Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، فیلم‌ها و عکس‌های زیادی از زندگی این پرنده خوش قد و بالا، دست به دست شده و کاربران از دیدن چنین صحنه‌های نابی نهایت لذت را بردند.

اما تمام این زیبایی ها یک ایراد بزرگ داشت! لک لک ها، این پرندگان بزرگ با پاها و گردن بزرگ که اتفاقا نماد خوش اقبالی در کشور نیز به شمار می روند، آشیانه خود را روی زمینی ساخته بودند که طبق رای دادگاه باید به مالک خصوصی تحویل داده شده و دکل مخابراتی نیز جابه جا می شد! اما مگر می شود این پرنده خوش اقبال را با جوجه های قد و نیم قد از آشیانه شان بیرون کرد!

آشیانه ای که با زحمت زیاد بر بلندای یک دکل مخابراتی ساخته شده و تنها مامن تخم ها و جوجه ها است!

چند روزی از تب و تاب دل نگرانی فعالان و دوستداران محیط زیست برای آشیانه لک لک ها نگذشته بود که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر خبر داد دادگاه رای مربوطه مبنی بر جابه جایی دکل مخابراتی را با رضایت مالک لغو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی زمانپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر در همین ارتباط می گوید: به دلیل وجود آشیانه لک لک ها و جوجه آوری آنها و با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، همکاری شرکت مخابرات و رضایت مالک زمین مقرر شده است سازه دکل باقی مانده و تنها جابه جایی خطوط انجام شود.

دو آشیانه دو طبقه روی دکل مخابراتی

وی با قدردانی از مالک زمین برای نگهداری دکل و عدم جابه جایی آن می گوید: روی دکل مذکور دو آشیانه به صورت دو طبقه ساخته شده است. همه ساله نیز در فصل بهار و تابستان شاهد جوجه آوری لک لک ها در این آشیانه ها هستیم.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، در حوزه شوشتر تعداد ۱۶ آشیانه لک لک شناسایی شده که هفت آشیانه آن در شهر عرب حسن قرار دارد. البته سال گذشته با سرشماری از آشیانه های لک لک ها توسط کارشناسان و دوستداران محیط زیست در شهرستان، هشت آشیانه فعال و یک آشیانه غیرفعال شناسایی شد.

از این تعداد نیز، پنج آشیانه در شهر عرب حسن و اطراف تالاب عرب حسن، یک آشیانه در روستای ملکی، یک آشیانه در روستای لنگر، یک آشیانه در روستای زهوآباد و یک آشیانه غیرفعال در روستای شعیب نبی شناسایی شد. همگی این آشیانه ها نیز روی دکل های مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه ساخته شده اند.

«حاجی لک لک» نماد خوش اقبالی

وی لک لک ها را نماد شانس و خوش اقبالی در ایران معرفی کرده و می گوید: مردم ایران زمین در قدیم معتقد بودند که لک لک در فصولی که به یکباره ناپدید شده و مهاجرت می کنند به خانه خدا رفته و کعبه را زیارت می کنند. وقتی نیز بازمی گردند حاجی شده اند؛ با همین اعتقاد نیز لک لک ها را «حاجی لک لک» نامیدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر،گفت: شهر «عرب حسن» از توابع شهرستان شوشتر به دلیل همجواری با تالاب، رودخانه و بیشه زارهای گرمسیری و همچنین وجود دکل های شبکه ارتباطی و مخابراتی، دارای شرایطی ایده آل برای ساخت زیستگاه امن به شمار می رود.

به همین دلیل نیز در این منطقه آشیانه های پرشماری از حاجی لک لک ها مشاهده می شود که اتفاقا همین پدیده به یکی از جاذبه های گردشگری در این شهر تبدیل شده است.

آشیانه لک لک ها تخریب نمی شود

«علی حاجی زاده» مالک زمینی است که لک لک ها روی دکل مخابراتی قرار گرفته در آن، آشیانه خود را ساخته و اقدام به جوجه آوری کرده اند.

