Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 13 MB

همشهری آنلاین - مریم ورشو: در فصل بهار عشایر برخی از مناطق مانند ورامین، گرمسار و پاکدشت دشت لار را برای ییلاق تابستانی خود انتخاب می‌کنند؛ پارک ملی لار در مرز مازندران و تهران قرار دارد. برای همین زمانی که وارد این منطقه محافظت شده، می‌شوید در نقاط مختلف آن با تعداد زیادی از چادرهای عشایر مواجه می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عشایر پاکدشت حدود ۸۰۰ خانوار هستند که بیشترین خانوار عشایر استان تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

ببینید | زیباترین چشم‌انداز دشت لار در پای آبشار سفیدآب (قو) | راه قدیم بلده مازندران به تهران کجاست؟ | دوبرار؛ چشمه‌ای که خنکایش زبانزد است

این عشایر معمولا تا اواسط شهریور در این منطقه می‌مانند.

عشایر پاکدشت از ایل هداوند هستند که بسیاری از آنها در زمان آقا محمدخان قاجار پس از شکست خاندان زند در گرمسار، ورامین و پاکدشت و سپس در زمان محمدشاه در این مناطق پراکنده شدند.

وقتی وارد دشت لار می‌شوید با تعداد زیادی دام و گله‌های بز و گوسفند هم مواجه می‌شوید که نشان‌دهنده رونق دامداری بین این عشایر است. طبق آمار آنها سالانه ۲ میلیون تن گوشت تولید و روانه بازار می‌کنند. البته وقتی وارد دشت لار می‌شوید و تعداد زیاد گله‌های گوسفند و بز را می‌بینید این سوال ممکن است برایتان ایجاد شود که آیا مراتع ییلاقی لار جوابگوی این تعداد دام موجود است؟ و آیا چرای بی‌رویه دام‌ها برای این منطقه حفاظت شده تهدید به حساب نمی‌آید؟

در هر صورت اگر می‌خواهید در نزدیکی تهران چگونگی زندگی عشایر را از نزدیک ببینید می‌توانید به پارک ملی لار بروید. البته بهتر است قبل از نزدیک شدن به چادرهای عشایر و حریم خصوصی آنها اجازه بگیرید.

نوع زندگی عشایر با طبیعت گره خورده است، برای همین تفاوت این نوع زندگی برای کسانی که با شلوغی زندگی شهری آشنایی دارند عجیب و جالب است. به عنوان نمونه یکی از سرگرمی‌های بچه‌های خانوارهای عشایر بازی با بره‌ها و بزغاله‌ها است.

دامداری که شغل اصلی عشایر است سبب شده تا آنها در تولید محصولات لبنی مانند شیر، ماست و دوغ نیز پیشتاز باشند. لبنیاتی بکر و بسیار طبیعی که نمونه آنها در هیچ کارخانه‌ای قابل تولید نیست.

اما نکته جالب اینجاست که تولید این محصولات لبنی این روزها با دستگاه‌های جدید گره خورده است. مثلا اگر در گذشته با استفاده از مشک خامه یا چربی شیر را جدا می‌کردند امروزه این کار را با خامه گیر دستی یا چرخ شیر به‌صورت دستی انجام می‌دهند. وسیله‌ای که این روزها به چادر عشایر هم راه پیدا کرده است.

در ویدئویی که همراه این مطلب بارگذاری شده است، شما با چگونگی کار خامه گیر دستی آشنا می‌شوید. عشایر ایل هداوند با استفاده از این دستگاه مشغول جدا کردن چربی و خامه موجود در شیر هستند. این کار به میزان تولیدات آنها سرعت می‌بخشد و به درآمدزایی آنها کمک می‌کند.

مهمتر از آن این دستگاه نیاز به برق هم ندارد. البته شاید برای ما به عنوان گردشگر استفاده از مشک جذاب‌تر باشد، اما واقعیت این است که استفاده از مشک قدرت بدنی می‌خواهد و زمان بیشتری می‌برد. در هرصورت زندگی راحت و کار آسان‌تر حق هر انسانی در هر شرایطی است.

کد خبر 686138 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سفر استان مازندران سفر - طبیعت‌گردی سفر - گردشگری خبر مهم عشایر سفر - جاده فضا - توریسم - سفر تهران استان تهران سفر - ایرانگردی لبنیات - شیر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر استان مازندران سفر طبیعت گردی سفر گردشگری خبر مهم عشایر سفر جاده فضا توریسم سفر تهران استان تهران سفر ایرانگردی لبنیات شیر دشت لار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده امروز در صحن شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست داشتنی در پایتخت»، برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را در نوروز و ماه رمضان امسال تشریح کرد که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

*پویش روزه اولی ها سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.

