Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:01:44 GMT

مهران، لاله سرخ ایران

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۴۰۲۳

مهران، لاله سرخ ایران

به گزارش خبرنگار ایرنا، این دیار دوست داشتنی که در ۸۵ کیلومتری جنوب غرب ایلام واقع شده است، در گذر زمان و دهلیز دوران با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است.

مهران پاره تن ایران است که از دوران پارینه سنگی تا عهد پهلوی و از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس بواسطه موقعیت حساس جغرافیایی ، اقتصادی و همجواری و دسترسی آسان به شهرهای مرزی عراق بستر تحولات مهم و در معرض طمع دشمنان قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهران مهربان که روزگاری منصورآبادش نامیده اند در جریان جنگ تحمیلی بیش از چهار مرتبه به تسخیر دشمن درآمد و بین متجاوزان بعثی و مدافعان بسیجی رد و بدل شد و در مجموع ۳۵ ماه تمام از پیکره پاک ایران عزیز جدا و در اسارت اجانب قرار داشت.

مهران ، این لاله سرخ و نگین سبز ایران در آن روزهای سخت و نفسگیر با سودایی خوش و سیمایی خونین فتوت و فرزانگی نیاکان خود و عظمت ایران را فریاد می‌زد و فداکاری فرزندان ایلام را به رخ مستکبران متجاوز می کشید.

آری؛ مهران مدفن معطر شهیدان و آوردگاه خیل آزادگان بسیج و سپاه و ارتش و امت اسلامی نفس را در قفس نگه می داشت و یاوران خود را به یاری می طلبید.
نبردهای نابرابر و مصاف های مظلومانه مهران این قبله گاه  قلب های قدرتمند به سر رسید و جنوب رحمانی بر اولیای شیطان غلبه کرد ، سحرگاه دهم تیرماه سال ۶۵ معرکه مجاهدان و مهلکه متجاوزان شکل گرفت و نصرت الهی نمایان و خون بر شمشیر پیروز گردید.

در این روز رستگاری با اعجاز عشق، اوج ایثار و عاطفه ایرانی مهران آزاد و قلب امام (ره) شاد شد.

در صبح صادق دهم تیرماه ۶۵ با نام نامی یا ابوالفضل العباس ، در قالب عملیات آزادیبخش کربلای یک و در سایه تعصب و تحور و تهاجم بی امان رزمندگان اسلام غربت غریبانه مهران پایان یافت و این نقطه نورانی و عزت ایرانی به آغوش آسمانی میهن بازگشت.

آزادی مهران به قدری شگفت و باور ناپذیر بود که حضرت امام (ره) در پیام تبریک و تشکر خود را به رزمندگان فرمودند که مهران را خدا آزاد کرد.

امروز مهران این جلگه جمیل با ساکنان فیلی تبار و کردگوی خویش چون آفتاب عالم تاب بعنوان یک معبر معتبر بین المللی و بزرگترین گمرک خاکی ایران به کانون تجمع جهانی جمعیت و تبادل کالا، درختانی سبز، مزارعی پربار، دادوستدی پررونق به مکانی برای مبادلات ملی و منطقه ای تبدیل شده و با شانه شکوه زلف زمانه را شانه می کند.

امروز و در سی و ششمین سالگرد آزادی مهران مهربان بر روح و روان شهیدان همیشه شاهد تاریخ و رزم آفرینان عملیات کربلای یک درود می فرستیم و بخاطر این عطیه الهی و عظمت خدایی برخود می بالیم و مهران و مهرانیان را می ستائیم.

برچسب‌ها ایلام دفاع مقدس پایانه مرزی مهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام دفاع مقدس پایانه مرزی مهران ایلام دفاع مقدس پایانه مرزی مهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

فهیمه راستی با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان نیمه ابری تا ابریست، گفت: از امروز تا پایان هفته، افزایش ابر پدیده غالب جوی و شرایط برای وقوع ناپایداری‌های جوی آماده است.
 
وی افزود: از امروز بارش‌ها را به صورت تند باد‌های لحظه‌ای بیشتر در نیمه جنوبی استان داریم، بیشینه بارش‌ها برای عصر چهارشنبه است و این سامانه بارشی تا پایان هفته بیشتر مناطق استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: همچنین بارش‌ها همراه با رعدوبرق هستند و با توجه به بارش‌های هفته قبل آبگرفتگی معابر، جاری شدن رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست و در ارتفاعات شاهد بارش تگرگ هستیم؛ لذا از صعود به ارتفاعات اکیدا خود داری شود.

راستی افزود: طی این مدت نیز وزش باد را در سطح استان شاهد هستیم. 

وی گفت: طی دیروز بارش در رفسنجان، کرمان، فیض آباد راور، لاله زار، دشت خاک، بردسیر و رابر داشتیم که رابر با ۲ و دهم میلی متر بیشترین میزان بارش را داشته است.
 
راستی تصریح کرد: ریگان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۶ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین و لاله زار با دمای یک درجه سانتیگراد خنک‌ترین مناطق استان کرمان به ثبت رسیده اند.

 وی حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۱۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می‌شود
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • مقایسه قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!
  • هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو
  • پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع استان ایلام