Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های موفق در زمینه فعالیت علمی در حوزه مواد معدنی، ماهان صنعت ایرانیان است که توسط صد استارتاپ به اکوسیستم دیجیتال ایران معرفی شده است و در سکوی پرتاب شرکت‌های معدنی صداستارتاپ نیز به ارائه طرح خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، معادن یکی از راز آلودترین نقاط روی زمین هستند که داستان‌های شگرف و تعریف نشده‌ای در دل خود دارند، انصافا می‌توان هر گوشه‌ای از آن‌ها را گنجینه‌ای تمام ناشدنی از ثرومت ملی ایران دانست که اشراف علمی بر آن‌ها نتایج شیرینی را برای مردم ایران رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شرکت‌های موفق در زمینه فعالیت علمی در حوزه مواد معدنی، ماهان صنعت ایرانیان است که توسط صد استارتاپ به اکوسیستم دیجیتال ایران معرفی شده است و در سکوی پرتاب شرکت‌های معدنی صداستارتاپ نیز به ارائه طرح خود پرداخت.

ما در این گفتگو به صورت اجمالی به معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌های این شرکت خواهیم پرداخت که در ادامه مشروح آن را خوانید.

ابتدا از خود و شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید، برای ما داشته باشید.

به نام خدا، بنده امیر مصطفی غلام‌پور هستم از هم‌بنیان گذاران شرکت دانش بنیان ماهان صنعت ایرانیان که در شهر قم مستقر است و حوزه فعالیت اصلی آن تولید سرامیک و پلیمرهای صنعتی پیشرفته است.

یعنی دقیقا چه کاری انجام می‌دهید؟

ما مواد مختلفی مانند پلیمرهای ویژه (پلی آمیدهای خاص) تولید می‌کنیم, در کنار آن شرکت ما در زمینه‌های دیگر مانند هیدرومتالوژی هم فعالیت دارد که حاصل آن تولد یک استارتاپ ویژه این کار از دل شرکت ماهان صنعت ایرانیان بود.

مشتری‌های شرکت شما چه کسانی هستند؟

شرکت ماهان صنعت ایرانیان در حال حاضر با طیف مختلفی از مشتریان صنعتی سر و کار دارد, پتروشیمی‌ها، صنایع فولادی، مجتمع‌های صنعتی وزارت دفاع و ... از جمله مشتریان ما هستند که برای آن‌ها قطع و مواد اولیه تولید و تامین میکنیم.

فعالیت شما تا چه حد بومی سازی شده است؟

درباره تیتان می‌توانم ادعا کنم که صد درصد فناوری را بومی کردیم، تکنولوژی خارجی را بر اساس نیازهای خود شخصی سازی کردیم و الان در حال استفاده از آن هستیم.

ماهان صنعت در حال حاضر کارگاه تولیدی است یا امروز شما را باید یک کارخانه دانش بنیان دانست؟

شرکت ما در زمینه تولید مواد اولیه فعلا کارگاهی با ظرفیت نیروی انسانی ۶ نفر است اما بنا داریم در بحث تولید تیتانیوم کار را طوری پیش ببریم که یک بتوانیم به یک کارخانه تولیدی بدل شویم.

تیم ماهان صنعت ایرانیان چطور دور هم جمع شد؟

ما دانشجویان پژوهشگاه مواد و انرژی کرج بودیم که قبل‌تر زیر مجموعه دانشگاه صنعتی شریف محسوب می‌شد، بعد از تحصیل کنار هم جمع شدیم و این شرکت دانش بنیان را تاسیس کردیم.

پژوهشگاه در تشکیل این تیم تأثیر داشت؟

به زعم بنده بسیار موثر بود؛ چرا که محیطی بسیار مستعد برای رشد استعداد های ما فراهم آورده بودند به طور معمول در این پژوهشگاه، دانشجویانی مستعدی جمع می‌شوند که توانایی عملی در حوزه صنعت هم دارند.

