Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لهستان روز چهارشنبه از تعهد «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده برای ایجاد ستاد فرماندهی پنجم ایالات متحده در لهستان به عنوان تحقق یک رویای دیرینه و ارسال پیام روشن به روسیه ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» بایدن اوایل روز چهارشنبه در نشست سران ناتو در «مادرید» گفت که ایالات متحده در حال تغییر موضع نیروی خود در اروپا برای مقابله با تهدیدات جدید احتمالی روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، لهستان افزایش نیروهای ناتو در جناح شرقی ائتلاف غربی را برای تضمین امنیت اروپای مرکزی در مواجهه با قاطعیت فزاینده روسیه ضروری می‌دانست و مدت‌هاست که به دنبال یک پایگاه نظامی دائمی ایالات متحده در خاک خود است.

«یاکوب کوموچ» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور لهستان، گفت: «این موفقیتی است که از مذاکرات طولانی و مداوم در این زمینه حاصل می‌شود و در عین حال نشانه‌ای بسیار واضح است که آمریکایی‌ها قصد دارند حضور خود در لهستان را افزایش دهند نه کاهش.»

«مارسین پرزیداچ» معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز در توییتی نوشت: «چیزی که برای خیلی‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید، امروز در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است.ما حضور دائمی ایالات متحده  را در لهستان داریم... این همچنین یک پیام واضح برای مسکو است.»

در سال ۲۰۱۸، لهستان، که با اوکراین و متحد نزدیک روسیه، بلاروس هم مرز است، پیشنهاد نامگذاری یک پایگاه نظامی به افتخار رئیس جمهور وقت آمریکا، «دونالد ترامپ» در ازای استقرار دائمی او در آنجا را داد.با این حال، انجام این کار در دوران ریاست جمهوری ترامپ محقق نشد.

یک مقام ارشد آمریکایی  روز سه‌ شنبه  گفت که ایالات متحده در نشست سران ناتو در «مادرید»، استقرار نظامی جدید و بلند مدت خود را در «سراسر اروپا» اعلام خواهد کرد.  «جیک‌ سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «چهارشنبه بیانیه‌های خاصی در مورد تعهدات طولانی مدت استقرار نیروهای بیشتر زمینی، دریایی و هوایی منتشر خواهد شد.»

وی گفت که تمرکز این نیروها بر بالتیک، بالکان و جناح شرقی ناتو در مرز روسیه خواهد بود.  سالیوان گفت که ناتو  دستاوردهای خود را در مورد وضعیت نیرو‌های این ائتلاف اعلام خواهد کرد.

وی مدعی شد که تقویت نیروهای ناتو در اروپا فقط در پاسخ به بی‌ثباتی فوری ناشی از حمله روسیه به اوکراین نیست، بلکه تغییر طولانی مدت در واقعیت راهبردی است.

سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره تهدید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای استقرار موشک‌ها و هواپیماهای دارای قابلیت حمل کلاهک اتمی در بلاروس، گفت که این موضوع برای کل اتحاد ناتو نگران ‌کننده خواهد بود. این موضوع برای آمریکا نگران کننده است و به آن توجه خواهیم کرد.

«هروه جووین» عضو کمیته فرعی امنیت و دفاع پارلمان اروپا، گفت: «به لطف پروپاگاندای گسترده ناتو، مشخص شده که سازمانی که زمانی از سوی [رئیس‌جمهور فرانسه] امانوئل ماکرون به عنوان مرده مغزی توصیف شد، در حال تبدیل شدن از یک اتحاد فرا آتلانتیک به یک ساختار جهانی است.»

 گفتنی است که روسیه بارها درباره توسعه طلبی ناتو در اروپا به ویژه نزدیک مرزهای خود به آمریکا و متحدانش هشدار داده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ورشو حضور نظامی نظامی آمریکا لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۶۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود

رئیس جمهور لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو اعلام آمادگی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، لهستان برای استقرار تسلیحات هسته ای برای به زعم خود بازدارندگی در برابر روسیه اعلام آمادگی کرده و این مسئله را تایید کرده است. "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان در مصاحبه با روزنامه "فکت" که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته ای در خاک ما به عنوان بخشی از اشتراک هسته ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما آماده این کار هستیم.

لهستان به عنوان عضو ناتو یکی از مهم ترین حامیان اوکراین است و هم مرز با کالینینگراد روسیه و هم متحد روسیه بلاروس است.

دودا که در حال حاضر در کانادا به سر می برد، هفته گذشته در جریان سفر خود به ایالات متحده، درباره جنگ اوکراین با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفتگو کرد. وی همچنین در ماه مارس با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دودا در بخش دیگری از سخنانش گفت، موضوع استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در لهستان مدتی است بین لهستان و ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. وی افزود: "من قبلاً چندین بار به این موضوع پرداخته ام."

جاروسلاو کاچینسکی، معاون سابق نخست‌وزیر لهستان هم پیش از این در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین، درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورش اظهار نظر مثبتی کرده بود. وی در این باره گفته بود: اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در لهستان ذخیره کنیم، ما برای آن آماده خواهیم بود. این امر بازدارندگی علیه مسکو را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دودا همچنین مدعی شد: روسیه به طور فزاینده ای در حال نظامی کردن منطقه کالینینگراد است. وی همچنین به استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در بلاروس اشاره کرد که مسکو در تابستان 2023 به آنجا منتقل کرد.

در نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه 2023، اعضای این ائتلاف متعهد شدند که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اعتبار و اثربخشی ماموریت بازدارندگی هسته‌ای خود انجام دهند. به گفته دودا این همچنین شامل "مدرن سازی بیشتر قابلیت های هسته ای و به روز رسانی روند برنامه ریزی آن است.

تحولات اوکراین| طرح 5 ادعای زلنسکی برای رهبران ناتورژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خوردانتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • ورشو: روسیه درحال نظامی‌سازی کالینینگراد است
  • تحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوند
  • خروج نیرو‌های آمریکا از نیجر، پیروزی استراتژیک روسیه
  • عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه