Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته با انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی ارگ کریم خانی بر روی گردشگران به دلیل تصویر برداری ساخت سریال سووشون منتشر شد.

موید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این رابطه گفت: تصاویر جمعیتی که در عکس‌های فضای مجازی شاهد هستیم گویای این است که اطراف و محوطه مجموعه ارگ خود یک فضایی برای تفریح و رفت و آمد شهروندان است و همه این  افراد بازدیدکننده و گردشگر به مجموعه ارگ کریم خانی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سریال سووشون اثر تاریخی ملی برای شناساندن فارس به مردم و ماهیت کار تبلیغ و تبیین جایگاه والای فارس در تاریخ کشور در دوران حساس است بنابراین شرایط مساعدت حداکثری برای تحقق مناسب اهداف تعیین شده در ساخت سریال در فارس ادامه خواهد داشت.

محسن نژاد گفت: این یک روال عادی بین المللی است که محیط‌های تاریخی برای ساخت سریال‌های تاریخی در اختیار گروه‌های فیلم برداری قرار گیرد همانند قهرمان اصغر فرهادی و شهرزاد حسن فتحی.

پیشتر از این اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس طی گفت‌و‌گویی با خبرنگاران اعلام کرده بود که قطعا مردم فارس میزبان خوبی برای تیم «سووشون» رمانی مشهور درباره مردم شیراز خواهند بود تا فیلم ساخته شود.

او گفت: محتوای رمان ضد استعماری است و پرداختن به این مسئله در قالب فیلم و سریال در یک وجه درخور اهمیت است.

محبی‌پور ضمن تشکر از حرمت منتقدان واقعی توسط تیم فیلمبرداری این مجموعه نمایشی، گفت: استان فارس و شهر شیراز همواره بستر و جایگاه مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این همراهی از سوی مردم و مسئولان برای تولید آثار فاخر وجود دارد.

مصطفی مشفقیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز گفته بود که ساخت سریال سووشون یک فرصت تاریخی و بسیار مهم برای شهر شیراز است و همه متولیان فرهنگی در شهر و استان ما، باید متوجه اهمیت و لزوم حمایت از تولید آن باشند.

 مشفقیان گفت: سووشون یکی از برترین آثار ادبی تاریخ کشور ما در حوزه رمان محسوب می‌شود که از چند جهت حائز اهمیت است، نخست آنکه روایتی واقع‌گرایانه، باورپذیر و درعین حال جذاب از یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ کشور ما یعنی اواخر سقوط پهلوی اول و روی کار آمدن پهلوی دوم و دوران استعمار را دارد و دیگر آنکه بستر وقوع تمام این وقایع در شهر شیراز است.

او به نقش شیراز در خیزش‌های تاریخی ملت ایران اشاره و گفت: این رمان و هر اثر نمایشی دیگری که بر اساس آن ساخته شود به خوبی می‌تواند نقش پررنگ و بی بدیل شیراز و شیرازی‌ها را در خیزش‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهانه و بر ضد ظلم و استعمار در طول یکصد سال گذشته نشان دهد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: ساخت این سریال در شیراز، علاوه بر دستاورد‌های فرهنگی، از جهت هنری نیز یک فرصت مغتنم برای شهر ما محسوب می‌شود چراکه جمع زیادی از هنرمندان و دیگر عوامل فنی و تخصصی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سریال به نقش‌آفرینی خواهند پرداخت و در بخش خدماتی و گردشگری نیز ساخت این سریال دستاورد‌های اقتصادی برای شهر شیراز به دنبال خواهد داشت و همچنین جمع قابل توجهی نیز از هنرمندان و هنروران شیرازی در این پروژه حضور خواهند داشت.

هادی امامی مقدم  سرپرست تیم کستینگ استان فارس نیز در تشریح انتخاب بازیگران در سریال سووشون، گفت: در آذرماه سال گذشته برای اولین بار از حدود ۸۵ گروه نمایشی مصوب از ۳۵ شهرستان استان فارس شروع  به اطلاع رسانی کردیم تا بازیگرانی که سال‌ها در این عرصه و حرفه وقت و انرژی گذاشتند را در اولویت قرار داده باشیم.

او گفت: در ادامه به گروه مجمع نمایندگان تئاتر فارس، گروه روسای انجمن نمایش شهرستان‌های استان فارس و آموزشگاه‌های آزاد نمایشی و سینمایی فعال در سطح استان نیز جهت انتخاب بازیگران در سریال سووشون به کارگردانی خانم نرگس آبیار اطلاع رسانی و اقدام کردیم.   