بزرگمردی که پس از مشاهده مستقیم این آشیانه ها و علی رغم رای دادگاه مبنی بر جابه جایی دکل مخابراتی، دلش به رحم آمده و رضایت داده تا اوایل پاییز این سازه جابه جا نشود؛ تا مبادا آسیبی به تخم ها و جوجه های بی گناه وارد شود.این مالک خصوصی زمین در شهر عرب حسن می گوید: ساختمان مخابرات و دکل مخابراتی شهر عرب حسن با رای دادگاه به اینجانب واگذار و حکم بر جابه جایی آن صادر شد.

اما پس از اطلاع از وجود آشیانه لک لک ها بر دکل مخابراتی و وجود چندین جوجه در لانه و همچنین به دلایل انسان دوستانه و احترامی که به حیوانات مخصوصا لک لک ها در این منطقه گذاشته می شود، تصمیم گرفتیم تحویل زمین و تخریب سازه های داخلی را تا حدود ۵- ۶ ماه به تعویق بیندازیم.

به گفته علی حاجی زاده، در این مدت جوجه های لک لک ها بزرگ شده و پرواز خواهند کرد. در همین راستا نیز ما بعد از گذشت این بازه زمانی، راحت تر می توانیم این زمین را تحویل بگیریم. در حال حاضر مقرر شده است سازه دکل در زمین باقی مانده و تنها جابه جایی خطوط صورت گیرد. البته بعد از گذشت چندین ماه که جوجه لک لک ها بزرگ شده و قادر به پرواز باشند، حکم اجرا شده و تمامی سازه ها در این زمین خارج می شود.

کد خبر 687043 منبع: ایران برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - پرندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش خبر مهم حیوانات پرندگان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر آشیانه لک لک ها دکل مخابراتی شهر عرب حسن آشیانه ها جابه جایی یک آشیانه جوجه ها روی دکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزودن ۴۱ هزار هکتار زمین به شهر‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بوشهر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانواده‌ها برای بخش مسکن هزینه می‌شود و دولت باید به این بخش وارد می‌شد تا آن چه در شأن مردم است به آنان برسند.

ارسلان مالکی افزود: ایده دولت برای ساخت ۴ میلیون خانه در طرح نهضت ملی مسکن کار بسیار بزرگ و امیدآفرینی است.

او اضافه کرد: همان‌گونه که نیرو‌های مسلح اجازه ندادند تا ناامیدی در کشور به‌وجود بیاید، ما نیز باید با ساخت مسکن امیدآفرینی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۸۵ هزار هکتار زمین در کشور کارشناسی شد که ۴۱ هزار هکتار آن مصوب شد و به محدوده شهر‌های کشور افزوده و پیوست شدند و بیشتر آن در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ۱۵ هزار هکتار زمین نیز در حال طی فرآیند مجوز شهرداری‌ها هستند.

مالکی گفت: در بیش از دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم، ۵۰ درصد کل چهل سال گذشته زمین به مردم واگذار شده است.

او اضافه کرد: ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و در مراحل مختلف اجرا است. همچنین ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور را مصوب کردیم که مستقل از شهر‌های کنونی ساخته می‌شوند. مراحل تصویب آنها در استان‌ها تمام شده و بخشی نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اراضی که ما در محدوده شهر‌ها تأمین کرده‌ایم بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار و احد مسکونی برای مسکن حمایتی را پاسخ می‌دهد و آماده‌سازی آن شروع نیز شده است.

مالکی بیان کرد: در بوشهر نیز امروز ۶۵۰ هکتار را کلنگ‌زنی می‌کنیم که نزدیک به ۷ هزار قطعه مسکونی یعنی ۷ هزار واحد را شامل می‌شود که به مشمولان واگذار می‌شود و بخشی از آن در اختیار مشمولان نیروگاه اتمی بوشهر قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • توصیه ربیعی به مسئولان با یک خاطره عجیب: مدتی تصمیم نگیریم!
  • آغاز ساخت خانه عالم روستای کرچ در بویین میاندشت
  • کنایه علی ربیعی به مسئولان: فقط بر سر جای خود بنشینید و کاری نکنید تا اوضاع خراب‌تر نشود /هردم از این باغ بری می‌رسد!
  • علی ربیعی خطاب به مسئولان: فعلاً تصمیمی نگیرید تا اوضاع بدتر نشود
  • توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری ۹۱ میلیارد ریالی
  • آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • افزودن ۴۱ هزار هکتار زمین به شهر‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن