Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل خدائی: کلاب هاوس خبرآنلاین روز یکشنبه پنجم تیرماه با موضوع "مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا احیای برجام یا مسیری تازه" با حضور کارشناسان حوزه بین الملل و سیاست خارجی برگزار شد.

در این نشست مجازی کوروش احمدی کارشناس مسائل بین الملل درباره از سرگیری مذاکرات در دوحه گفت: انتظار می رفت که گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا به زودی از سرگرفته شود و در این راستا فرصت زیادی باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث دوربین های آژانس، موضوعاتی چون جنگ اوکراین و رسیدن زمستان و کمبود انرژی در اروپا، افزایش قیمت سوخت، سفر بایدن به منطقه از جمله مسائل مهم و قابل بحث است. به خصوص سفر بایدن به منطقه و کشورهای اسرائیل و عربستان و خروجی حاصل از آن. در این باره فرصت برای ایران نیز موجود است چراکه بازگشت به برجام در شرایط بحران انرژی می تواند فرصت بسیار خوبی را برای ایران مهیا کند چون که به راحتی می توانیم بازارهای از دست رفته را به دست آوریم.

وی در خصوص انتخاب قطر به عنوان کشور میزبان مذاکرات گفت: انتخاب چنین کشوری برای مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا نمی تواند تصمیم درستی باشد. قطر کشوری کوچک اما قدرت منطقه ای محسوب می شود و درگیری معادلات سیاسی منطقه است و یکی از طرف های ایران نیز به حساب می آید. اگر امروز اشتراکات ایران و قطر بیشتر است معلوم نیست فردا وضعیت به چه شکل باشد. قطر مواضعی دارد که با مواضع ایران متفاوت است و مساله ای روشن است و اگرچه با ایران خوش برخورد هستند دلیل نمی شود چنین امتیاز بزرگی را بدهیم. اگر این گونه از مذاکرات در کشورهای متوسط و درجه دو در مناطق دور دست که درگیر معادلات سیاسی و امنیتی در منطقه نیستند انتخاب بسیار مناسبتری است و جلوی امتیاز دادن گرفته می شود. ضمن اینکه ایران همواره اعلام کرده است که ابعاد منطقه ای را وارد مذاکرات نخواهد کرد و باید توضیح داده شود که کدام نشانه ها حاکی از انجام گفتگوهای منطقه ای است.

بیشتر بخوانید:

انتخاب قطر برای مذاکرات جنبه نمادین دارد/ برجام به احتمال زیاد احیا می‌شود

فرجی‌راد: پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات ایران احتمالا مثبت بوده است بورل: بن‌بست مذاکرات وین را رفع کردیم امیرعبداللهیان:مذاکرات وین بزودی آغاز می‌شود گزارش توئیتری امیرعبداللهیان از دیدار با بورل

بحث مهم دیگر اهرم سازی است که غربی ها در این راستا معتقدند که ایران در حال اعمال فشار در همین زمینه برای وادار کردن غرب برای امتیاز دادن در همین زمینه است که نکته مهم در این باره در حال حاضر عدم صحبت غربی ها از این مساله و همچنین عدم اعلام ضرب الاجل ها است. بنابراین می توان در نظر داشت که بحث اهرم سازی وارد تحول تازه ای شده است.

وی در خصوص سفر لاوروف به تهران گفت: در این رابطه گفته شد که این سفر در راستای روابط دوجانبه است اما می توان ارزیابی کرد که در این مقطع زمانی احیای برجام به سود روسیه نیست. البته این بدان معنا نیست که مسکو به طور کامل مخالف احیای برجام است اما به لحاظ منافع راهبردی به نفع روسیه نیست؛ چرا که اولا نفت ایران وارد بازارهای جهانی می شود و می تواند قیمت نفت را کاهش دهد. ضمن اینکه یک فاکتور تنش زای بسیار مهم را از خاورمیانه حذف می کند که این مساله به سود غرب و به ضرر روسیه است. البته همه این موارد در حد تحلیل است و واقعیت های میدانی باید مسیر را نشان دهند.

احمدی در خصوص اینکه آیا می توان به مذاکرات در دوحه خوش بین بود گفت: قطعا به همین صورت است اما باید فرمول خوش بینی محتاطانه را در نظر داشته باشیم. مرور موضوعاتی که بین طرفین مطرح بوده شاید بیشتر ایجاب می کند که از این فرمول استفاده کنیم. بین ایران و آمریکا در ماه های گذشته یک سری موضوعات مطرح شده که دشوار است. در خصوص مسائل برجامی در وین گفتگوها شکل گرفته و توافق نهایی شده است اما موضوعاتی چون خروج سپاه از لیست ادعایی آمریکا مطرح است که واشنگتن طبق مواضع اعلامی آن را نمی پذیرد. روشن است که دولت بایدن با مسائل سیاست داخلی در این زمینه از جمله نزدیک بودن به انتخابات میان دوره ای کنگره و مخالفت دو حزب مواجه است. در همین راستا در قطعنامه ای که اخیرا در کنگره مطرح شد حدود ۱۷ دموکرات با مساله خروج سپاه از لیست ادعایی مخالفت کردند.بحث خاتم الانبیا که به تازگی مطرح شده امری دشواری است و از منظر کارشناسی به آن نگاه کنیم موضوعی است که همه افراد و نهادهای مرتبط با سپاه را به ادعاهایی چون تروریسم و حقوق بشر طبق قانون سیسادا تحریم کرده است. ضمن اینکه ایران در سال ۲۰۱۵ ایران نیز پذیرفته بود که در موضوعات فرابرجامی و غیرمرتبط با برنامه هسته ای مذاکره نکنیم. از طرفی بحث تضمین های حقوقی که ایران به آن اصرار دارد وجود دارد که عملی نیست. حتی اگر بایدن نامه ای منتشر کند و در داخل آمریکا نیز تایید شود و ایران نیز بپذیرد قابل اجرا در دولت بعدی آمریکا با توجه به شناخت سیستمی میسر نیست. البته در بده بستان مسائل مختلفی وجود دارد که ضمن پیدا کردن راه حل می توان در مسیر بهره مندی از مزایای اقتصادی حرکت کرد و از طرف مقابل امتیاز گرفت. آن هم در حالتی که فرابرجامی و بر خلاف منافع برجام و آمریکا نباشد. همانطور که می دانیم در ابتدا بایدن به دنبال قوی تر کردن برجام بود که با مواضع قاطعانه ایران این مساله از دستور کار خارج شد. البته ممکن است در دوره پسااحیای برجام دوباره مطرح شود.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1645846

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مذاکرات وین احیای برجام ایران نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

به گزارش ایسنا، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • احیای برجام در میانه بحران؟