Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@04:04:24 GMT

باروری ابرها زیر بارانی از تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۰۹۷۸

باروری ابرها زیر بارانی از تحریم‌ها

آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که سالانه ۱۰ هزار میلیارد مترمکعب آب که قابلیت تبدیل‌شدن به بارش را دارند، از آسمان کشورمان خارج می‌شود. در صورتی که بارورکردن ابرها یکی از روش‌های پربازده و ارزان برای مقابله با خشکسالی است. این روش نسبت به هر راهکار دیگری کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کم‌هزینه‌ترین روش تأمین آب
حدود یک دهه است که بارورسازی ابرها به شکل کلاسیک در ایران اجرا می‌شود. این عملیات با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود که بیشترین بار مالی هم مربوط به اجاره هواپیماست.
مرکز ملی بارورسازی ابرها تا سال‌های ۹۶ و ۹۷ دو فروند هواپیما برای بارورسازی در اختیار داشت که به دلیل فرسودگی از عملیات‌ها کنار گذاشته شدند. این نهاد سال قبل با کمک هوافضای سپاه، هواپیماها را تجهیز و عملیات‌هایی هم انجام داد.
جالب اینکه هزینه تأمین آب در روش شیرین‌سازی برای هر مترمکعب بین ۵/۰ تا ۲ دلار برآورد می‌شود. تأمین آب از طریق سد، حدود ۲ دلار و در روش بارورسازی یک درصد تا یک‌هزارم دلار برای هر مترمکعب است!
ضمن اینکه محدودیت‌هایی مثل نبود رادارهای هواشناسی در شرق کشور امکان انجام این عملیات را در آن مناطق کمتر کرده‌است. برای همین بارورسازی با هواپیما در شمال غرب و غرب کشور بیشتر انجام می‌شود. به همین دلیل بارورسازی ابرها تاکنون گره بزرگی از بی‌آبی مناطق شرقی را باز نکرده‌است.
اکنون محققان کشور موفق شده‌اند فناوری پیشرفته‌ای را بومی کنند که می‌تواند مشکل بی‌آبی مناطق شرقی را برطرف کند.
این فناوری آنقدر پیچیده و حساس است که تحریم شده و فرمول‌های اصلی‌اش را در هیچ‌کدام از پایگاه‌های علمی دنیا نمی‌شود پیدا کرد، اما به همت محققان، ایران نخستین کشور خاورمیانه است که رادار باروری ابرها را تولید کرد و با این دستاورد بزرگ، می‌شود برای افزایش بارندگی و مقابله با کم‌آبی قدم‌های بزرگی برداشت.
تولید نرم افزار؛ مأموریت غیرممکن
پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان «بسامد موج قائم» در یک برنامه ویژه چندساله، توانسته‌اند این فناوری پیچیده نرم‌افزاری را به‌طور کامل بومی کنند و حتی قطعات سخت‌افزاری را نیز بهینه و کارآمدتر از نمونه‌های خارجی بسازند.
بسامد موج قائم در سال ۱۳۹۰ تأسیس و با به بکارگیری کارشناسان و متخصصین فنی خبره در زمینه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات الکترونیک، مخابرات و هوافضا اقدام کرده‌است.
رادار باروری ابرها مثل هر سیستم پیشرفته دیگری دو بخش اصلی سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد.
بخش اصلی و کلیدی رادار، نرم‌افزار آن است که باید بتواند با محاسبات پیچیده تعیین کند پهپاد یا هواپیماهای باروری ابرها دقیقاً در چه مختصاتی قرار بگیرد تا مواد منجمدکننده را تزریق کند.
ماهواره‌های معمول هواشناسی صرفاً محدوده‌ای را که ابر حضور دارد، نشان می‌دهد، اما تعیین نقطه‌ای از ابر که حجم قابل‌توجهی از بخار آب را دارد، به محاسبات پیچیده‌ای نیاز دارد. به‌خاطر همین است که نرم‌افزار این رادارها تحریم بوده و هیچ کشوری حاضر نشده آن را در اختیار ایران قرار دهد.
در نتیجه در سال‌های قبل با وجود اینکه با مبالغ کلان قطعات سخت‌افزاری تأمین شده، دستگاه‌های خریداری شده برای حل مشکل کم‌بارانی و خشکسالی کاربردی نداشتند.
راهنمایی پهپاد برای هدف‌گیری
نحوه کار این رادار اینگونه است که ابتدا در یک منطقه جغرافیایی مناسب مستقر می‌شود. در یک روز آفتابی و در شرایط آب و هوایی مساعد هم شروع به اسکن و شناسایی بخش‌های مختلف منطقه مثل کوه، درخت و زائده‌های طبیعی می‌کند تا بتواند در روزهای ابری این موارد را از داده‌های دریافتی از منطقه حذف کند و وجود ابر را تشخیص دهد.
این رادار پیشرفته، سپس شروع به اسکن لایه‌های مختلف ابر به‌صورت عمودی و افقی می‌کند که این کار از طریق ارسال امواج، دریافت انعکاس آن‌ها و پردازش داده‌های دریافت‌شده صورت می‌گیرد.
فرایندی که یک پردازش سنگین را به همراه دارد، چراکه قدرت امواج ارسالی در طول مسیر رفت و برگشت، دچار تغییرات مختلفی می‌شود. ضمن اینکه ابر هم در حال حرکت است و همین، کار را سخت‌تر می‌کند.
داده‌ها وقتی به سیستم پردازش مرکزی می‌رسد، آنجا پردازش می‌شوند و دقیقاً طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی منطقه‌ای که چگالی بخار آب بالاست، مشخص می‌شود. حالا دیگر هواپیما یا پهپاد می‌داند مواد سرمازا را دقیقاً کجا تزریق کند تا منجر به بارندگی شود.
به گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، نباریدن ابرها یک دلیل علمی دارد. تبدیل‌شدن بخار آب ابرها به باران، نیاز به سرما دارد و گرمای زمین و آلودگی هوا مانع از انجام این فرایند می‌شود. برای حل این مشکل باید با مجموعه‌ای از تجهیزات، مواد سرمازا را به ابرها تزریق کرد، اما مهم‌ترین پارامتر در این کار، تشخیص نقاطی از ابرهاست که تجمع بخار آب و قابلیت باریدن وجود دارد.
اگر این مختصات دقیق تعیین نشود، هواپیما مواد را بی‌حاصل در نقاط مختلف تزریق می‌کند و نمی‌تواند منجر به بارندگی شود یا مواد و وقت و انرژی هدر می‌رود یا در فرایند طبیعی ابر، ایجاد اختلال می‌کند.
به همین خاطر است که کارشناسان می‌گویند بارورسازی ابر نیازمند رادارهای ویژه‌ای برای شناسایی مشخصات و رفتار ابر است. در واقع این رادارها چشم فرآیند بارورسازی هستند.

