Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:29:49 GMT

حشرات رباتیک نورانی به پرواز در می‌آیند

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۷۶۷۸

حشرات رباتیک نورانی به پرواز در می‌آیند

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری سایِنس نیوز (Science News)، پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (اِم‌آی‌تی) در آمریکا با الهام‌گرفتن از کرم شب‌تاب توانستند ماهیچه‌های مصنوعی نرم الکترولومینِسنت (برق‌درخش) برای ربات‌هایی در مقیاس حشرات بسازند. ماهیچه‌های مصنوعی کوچک، بال‌های ربات را کنترل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حین پرواز از بال‌های ربات نور رنگی متصاعد می‌شود.

الکترولومینِسانس (electroluminescence، یک پدیده نوری و الکتریکی است که طی آن ماده در پاسخ به عبور جریان الکتریکی یا قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی، نور ساطع می‌کند) ربات‌ها را قادر می‌سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً اگر از این ربات‌ها در عملیات امداد و نجات استفاده شود و آن‌ها را به ساختمانی که فرو ریخته است بفرستند، رباتی که بازماندگان را پیدا کرده است می‌تواند از نور خود برای علامت‌دادن و درخواست کمک استفاده کند.

وزن این ربات‌ها معمولاً به اندازه یک گیره کاغذ است. آن‌ها به اندازه‌ای کم‌وزن هستند که نمی‌توانند با خودشان حسگر حمل کنند؛ به همین دلیل پژوهشگران مجبور بودند آن‌ها را با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز حجیم که در محیط بیرون عملکرد خوبی ندارند، ردیابی کنند. اکنون پژوهشگران می‌توانند آن‌ها را با استفاده از نوری که از خود متصاعد می‌کنند و سه دوربین اسمارت‌فُن ردیابی کنند.

در ربات‌هایی با مقیاس بزرگ می‌توان از ابزارهای متفاوت زیادی از جمله بلوتوث و بی‌سیم برای ارتباط استفاده کرد؛ اما پژوهشگران مجبور بودند برای ایجاد توانایی برقراری ارتباط در ربات‌های بسیار کوچک چاره‌ای بیندیشند. آن‌ها ذرات الکترولومینست کوچک را در ماهیچه‌های مصنوعی جاسازی کردند. این فرآیند فقط دو و نیم درصد به وزن ربات اضافه کرد و روی پرواز آن اثری نگذاشت.

برچسب‌ها موسسه فناوری ماساچوست ربات ایالات متحده آمریکا فناوری برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسسه فناوری ماساچوست ربات ایالات متحده آمریکا موسسه فناوری ماساچوست ربات ایالات متحده آمریکا فناوری برگزیدگان علم ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مقام Best design مسابقات بین‌المللی ربوکاپ به دانشگاه آزاد یزد رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم رباتیک دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به سرپرستی محمدرضا جناب‌زاده مسئول انجمن علمی رباتیک دانشجویی این دانشگاه و ۱۳ عضو این تیم در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران موفق به کسب دو مقام Best design در خودرو پرنده و خودرو خودران این دوره از مسابقات شدند.

ربات‌های شرکت‌کننده از تیم YRA دانشگاه آزاد اسلامی یزد به علت قطعه‌سازی، مونتاژ و طراحی مکانیک خوب حائز شرایط Best design شدند.

این مسابقات توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ شرکت‌کننده در ۳۰۰ تیم حائز شرایط از مدارس و دانشگاه‌های کشور و حضور ۹ تیم خارجی از ۵ کشور به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ در ۲۴ لیگ برگزار شد و در روز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه با اعلام تیم‌های برگزیده به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملکرد وحشتناک ربات شعله افکن
  • (ویدئو) استفاده از برانکارد رباتیک در جنگ اوکراین و روسیه
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • (ویدئو) لشکری از سوسک‌های سایبورگ کوله‌بر که از راه دور هدایت می‌شوند
  • ۲ مقام Best design مسابقات بین‌المللی ربوکاپ به دانشگاه آزاد یزد رسید
  • رباتی که خستگی بر او غلبه کرد (فیلم)
  • رباتی که خستگی بر او غلبه کرد! + فیلم
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • درخشش تیم دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در مسابقات رباتیک آزاد ایران
  • تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد، موفق به کسب دومقام در مسابقات بین المللی روبوکاپ شد