Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از رویترز، پکا هاویستو در یک کنفرانس مطبوعاتی که در هلسینکی و پس از گفت وگو با همتای لهستانی خود برگزار شد، گفت: اگر شرط ترکیه برای عضویت فنلاند در ناتو تغییر در قوانین ما باشد، فنلاند چنین امتیازاتی نخواهد داد. 

به گفته وزیر امور خارجه فنلاند، یادداشت تفاهم میان ترکیه، سوئد و فنلاند به تغییرات در قوانین یا هر خواسته دیگری در این زمینه اشاره نمی‌کند و فنلاند نیز چنین تعهداتی نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هاویستو ادامه داد که هلسینکی ممکن است با خواسته‌های ترکیه برای تحویل افرادی که از نظر آنکارا تروریست هستند موافقت کند اما تنها در صورتی این کار را خواهد کرد که شواهدی برای اثبات این ادعاها وجود داشته باشد. 

وزیر امور خارجه فنلاند افزود: مساله کردهای ساکن فنلاند و سوئد هستند، اما وقتی موضوع به جنایتکاران مربوط می‌شود، جرم ارتکاب به تروریسم باید در فنلاند نیز ثابت شود. 

به گزارش ایرنا، به دنبال واکنش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا که مخالفت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان همزمان با برگزاری نشست سالانه آن در مادرید کنار گذاشت، از این دو کشور خواست تا ۳۳ مظنون تروریستی مورد درخواست آنکارا را تحویل دهند. 

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. 

عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. 

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند. 

ترکیه به این دلیل ابتدا با عضویت این دو کشور در ناتو مخالفت می‌کرد که آن‌ها با افراد مرتبط با گروه شبه نظامی کارگران کردستان (پ. ک. ک) که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، در ارتباط هستند؛ این دو کشور سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به ترکیه را به همین دلیل متوقف کردند. 

سوئد و فنلاند می‌گویند که تروریسم را محکوم کرده و از همکاری احتمالی با آنکارا در این رابطه استقبال می‌کنند.

برچسب‌ها تروریسم فنلاند سوئد سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم فنلاند سوئد تروریسم فنلاند سوئد سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ترکیه فنلاند و سوئد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۸۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟

"فاتح اربکان" فرزند نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلامگرای فقید ترکیه و رهبر حزب "دوباره رفاه" ترکیه، روز چهارشنبه (دیروز) در سخنانی از سیاست دولت اردوغان در زمینه عدم قطع روابط اقتصادی با اسرائیل انتقاد کرده و گفت: همکاری نوادگان امپراتوری عثمانی با اسرائیل زیبنده این کشور اسلامی نیست.

به گزارش عصرایران، فاتح اربکان روز چهارشنبه در سخنانی، از اینکه به رغم گذشت نزدیک به 7 ماه از آغاز جنگ غزه، دولت ترکیه همچنان به بهانه بخش خصوصی و توافق نامه تجارت آزاد، مبادلات اقتصادی خود را با رژیم اسرائیل ادامه می دهد، به شدت انتقاد کرد.

او همچنین با اشاره به حمله تلافی جویانه اخیر ایران به اسرائیل گفت: حمله موشکی ایران به اسرائیل با 120 موشک بالستیک و 30 کروز انجام گرفت که بیش از 90 درصد آنها را سیستم دفاعی اسرائیل مورد هدف قرار داد و این هدف‌گیری‌ها در سایه رادارهای پایگاه کورجیک در ترکیه انجام شد."

او افزود: "به لطف پایگاه کورجیک بود که این موشک ها زود شناسایی شدند و اقدامات احتیاطی انجام شد. آیا این سیاست برای ما مناسب است؟ این پایگاه که کاملا برای محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر حملات احتمالی ایران ایجاد شده است، باید بسته شود."

این شخصیت سیاسی ترکیه در ادامه گفت:" در نتیجه اظهارات ما، نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه بیانیه ای صادر کرده و گفته که "اطلاعات به دست آمده توسط پایگاه راداری کورجیک با کشورهای ناتو به اشتراک گذاشته می شود، نه با اسرائیل." در میان کشورهای ناتو، آمریکا و انگلیس نیز وجود دارند. بنابراین دادن اطلاعات به این کشورها یعنی دادن آن به اسرائیل. چه کسی می تواند تضمین کند که ایالات متحده این داده ها را نمی گیرد و با اسرائیل به اشتراک نمی گذارد؟"

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدار سفیر ایران با رئیس بنیاد اربکان

دیگر خبرها

  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • قانون نانوشته!
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • همراه داشتن چه وسایلی در فرودگاه استانبول جرم است؟
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه