Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های فناور دیسک چند منظوره دیجیتالی (DVD۹) ۱۲۰ میلیمتری با ظرفیت ۹ گیگابایت دارای پوشش نانومتری تولید کرده که اعمال این پوشش موجب بهبود کارایی این محصول شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از تجهیزات مورد استفاده در ذخیره‌سازی اطلاعات CD و DVD است که اطلاعات به وسیله لیزر و ایجاد حفره‌های کوچک در شیارهای حلزونی مارپیچی در سطح آن ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اطلاعات به صورت ارقام صفر و یکی (باینری) بر روی دیسک، کد شده و با لیزری ضعیف‌تر و یک چشم الکتریکی (فوتوسل) در دیسک‌گردان‌های نوری خوانده می‌شوند. انواع مختلفی از این دیسک‌ها بر اساس حجم ممکن برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد که در این بین می‌توان به سی دی (CD)، دی وی دی (DVD) و دی وی دی ناین (DVD۹) اشاره کرد.

ابعاد این دیسک‌ها مشابه یکدیگر بوده و فرایند تولید و نوع مواد مورد استفاده نیز تقریبا مشابه است. معمولا یک DVD از چهار لایه ساخته شده و ضخامت ۱٫۲ میلی‌متر دارد. به منظور افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات روی DVD از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

یکی از این روش‌ها تغییر تعداد لایه‌های DVD است. بر این اساس سه نوع DVD یک طرفه-تک لایه (۴٫۷ گیگابایت)، یک طرفه-دولایه (۸٫۵ گیگابایت)، دو طرفه-دو لایه (۱۷ گیگابایت) وجود دارد. DVD۹ از دو لایه اکتیو و دامی تشکیل شده است که لایه اکتیو تقریبا ۱۵ نانومتر متالایز و لایه دامی ۴۲ نانومتر متالایز می‌شود. ظرفیت DVD۹ دو برابر ظرفیت سایر DVDها است و در هر دولایه اطلاعات دارد، بدین ترتیب که رایترها ابتدا با یک فرکانس اطلاعات لایه اکتیو را می‌خوانند و سپس با تغییر فرکانس اطلاعات لایه دامی را بازخوانی می‌کنند. روش دیگر برای افزایش ظرفیت DVD، اعمال پوشش نانومتری در سطح دیسک است که موجب بهبود خصوصیاتی همچون بازتابش نور و قابلیت خوانش می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، DVD تولید شده توسط یکی از شرکت‌های فناور دارای پوشش با ضخامت کمتر از ۷۰ نانومتر بوده که از جنس پلی‌کربنات است. این دیسک‌ها از ظرفیت ۸٫۵ گیگابایت برخوردار هستند.

CDهای تولید شده توسط این شرکت دارای پوششی با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند که از ظرفیت ۷۰۰ مگابایتی برخوردارند. اعمال پوشش نانومتری با استفاده از روش اسپاترینگ بر سطح سی دی، موجب بهبود کارایی این محصول بر اساس نتایج حاصل از آزمونه‌ای داتاریوس، بازتاب و خوانش و رایت دیسک شده است. همچنین کاهش ضخامت پوشش اعمالی بر سطح دیسک، موجب کاهش قیمت آن نیز شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فناوري نانو تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی صارمی امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: توجه به مناطق محروم و روستایی یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا اقدام لازم را برای تأمین و تکمیل پوشش ارتباطی روستاهای فاقد این امکان و تکنولوژی در سطح استان را از طریق احداث سایت جدید و یا ارتقا تکنولوژی سایت‌های موجود در دست اقدام دارد،

وی عنوان کرد: با احداث سایت جدید ارتباطی همراه اول در روستای «برده سره» از توابع شهرستان بروجرد از محل اعتبارات توسعه روستایی وزارت ارتباطات در قالب همین طرح که با تلاش همکاران اپراتور همراه اول انجام‌گرفته است تعداد ۲۴۳ خانوار با پوشش جمعیتی ۷۹۰ نفر اهالی این روستا از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند که می‌تواند در راستای رفاه حال مردم و دسترسی به خدمات الکترونیکی و همچنین توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و عمران و آبادانی منطقه نقش بسیار مهمی ایفا کند.

کد خبر 6079867

دیگر خبرها

  • استان اردبیل جزو ۱۰ استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود
  • دستگاه تحلیل سیگنال‌های الکتریکی در لایه‌های پوست ساخته شد/ امکان بهبود و پایش زخم
  • معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران
  • ۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد هارد دیسک/ اولین هارد یک گیگابایتی ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشت!
  • رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری
  • شرایط اخذ رتبه بندی شرکت
  • بهبود نسبی کیفیت هوای تهران
  • بهبود نسبی کیفیت هوای تهران/ هوای پایتخت قابل قبول شد