Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: یکی ازمبانی مهم اصل دوم قانون اساسی مبنای«انسان‌شناسی»است. بر همین اساس ما با یک سؤال جدی مواجه هستیم و آن اینکه آن انسان تراز انقلاب اسلامی چه انسانی بود؟ انقلاب چه انسانی ساخت که بر اساس آن موفق شد؟ و انسانِ ترازِ آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی کیست؟

به گزارش خبرگزاری برنا از قم چهاردهمین نشست از هشتمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در این نشست گفت: یک مبنای دیگری که در قانون اساسی آمده، بحث «انسان‌شناسی» است. بر همین اساس ما با یک سؤال جدی مواجه هستیم  و آن اینکه آن انسان تراز انقلاب اسلامی چه انسانی بود؟ انقلاب چه انسانی ساخت که بر اساس آن موفق شد؟ و انسانِ ترازِ آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا افزود: انسان قبل از انقلاب یک انسان سرکوب شده است. یک انسانی که در واقع به تعبیری از آنجا مانده و از اینجا رونده و گمگشته تاریخ شده است. انسانی که آمده این طرف سنت قجری تا مدرن شود، اما افتاده در چنگال استبداد رضاشاهی، که خودش هم هویت ندارد نه معلوم است پادشاهی قدیم است، نه معلوم است غرب‌زده مدرن آتاتورکی است، نه معلوم است ایرانیت را حفظ کرده است. یعنی یک ملقمه‌ای از ناسیونالیزم و پادشاهی و مدرن و سنت است. انسانی هم که آمده اینجا میان افکار و اعتقادات و تکنیک و تکنولوژی و شرایط پیچیده هویتش را از دست داده است .

استاد فلسفه سیاسی در حوزه و دانشگاه افزود: اگر به انسان این دوره بگویید دقیقاً تو کی هستی، تعریف درستی از خودش ندارد. نه می‌تواند بگوید مسلمان هستم، چون در زندگی‌اش پر از غیرمسلمانی است. نه می‌تواند بگوید مدرن هستم، چون بسیاری از زندگی و آداب و رسوم زندگی‌اش بر اساس سنت است. نه می‌تواند بگوید سوسیالیست وچپگرا است، چون خیلی از عقایدش غربی است. نه می‌تواند دقیقاً بگوید غرب‌زده است چون خیلی از چیزهای او اسلامی است. یعنی یک تلفیقی از همه چیز در این انسان واقعی انضمامی قبل از انقلاب ما داریم.

رئیس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر سپس گفت: انقلاب اسلامی  یکی از هنرهایش این بود که انسان مورد نیازش را بازسازی کرد و از این پراکندگی و چندگانگی‌ آزاد کرد، یک انسان متعهد و معتقد ساخت که تا پای جانش بایستد و بگوید«یا مرگ یا خمینی». نهضت اسلامی انسانی درست کرد و با این انسان متناسب با هویت خودش، انقلاب کرد. اگر انسان‌سازی انقلاب نبود، این انقلاب پیروز نمی‌شد.لذا ما انقلاب اسلامی را انقلاب انسانی می دانیم.

وی در ادامه افزود: الآن ما می‌خواهیم با همین انسان آینده را بسازیم. آیا همین انسانی که آن روز ما به این شکل او را درست کردیم، با همان سلامت مانده است که ما با او آینده را درست کنیم؟ همان انسان با همان توقعات، با همان مبانی فکری، با همان زیرساخت‌هایش، با همان اعتقاداتش مانده که ما الآن برویم آینده را بسازیم؟

استاد حوزه و دانشگاه گفت: درسال 42 و 43 که امام را تبعید کردند، معروف است که  امام فرمودند «یاران من در گهواره هستند». یاران امام آن موقع در گهواره بودند . یعنی امام حدود 15 سال برنامه‌ریزی کرد، زمینه را فراهم کرد، روحانیت را بسیج کرد و خیلی برنامه ریزی کرد تا مردم را پای کار آورد.  آیا الآن ما هم می‌توانیم مردم را برای  ساختن آینده پای کار بیاوریم؟

وی افزود: اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم شاید لازم باشد که انسان را تعریف کنیم. اصلاً انسان چیست؟ انقلاب یک بار این کار را کرد و حقیقتاً ما یاد گرفتیم. ما نسل انقلاب، یاد گرفتیم که انسان قرآنی و انسان دینی یعنی چه. الآن یکبار باید برگردیم و همان انسان را با شرایط موجود بازخوانی کنیم.

مهاجرنیا سپس گفت: انسانی که انقلاب اسلامی می‌خواهد برای ساختن آینده روی آن سرمایه‌گذاری کند چه انسانی است؟ آیا انسانی هست که بند اقتصاد و مادیات است و اگر مادیاتش به خطر بیفتد همه چیز را پشت پا می‌زند؟ یا یک انسان صرفاً معنوی و اعتقادی و بریده از دنیا است؟ یا همه اینها هست؟

وی با اشاره به اینکه در قران کریم  برای شناخت انسان در ده مرحله انسان‌شناختی بیان شده است، گفت: مرحله اول ما با یک میثاق اولیه انسان به عنوان عبد با خدا به عنوان رب در عهد الست مواجه هستیم. در مرحله دوم ماجرای نامزدی انسان به عنوان خلیفه مطرح شده است که خدا به ملائکه گفت «انی جاعل فی الارض خلیفه»اولین بار ایده جانشین درست کردن برای خدا مطرح شد. مرحله سوم،ساختن انسان از گِل گندیده«من صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُون» ودر مرحله بعد ترکیب ‌با روح مجرد الهی «نفختُ مِن روحی»است.

وی افزود: بعد خداوند سراغ آموزش آن موجود رفت« وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»، همه رمز ورموزعالم را به او یاد داد.سپس  درمرحله ششم انسان را مسجود ملائک کرد و در مرحله هفتم بارامانت الهی را به او داد «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ...وَحَمَلَهَا الْإِنْسانُ» خلیفه مسئولیت خلافت را رسماً پذیرفت. در مرحله هشتم خداوند قدرت وابزار و امکانات واختیارات مدیریت و تدبیروابداع را به انسان داد«سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض»

استاد مهاجرنیا افزود: خداوند با اشاره به مراحل فوق از برساخته خویش دربهترین تقویم، و نیکوترین صورت در نظام احسن یادمی کند«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‌ أَحْسَنِ تَقْویم»‌تا درمرحله نهم، خدا به خودش به عنوان بهترین خالق درایجاد بهترین مخلوق، تبریک بگوید«فتبارک الله احسن الخالقین» ودر مرحله پایانی مدال افتخارکرامت را با «لقَدکَرّمنا بنی آدم» به انسان اعطا نماید.

وی گفت: از آن به بعد خداوند به خاطر همین خلیفه کریم خداوند با صفت فعلی کرامت «ربک الاکرم» و«رسول کریم»و«قرآن کریم» وسنجه کرامت«انّ اکرَمکم عندالله اتقاکم» در نهایت با«رزق کریم» و«اجرکریم» انسان را ورد«مُدخلاً کریماً» می کند. بسیاری از کارهای دنیا را خداوند با اراده خودش به همین انسان واگذار کرده است.

استاد مهاجرنیا سپس افزود: بحث ما این انسانی است که قرآن و مبانی دینی برای ما ترسیم کرده‌اند. همین را در اصل دوم قانون اساسی  به عنوان مبنای ششم قانون اساسی آورده اند. کرامت و آزادی انسان در جایگاه اصول و مبانی قانونی کشوراست. شأن نزول آن در مقابل اومانیسم غربی است که انسان را به عنوان «خدا»مطرح می کند. اگرانسان اینطوری در قانون اساسی برجسته نمی‌ شد.در دنیای امروز برای ما نقص تلقی می شد.آوردن انسان در قانون اساسی از شاهکارهای خبرگان تدوین قانون اساسی و مخصوصاً مرحوم آیت الله شهید بهشتی بود. برای اینکه در مقابل غرب بگویند ما هم انسان‌محوری داریم اما انسان‌محوری ما با شما متفاوت است.

وی افزود: انسانی که ماده اولیه انقلاب است الآن شده فاعل ساختن آینده انقلاب. قبل از انقلاب این انسان عاملیت نداشت. فاعل نبود.کننده کارنبود.انسان رها شده متحیّر وله شدۀ بی اراده‌ که هیچ نقشی در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نداشت و دیگران برایش تصمیم می‌گرفتند، حالا انقلاب آن را طوری بازسازی کرد که ماده خام و موم در دست دیگران نیست فاعل وعامل سازنده آینده است.امام راحل معتقد بود تا انسان‌ها ساخته نشوند جامعه ساخته نمی‌شود. شروع ساختن جامعه و آینده و حکومت و انقلاب و اینها از انسان شروع می‌شود.انقلاب اسلامی از روی انسان‌ها درست شد.انقلاب نسخه انسان مؤمن تحول خواه است.

وی گفت: قرآن کریم می‌گوید که همین انسان در صورتی می‌تواند نقش فاعلی پیدا کند که نقش سازندگی را احیاء کند« قوا انفسکم»خودتان را بسازید.اگر ساختید آنگاه « قد افلح من زکیها» پیروزمیدان می‌شوید.

استاد مهاجرنیا افزود:اصل 56 قانون اساسی از ابداعات و برندهای جمهوری اسلامی است. ما هیچ جای دیگر قبل از انقلاب نداریم. در هیچ کتاب دیگری هم اینها را پیدا نمی‌کنید بجز قانون اساسی. انقلاب اسلامی و امام راحل «امانت الهی»اعطایی به خلیفة الله را بازخوانی و بازسازی کردند. «حاکمیت الهی» مصداق برجسته‌ همان امانت الهی است.خداوند حاکمیت خودش را به شما داد، البته نه به صورت یک واگذاری تاخودش کنار برود«کارگزاری» و اجرای آن را به شما داد، تا از طرف او حاکمیت خدا را روی زمین گسترش بدهید.

