Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@23:47:58 GMT

لوله اسپیرال چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۰۵۹۷

لوله اسپیرال چیست؟

​یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی، لوله اسپیرال است که با نام کانال اسپیرال نیز شناخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی، لوله اسپیرال است که با نام کانال اسپیرال نیز شناخته می‌شود. این لوله‌ها که ظاهری استوانه‌ای شکل دارند، جایگزین جدید لوله‌های قدیمی مکعبی شکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش لوله‌های اسپیرال در صنعت، به طور کلی "انتقال" است. در ادامه درباره این وظیفه بیشتر توضیح داده و ویژگی و مزایای آن را بیان خواهیم نمود. پس اگر می‌خواهید درباره کاربرد و قیمت لوله اسپیرال بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

لوله اسپیرال چیست؟

آیا تابحال در تونل‌های طولانی به بالای سر خود دقت کرده‌اید؟ اگر توجه کرده باشید، متوجه لوله‌های عظیمی خواهید شد که زیر سقف قرار دارند و هوای آلوده داخل تونل را به بیرون هدایت می‎کنند. این لوله‌ها که به طور عمده برای تهویه هوای محیط استفاده می‌شوند، همان لوله اسپیرال هستند که در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. همچنین چون در ساخت آن‌ها به تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین نیاز نیست، تولید بسیار سریعی دارند و پس از سفارش، در کوتاه‌ترین زمان به دست خریدار خواهد رسید.

بدنه کانال اسپیرال 

جنس بدنه لوله‌های اسپیرال بسیار متنوع است. اگرچه در بازار، کانال‌های اسپیرال از جنس فایبرگلاس، کامپوزیت یا حتی پلاستیک انعطاف پذیر هم موجود است، اما به طور عمده از ورقه‌های گالوانیزه برای ساخت آن استفاده می‌شود. البته بنا بر نیاز مشتری قابل تولید با فلزات دیگری نیز هستند. مثلا برای محیط‎های بیمارستانی که سطح بالایی از بهداشت باید رعایت شود، از استیل ضد خش تولید شده و یا در محیط‌های مرطوب که احتمال زنگ‌زدگی وجود دارد، معمولا از آلومینیوم برای ساخت این لوله‌ها استفاده خواهد شد.

لوله‌های اسپیرال بدنه‌ای از جنس گالوانیزه داشته و ظاهر زیبایی دارند. گالوانیزه، ورقه‌ای فولادین است که در وان بزرگی از روی مذاب فرو می‌رود. این کار علاوه بر اینکه ظاهری زیبا و جذاب به فولاد می‌دهد، باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی نیز می‌گردد. به همین دلیل اغلب به صورت اکسپوز و روکار استفاده می‌شوند. 

 برای ساخت لوله‌ اسپیرال، ورقه‌های گالوانیزه را با عرض 14 متر به صورت مارپیچ دور یک محور می‌چرخانند. پس از این کار، با استفاده از نوارهای فلزی، ورقه‌ها را به هم پرس کرده و لوله اصلی را شکل می‌دهند.

مقاومت کانال اسپیرال 

این لوله‌ها به دلیل روش متفاوت ساخت و شکل مارپیچ، بسیار مستحکم و مقاوم هستند. همچنین همانطور که گفته شد، در برابر فرسایش نیز مقاومت بالایی دارند. بنابراین اگر قصد خرید عمده آن‌ها را دارید، اصلا نگران زنگ‌زدگی نباشید. چرا که قابلیت این را دارند که دپو شده و تا مدت‌ها سالم بمانند و همچنان کیفیت خود را حفظ کنند.

کانال اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال

گفتیم که کاربرد اصلی این لوله‌ها، انتقال است؛ اما اینکه چه چیزی را منتقل می‌کنند، به محیط مورد استفاده بستگی دارد. در ادامه چند مورد از کاربردهای لوله اسپیرال را بیان می‎کنیم.

تهویه 

لوله‌های اسپیرال یکی از اصلی‌ترین کانال‌های انتقال هوا هستند. در محیط‌های بزرگ از این لوله‌ها برای انتقال هوای آلوده و تهویه هوای محیط استفاده می‌شود. رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، استادیوم و باشگاه‌های ورزشی، آشپزخانه‌های بزرگ، کارخانه، تونل‌ها، سالن‌های بسیار بزرگ مثل فرودگاه و سرویس‌های بهداشتی عمومی، فقط چند نمونه از محیط‌هایی هستند که می‌توان از کانال اسپیرال برای تهویه هوای آن‌ها استفاده کرد.

انتقال گاز

محیط بعضی از مشاغل آغشته به گازهای سمی و خطرناک است. اگر تنفس افراد شاغل در این محیط‌ها، سالم و کامل انجام نگیرد، آسیب‌های تنفسی و ریوی زیادی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد. برای انتقال گازهای سمی تولید شده از ماشین‌آلات صنعتی، می‌توان از لوله اسپیرال استفاده کرد. این لوله‌ها در برابر نشت گاز به شدت مقاوم بوده و افت فشار بسیار کمی دارند. بنابراین گزینه‌ای عالی برای انتقال هوای سمی خواهند بود.

