Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ غیرعلنی را در خصوص فاجعه‌ روز جمعه گذشته در شهر "ملیله" برگزار کرد که در آن دست کم ۲۳ مهاجر آفریقایی در اثنای تلاش برای ورود به این شهر از خاک مراکش جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم،به گفته دیپلمات‌ها ۱۵ عضور این شورا نتوانستند بر سر یک موضع واحد در باره این پرونده به توافق دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنیا که خواهان برگزاری این نشست بود، پیشنهاد صدور بیانیه‌ای را مطرح کرد تا درد و رنج مهاجران آفریقایی در امتداد ساحل دریای مدیترانه را محکوم کند و از مراکش و اسپانیا خواست تا تحقیقات در خصوص این فاجعه را فورا آغاز کنند.

به گفته دیپلمات‌ها این متن که خشم آمریکا را به دنبال داشت با اجماع لازم برای صدور آن از سوی شورای امنیت رو به رو نشد.

در همین رابطه، یک منبع دیپلماتیک که خواست هویتش فاش نشود، اعلام کرد، اختلافات در خصوص این موضوع به سه عضو آفریقایی این شورا از جمله غنا، گابن و کنیا رسید زیرا این سه کشور نتوانستند در مورد نحوه برخورد شورای امنیت با فاجعه ملیله به موضع واحدی دست یابند.

معاون سفیر کنیا در سازمان ملل از پاسخ به سوالی در خصوص پیشنویس بیانیه تهیه شده توسط کشورش خودداری و خطاب به خبرنگاران تاکید کرد که رایزنی‌های در خصوص این بیانیه همچنان ادامه دارد.

دیپلمات‌ کنیایی پس از این نشست بیانیه‌ای را صادر و در آن تاکید کرد، مهاجران آفریقایی در جریان تلاششان برای ورود به ملیله در معرض اقدامات وحشیانه و خشونت‌بار نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند. هدف از برگزاری این نشست شورای امنیت فراخواندن به "رفتار و عملکرد انسانی" با مهاجران آفریقایی و تاکید بر لزوم پاسخگویی به خواسته‌های امنیتی آفریقایی‌هایی است که از جنگ و نبود امنیت در کشورشان فرار کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به شیوه بسیار متفاوت برخورد شورای امنیت با بحران اوکراین، گفت، شورای امنیت و اعضای آن نسبت به سرنوشت پناهجویان فراری از سایر درگیری‌ها نگران هستند. مهاجران آفریقایی نیز مستحق همان احترام هستند.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر  اعلام کرد که کشته شدن دست کم ۲۳ آفریقایی در مرزهای بین ملیله و مراکش نیازمند انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه است که بتواند مشخص کند چه کسی مسئول چنین تلفات جانی است.

در همین رابطه، جودیت ساندرلند، معاون مدیر اروپا و آسیای مرکزی دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرد، فیلم‌ها و عکس‌ها اجسادی را نشان می‌دهد که در برکه‌ای از خون افتاده‌اند و نیروهای امنیتی مراکش به مردم لگد می‌زنند و گارد مدنی اسپانیا به سمت کسانی که به دیوار مرزی تکیه کرده بودند گاز اشک آور شلیک  می‌کند.

وی در ادامه گفت، مقامات اسپانیا، مراکش و اتحادیه اروپا باید این خشونت را محکوم و تحقیقات موثر و بی‌طرفانه‌ای را برای تحقق عدالت در حق کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، آغاز کنند.

در همین راستا، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، مقامات باید تمامی تلاش خود را برای شناسایی کشته شدگان و مطلع کردن خانواده‌ آنها انجام دهند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین تاکید کرد، تحقیقات معتبر در خصوص آنچه رخ داده باید شامل کارشناسان و ناظران بین‌المللی باشد تا استقلال، کارآمدی و شفافیت تقویت یابد.

پیشتر سازمان ملل، مقامات مراکش و اسپانیا را به استفاده از "زور بیش از حد" در تعامل با حدود ۲ هزار مهاجر غیرنظامی متهم کرد که تلاش داشتند به دیوار مرزی بین مراکش و شهر ملیله تحت کنترل دولت اسپانیا یورش ببرند.

در ۲۴ ژوئن، این مهاجران که بیشتر آنها از کشورهای آفریقایی، صحرای جنوبی و سودان بودند، به امید رفتن به اسپانیا تلاش کردند به دیوار مرزی هجوم ببرند، اما مقامات مراکشی و اسپانیایی آنها را نپذیرفتند و ۲۳ تن از آنها جان خود را از دست دادند.

مهاجران غیرنظامی وابسته به کشورهای آفریقایی از جنگ و تنش‌های امنیتی و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و امیدوارند که در اروپا فرصت‌های شغلی و زندگی بهتری داشته باشند.

   

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شورای امنیت ، دیده‌بان حقوق بشر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شورای امنیت دیده بان حقوق بشر دیده بان حقوق بشر مهاجران آفریقایی شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش : قطعنامه جدید شورای امنیت در خصوص غزه باید اجرایی شود/ شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قطعنامه جدید سازمان ملل درخصوص آتش‌بس در غزه عنوان کرد که جایی برای ناکامی در اجرای این قطعنامه وجود ندارد.   به گزارش ایسنا، گوترش در ایکس (توییتر سابق) نوشت: شورای امنیت پس از مدت‌ها انتظار قطعنامه‌ای را در رابطه با غزه تایید کرده و خواستار آتش‌بس فوری و آزادی سریع و بدون شرط تمامی اسرا شده است.   وی در ادامه تاکید کرد: این قطعنامه باید اجرایی شود. شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود.   شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.   ۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.   لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در شورای امنیت هم در ادامه مدعی شد «واشنگتن از برقراری آتش‌بس و تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه حمایت می‌کند».   گرینفیلد گفت آمریکا با برخی از بندهای آتش‌بس موافق نبود و به آن رأی مثبت نداد اما تصویب قطعنامه امروز «بر اهمیت تعهد به صلح در طول ماه رمضان تاکید می‌کند».   نماینده آمریکا همچنین گفت تصویب این قطعنامه به این معنی است که آتش‌بس در غزه باید بخشی از توافق آزادی اسرای اسرائیلی باشد.   الجزیره پیشتر خبر داده بود اعضای غیردائم شورای امنیت به منظور جلوگیری از وتوی آمریکا در جلسه امروز، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند. قرار بود پس از آتش‌بس فوری، عبارت «آتش‌بس دائمی پایدار» گنجانده شود.   «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده بود اگر آمریکا قطعنامه امروز در سازمان ملل را وتو نکند، از سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن جلوگیری می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • روسیه: قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ غزه باید اجرا شود | دلیل وتوی قطعنامه آمریکا مشخص شد
  • واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ غزه؛ ناکافی است
  • عاموس گلعاد، قطعنامه شورای امنیت را فاجعه توصیف کرد
  • انگلیس: آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است
  • انگلیس : آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است
  • قطعنامه شورای امنیت بیانگر اوج اختلاف با واشنگتن است
  • گوترش : قطعنامه جدید شورای امنیت در خصوص غزه باید اجرایی شود/ شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود
  • آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است/ تاکید بر تبدیل آتش‌بس فوری به صلح پایدار
  • فاجعه در غزه، جنگ قطعنامه و وتو در شورای امنیت