*۵میلیون افطاری ساده با همکاری هیئت‌ها، مساجد و مدارس داده شد، پویش مهربانی نیز در همین روزها برنامه ریزی و اجرا شد.

*همچنین جشن نوروز از میدان هفت تیر آغاز و به بوستان لاله ختم می‌شد، امسال کارناوال‌ها و تعداد هنرمندان با افزایش همراه بود. یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری این بود که یک گام در حوزه الگوسازی نشاط آفرینی جلوتر رفتیم. امروز به همت هنرمندان و ایده پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی ها و امام حسنی ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می کنیم.

* نشان دادیم با ظرفیت های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم. «شهر شهدا» نیز برنامه دیگری بود که همزمان با کنگره ملی ۲۴ هزار شهید تهران برگزار شد که سعی بر این داشت تا هویت انقلابی تهران را به نمایش بگذارد. به طوری که به مدت دو ماه همکاران ما در فرهنگسرای خاوران مستقر شدند و برنامه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

*همچنین جشنواره بهار قرآن نیز در برج میلاد برگزار شد،سازمان بهشت زهرا (س) هم در این ایام مشغول خدمات رسانی به شهروندان بود. در مجموع جشنواره های متنوعی در مدت اخیر برگزار شد تا فضایی برای خانواده‌ها با سلایق مختلف فراهم شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ هزار نفر از برنامه شهر رمضان استقبال کردند. بزرگترین مراسم احیا در مشهد مقدس و پس از آن بهشت زهرا(س) تهران است که امسال بیش از ۵۰۰ هزار شهروند در این فضا شب های قدر را پشت سرگذاشتند. تدارک ویژه ای دیده شد تا از شهروندان استقبال خوبی صورت بگیرد.

* در کنار این برنامه‌ها، اراضی عباس آباد مراسم افطاری ساده در پل طبیعت برگزار شد، جشنواره های متنوعی در این فضا پیش بینی شد که بیش از ۲ میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند.

* یکی از اتفاقات خوب امسال در بازنمایی و تولیدات هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن در بوستان لاله، تصویر مبارزه با استکبار توسط نوجوانان تولید شد و سعی بر این بود که از ابزار هوشمند استفاده شود. بیش از ۳۵ هزار نفر در این رویداد مشارکت کردند. ۲۴۴ هزار نفر نیز در پویش قرآنی شرکت کردند و ۱۹ هزار محفل قرآنی در سطح شهر برگزار شد.

* با وجود اینکه تلاش دشمن برای اینکه تقارن روز ۱۳ فروردین و شهادت حضرت علی (ع) را به چالشی تبدیل کنند، هیچ اتفاقی در سطح شهر نیفتاد، مردم نشان دادند که با دشمن همراهی نمی کنند و اقامه عزای روز شهادت حضرت علی (ع) انجام شد.

* «افطارخونه» پدیده ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب ها در این راستا پای کار آمدند. همچنین جشن امام حسنی‌ها و رونمایی از کیک ۲ تنی برگزار شد.

* برگزاری پویش لشکر قدس در روز قدس را داشتیم که باید بگویم میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نسبت به سال‌های قبل با ۴۰ درصد رشد روبه رو بود.یکی از ایرادات این بود که پس از برگزاری نماز عید فطر جشنی برگزار نمی شد، گفت: به پیش بینی ستاد نماز جمعه، ۴۰۰ موکب مردمی و مساجد و هیئت ها پای کار آمدند و موکب های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز مستقر شدند تا جشن روز عید فطر در این راستا برگزار شود.

*۳۰ هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند. مجموع اقدامات شهروندی از جمله تولید موشن و پوستر با محتوای دینی و فرهنگی و همچنین تولید عروسک ها و شکل گیری باغ عروسک ها در سطح شهر در این ایام صورت گرفت.

کد خبر 846614 برچسب‌ها شهردارى تهران تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • خرید بتن آماده در تهران | با مقاوم‌ترین بتن پروژه‌های خود را اجرا کنید
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • طرز تهیه بستنی مگنوم خانگی در ۳ طعم مختلف (فیلم)