منبع: روزنامه جوان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بارش باران ایران بارورسازی ابر باروری ابرها نرم افزار بخار آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

جاده‌سازی در طول تاریخ همواره مرحله پیش از جنگل‌زدایی بوده است که در دنیای امروز در اشکال قانونی و غیرقانونی راه خود را در دل جنگل‌های بارانی بکر باز کرده و در حال نابودی کردن آن‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حفظ توافق‌نامه پاریس و محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، همچنین پای‌بندی به چارچوب کونمینگ-مونترال در مورد تنوع زیستی با وجود شرایط فعلی ناممکن به‌نظر می‌رسد، چراکه بقای جنگل‌های بارانی برای تحقق این اهداف ضروری است، اما انسان به جنگ با طبیعت پرداخته و در حال نابودی این جنگل‌ها است.

تخریب بکرترین جنگل‌های بارانی جهان سال گذشته به‌رغم تلاش‌ها برای کاهش سرعت تخریب با سرعتی بی‌امان ادامه پیدا کرد و جهان منطقه‌ای تقریباً به وسعت سوئیس را از این جنگل‌های دست‌نخورده قبلی از دست داد.

نابودی جنگل‌های بارانی با جاده‌سازی‌های سریع

افزایش شدید دسترسی به مناطق طبیعی سابقاً دورافتاده با توسعه جاده‌ای بی‌نظم باعث افزایش چشمگیر اختلالات زیست‌محیطی به دلیل فعالیت‌هایی مانند قطع درختان، استخراج معادن و پاک‌سازی زمین از هرگونه سرسبزی و حیات شده است. در واقع طیف وسیعی از افراد از جمله کشاورزان قانونی یا غیرقانونی، معدنچیان، چوب‌بران، دلالان زمین و قاچاقچیان مواد مخدر در حال هموارسازی بیش‌از اندازه سریع بخش‌های وسیعی از این جنگل‌ها و ایجاد شبکه‌هایی از جاده‌های قانونی و بیشتر غیرقانونی، مسیرهای صاف‌شده با بولدوزر و راه‌های فرعی غیررسمی در جنگل‌های استوایی و مزارع روغن نخل کرده‌اند که همیشه نشانه‌ای از جنگل‌زدایی در آینده است. این شبکه‌ها به «جاده‌های ارواح» شهرت دارد و راه را برای تسطیح جنگل‌های بارانی آسیا و اقیانوسیه هموار می‌کند.

جاده‌های ارواح که به‌طور غیررسمی یا غیرقانونی ساخته شده‌اند، می‌توانند مسیرهای بولدوزر شده در جنگل‌ها، جاده‌های مزارع روغن نخل و دیگر جاده‌هایی باشند که به دلایل مختلف در مجموعه داده‌های جاده‌های موجود به ثبت نرسیده‌اند. در واقع شبکه وسیعی از جاده‌های بدون سند و غیرمجاز در حال پیشروی به سمت جنگل‌های بارانی دست‌نخورده جهان و نابودی آن‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در اصل یافته‌های جدید نشان می‌دهد که وسعت و طول جاده‌ها در مناطق گرمسیری آسیا-اقیانوسیه به‌طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش و بسیاری از جاده‌ها خارج از کنترل دولت هستند.

نقشه‌برداری‌های هوایی از جنگل‌های استوایی در جزایر بورنئو، سوماترا و گینه‌نو حاکی از آن است که ۱.۳۷ میلیون کیلومتر (۸۵۰ هزار مایل) جاده در طول ۱.۴ متر مربع از جنگل‌های بارانی این جزایر وجود دارد که بین سه تا هفت برابر بیشتر از میزانی است که به‌طور رسمی در پایگاه‌های اطلاعاتی جاده‌ها ثبت شده است و ازجمله تهدیدهای مستقیم برای جنگل‌های استوایی به‌شمار می‌رود.

این یافته‌ها با مطالعات قبلی در کامرون، جزایر سلیمان و برزیل مطابقت دارد و نشان می‌دهد جاده‌سازی همیشه مرحله‌ای پیش از نابودی جنگل‌های محلی بوده است.

کد خبر 744127

دیگر خبرها

  • هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها
  • هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ها
  • جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی
  • سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟
  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل بی‌سابقه دبی شده است؟
  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • سیل و طوفان امارات نتیجه بارورسازی ابرها بود؟ + عکس
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» از شبکه دو سیما
  • دلیل سیلاب در شهر کویری دبی چه بود؟