Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@08:31:30 GMT

مورد اثبات شده‌ای از آبله میمونی شناسایی نشده

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۹۵۶۱

مورد اثبات شده‌ای از آبله میمونی شناسایی نشده

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا کنون مورد اثبات شده آزمایشگاهی آبله میمونی در کشور ما شناسایی نشده است.

 گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به بیماری آبله میمون از اوایل ماه می‌در کشور‌های غیربومی بیشتر شده است؛ به طوری که تا بیست‌ویکم ژوئن، ۲۷۴۶ مورد آبله میمون در ۲۹ کشور جهان شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش از این، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در موارد شیوع بیماری‌های واگیردار، ۹ کمیته اضطراری تشکیل داده است که دو مورد آن به فلج اطفال و ویروس کرونا مربوط بوده است.

مدیرکل این سازمان نیز دو هفته پیش در یک نشست خبری در شهر ژنو کشور سوئیس هشدار داد که ممکن است مهار شیوع جهانی ویروس آبله میمون به سادگی امکان‌پذیر نباشد.

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، خطر شیوع آبله میمون در کشور‌های غیربومی این ویروس جدی و واقعی است. وی معتقد است که ممکن است موارد ابتلاء به آبله میمون در بعضی از مکان‌ها به ابعاد اپیدمی افزایش پیدا کند؛ به این معنی که تعداد زیادی از مردم در یک بازه زمانی کوتاه بیمار می‌شوند؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت (WHO) قصد دارد به زودی یک نشست فوق‌العاده برگزار کند.

بهزاد امیری افزود: تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی که در کشور‌های مختلف شیوع فراوانی یافته، گزارش نشده است و مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه حجاج و زائران کربلا و عتبات عالیات در خارج از کشور هستند و ممکن است آن کشور‌ها از لحاظ شرایط بهداشتی چندان مناسب نباشند، توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمونی دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید و فقط گوشتی بخورید که کاملا پخته شده باشد.

وی ادامه داد: به حیوانات وحشی یا ولگرد به خصوص حیوانات مرده نزدیک نشوید، به هیچ حیوانی (اعم از اهلی و یا وحشی) که بیمار به نظر می‌رسد نزدیک نشوید. همچنین گوشت حیوانات وحشی و شکار را نخورید و به آن‌ها دست نزنید. از لباس، حوله و رختخواب شخصی استفاده کنید و به صورت مشترک با افراد دیگر استفاده نکنید.

امیری تصریح کرد: با افرادی که حالشان خوب نیست و یا بیمار به نظر می‌رسند به خصوص اگر بر روی بدن دارای بثورات پوستی به صورت جوش‌های تاولی هستند تماس نزدیک نداشته باشید و از آن‌ها فاصله بگیرید.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آبله میمونی، معمولاً با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی آغاز و بعد دانه‌های پوستی شاخص بیماری در چندین نقطه بدن ظاهر می‌شود که اغلب صورت و دست‌ها و پا‌ها را در بر می‌گیرید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نوع ویروس آبله میمونی که در شیوع اخیر در آمریکا و کشور‌های دیگر از خارج از آفریقا در حال چرخش است به دسته «آفریقای غربی» این ویروس تعلق دارد. در شیوع‌های گذشته این سویه ویروس حدود یک درصد از مبتلایان درگذشته‌اند درحالی‌که در موارد شیوع سویه دیگر ویروس به نام سویه «حوضه کنگو» میزان مرگ ومیر تا ۱۰ درصد رسیده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور سازمان جهانی بهداشت فلج اطفال حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور سازمان جهانی بهداشت آبله میمونی آبله میمون کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۹۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی ان ان، این هشداری است که توسط دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، دکتر «جرمی فارار» صادر شد.

فارار گفت: «ما باید مراقب باشیم که اگر مورد H۵N۱ به انسان با سرایت انسان به انسان را مشاهده کردیم فوراً با دسترسی به واکسن‌ها، درمان‌ها و تشخیص‌ها پاسخ دهیم.»

در موارد نادر، H۵N۱ می‌تواند انسانی را آلوده کند که به طور مداوم در تماس نزدیک با حیوانات آلوده بوده است، همانطور که در اوایل این ماه در یک گاودار تگزاسی اتفاق افتاد، اما تاکنون انتقال انسان به انسان به ندرت مشاهده شده است.

با این حال، این ویروس عمدتاً در پستاندارانی ظاهر می‌شود که نسبت به پرندگان بسیار نزدیک به انسان هستند.

فارار گفت: «البته نگرانی بزرگ این است که این ویروس اکنون تکامل یافته و توانایی آلوده کردن انسان‌ها را داراست.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد تلفات ممکن است فاجعه بار باشد: از سال ۲۰۰۳، تنها ۸۸۹ مورد ابتلاء به آنفلوانزا مرغی انسانی در سراسر جهان شناخته شده است، اما در ۴۶۳ (۵۲٪) از این موارد، فرد مبتلا فوت کرده است.

ویروس دخیل در یک مورد انسانی گزارش شده در این ماه در تگزاس توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است و گفته شده که به نظر می‌رسد نسبت به داروهای ضد ویروسی موجود آسیب پذیر است.

شیوع فعلی H۵N۱ در میان گله‌های گاو ایالات متحده در هشت ایالت تگزاس، نیومکزیکو، کانزاس، داکوتای جنوبی، آیداهو، میشیگان، اوهایو و کارولینای شمالی گزارش شده است.

کد خبر 6086946

دیگر خبرها

  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