وی افزود: خداوند حاکمیتش را به ما داد و به ما قدرت انتخاب داد که همه چیزهایی که نیاز هست ما به وسیله اراده و اختیار انتخاب کنیم.  یعنی یک حکومت زیبا، کارگزاران خوب، ساختار متناسب با آینده انقلاب بر تراز احکام و موازین دین ایجاد کنیم.ساختن آینده دقیقاً بر اساس این نقشه پیش می‌رود. دولت‌سازی، قدرت‌سازی، جامعه‌سازی، تمدن سازی، همه اینها را قانون اساسی به عنوان قدرت و«حاکمیت خدادادی» به انسان مطرح کرده است.

استاد مهاجرنیا گفت: نظریه پشتیبان قرآنی این اصل هم این است که فرمود: ای انسان‌ها، شما خلق شدید تا دنیا را آباد کنید«وَاسْتَعْمَرَکُمْ فیها»آینده دنیا را بسازید. پس آینده نگاری و آینده سازی راهش این است که باید از انسان سازی شروع کنیم.اگر از انسان کار را شروع کردیم تازه افتادیم در مسیر تدبیر سناریوی ساخت آینده انقلاب اسلامی و اینجا انسان یک نقش دوگانه‌ای دارد. هم محور موضوع ساختن هست و هم خودش سازنده است. یعنی انسان خودش را باید بسازد و جامعه را بسازد و به تناسب آن باید دنیا را بسازد. باید حرکت کند تا آینده مطلوب جمهوری اسلامی  ساخته شود.

مهاجرنیا افزود: اینکه الآن ما بایستیم فقط بگوییم دولت جمهوری اسلامی و کارگزاران اینها همه کارها را بخواهند درست کنند و ملت فقط مصرف‌کننده و استفاده کننده باشد و ما بنشینیم آنها بیاورند، این نمی‌شود. انسان انقلاب اسلامی همانطوری که انقلاب را خودش راه انداخت، آمد به میدان، نقش‌آفرین شد وبه رهبری انقلاب هم ایمان و اعتقاد داشت. آن ملتی که به میدان آمده و انقلاب کرده است، الآن هم اگر بخواهد آینده‌اش را بسازد همان ملت باید به میدان بیاید.

استاد مهاجرنیا در پایان گفت:احساس بیهودگی دقیقاً نقطه مقابل تفکر آینده‌سازی است. آینده سازی یعنی همه نقش فاعلی‌شان را باید حفظ کنند. همه باید به میدان بیایند. جامعه‌ای به پیروزی می‌رسد که همه چراغ‌های آن روشن شوند و شروع کند به نورافشانی و کار کند. فردی هم می‌تواند به تزکیه و به فلاح و پیروزی برسد که خودش را بسازد. وجودش را مدیریت کند.بنابراین برای ساختن آینده انقلاب اسلامی، «انسان سازی» و احیای نقش فاعلیت انسان، کلیدواژه آینده پژوهی انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی مطالعات انقلاب اسلامی قبل از انقلاب آینده انقلاب ساختن آینده قانون اساسی نه می تواند همین انسان چه انسانی یک انسان طلوع مهر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۷۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

زنجیره انسانی  مازندرانی‌ها در سواحل دریا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مردم مازندران امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در ۱۴ نقطه از طول سواحل دریای خزر با تشکیل زنجیره انسانی، عملیات بزرگ موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی را غرورآفرین خواندند و بار دیگر حمایت خود را از اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

قشر‌های مختلف مردم استان مازندران شامل زنان و مردان، دانش آموزان و دانشجویان، روحانیون و مسوولان و پیر و جوان با در دست دادن یکدیگر و شکل گیری زنجیره انسانی علاوه بر این که وحدت و حمایت خود را از رهیر معظم انقلاب اعلام کردند، گفتند: امروز عزت، اعتبار و اقتدار ملت ایران در جهان به همه ثابت شده است و این اقتدار را مدیون خون شهدا و جوانان با فکرمان که توانستند توان موشکی و پهپادی کشور را تا این حد بالا ببرند، هستیم.

شماری از مردم مازندران عملیات وعده صادق را بازدارنده مقابل هر گونه هجمه نظامی علیه کشور عنوان کردند و بیان داشتند: این که از خاک خود بزرگترین دشمن خود را در منطقه مورد هدف موشکی و پهپادی قرار بدهیم، بسیار غرور آفرین و امیدوار کننده است.

آنان تصریح کرد: عملیات وعده صادق با فناوری پشرفته موشکی و پهپادی نظام جمهوری اسلامی، چشم همه جهانیان به خصوص دشمنان را خیره و مبهوت کرده است، امروز ما مردم دیار علوی مازندران هم از این اقتدار خرسند هستیم و با صدای بلند فریاد می‌زنیم، «همه گوش به فرمان رهبریم».

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره خویش‌تن‌داری بوده است
  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • مفاهیم و فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا
  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • سر ریز کردن سد مخزنی کهیر در کنارک
  • (عکس) شیوه جالب سردار سپاه برای ابراز ارادت به رهبر انقلاب