Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@17:29:15 GMT

نرخ ارزهای آسیایی در مسیر افول

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۶۶۹۹

نرخ ارزهای آسیایی در مسیر افول

بانک‌های مرکزی آسیا میلیاردها دلار برای کاهش نرخ ارز هزینه می‌کنند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از بیزنس، پس از سال‌ها ایجاد ذخایر ارزی، بانک‌های مرکزی آسیا از ذخایر خود استفاده می‌کنند تا ارزهای ضعیف خود را در برابر افزایش دلار آمریکا تقویت کنند.

طبق داده‌های منتشر شده در اواخر هفته گذشته، ذخایر تایلند تا ۱۷ ژوئن به ۲۲۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ میلیارد دلار سنگاپور کاهش یافت که کمترین میزان در بیش از دو سال گذشته بود.

ارقام ماهانه نشان می‌دهد که ذخایر اندونزی به کمترین میزان خود از نوامبر ۲۰۲۰ و ذخایر  کره جنوبی و هند به کمترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیدند. در همین حال، ذخایر مالزی بیشترین کاهش را از سال ۲۰۱۵ تجربه کردند.

راجیو دی ملو، مدیر پورتفولیوی کلان جهانی در GAMA Asset Management در ژنو گفت: «برخی کشورها از ذخایر خود برای تثبیت ارزهای خود استفاده کردند. آنها می‌دانند که نمی‌توانند ضعف ارزهای خود در برابر دلار معکوس کنند اما می‌توانند این کاهش را هموار کنند.»

بانک‌های مرکزی با درس گرفتن از بحران مالی آسیایی ۱۹۹۷، دلارهایی را برای کمک به دفاع از ارزهای خود در دوره‌های نوسانات شدید بازار انباشته کرده‌اند.

امسال، در حالی که فدرال رزرو، دلار آمریکا را تقویت می‌کند، بانک‌های مرکزی این خرید را معکوس کردند. تایلند و اندونزی ازجمله کشورهایی هستند که متعهد شده‌اند نوسانات ارزهای خود را کاهش دهند. بانک مرکزی پیلیپینا گفت که به بازار اجازه می‌دهد ارزش پزو در برابر دلار تعیین کند و تنها برای مهار نوسانات مداخله می‌کند.

ارزهای نوظهور آسیایی پربازده ممکن است مهلت کمی داشته باشند. به گفته استراتژیست‌های گروه گلدمن ساکس، آن‌ها ممکن است همچنان بر وضعیت رو به وخامت مالی خارجی‌ خود و احساس خطر ناشی از تحرکات سخت‌گیرانه فدرال رزرو ادامه دهند. بانک مرکزی ایالات‌متحده افزایش بزرگ دیگری را در ماه جولای نشان داده است که معامله‌گران قیمت را ۷۵ واحد پایه افزایش داده‌اند.

در حال حاضر، ارزهای منطقه‌ای در پایین‌ترین سطح چند سال اخیر قرار دارند؛ پزو فیلیپین در روز دوشنبه به ضعیف‌ترین نرخ خود از سال ۲۰۰۵ کاهش یافت، در حالی که روپیه هند در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید.

فردریک نویمان، یکی از سرپرستان تحقیقات اقتصاد آسیا در هلدینگ HSBC گفت: «بانک‌های مرکزی در آسیا تمایل دارند به باد تکیه کنند و از مداخلات ارزی (FX) برای هموارسازی تعدیل‌های نرخ ارز استفاده می‌کنند. تغییر روند به چیزهای بیشتری نیاز دارد. عقب‌نشینی گسترده‌تر دلار آمریکا ممکن است زمانی آغاز شود که سرمایه‌گذاران بتوانند به وضوح پایان چرخه انقباض فدرال رزرو را تشخیص دهند».

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اقتصادی ، ارز ، آسیا ، دلار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اقتصادی ارز آسیا دلار بانک های مرکزی ارزهای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۶۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟

به گزارش تابناک اقتصادی، بررسی آمار‌های پولی و بانکی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان بهمن ماه سال گذشته، رشد نقطه‌به‌نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

این در حالی است که در پایان یازدهمین ماه سال گذشته، حجم پایه پولی با رشد نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به بیش از یک هزار و ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر از ابتدای سال قبل تا پایان یازدهمین ماه سال، پول پرقدرت بانک مرکزی به میزان ۱۸۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

اما جزئیات مربوط به تغییرات پایه پولی نشان می‌دهد؛ خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان بهمن ۱۴۰۲ به ۵۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل تر، ۲۵.۲ درصد کم شده است. به گونه‌ای که این میزان افت خالص دارایی‌ها منجر به اثر منفی ۷.۵ درصدی بر رشد پایه پولی در این مدت داشته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند از یک سو سیاست عرضه ارز در بازار برای کنترل نرخ ارز، عامل کاهش این ذخایر بوده است و از سوی دیگر با توجه به کسری بی سابقه تراز تجاری به میزان منفی ۱۷ میلیارد دلار در بخش غیرنفتی، منجر به این شده است که تامین ارز برای واردات در سال گذشته، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را با کاهش مواجه کرده است.

رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این مدت به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است.

در این میان؛ بررسی وضعیت بدهی‌های دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته بیان گر حجم بدهی ۳۰۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی است که این میزان بدهی نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۱، رشد ۶۴.۸ درصدی داشته است. همچنین رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این مدت به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر با توجه به پایه پولی یک هزار و ۴۸ هزار میلیارد تومان در مدت مذکور، سهم مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی برابر با ۴۱.۹ درصد و سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت ۷.۸ درصد بوده است.  

پول توجیبی مردم چند همت شد؟

در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱، رشد حدود ۲۰ درصدی داشته است.

بررسی اجزای تشکیل دهنده نقدینگی یعنی پول و شبه پول نشان می‌دهد، در بهمن ماه سال گذشته، سهم پول از حجم نقدینگی ۷ هزار و ۷۷۹ هزار میلیارد تومانی، به بیش از ۱۹۲۷ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که در مقایسه با بهمن ماه سال ۱۴۰۱، با افزایش ۲۴.۷ درصدی همراه بوده است. همچنین در بخش شبه پول (قرض الحسنه پس انداز، کوتاه مدت، یک ساله و ...) نیز بیش از ۵۸۵۲ هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در بر گرفته است که این رقم، سهم ۷۵.۲ درصدی از نقدینگی را شامل شده است.

اما در بخش پول، دو گروه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده‌های دیداری» را داریم. به گونه‌ای که در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱، رشد حدود ۲۰ درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • ریزش قیمت بیت‌کوین تا کجا ادامه خواهد داشت؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ارزهای مهم با افت تنش سقوط کرد
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها
  • افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟
  • عرضه یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز از ابتدای سال تاکنون در مرکز مبادله ارز و طلا
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد
  • بیت‌کوین لرزید / قیمت روز ارزهای دیجیتال