Web Analytics Made Easy - Statcounter

۵ دفتر بسیج دانشجویی به روسای قوای مقننه و مجریه در خصوص بیراهه‌ای به نام وزارت بازگانی واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۵ دفتر بسیج دانشجویی به روسای قوای مقننه و مجریه در خصوص بیراهه‌ای به نام وزارت بازرگانی واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام رئیسی، رئیس محترم جمهور
آقای قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
دانشجویان بسیجی با رصد تحولات اخیر صحنه سیاسی کشور بر خود لازم دانستند که تحلیل و موضع خود را نسبت به مضوعی داغ در این روز‌های کشور بیان کرده و لازم میدانند با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و مسیری که ایران اسلامی برای رسیدن به قله‌های پرشکوه خود باید طی کند، تذکراتی ناظر به مسئله «تشکیل وزارت بازرگانی» ذکر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تأسیس مجدد وزارت بازرگانی ضمن داشتن مغایرت‌هایی باقانون، لاجرم مشکلاتی را در پی خواهد داشت که نه تنها به عنوان نسخه‌ای جهت تسکین مشکلات فعلی جواب گو نیست بلکه خود بازتولید گره‌هایی را در پی دارد که درمان آن‌ها خود چالش است.


وزارت بازرگانی در سال‌های نقش‌آفرینی خود در دهه ۸۰ همواره سبب آسیب به تولید و افزایش واردات و منفی شدن تراز تجاری کشور شده است و در سال ۱۳۸۱ از ۹۰۰- میلیون دلار به ۸- میلیارد دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده است.
پس از ادغام این وزارت خانه در وزارت صنعت و معدن هنوز تشتت مدیریتی در زنجیره تأمین کالا‌های اساسی وجود داشت که قوه‌ی قانون‌گذار را ملزم به "تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" نمود. طبق این قانون مدیریت واحد زنجیره در محصولات غذایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گردید. در سال‌های اجرای این قانون از سال ۹۲ و قبل از تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی وزارت جهاد کشاورزی در عین ثبات نسبی قیمت ارز توانست ارزش واردات محصولات کشاورزی را از ۲۵ درصد کل ارزش واردات کشور به ۱۷ درصد کاهش دهد که سبب افزایش امنیت غذایی و بالطبع افزایش خودکفایی شد. تصویب این طرح باعث از بین رفتن ثمرات این قانون مترقی خواهد شد.


زنجیره تولید در وزارت صمت تجمیع شده است و این تجمیع زنجیره تولید صنعتی از معادن و مواد اولیه گرفته تا صادرات و واردات، در نهایت موجب اتخاذ تصمیم گیری‌های هم راستا شده و از سردرگمی‌ها و انشعاب‌های چند مدیریتی جلوگیری می‌کند. همین استدلال در مورد وزارت جهاد کشاورزی نیز صادق است. زنجیره تولید محصولات کشاورزی، امکانات، ظرفیت ها، شرایط خاص زمانی-مکانی از نظر میزان کشت و کار کشاورزان، ریزش‌های جوی و حلقه فروش و بازاریابی می‌بایستی با تصمیم‌های مربوط به انجام صادرات و واردات محصولات کشاورزی در ارتباط باشد، که این ارتباط از طریق سپردن اختیار صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی امکانپذیر است.

تشکیل این وزارتخانه، با بند "الف" ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه که بر کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرایی تأکید دارد، مغایر است. همچنین تفکیک دو وزارتخانه مذکور در طرح، مستلزم ایجاد تشکیلات جدید و اقداماتی است که منجر به افزایش هزینه‌ها گشته و از این جهت با اصل ۷۵ قانون اساسی و بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مغایر است. تا پیش از تصویب قانون تمرکز، وظایف و اختیارات بخش کشاورزی بین وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن و بازرگانی چندپاره بود و این چندپارگی باعث عدم پاسخ گویی واحد بوده است و باعث شد مجلس شورای اسلامی را به راه کار منطقی پایان دادن به این تشتت مسئولیتی و تصویب قانون تمرکز برساند و طی آن مسئولیت کل زنجیره تولید غذا را به وزارت جهاد کشاورزی بسپارد که با تصویب طرح موردبحث، دوباره این موضوع با چالش روبه رو خواهد شد.


متأسفانه دولت مدعی این است که تشکیل وزارت بازرگانی باعث تجمیع ابزار‌های نظارتی دولت بر قیمت‌ها می‌شود، درصورتی که پادگانی کردن بازار و قیمت‌ها در شرایطی که تولیدکنندگان در عرصه جهاد اقتصادی با تورم هزینه تولید افسارگسیخته مواجه هستند نتیجه‌ای جز سرکوب کردن تولید و در بلندمدت نتیجه‌ای جز وابسته کردن کشور به واردات نخواهد داشت. لازم به ذکر است تجربه ثابت کرده گرانی‌ها با ایجاد وزارت بازرگانی تشدید خواهد شد، زیرا سود واردکنندگان در افزایش واردات است و با افزایش واردات، تقاضای ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و افزایش تقاضای ارز، امکان افزایش قیمت ارز را در پی خواهد داشت و درنتیجه کنترل قیمت‌ها نیز از دست خواهد رفت و رئیس دولتی که مدعی است که " نه حق عقب گرد داریم و نه حق درجا زدن" را شرمنده خدا و خلق خدا خواهد کرد.


همان طور که طرح تأسیس وزارت بازرگانی در دولت قبل در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و با افزایش دامنه مخالفت نمایندگان این طرح از دستور خارج شد و اصرار‌های مکرر دولت قبل بر تشکیل این وزارتخانه باوجود مخالفت کارشناسان و تولیدکنندگان، مؤید نبود صدق نیت در مطرح کنندگان این طرح است. همچنین توجه به رفت و برگشت‌های موجود بین مجلس و دولت این فرضیه را تقویت می‌کند که گویی بناست هزینه و عواقب ایجاد این ساختار جدید بر گردن دیگری باشد.

ما به شما به عنوان روئسای قوای مقننه و مجریه این توصیه را داریم که موضع صریح خود را در قابل تشکیل این وزارت خانه بیان کرده و این تذکر را می‌دهیم که هرگز برای حل مشکلاتی که پاسخی به مراتب متفاوت‌تر از این نسخه دارد، تن به ایجاد ساختاری که معایبش مشخص است ندهید.


بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس
بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنعت وزارت صمت قالیباف رئیسی بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه وزارت جهاد کشاورزی قوای مقننه و مجریه وزارت بازرگانی زنجیره تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در خصوص عدم حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان در جمع دانشجویان علیرغم قول و هماهنگی‌های قبلی، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در خصوص عدم حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان علیرغم قول و هماهنگی‌های قبلی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمان، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همه باید به مسئولیت خودشان توجه داشته باشند و خود را در مقابل این مسئولیت‌ها پاسخگو بدانند؛ این وظیفه همه‌ی ماست. 
 مقام معظم رهبری ۱۳۸۳/۰۸/۰۶

با توجه به ضرورت پاسخگویی و حضور مسئولین در جمع قشر نخبگانی و تاکیدات مقام معظم رهبری جهت استفاده از نخبگان در مسیر پیشبرد سیاست‌ها و مسائل اجرایی کشور، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان در راستای این امر جلسه‌ای با آقای دکتر رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ساعت ۹:۳۰ تنظیم کرده و علیرغم هماهنگی‌های چند باره با دفتر ایشان و اعلام آمادگی وی جهت حضور، ایشان در جلسه مذکور حضور نیافتند و تماس‌های مکرر با دفتر و شخص آقای جلالی بی پاسخ ماند.

شایان ذکر است اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان‌های استان کرمان از سراسر استان جهت شرکت در این جلسه حضور بهم رساندند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان خواستار پاسخگویی و شفاف سازی معاون محترم استاندار کرمان، جناب آقای دکتر رحمان جلالی در خصوص علت عدم حضور می‌باشد.

والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان

 

شایان ذکر دانشجویان سراسر استان کرمان علیرغم بارندگی‌ها و شرایط جوی نامناسب و لغزنده بودن جاده‌ها، خود را از شهرستان‌های مختلف جهت شرکت در این جلسه به شهر کرمان رسانده بودند، که عدم حضور معاون استاندار در این نشست ، موجب گلایه مندی آن‌ها شد.

دیگر خبرها

  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس