار نگیرد و سپس متناسب با الگوی اسلامی گام بردارد. شهید دیالمه معتقد بود اگر کفر به طاغوت نباشد، نمی‌توان دین را باور کرد.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه شهید دیالمه جوان اندیشمند انقلابی بود که به حق می‌توان او را نمونه و مصداق کامل آتش به اختیار دانست، بیان کرد: شهید دیالمه کسی بود که در قبال جامعه و مردم خودش احساس مسئولیت می‌کرد و اهل مطالعه و دانستن، مباحثه و مناظره، فعالیت و کار یدی بود.

وکیلی خاطرنشان کرد: شهید دیالمه از آن دسته انقلابی‌های مکتبی بود و نه انقلابی‌های سیاسی و گرچه به مسائل سیاسی هم می‌پرداخت، اما آن را ذیل مباحث فرهنگی و تحقق عقاید و باورهای اسلامی می‌دانست. بی‌شک تفکر شهید دیالمه نیاز جامعه ما و نیاز امروز ما بوده و هست و معتقدیم که در این مسیر دانشگاهیان نقشی پررنگ و بی‌بدیل در مسیر ترویج سیره و سبک زندگی شهید دیالمه دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی شهید دیالمه شهید دیالمه نیاز امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت و شکوفایی مدارس در چهل سال دوم انقلاب پررنگ‌تر است

به گزارش خبرنگار مهر، رضامراد صحرایی در جمع خیرین مدرسه ساز سازمان نوسازی مدارس گفت: امید در ادبیات دینی ما از یک سو و از در ادبیات سیاسی ما از سوی دیگر چهره ویژه‌ای دارد؛ در روایات دینی و قرآنی ما هم به این موضوع اشاره شده است که به آنچه امیدش را نداریم امیدوارتر باشیم. زیرا حکمت‌های خداوند در روایات دینی و قرآنی حاوی همین نکته و اهمیت امیدواری در مسیر آینده است.

صحرایی چرخه آرمان خواهی، امید و عقلانیت را برای پیشرفت در آینده ضروری دانست و گفت: پیشرفت کشور با موتور آرمان خواهی، با سوخت امید و فرمان تعقل حرکت می‌کند. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که منشور حرکت نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال دوم خود است جایگاه علم و امید بسیار برجسته است و هیچیک از این دو بدون دیگری نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علم در دست کسانی موفق و مفید خواهد بود که امید و ایمان داشته باشند؛ گفت: اینکه دشمنان جمهوری اسلامی و ایران در یک جنگ ترکیبی وسیع به دنبال گسترش حس ناامیدی و یأس هستند دلیلی بر اهمیت امیدآفرینی است و آن چیزی که نسل جدید را مأیوس و ناامید می‌کند دیدن پیشرفت‌ها و لمس دستاوردهاست.

صحرایی با اشاره به دستاورد محققان و اندیشمندانی همچون مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی گفت: وقتی دانش آموزان سمپادی که ۲ درصد دانش آموزان کشور هستند؛ با تیزهوشی بر روی عرشه کشتی در سواحل جنوب، قدرت کشور را درک می‌کنند امید در دل آنها خاموش نشدنی می‌شود؛ یا دانش آموزانی که به یک شرکت دانش بنیان مراجعه می‌کنند و نتایج و پیشرفت‌های علمی آنان را می‌بینند امید در دل آنها جوانه می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه ما در جنگی پیوسته با استکبار قرار داریم؛ گفت: تهاجم فرهنگی و تهاجم هشت ساله جنگ تحمیلی که علیه کشور ما صورت گرفت؛ هر کشوری را از پا در می‌آورد اما ایران عزیز ما علی رغم مشکلات روی پای خود ایستاده است. دلیل این ایستادگی امید، ایمان، پایمردی و هویت ملی غرورآفرین ماست. کار اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و تمام گروه‌ها هم حمایت از پیشرفت کشور است.

صحرایی با بیان اینکه مدرسه مزرعه آینده است؛ گفت: بذری که دیروز در مدرسه کاشته شده امروز به عالمان و متخصصان فناوری‌های نوین تبدیل شده است. بذری که امروز کاشته می‌شود به مراتب پربارتر و پرثمرتر از بذر دیروز است. خلاقیت در کودکی توسط معلم و در چهاردیواری کلاس رشد می‌کند. نسل جدید و مدارس امروز کشورمان هم به همه ما نشان داده است که منبع قدرت امروز ما هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این نگاه که مدرسه قوی تضمین کننده آینده ایران قوی است نگاه مطمئن ماست؛ گفت: ایران قوی با اقتصاد قوی، با فرهنگ و علم قوی شکل می‌گیرد. از این نظر کار کسانی که مدرسه می‌سازند یا مدرسه‌ای را اداره می‌کنند یا مدارس را یاری می‌کنند نقش بسیار زیادی در ساختن آینده باشکوه ایرانی دارند.

کد خبر 6084335 علی قدمی

دیگر خبرها

  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • مراسم معارفه حجت‌الاسلام عبدالعلی توجهی، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد
  • امیر سیاری: بدون حضور دانشگاهیان و جهادیان نمی‌توانستیم «موشک تاو» بسازیم
  • پیروی جوانان از سیره شهدا، رمز اعتلای کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • ورزش ایران ۵ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است/ لزوم شناخت سیره و منش شهدا
  • خلاقیت و شکوفایی مدارس در چهل سال دوم انقلاب پررنگ‌تر است
  • استقبال دانشگاهیان از جشنواره شهید آوینی ۳ برابر سال گذشته بود