سرپرست تیم انتخاب بازیگران بومی استان فارس ادامه داد: در بهمن ماه نیز یک فراخوان عمومی برای شهروندان استان فارس داده شد که حدود ۳ هزار عکس و فیلم علاقمندان بازیگری به شماره روابط عمومی سریال ارسال گردید.

او اشاره کرد که از میان فاز اول عکس‌های تهیه شده از بازیگران، حدود ۹۰۰ عکس انتخاب و مورد تائید اعضا قرار گرفت که شامل بازیگران حرفه‌ای، باتجربه و رزومه دار استان بود که پس از ارسال عکس‌های فوق به گروه کارگردانی، حدود ۱۷۰ نفر با تشخیص کارگردان این سریال (خانم آبیار) انتخاب و مورد تائید قرار گرفتند که روزانه و طی ده روز ۱۰ تا ۱۵ نفر دعوت به تست حضوری شدند و با تاکید خانم آبیار ۱۰ روز دیگر تمدید گردید و تعداد ۲۰۰ بازیگر درجه یک دیگر نیز که مطابق عکس انتخاب نشده بودند به صورت حضوری دعوت و مورد بررسی توسط تیم کارگردانی قرار گرفتند.

او در ادامه یادآور شد که از پیشکسوتان عرصه تئاتر، تلوزیون و سینمای شیراز و دیگر شهرستان‌ها نیز در قالب قرار همکاری، دعوت به عمل آمد که تعدادی از این عزیزان از سوی خانم آبیار برای ایفای نقش انتخاب شدند.

همچنین در ادامه، فراخوان عمومی انتخاب هنروری نیز داده شد که مجموعا ۶ هزار نفر از سطح استان فارس جهت حضور در بخش هنروری اعلام آمادگی کردند.

سرپرست تیم کستینگ استان فارس گفت: تا این لحظه ۱۲۰ بازیگر برای ایفای نقش از کل استان فارس انتخاب گردیده که یا جلوی دوربین رفته با خواهند رفت. همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر از هنروران نیز انتخاب و نقش آفرینی کرده‌اند.   

امامی مقدم گفت: نیمی از اعلام آمادگی بازیگران بعد از انتشار فراخوان مربوط به استان‌های دیگر و حتا خارج از کشور بود و مابقی از شهر شیراز و دیگر شهرستان‌های استان بودند.

 او گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازیگران سریال فوق از استان فارس انتخاب شده اند که برای نقش‌های اصلی و همچنین نقش‌های کوتاه به ایفای نقش خواهند پرداخت.

امامی مقدم گفت: از میان ۱۲۰ بازیگر انتخاب شده تا این لحظه، حدود ۶۰ بازبگر از شهرستان‌های شیراز، قیر و کارزین، آباده، فسا، اقلید، کازرون، مرودشت، رستم، داراب، خرمبید، نی ریز، فیروزآباد و چند شهرستان دیگر می‌باشند و ۶۰ نفر از آن‌ها از بازیگران ساکن شیراز هستند که روند انتخاب همچنان تا پایان سال بر اساس نیاز ادامه خواهد داشت.

سرپرست تیم انتخاب بازیگران بومی استان فارس اولویت انتخاب‌ها را نزدیک بودن چهره به نقش اعلام کرد و گفت: با توجه به ساخت این فیلم که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است چهره‌های مدرن و امروزی که مورد عمل جراحی قرار داشتند مورد انتخاب قرار نگرفته اند..

امامی مقدم گفت: ما با قاطعیت و بر اساس اسناد موجود به ۸۰ درصد از بازیگران کل استان فارس اطلاع رسانی دقیق کرده ایم و تیم کارگردانی و شخص خانم آبیار بازیگران را مورد بررسی و انتخاب قرار داده اند.

قابل ذکر است که سریال امیرکبیر به کارگردانی سعید نیک‌پور در کاخ گلستان؛  فیلم پدر سالار با چندین حجره و اتاق و حوض نوستالژیک وسط حیات با بازی محمدعلی کشاورز در نقش اسدالله خان در خانه‌ای تاریخی با قدمت ۱۰۰ سال در منطقه امام زاده یحیی تهران متعلق به یکی از نوادگان قاجار ساخته شد.