انتقال غلات

کاربرد لوله‌های اسپیرال با توجه به ابعاد متنوعی که دارند، فقط به انتقال گاز محدود نمی‌شود؛ بلکه مواد جامد را نیز می‌توان از میان آن‌ها عبور داد. به طور مثال در کارخانه‌های تولید آرد، برای انتقال غلاتی مثل گندم می‌شود از این لوله‌ها استفاده کرد. همچنین آرد یا انواع پودر را نیز می‌توان از میان این مجراهای بزرگ، عبور داد.

شوتینگ زباله

تا اینجا از کاربرد کانال اسپیرال در صنعت گفتیم؛ درحالیکه این لوله‌ها در ساختمان‌های مسکونی و تجاری نیز می‌توانند استفاده شوند. در برج‌ها و ساختمان‌های چندطبقه، برای شوتینگ و انتقال زباله از طبقات بالاتر از لوله اسپیرال استفاده می‌شود. بدنه و دوخت محکم و مقاوم این لوله‌ها، آن‌ها را برای این نوع مصرف به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

 

مزایای لوله اسپیرال

لوله‌های اسپیرال نسبت به لوله‌های درزجوش و لوله‌های مکعبی، مزیت‌های بی‌شماری دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد. اولین مزیت این لوله‌ها، ظاهر زیباتر و جذاب‌تر آن‌هاست. همچنین نظافت بسیار آسانی دارند. اما شاید مهم‌ترین مزیت کانال اسپیرال، نصب آسان و مقرون به صرفه آن است. بخصوص اینکه انشعابات و کانال سه‌راهی‌ مورد نیاز، از قبل ساخته شده و در محل فقط نصب می‌شود. همین امر، موجب صرف زمان و هزینه کمتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر می‌گردد. کاهش قیمت لوله اسپیرال فقط به زمان نصب محدود نمی‌شود؛ بلکه تولید این نوع لوله به دلیل 30 درصد مصرف کمتر مواد اولیه، در کل ارزان‌تر بوده و به‌صرفه‌تر است. 

امتیاز دیگر لوله‌های اسپیرال نسبت به لوله مکعبی، سروصدای کمتر آن‌هاست. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های اداری، گزینه مناسبت‌تری هستند. این لوله‌ها نسبت به انواع دیگر کانال‌های انتقال هوا، سطح مقطع کوچکتری دارند. این ویژگی، اتلاف انرژی و نشتی هوا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد که امتیاز فوق‌العاده‌ایست. همچنین چون اغلب از مواد قابل بازیافت تولید می‌شوند، اکوفرندلی بوده و با محیط زیست سازگار هستند.

اگر محیط کار شما با انواع اشعه مانند اشعه ماورابنفش سروکار دارد، توصیه می‌کنیم برای تهویه هوا از لوله اسپیرال استفاده کنید. چرا که بدنه این لوله‌ها در برابر این اشعه‌های خطرناک مقاومت بالایی داشته، همچنین می‌تواند تغییرات دمایی گسترده (از منفی 30 درجه تا 250 درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. کاربردی بودن لوله‌های اسپیرال در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی، به دلیل وجود همین ویژگی‌هاست.

 

خرید لوله اسپیرال

امیدواریم با مطالعه این مطلب، شناخت خوبی از لوله اسپیرال ومتعلقات آن پیدا کرده و پیش از اقدام به خرید، اطلاعات خوبی کسب کرده باشید. برای اطلاع از قیمت لوله اسپیرال و سفارش آن، می‌توانید به وبسایت www.badiran-spiral.com مراجعه کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی زیبایی فرودگاه گازهای سمی محیط زیست لوله های اسپیرال لوله اسپیرال لوله اسپیرال کانال اسپیرال برای انتقال لوله ها انتقال هوا تهویه هوا محیط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد: در راستای اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت، عملیاتی جهت شناسایی مخازن حاوی میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی شهرستان میناب اجرا شد.

وی افزود: در نتیجه اجرای این عملیات موفق، با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، دادستان شهرستان میناب، فرمانده انتظامی هرمزگان و فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در بندر کلاهی با اقدام مشترک فراجا و دریابانی ضمن شناسایی ۲۶۵ عدد مخزن نگهداری سوخت قاچاق و بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل و فرآورده‌های نفتی کشف و ضبط شد.

قهرمانی یادآور شد: همچنین ۱۷ فروند شناور متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز توسط مأموران توقیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشف بیش از ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در این منطقه اضافه کرد: به دستور مقام قضائی این لوله‌ها که سوخت قاچاق را از مخازن به سواحل و اعماق دریا منتقل می‌کردند، به محض شناسایی جمع آوری و ضبط شدند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان ضمن قدردانی از فرماندهان فراجا و مرزبانی استان به دلیل اجرای موفق و مدبرانه این عملیات، تأکید کرد: با اقدامات ویژه دستگاه قضائی و تلاش شبانه روزی نیروهای فراجا و دریابانی استان هرمزگان، فضای استان برای فعالیت مجرمان ناامن شده که این دستاورد مهم در سایه تعامل خوب و تشریک مساعی تحقق یافته است.

کد خبر 6087369

دیگر خبرها

  • نحوه رفع نشتی لوله آب که لوله کش‌ها به شما نمی‌گویند (فیلم)
  • ۵ راه حل ساده لوله کشی؛ از تعمیر نشتی لوله تا اتصال دو شیر به لوله آب (فیلم)
  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • ۲ روش خلاقانه و جالب برای تعمیر نشتی لوله آب (فیلم)
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
  • عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان
  • علت شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان اعلام شد