Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-در پی اجلاس ناتو و وعده های این سازمان برای افزایش حمایتش از اوکراین، ولادیمیر پوتین ناتو را متهم کرده که به دنبال ایجاد یک امپراطوری است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی ،آقای پوتین که در ترکمنستان صحبت می کرد به خبرنگاران گفت که ناتو در واقع به وضعیت اوکراینی ها هیچ اهمیتی نمیدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
پیشتر مقام‌های بلندپایه‌ی 30 کشور عضو سازمان ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا، گرد هم آمدند تا درباره موضوع‌هایی چون چالش‌های آینده و عضویت سوئد و فنلاند در این پیمان نظامی رایزنی کنند.
سازمان ناتو در این نشست سه‌روزه، به علت آغاز جنگ با اوکراین، روسیه را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و صلح هم‌پیمانان خود و چین را نیز چالشی برای آن خواند.

جو بایدن: حضور نظامی خود را در اروپا تقویت خواهیم کرد
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تصمیم این کشور برای تقویت حضور نظامی خود در اروپا خبر داد.
به گزارش راشاتودی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز در سخنانی اعلام کرد: برای مقابله با تهدیدات آتی در تمامی زمینه ها، حضور نظامی خود را در اروپا چه به صورت زمینی، هوایی و دریایی تقویت خواهیم کرد.
وی که به همراه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو حضور داشت، با بیان این مطلب افزود: نیروهای بیشتر ناتو شامل تقویت ناوگان ناوشکن نیروی دریایی آمریکا از 4 به 6 ناوشکن در اسپانیا است.
بایدن همچنین از ایجاد مقر دائمی برای سپاه پنجم ارتش آمریکا در لهستان و اعزام تیپ چرخشی جدید شامل 5 هزار نیروی اضافی به رومانی خبر داد. بایدن در ادامه گفت: دو اسکادران اف 35 دیگر نیز به انگلیس ارسال خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود و گفتگو درباره افزایش حضور نظامی در اروپا خاطرنشان کرد: این موضوع شامل افزایش استقرار چرخشی در بالتیک و استقرار پدافند هوایی اضافی در آلمان و ایتالیا است.
یک مقام ارشد آمریکایی سه‌شنبه (28 ژوئن) گفته بود که ایالات متحده در نشست سران ناتو در مادرید، استقرار نظامی جدید و بلندمدت خود را در «سراسر اروپا» اعلام خواهد کرد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که تمرکز این نیروها بر بالتیک، بالکان و جناح شرقی ناتو در مرز روسیه خواهد بود.

 دبیرکل ناتو:از سال 2014 برای مقابله با روسیه آماده می شدیم
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز چهارشنبه اذعان کرد که این ائتلاف نظامی غربی از سال 2014 برای رویارویی با روسیه آماده می‌شده است.
به گزارش  خبرگزاری روسی «تاس»، او در کنفرانس خبری که در دومین روز از نشست ناتو در مادرید برگزار شد، گفت: ما در واقع برای مدت طولانی برای این امکان آماده بودیم. اینطور نیست که ناتو در 24 فوریه ناگهان از خواب بیدار شد و متوجه شد که روسیه خطرناک است.
استولتنبرگ ادامه داد: واقعیت این است که ما نیز از سال 2014 برای این کار آماده شده‌ایم و به همین دلیل است که حضور خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش داده‌ایم و متحدان ناتو شروع به سرمایه‌گذاری بیشتر در دفاع کرده‌اند.
وی سپس مدعی شد که غرب قبل از اقدام نظامی روسیه تلاش کرد با آن گفت‌وگو کند اما مسکو به برنامه‌های خود ادامه داد.
نشست سران ناتو در روز چهارشنبه یک مفهوم استراتژیک جدید را تصویب کرد که روسیه را یک تهدید می‌نامد و توصیف این کشور به عنوان شریک را کنار می‌گذارد. دبیرکل ناتو، روسیه را تهدید مستقیم و چین را چالشی برای منافع این اتحاد خوانده است.

ترکیه موافقت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو اعلام کرد 
در همین حال دفتر ریاست جمهوری فنلاند روز سه‌شنبه اعلام کرد که ترکیه یادداشت تفاهمی را امضاء و بر اساس آن از مخالفت خود با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صرف‌نظر کرده است.
این تفاهم‌نامه سه شنبه و پیش از آغاز رسمی نشست ناتو در مادرید به امضا رسیده و تایید می‌کند که «ترکیه در این نشست از دعوت فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد.»
سران کشورها عضو ناتو تا 30 ژوئن در پایتخت اسپانیا حضور دارند تا دربارۀ موضوعات متعددی از جمله تهدیدات روسیه در پی حملۀ نظامی این کشور به اوکراین گفتگو کنند.
این تفاهم در ابتدای نشست روز سه‌شنبه، مقابل دوربین رسانه‌ها به امضای وزرای خارجه سه کشور (ترکیه، سوئد و فنلاند) رسید و پس از آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که رهبران ناتو به طور رسمی از فنلاند و سوئد دعوت خواهند کرد تا روز چهارشنبه به این ائتلاف بپیوندند
در ادامۀ بیانیه دفتر آقای اردوغان آمده است که ترکیه قبل از موافقت با پیوستن این دو کشور به ائتلاف دفاعی ناتو «آنچه را که می‌خواست» از سوئد و فنلاند دریافت کرده است؛ از جمله اینکه مقرر شده است «دو کشور اقدامات مشخصی را برای استرداد جنایتکاران تروریست از سرزمین‌هایشان به اجرا بگذارند.... و فعالیت‌هایی همچون جمع آوری کمک‌های مالی و جذب نیروی برای "پ‌ک‌ک" و گروههای وابسته به آن را نیز ممنوع کنند.»
با این وجود سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند مقابل خبرنگاران اعلام کرد که در این توافق، هیچ فهرستی از افراد برای استرداد وجود ندارد. او تاکید کرد که این تفاهم‌نامه که به زودی متن کامل آن علنی خواهد شد، اصول مربوط به استرداد تروریست‌ها را شرح می‌دهد و نه شهروندان.

 مکرون: ملحق شدن سوئد و فنلاند به ناتو پیامی برای روسیه است
رئیس جمهور فرانسه: اجماعی برای عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی "ناتو" حاصل شده است و ما از آن استقبال می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت اجماعی برای عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی "ناتو" حاصل شده است و ما از آن استقبال می‌کنیم.
وی افزود سوئد و فنلاند دارای ظرفیت‌های قوی و در هم کنشی زیادی هستند که در صورت عضویت در ناتو، توان آنرا به طور چشمگیری، افزایش خواهند داد. عضویت این دو کشور در ناتو، سهم به سزایی در افزایش امنیت کل کشور‌های این بلوک نظامی خواهد داشت.

پوتین :اگر تشکیلات نظامی بیشتری به سوئد و فنلاند فرستاده شود پاسخ می دهیم
 رییس جمهور روسیه گفت: اگر ناتو به دنبال ساخت و ساز نظامی در دو کشور شمال اروپا باشد به این موضوع پاسخ خواهد داد.
به گزارش رویترز؛ سوئد و فنلاند احتمالاً به زودی دو عضو جدید پیمان آتلانتیک شمالی ناتو خواهند شد و این یک دردسر جدید برای روسیه خواهد بود. روسیه با فنلاند هزاران کیلومتر مرز مشترک دارد و یک بار نیز این دو کشور با هم جنگیده‌اند. روسیه مخالف پیوستن این دو کشور به ناتو است و در جدیدترین واکنش، ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور تهدید کرده اگر ناتو به فکر ایجاد زیرساخت نظامی در فنلاند و سوئد باشد، با پاسخ مسکو مواجه خواهد شد.
پوتین در اجلاس کشورهای حاشیه خزر در ترکمنستان گفت: ما با سوئد و فنلاند مشکلاتی را که با اوکراین داریم، نمی‌بینیم؛ اگر آنها دوست دارند عضو ناتو باشند مشکلی نیست، اما اگر ناتو به فکر اعزام نیرو و ساخت زیرساخت نظامی در این دو کشور باشد، مسکو به همین شکل پاسخ خواهد داد.
پوتین افزود: بدتر شدن روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم به دلیل عضویت آنها در ناتو اجتناب ناپذیر است. همه چیز بین ما خوب بود، اما اکنون ممکن است تنش هایی به وجود بیاید، قطعاً وجود خواهد داشت. اگر تهدیدی برای ما وجود داشته باشد، پاسخ اجتناب ناپذیر است.

مسکو: نگاه ما به عضویت فنلاند و سوئد منفی است
 معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام این که کشورش نسبت به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نگاه منفی دارد، تاکید کرد که گسترش این سازمان باعث بی ثباتی می شود.
به گزارش شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه این کشور ظهر روز (چهارشنبه) اعلام کرد که کشورش نسبت به پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نگاهی منفی دارد و گسترش این سازمان نظامی را نیز یک عامل کاملا بی ثبات کننده می داند.
ریابکوف ضمن اعلام این که روسیه روند غیر مسئولانه ناتو که به گفته وی، باعث نابودی ساختار امنیتی اروپا می شود را محکوم می کند، عنوان کرد که کشورهای عضو این سازمان از جمله کشورهایی که به دنبال پیوستن به آن هستند یعنی فنلاند و سوئد، در واقع بخشی از حاکمیت دفاعی خود را به آمریکا واگذار می کنند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره اظهار داشت: دوره آتی تا چه اندازه برای همسایگان ما در شمال اروپا آرام خواهد بود؟ در این مورد تردید جدی دارم و در نهایت نیز آنها بخشی از سیاست خارجی و حاکمیت دفاعی خود را به واشنگتن و آنهایی که دیگر شرکای بزرگ در خوانده می شود، واگذار کردند.

