Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است تاکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصادانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیزم ها مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: با نظرات اقتصادانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور موثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی برای مدیریت بازار ارز در دست اقدام است افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تاکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز گردانند و به چرخه تجاری وارد نمایند. در این زمینه نیز  کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه تصریح کرد: در حوزه حواله ارزی که متولی آن سامانه نیماست هم اکنون به طور نسبی تعادل خوبی در زمینه عرضه و تقاضا داریم.

وی افزود: برخی روزها شاهدیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد لیکن خریدار و تقاضایی برای ان نیست و در واقع می‌توان گفت در بسیاری از روزها مازاد عرضه ارز بر تقاضا وجود دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در زمینه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد ضمن آنکه باید تاکید کرد وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ام بسیار خوب است و خوشبختانه صادر‌کنندگان به ویژه بخش غیرنفتی در زمینه قیمت توافقی فروش ارز گام های موثری برداشته‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت انتظارات تورمی پرداخت و گفت: بانک مرکزی با جدیت موضوع مدیریت انتظارت تورمی را پیگیری می کند و این موضوع نیز در دولت در دستور کار است.

 صالح‌آبادی در خصوص برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلاگران  و سفته بازان ارزی در بازار هم گفت: در مدت اخیر با تلاش و همکاری شبانه روزی با دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و انتظامی ذیربط، با برخی کانال‌های فضای مجازی که با موج سواری بر برخی اخبار و انتظارات کاذب تورمی اقدام به قیمت سازی صوری و شرط بندی بر روی قیمت ارز می کردند برخورد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز نیز در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می شود گفت: عرضه ارز غیررسمی که نوعی قاچاق محسوب می‌شود موجب قیمت‌گذاری های کاذب در بازار می‌شد که با این مورد هم برخورد صورت گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه در قانون بانک مرکزی که به تازگی ابلاغ شده‌ است و همچنین ماده قانون احکام دائمی، سیاست ارزی کشور مشخص شده است، گفت: متاسفانه بدون توجه به این سیاست بانک مرکزی قیمت بازار غیررسمی ارز را انکار می‌کند و می‌گوید من با این قیمت کاری ندارم درحالی این قیمت با او کار دارد.

وی افزود: قیمت بازار غیررسمی یا بازار آزاد که باید با سیاست‌های بانک مرکزی کنترل می‌شده، طی ۲ ماه ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بعد از همه التهابات ۲۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ اینها به آن معناست که بانک مرکزی برنامه‌ای برای سیاستگذاری ارزی منطبق بر قانون ندارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه بی ثباتی ارزی تبدیل به ناامنی می‌شود، اظهار کرد: روز به روز می‌بینیم که با سیاستگذاری فعلی نیاز ارزی کشور بیشتر و از طرف دیگر ارزآوری کمتر می‌شود؛ کم اظهاری در واردات و بیش اظهاری در صادرات نتیجه‌اش بی رغبتی در صادرات است. آقایان به ارز نفتی دل خوش کردند درحالی که این ارز به معنای ناامنی است چند روز دیگر وقتی دولتی در دنیا تغییر کند و رئیس جمهوری دیگری بیاید نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

طغیانی از رئیس مجلس خواست تا در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و گفت: ما مسئولیم و باید حتماً وارد شویم و وضعیت را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر طغیانی با تاکید بر اینکه موضوع ارز حتما مهم است، اظهار کرد: در سیاست‌های ارزی اختلاف نظری بوده و در حال بررسی است، حتماً تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی را به صحن مجلس می‌آوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