Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: به‌صورت جدی پیگیریم که ساختمان اداره‌کل پزشکی قانونی استان قزوین توسعه یابد تا بتوانیم با وسعت‌دهی به ساختمان، از دامن زدن به تألمات مراجعین بکاهیم، در حوزه تشریح نیز تنها یک سالن فعال در استان داریم که متأسفانه این فضای امانی دارای حداقل فضای مناسب نیست، در حوزه نیروی انسانی هم با یک سوم چارت مصوب در حال فعالیت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مصطفی جعفرزاده در نشست خبری که صبح امروز ۷ تیر ۱۴۰۱ در محل اداره‌کل پزشکی قانونی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه پزشکی قانونی با هدف کارشناسی برای مراجع قضایی فعالیت می‌کند و در هر پرونده‌ای که سلامت جسم و روان افراد مطرح باشد و این موضوع برای قاضی جهت صدور رأی حائز اهمیت باشد، جهت اخذ نظر کارشناسی به مجموعه ما معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های ما اعم از معاینات بالینی، متوفیات، کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی و آزمایشگاه‌های تخصصی پزشکی قانونی است.

جعفرزاده عنوان کرد: ۹۰ درصد مراجعین در حوزه معاینات بالینی قرار می‌گیرند، سه تا چهار درصد مراجعین نیز در حوزه متوفیات اعم از مرگ‌های غیرطبیعی، مشکوک و خشن هستند، کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی نیز مربوط به ارائه اظهارنظر تخصصی به مراجع قضایی علی‌الخصوص در پرونده‌های کادر درمان است، در استان قزوین به‌جز بحث ژنتیک قانونی، تمام حوزه‌های دیگر فعال هستند.

وی بیان کرد: در پنج شهرستان استان اعم از قزوین، تاکستان، بوئین‌زهرا، آبیک و البرز مرکز پزشکی قزوین داریم.

این مسئول یادآور شد: در حوزه تشریح تنها یک سالن فعال در استان داریم که متأسفانه دارای حداقل فضای مناسب نیست و همین فضا نیز به‌صورت امانی توسط سازمان آرامستان‌ها در اختیار ما قرار داده شده که نیاز به بهبود فضا و تجهیزات داریم، در شهرستان تاکستان نیز سالن تشریح در حال احداث است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، هم‌چنین در شهرستان بوئین‌زهرا نیز اتاقی به این منظور داریم که حتی یک تخت نیز در آن جا نمی‌شود تا پزشک بتواند کار خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: ساختمان فعلی اداره‌کل پزشکی قانونی استان نیز سال ۸۸ احداث شده که در سال ۸۶ در طرح اولیه ۲۰۰۰ مترمربع فضا برای این ساختمان در نظر گرفته شده بود که در زمان احداث این فضا به هزار مترمربع تقلیل یافت، اکنون به‌صورت جدی پیگیر هستیم این ساختمان توسعه یابد تا بتوانیم با وسعت‌دهی به ساختمان، از دامن زدن به تألمات مراجعین بکاهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین خاطرنشان کرد: اکنون ما با کمتر از یک‌سوم چارت مصوب نیروی انسانی در حال ارائه خدمت هستیم، البته از سال گذشته چهار نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف و یک پزشک به‌عنوان نیروی طرح جذب مجموعه شده‌اند که با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ۲ پزشک دیگر را نیز به همین طریق جذب کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به سختی کار، جنس خاص کار و دریافتی‌های محدود در مقایسه با سایر دستگاه‌ها تمایل افراد به حضور در این مجموعه کم است.

جعفرزاده بیان کرد: نیاز آزمایشگاه تخصصی ما به اعتبارات ویژه را نیز به مسئولان اعلام کرده‌ایم، زیرا نیازمند خرید دستگاه‌های جدید هستیم و عمر مفید دستگاه‌های موجود رو به اتمام است، در سفر رئیس محترم قوه قضائیه نیز این موضوع مطرح شد و اختصاص چهار میلیارد تومان اعتبار به مجموعه ما تصویب شد که البته هنوز این اعتبار به دست ما نرسیده است.

صدور مجوز سقط از دوش پزشکی قانون برداشته شده است

وی خاطرنشان کرد: پرونده مربوط به سقط درمانی بر اساس قانون جوانی جمعیت در موارد خاص که بیماری غیرقابل درمان در جنین وجود داشته باشد با رعایت برخی شرایط باید در مجموعه پزشکی قانونی تشکیل شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اظهار کرد: سالیانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار پرونده درخواست مجوز سقط جنین در کشور تشکیل می‌شود که هشت تا ۹ هزار مجوز در همین راستا صادر می‌گردد.

وی بیان کرد: در قانون پیشین نیاز بود سه متخصص و پزشکی قانونی جهت صدور مجوز سقط جنین نظر کارشناسی بدهند که در قانون جدید این مسئولیت از دوش پزشکی قانونی برداشته شده و پس از اظهار نظر کارشناسی ۲ متخصص و پزشکی قانونی، پرونده جهت صدور مجوز سقط به قاضی دادگستری واگذار می‌شود.

آمار معاینات بالینی در استان قزوین

جعفرزاده عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ در استان قزوین ۳۳ هزار و ۴۸۶ مورد معاینه بالینی اتفاق افتاده که ۲۱ هزار و ۹۸۲ مورد آن مربوط به شهرستان قزوین، ۴۸۲۶ مورد مربوط به شهرستان تاکستان، ۲۴۰۰ مربوط به شهرستان آبیک، ۲۲۴۳ مورد مربوط به شهرستان البرز و ۲۰۳۵ مورد مربوط به شهرستان بوئین‌زهرا بوده است، همچنین ۶۵ درصد معاینات این حوزه مربوط به آقایان و ۳۵ درصد نیز مربوط به بانوان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ معاینات بالینی در شهرستان قزوین نسبت به سال ۹۹ رشد ۲۸ درصدی داشته است، در حوزه این معاینات رتبه نخست متعلق به نزاع و درگیری و رتبه دوم متعلق به مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.

این مسئول تصریح کرد: در حوزه نزاع در سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۸۴ مورد پرونده در استان تشکیل شده که ۷۰۷۶ مورد آن‌ها مربوط به شهرستان قزوین بوده است. 

وی افزود: در حوزه معاینات بالینی در کشور رتبه ۱۵ را داریم که این رقم قابل توجه است، همچنین رتبه استان قزوین بر اساس جمعیت در کشور در حوزه نزاع دهم است و افزایش آمار در این حوزه نسبت به سال ۹۹، ۲/۳ درصد بوده است.

جعفرزاده در ادامه تأکید کرد: در حوزه مصدومین تصادفات در استان قزوین در سال ۱۴۰۰، ۶۸۵۱ مورد معاینه داشته‌ایم که این آمار در سال ۹۹، ۴۴۴۷ مورد بوده و این رقم نیز با رشد ۱/۵۴ درصدی مواجه شده است، رشد چشمگیر این آمار به‌دلیل برداشتن محدودیت‌های کرونایی در اواخر سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی اعلام کرد: در حوزه آمار ارجاع به پزشکی قانونی در حوزه تصادفات در کشور رتبه ۱۳ را دارا هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین عنوان کرد: آمار مصدومین حوادث کار که به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند در سال ۱۴۰۰، ۶۹۷ مورد معاینه بوده است که ۹۶ درصد آن مربوط به آقایان و چهار درصد آن مربوط به بانوان بوده است، از این آمار ۳۴۰ مورد از معاینات مربوط به شهرستان قزوین بوده است که در این حوزه نیز رتبه ۱۳ کشوری را داریم.

وی بیان کرد: در حوزه متوفیان حوادث کار در سال ۱۴۰۰، ۳۴ مورد فوتی در استان داشته‌ایم که این رقم نسبت به سال ۹۹ سه درصد رشد داشته است، در این حوزه نیز رتبه هشت کشوری را دارا هستیم.

این مسئول تأکید کرد: بیشترین آمار متوفیان حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی ۱۱ مورد، برق گرفتگی هفت مورد و سوختگی چهار مورد بوده است.

وی ادامه داد: اجساد معاینه شده در سال ۱۴۰۰ در استان قزوین ۱۱۷۸ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۹/۱۱ درصدی داشته است، ۵۹ درصد این اجساد به‌دلیل مرگ غیرطبیعی و ۴۱ درصد به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند، در این حوزه نیز رتبه چهار کشوری را دارا هستیم.

جعفرزاده اظهار کرد: در حوزه سقط جنین در سال ۹۹، ۲۰۴ مورد پرونده تشکیل شده بود که برای ۱۳۰ مورد مجوز سقط صادر شد، این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۲ مورد پرونده کاهش یافت که برای ۱۳۰ مورد مجوز صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۳۰۳ مورد فوتی ناشی از تصادف در استان داشته‌ایم که ۲۳۶ نفر آقا و ۶۷ نفر خانم بوده‌اند که این آمار در سال ۹۹، ۲۹۴ مورد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در پایان عنوان کرد: در حوزه کمیسیون‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰، ۳۶۳ مورد تشکیل پرونده در استان داشته‌ایم که ۱۹۲ مورد آن‌ها شکایت از کادر درمان بوده است که در این حوزه نیز نسبت به سال ۹۹ با رشد ۳/۳۳ درصدی مواجه بوده‌ایم؛ از ۱۹۲ پرونده تشکیل شده در سال ۱۴۰۰، در ۱۰۹ پرونده قصوری از سوی کادر درمان احراز نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قزوين مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین مربوط به شهرستان حوزه نیز معاینات بالینی استان قزوین شهرستان قزوین نسبت به سال ۹۹ نیروی انسانی داشته ایم سال ۱۴۰۰ مورد بوده مجوز سقط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴ مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

قباد سلیمانی، مسئول حفاظت اطلاعات پزشکی قانونی کرمانشاه یکی از مشکلات مهم پزشکی قانونی را در بحث جعل، کلاهبرداری مدارک پزشکی و صحنه‌زنی و تصادف ساختگی عنوان کرد.

وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده از ۱۰۴ مورد جعل و تصادف ساختگی طی سال‌های گذشته، در سال ۱۴۰۲ به ۲۴ مورد کاهش یافت.

مسئول حفاظت اطلاعات پزشکی قانونی کرمانشاه با اشاره به وجود ۱۱ مرکز پزشکی قانونی در استان، تصریح کرد: تمامی مراکز مجهز به دوربین مدار بسته هستند و ارائه خدمات آنها به صورت آنلاین از مرکز استان رصد می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص زمین برای ساخت مرکز پزشکی قانونی برای شهرستان‌های کنگاور و سنقر، گفت: مراکز پزشکی قانونی اسلام‌آباد غرب مجهز شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۲۴ مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال
  • ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲
  • راه جبران ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش چیست؟
  • نخستین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • اولین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • بسیاری سعی می کردند ایران را کشوری ترسو قلمداد کنند