ریابکوف: اجلاس مادرید سند تلاش ناتو برای مهار روسیه است
وی همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که اجلاس ناتو در مادرید ثابت کرد که این ائتلاف درصدد مهار روسیه است و به نظر می رسد که تلاش فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، عاملی بی ثبات کننده محسوب می شود.
به گزارش رسانه های روسی، ریابکوف افزود: نشست مادرید، سیاست مهار تهاجمی روسیه از سوی این بلوک را تائید و تحکیم می کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرد: از نظر ما توسعه ائتلاف آتلانتیک شمالی، یک عامل کاملا بی ثبات کننده در امور بین الملل است
در این میان، یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفت که واشنگتن با روسیه در مورد مجموعه ای از تغییرات اصلی در موقعیت نظامی اش در اروپا ارتباط برقرار نکرده است و الزامی برای انجام این کار ندارد.
مقام آمریکایی یادآور شد که اولین مفهوم راهبردی ناتو از سال 2010 برای اولین بار به چالش های هماهنگ ایجاد شده توسط چین اشاره دارد و به روابط رو به رشد این کشور با روسیه اشاره دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ناتو آمریکا روسیه اوکراین عضویت سوئد و فنلاند آتلانتیک شمالی ناتو در مادرید فنلاند و سوئد روز چهارشنبه سازمان پیمان دبیرکل ناتو دو کشور معاون وزیر حضور نظامی سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا

کارشناسان می‌گویند طرح روسیه برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی، نشان می‌دهد این کشور برای از بین بردن نفوذ آمریکا در منطقه خواستار روابط نزدیکتر با کابل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نیکی آسیا» به نقل از کارشناسان و تحلیلگران حوزه افغانستان نوشت: طرح روسیه برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی، نشان دهنده تلاش این کشور برای از بین بردن نفوذ آمریکا در منطقه و تمایل مسکو برای روابط نزدیکتر با کابل است.

این گزارش با تأکید بر اینکه طالبان سرسختانه با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده است، افزود: حمله اخیر به مسکو و طالبان انگیزه داده تا نه تنها با داعش بلکه با آمریکا به عنوان تهدید مشترک شناخته شده‌، نیز مقابله کنند.

«بارنت روبین» مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه نیویورک نیز در مصاحبه‌ای گفت: وقتی تروریست‌ها به روسیه حمله می‌کنند، روس‌ها معتقدند که تروریست‌ها به طور مخفیانه توسط آمریکا کمک یا حمایت می‌شوند.

وزیر دفاع بلژیک مدعی تبانی روسیه و طالبان در افغانستان شدروسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمروسیه: طالبان بسیار بهتر از دولت آمریکا با داعش مبارزه می‌کندروسیه: گفتگو با طالبان منافع امنیتی و توسعه اقتصادی منطقه را تأمین می‌کند

روبین که مشاور دولت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان بود، اظهار داشت: طالبان در عین حال که مایل به روابط بهتر با واشنگتن هستند، همچنین تمایلی به تسلیم شدن به خواسته‌‎های آمریکا ندارند. به این ترتیب، کسب مشروعیت از سوی روسیه با اهداف آن مطابقت دارد.

روبین در ادامه گفت: من تصور می‌کنم طالبان در تلاش برای دور نگه داشتن آمریکا از مرزهای خود است و به روس‌ها نیز مانند شرکای قابل اعتمادی نگاه می‌کنند.

«زردشت شمس» دیپلمات پیشین افغانستان در پاکستان نیز دراین‌باره گفت این اقدام روسیه تقویتی برای موقعیت طالبان در منطقه است. خارج شدن از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه، به طور قطع روحیه طالبان و اعتبار بین‌المللی آن‌ها را افزایش می‌دهد و نظم جهانی آمریکا را که به طور سنتی تصمیم می‌گیرد افراد خوب و چه کسانی بد هستند را به چالش خواهد کشید.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • دانمارک سفارت خود را در بغداد می‌بندد
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می‌شود
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • عراق: به دنبال پایان مأموریت ائتلاف بین المللی هستیم
  • واکنش روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در شمالگان
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • شورای امنیت خواستار پرهیز از گسترش تنش‌ها