موفقیت‌های خود را مرهون چه کسی می‌دانید، پژوهشگاه در آن نقش پشتیبانی و مستقیم داشت؟

واقعیت این است که پشتیبانی مستقیمی از سوی دانشگاه انجام نشد.

تجربه شخصی خود را به واسطه فعالیت‌هایی که حدود بیست سالگی در حوزه صنعت و تولید مواد شیمیایی شروع کردم، در وضعیت امروز بسیار موثر می‌دانم، شکایت‌هایی هم بود در مسیر اما ناامید نشدیم و امروز به موفقیت رسیدیم.

مهمترین شکست‌هایی که طی مسیر تجربه کردید چه مواردی بود؟

مسیر موفقیت هموار نیست و ما هم چند مرتبه شکست را حس کردیم، برای مثال به خاطر دارم یک بار قراردادی ۱۵ میلیون تومانی با شرکت نیرو محرکه داشتیم و در آن مقطع به دلیل کم‌تجربگی مجبور شدیم تا چند بار تولید قطعات را تجدید کنیم و هزینه بسیار بیشتری بابت ایفای تعهدات خود متحمل شویم اما آن را نیمه کاره رها نکردیم‌، همین تعهد به ادای دین و انجام صحیح کار سبب شد تا بعدها چندین بار قراردادهای بزرگتری با شرکت نیرو محرکه منعقد کنیم، چرا که اعتماد آن‌ها را جلب کرده بودیم و ابن بزرگترین سرمایه برای یک شرکت است.

چالش‌های بزرگ شرکت شما چه بود؟

تورم‌های شدید چند سال گذشته ما را برای تامین هزینه مواد اولیه دچار چالش‌های بزرگی کرد، همین نوسانات بازار سبب شد تا ما نیمی از توان خود را برای همکاری با شرکت‌های خصوصی و نیمی دیگر را جهت همکاری با شرکت‌های دولتی به کار ببریم تا تاخیر شرکت‌های دوانی در تسویه حساب منجر به ایجاد مشکلات بزرگ برای ماهان صنعت نشود، البته کار در مقطعی چنان پیچیده شد که مجبور شدیم برای مدتی شرکت را تعطیل کنیم و به فعالیت‌های دیگر بپردازیم تا بعد از مدتی نقدینگی لازم را جمع آوری کنیم و با کمک همزمان تسهیلات بانکی به مدار تولید برگردیم.

امکان دارد کسی در حرفه شما صرف داشتن دانش و مهارت موفق شود؟

درباره تولیدات حوزه سرامیک این مسئله محتمل‌تر است، حتی خود ما نیز سرمایه چندانی صرف نکردیم، سرمایه اصلی در صنعت سرامیک صرف تهیه کوره می‌شود که چند میلیارد قیمت دارد اما می‌توان به کارگاه‌های دارای ظرفیت خالی مراجعه کرد که کوره آن‌ها چند ساعتی در روز بیکار است و با نرخ کارمزدی کار خود را پیش برد، حتی هنوز هم کوره اختصاصی نداریم و با همکاران دیگر فعالیت مشترک انجام می‌دهیم.

زندگی خصوصی شما یا این کار تامین شده است؟

بله، شکر خدا تامین است، البته همانطور که اشاره کردم بنده از ۲۰ سالگی محصولات شیمیایی تولید می‌کنم، اولین محصولی هم که تولید کردیم، سیلیکون امولشن بود که در صنعت کفش و دمپایی کاربرد دارد و اتفاقا نقدینگی خوبی هم نصیب ما کرد که موجب شد امکان 

توسعه فعالیت‌هایمان تا حدی فراهم شود.

چه تعداد پرسنل دارید؟

نیروهای جدید که وارد جمع ما شوند، خانواده ماهان صنعت به فضل خدا ۸ نفره خواهد شد.