سریال بانوی عمارت در عمارت خانه طباطبایی‌ها با حدود دو قرن قدمت ساخته شده که یکی از معروف‌ترین بنا‌های دوره قاجار هست و در شهر کاشان ساخته شده و یا سریال «دایی جان ناپلئون» که در خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان) خیابان لاله‌زار قدیم  یا پیش‌تر لوکیشن فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی که در محله امامزاده یحیی (ع) بوده و مغازه برادران آب‌منگل، قصابی فرمان، قهوه‌خانه‌ای که پاتوق بازیگر‌ها بود و حمامی که یکی از برادران آب‌منگل در آن کشته شد (حمام نواب)، که ساختمانی قدیمی و آجری در محله عودلاجان است.

سریال شهرزاد حسن فتحی در چندین عمارت تاریخی ساخته شد که مشهورترین آن خانه بزرگ‌آقای دیوانسالار با بازی علی نصیریان در باغ سلیمانیه یا کوشک وثوق‌الدوله بود. این عمارت با بیش از ۱۰۰ سال قدمت توسط وثوق الدوله نخست وزیر قاجار و پهلوی ساخته شده. خانه موتمن الاطبا دیگر لوکیشن این فیلم هم حداقل یک سده قدمت دارد.

سریال قهوه تلخ مهران مدیری در کاخ صاحبقرانیه یا مجموعه کاخ نیاوران ساخته شد. اهمیت این کاخ به اندازه‌ای است که برای مدتی با هدف مراقبت بیشتر بازدید از آن ممنوع و مجازی بود.

 سریال جیران که هم اکنون در حال پخش هست هم در عمارات تاریخی شمس العماره، تخت مرمر و مجموعه کاخ گلستان ساخته شده است.

گفتنی است سریال سووشون برگرفته از اثر برجسته ادبی سیمین دانشور که تا کنون بیش از ۲۷ بار تجدید چاپ شده و بیش از ۱۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده در حال حاضر در شیراز در حال ساخت است.

ساخت این اثر فاخر فرهنگی در اقلیم شیراز و معرفی مجدد و سینمایی میراث کهن فارس و شیراز است که تقریبا ۷۰ اثر فاخر شهر مارو معرفی می‌کند.

در این سریال که با لهجه دوس داشتنی شیراز ضبط میشود بیش از ده تا سوپر استار سینما حضور دارند که با توجه اساتید لهجه در حال اجرا هستند و بیش از ۸۰۰ هنرجو و هنرمند عزیز ما در فارس در مرحله نخست درگیر این کار هستند.

این سریال تاریخ حدود یک صد سال قبل مردم فارس و شیراز و عشایر قهرمان مان رو به تصویر می‌کشد و یک اثرفاخر کاملا فرهنگی و تاریخی است، اما اینکه چرا عده‌ای نمی‌خواهند در فارس و شیراز کار‌های فاخر در خور و شان مردم عزیزباشد جای تعجب است.

لازم به ذکر است نرگس آبیار علاوه بر فیلمسازی در حوزه‌ی ادبیات هم فعال است و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشن حافظ را هم در کارنامه‌ی خود دارد و اقتباس او از رمان سیمین دانشور، می‌تواند از اتفاق‌های مهم و خبرساز امسال فضای هنری در ایران باشد و ۳۰ کتاب در حوزه رمان در کارنامه خود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارگ کریم خانی شیراز سریال سووشون انتخاب بازیگران سریال سووشون شهرستان ها استان فارس ساخت سریال سرپرست تیم خانم آبیار امامی مقدم شهر شیراز ساخته شده ساخته شد برای شهر او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: تا ششم فروردین ۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۵ نفر گردشگر و مسافر نوروزی از اماکن مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری فارس دیدن کردند.

شهرداری شیراز و میراث فرهنگی استان هم با ایجاد برنامه‌های شاد و مفرح در فضا‌های گردشگری از این مسافران پذیرایی می‌کنند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معنای اسم شخصیت‌های سریال جومونگ به فارسی چیست؟/ عکس
  • احسان علیخانی هم آمد/ ساخت همزمان «جوکر ۲ »، یک سریال و یک فیلم سینمایی
  • مرور کارنامه ۴ ساله «زیرخاکی»/ تغییر قصه «فری زیرخاکی» و رفتن تا مرز توقیف
  • «آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی
  • توزیع ۱۰۰ هزار قرص نان صلواتی در شیراز
  • رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز
  • مرگ ۶ نفر بر اثر غرق شدن در باتلاق
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور + خرید سریال ثبت نام کنکور سایت sanjesh.org
  • ثبت ۱۰۰ میلی متر باران در ۲ روز
  • گلایه گردشگران از نبود باجه الکترونیکی خرید بلیت