Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-29@07:20:15 GMT

پلاستیکی که به قند تبدیل میشود

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۸۸۸۵

طراحی پلاستیک گیاهی قوی در محیط که به قند تبدیل می‌شود. ناطقان: پلاستیک‌ها مواد سخت و چندمنظوره‌ای هستند که در زمان استفاده عالی هستند، اما وقتی در محیط قرار می‌گیرند چندان خوب نیستند. دانشمندان در EPFL اکنون یک ماده پلاستیکی جدید ساخته اند که از مواد زائد گیاهی به دست می‌آید و می‌تواند به صورت شیمیایی بازیافت شود یا به قندهای بی ضرر در محیط تجزیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این ماده جدید استحکام قابل مقایسه با پلاستیک خود را از لیگنین، پلیمری زیستی که دیواره سخت سلول‌های گیاهی را می‌سازد، به دست می‌آورد.

در کار قبلی، تیم EPFL روشی را برای پختن مواد گیاهی غیرخوراکی مانند چوب و پوست در مواد شیمیایی ارزان قیمت ابداع کرد که لیگنین را استخراج کرده و آن را برای تولید مواد اولیه پلاستیکی پایدار نگه می‌دارد. در مطالعه جدید، محققان از یک ماده شیمیایی متفاوت، اما مرتبط برای ساخت یک پلاستیک زیستی همه کاره‌تر استفاده کردند.

لورنز مانکر، نویسنده اول این مطالعه گفت: با استفاده از یک آلدئید متفاوت - اسید گلایوکسیلیک به جای فرمالدئید - می‌توانیم به سادگی گروه‌های چسبنده را روی دو طرف مولکول‌های قند بچسبانیم که سپس به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به عنوان بلوک‌های سازنده پلاستیک عمل کنند.
با استفاده از این روش ساده، می‌توانیم تا ۲۵ درصد از وزن زباله‌های کشاورزی یا ۹۵ درصد شکر خالص را به پلاستیک تبدیل کنیم.

بیوپلاستیک به دست آمده بسیاری از خواص مطلوب پلاستیک‌های معمولی را نشان داد. این بیوپلاستیک می‌تواند تا دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد (۲۱۲ درجه فارنهایت) را تحمل کند، استحکام کششی تا ۷۷ مگاپاسکال، سفتی تا ۲۵۰۰ مگاپاسکال دارد و موانع قوی برای اکسیژن و بخار آب ایجاد می‌کند.

سازگاری با محیط زیست مواد به ایجاد آن محدود نمی‌شود - دفع آن نیز طبیعت دوست است. با استفاده از از فرآیندی که در حال حاضر برای بازیافت این پلاستیک‌ها که PET نامیده می‌شود و استفاده شده، می‌توان آن را به صورت شیمیایی بازیافت کرد، و اگر وارد محیط زیست شود، به جای میکروپلاستیک ها، به قندهای گیاهی تشکیل دهنده خود تجزیه می‌شود.

جرمی لوترباچر، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: پلاستیک خواص بسیار هیجان انگیزی دارد، به ویژه برای کاربردهایی مانند بسته بندی مواد غذایی.

آنچه که پلاستیک را منحصر به فرد می‌کند، وجود ساختار شکر دست نخورده است. این امر ساخت آن را بسیار آسان می‌کند، زیرا نیازی نیست آنچه را که طبیعت به شما می‌دهد تغییر دهید و تجزیه آن ساده است، زیرا می‌تواند به مولکولی که قبلاً در طبیعت فراوان است بازگردد.

این تحقیق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است. منبع: مشرق برچسب ها: پلاستیک ، قند ، تبدیل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پلاستیک قند تبدیل پلاستیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۸۸ کیلو گرم مواد غذایی فاسد در فیروزکوه

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با تشدید نظارت‌های بهداشتی بازرسان بهداشت محیط فیروزکوه در برنامه سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان‌همزمان با شروع برنامه سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان از تاریخ ۱۵ اسفند ماه در سراسر کشور، بازرسان بهداشت محیط فیروزکوه طبق برنامه ریزی های انجام شده، نظارت و بازرسی بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی حساس اعم از رستوران‌ها، قنادی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، ترمینال مسافربری، مجتمع‌های خدماتی، هتل‌ها و اماکن اقامتی انجام شد.

بر اساس این گزارش طی ۲۰ روز اجرای این طرح ۴۷۳ مورد بازرسی از مراکز و اماکن حساس در سطح فیروزکوه انجام و ۴۲ مورد اخطاریه بهداشتی بحرانی و غیر بحرانی صادر و ۳ مکان مختلف بهداشتی پلمپ شده است.

گفتنی است که طی این طرح مقدار ۱۸۸ کیلو گرم مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد کشف و ضبط شده است.

‌لازم به ذکر است که کارشناسان بهداشت محیط در طول اجرای این طرح ضمن سنجش بیش از ۱۸۰ مورد کلر باقیمانده آب، ۴۰ مورد نمونه برداری از آب شرب مصرفی انجام دادند و تعداد ۱۱۳ مورد سنجش بهداشت مواد غذایی و سطوح با استفاده از تجهیزات پرتابل صورت گرفت.

کد خبر 6063443

دیگر خبرها

  • انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از تخریب پوشش گیاهی به بهانه درست کردن هتل و حوزه علمیه: زمین خوارها در مناطق خوب شهر با شیوه های مشخص، ثروت عمومی را تبدیل می کنند به ثروت شخصی/ مسؤولین باید "عُرضه" به خرج دهند و برخورد قاطع کنند
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • چرا دانشمندان چوب شفاف می‌سازند؟ / قوی‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از شیشه
  • ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی
  • تبدیل کربن دی اکسید به سوخت با کمک مس
  • کشف ۱۸۸ کیلو گرم مواد غذایی فاسد در فیروزکوه
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب با فتوکاتالیست‌ها