برنامه توسعه‌ای شما برای شرکت چیست؟

برنامه های متعددی داریم، برای مثال یکی از برنامه‌های ما خشکن‌های کبالت بود که دیروز فاز اول آن به نتیجه رسید که در صنایعی مانند پلی‌استر کاربرد دارد و محصولی کاملا صنعتی است، محصول 

طرحی که برای سکوی پرتاب معدن صد استارتاپ ارائه دادید چه چیزی بود؟

طرحی که ارائه ارائه دادیم،  مربوط به تولید اکسید تیتانیوم از ماده صنتعی الملنیت بود، باید المنیت از تیتان و سنگ آهن تشکیل می‌شود.

کشور ما مملو از معادن المنیت است، سنگ آهنی که تیتان داشته باشد اصطلاحا دیرگداز است به همین جهت نمی‌تواند در فولادسازی مورد استفاده قرار بگیرد و معادن بزرگ کشور ما مملو از این ماده است که بخاطر خاصیت ویژه خود، بدون استفاده در گوشه‌ای رها شده است اما موفق به تولید رتایل مصنوعی با خلوص ۹۹ درصد از المنیت شدیم اما صنعتی سازی این فناوری دست کم ۱۰ میلیارد سرمایه می‌خواهد که فعلا در توان ما نیست ولی امیدواریم با اتفاقاتی که ارائه‌ای که در سکوی پرتاب صد استارتاپ داشتیم، سرمایه‌گذاران را مجاب کند که در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند و امکان استفاده بهینه از این ذخایر عظیم المنیت فراهم شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان قم اصفهان معدن طلا بجنورد نقره جواهرات کفش ایمنی خبر قم اخبار قم خبر بجنورد صد استارتاپ شمش مس اخبار بجنورد خرم حضرت معصومه صد استارتاپ سکوی پرتاب شرکت ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۳۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟

بورس از جمله ابزار‌ها یا بازار‌هایی است که می‌تواند تولید را رونق داده و به رشد نقدینگی در اقتصاد کشور کمک کند، اما اینکه جذب سرمایه توسط شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذار چگونه به رونق به تولید و هدایت نقدینگی کمک می‌کند، موضوعی است که از یک کارشناس بازار سرمایه پرسیده‌ایم.

علی صادقی کارشناس بورس با اشاره به اینکه قاعدتا بورس از شرکت‌هایی تشکیل شده که از بسیاری از تولیدی‌های بزرگ هستند و نیاز به جذب سرمایه دارند، اظهار کرد: وقتی در بورس عرضه‌ای صورت می‌گیرد قاعدتا آن مقداری که خود شرکت نیاز به نقدینگی و جذب سرمایه دارد می‌تواند این کار را با تمهیداتی اگر باشد انجام دهد. 

وی ادامه داد: اما به طور کلی، یک شرکت چه تولیدی باشد چه سرمایه‌گذاری چه مدل‌های دیگر، می‌تواند به واسطه بورس عملا جذب نقدینگی کند، وقتی این جذب نقدینگی انجام می‌شود منجر به رشد تولید شده، رشد تولید اگر اتفاق بیفتد می‌تواند هم باعث رشد موارد صادراتی شود و هم در اقتصاد تاثیر مهم و بسزایی داشته باشد.

صادقی با تاکید بر اینکه دید مردم هم برای سرمایه‌گذاری باید این باشد که آن‌ها در شرکتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که شرکت مذکور از نظر تولید و خدمات می‌خواهد به کشور نفع برساند، یادآور شد: سرمایه گذار باید بداند کسب نتیجه زمان بر است تا هم سود نقدی به سرمایه گذار اختصاص یابد هم قیمت سهام سرمایه گذار تغییر می‌کند. 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این مرحله شرکت‌هایی که سودآور هستند بهتر می‌توانند عمل کنند، زیرا با جذب سرمایه‌ای که انجام می‌دهند سرمایه را افزایش داده، مستقیم و سریع سرمایه‌شان را به سود تبدیل می‌کنند، اما شرکت‌های زیان ده نیاز به زمان زیادی دارند که بخواهند شرایط را برگردانند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تولید ۷۰۰هزار تن آرد در لرستان
  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند
  • تولید در واحدهای صنعتی استان سمنان کمتر از توان واقعی است
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن