Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: موثرترین منابع تأمین بودجه دولت اخذ مالیات به صورت صحیح است که اگر محقق شود نه تنها دولت با کسری بودجه روبرو نخواهد بود، بلکه تورم نیز کنترل می‌شود.

حسین راغفر؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) در خصوص اهمیت اخذ یکپارچه درآمد‌های مالیاتی جهت بهبود عملکرد دولت و ایجاد سامانه مودیان بیان کرد:طی چند سال اخیر صحبت از ایجاد سامانه هوشمند برای تشخیص مالیات براساس فعالیت‌های اقتصادی بدون حضور مودیان مالیاتی و کم‌شدن بروکراسی ادرای است، که هنوز این امر محقق نشده و علت آن هم نبود عزم جدی برای راه اندازی آن است، البته در برخی موارد راه اندازی این سامانه با منافع برخی ذینفعان نیز مغایرت دارد که هنوز راه اندازی آن در پیچ و خم ادرای گیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه افزود:تحقق در آمد‌های مالیاتی به اقتصاد کشور کمک بسزایی خواهد کرد و دغدغه هر ساله دولت‌ها برای جبران کسری بودجه را تا حد زیادی جبران می‌کند، اما طی سال‌های اخیر فرار مالیاتی و دریافت مالیات از کسب و کار‌ها با اهتمام کافی صورت نگرفته و پرداخت مالیات برای کسب و کار‌ها بجز در موارد اجبار یک کار غیر ضرور محسوب می‌شود. البته اهتمام اقتصادی و سیاسی نیز برای اخذ یکپارچه مالیات طی سال‌های اخیر صرف نشده و توجه به این مقوله مهم در راستای حفظ قدرت دولت نشده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت ز‌ای تحقق مالیاتی به دنبال ساده‌ترین راه است، گفت: دولت برای اخذ مالیات به دنبال کسب و کار‌های کوچک و مشاغل رفته و ایده‌ای برای دریافت مالیات از مشاغل بزرگ که نقش بسزایی در درآمد‌های مالیاتی دارند، نداشته است حال اگر سامانه مودیان با همین جدیت مطرح شده راه اندازی شود می‌تواند کمک بسزایی به اقتصاد کشور و کنترل نرخ تورم کند.

راغفر یادآور شد: دولت باید انضباط مالی بیشتری داشته باشد چرا که سال گذشته بودجه دولت ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، که امسال این رقم به ۱۵۰۰ میلیارد تامین و بالغ بر ۶۰ درصد این بودجه امسال اضافه شده که باید در این راستا منابعی برای تامین بودجه از سوی دولت تامین شود، موثرترین منابع تأمین بودجه دولت اخذ مالیات به صورت صحیح است که اگر محقق شود نه تنها دولت با کسری بودجه روبرو نخواهد بود، بلکه تورم نیز کنترل می‌شود، در این راستا ایجاد سامانه مودیان می‌تواند علاوه بر ایجاد یک سامانه جامع و عادلانه برای مالیات گیری، بروکراسی ادرای را نیز برای کاربران به حداقل برساند.

گفتنی است، هوشمندسازی فرایند‌های مالیاتی، حذف ممیز محوری، جلوگیری از تشخیص مالیات به شیوه على الراس، ارتقای شفافیت در زنجیره‌های تولید تا مصرف از جمله مهمترین اهداف قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است. شاید بتوان ادعا کرد در صورت توفیق در اجرای نسبتا کامل این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور نه تنها وارد عرصه جدیدی از تحولات، تغییرات و اصلاحات بنیادین در شیوه مالیات استانی شده است بلکه مقدمه‌ای از مهمترین تحولات عرصه اقتصادی را نیز رقم زده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسین راغفر تورم مالیات سامانه مودیان عدالت اجتماعی سامانه مودیان کسری بودجه راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول۹۸۴ همت مالیات وعوارض در۱۴۰۲/محاسبه سیستمی۴میلیون پرونده

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، با اشاره به اینکه سال قبل ۹۸۴ همت مالیات و عوارض به خزانه واریز شد، گفت: کیفیت و پایداری درآمدهای مالیاتی و حفظ رضایت مردم، اولویت نظام مالیاتی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نشست هم اندیشی با نخبگان، اظهار کرد: امروز دو وظیفه مهم را به عنوان نظام مالیاتی برعهده داریم که باید به نتیجه برسانیم؛ نخستین وظیفه ما تامین مالی پایدار و غیر تورمی برای دولت است.
وی افزود: کشور ما طی دهه‌های اخیر با منابع نفت اداره می‌شد که یکی از دلایل چالش اقتصاد امروز، همین امر بوده و مسئله تورم نیز ریشه در اقتصاد نفت محور دارد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مسائل اقتصادی امروز در حوزه ناترازی‌های انرژی، افزایش نقدینگی، چالش های صندوق بازنشستگی ریشه در اقتصاد نفتی محور دارد. به همین خاطر است که رهبری بارها تاکید داشته که در تامین نیازهای جاری کشور باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفت.
سبحانیان دومین وظیفه نظام مالیاتی را حفظ رضایت مردم خواند و تاکید کرد: باید شرایط مالیات ستانی را برای مردم تسهیل کنیم و یکی از نارضایتی هایی که در مسئله پرداخت مالیات وجود دارد، بحث تبعیض در  اخذ مالیات است.
وی گفت: به منظور مالیات ستانی عادلانه، زیرساخت‌های هوشمندسازی نظام مالیاتی را فراهم کردیم تا به سمت کنترل فرار مالیاتی حرکت کنیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سال گذشته 805 هزار میلیارد تومان مالیات، 135 هزار میلیارد تومان عوارض وصولی و واریزی به شهرداری ها، دهیاری‌ها و وزارت کشور و 45 هزار میلیارد تومان وصولی و واریزی موضوع ماده 48 قانون محاسبات عمومی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، محقق شده است.
سبحانیان بیان کرد: در مجموع حدود 984 هزار میلیارد تومان مجموع مالیات و عوارض وصولی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بوده است.
وی افزود: تحقق رشد وصولی علی رغم افزایش معافیت‌ها و مشوق های مالیاتی صورت گرفته به نحوی که در این رابطه می‌توان به کاهش 7 درصد نرخ محاسبه مالیات برای شرکت های تولیدی با هدف رونق فعالیت تولیدی در کشور، اعطای معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی در صورت سرمایه‌گذاری مجدد از محل سود سالانه در شرکت با هدف ترغیب شرکت‌ها و کارآفرینان به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد و همچنین افزایش دوبرابری معافیت حقوق بگیران به منطور کاهش فشار اقتصادی اشاره کرد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: در دهه 90 حدود 64 درصد منابع عمومی و هزینه های جاری از طریق منابع نفتی و سایر بوده و تنها 36 درصد از طریق مالیات بوده است در حالی که در دولت سیزدهم 52 درصد درآمدها از طریق مالیات و تنها 48 درصد از طریق نفت تامین می‌شود.
سبحانیان بیان کرد: همزمان با تحقق درآمدهای مالیاتی دولت، مسئله کیفیت و پایداری درآمدهای مالیاتی و حفظ رضایت مردم را در دستور کار قرار دادیم.
وی یکی از راهکارهای اصلی تداوم افزایش با کیفیت و پایدار را مبارزه با فرار مالیاتی خواند و گفت: این امر از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده به نحوی که 2.7 میلیون پرونده جدید شناسایی شده، همچنین 18 هزار میلیارد تومان مالیات از طریق رهگیری تراکنش‏های مشکوک و بازرسی‏های مالیاتی وصول و 600 هزار اظهارنامه برآوردی نیز برای اولین بار در کشور به صورت سیستمی و به صورت هوشمند صادر شده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: فرایند حسابرسی مالیاتی با استفاده از سامانه مودیان تقویت شده، همچنین فرآیند دادرسی مالیاتی بهبود یافته است.
سبحانیان در ادامه گفت: میزهای خدمت را در سراسر کشور به شدت افزایش دادیم؛ در پذیرش اظهارنامه پیشرفت چشمگیری داشتیم به نحوی که 88 درصد از  اظهارنامه ها بدون رسیدگی پذیرش کردیم، بیش از 4 میلیون پرونده مالیات بر ارزش افزوده به طور سیستمی محاسبه شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق نظام مالیات عادلانه تمرکز بر دانه درشت ها است، 50 درصد از مالیات تنها از یک درصد از مودیان پرداخت می‌شود.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در اسفند 1402 به نسبت فروردین 1402 رشد 60 برابری تعداد اشخاص حقیقی و حقوقی را در سامانه مودیان شاهد هستیم. تعداد صورتحساب‌ الکترونیک دریافتی روزانه در سامانه مودیان رشد 40 برابری داشته و از 450 هزار صورتحساب در روز به 18 میلیون عدد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه 1.4 میلیارد صورتحساب الکترونیکی  از طریق سامانه مودیان جمع آوری و پردازش شده است، گفت: سامانه مودیان موجب افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد، جلوگیری از شکل گیری شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی، تسهیل و تسریع در فرایند استرداد اعتبار مالیاتی، کاهش هزینه‌های حسابرسی و وصول مالیات خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد
  • وصول ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته
  • کیفیت و پایداری درآمد‌های مالیاتی و حفظ رضایت مردم، اولویت نظام مالیاتی است
  • تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی همدان در بودجه سال ۱۴۰۲
  • شناسایی ۲.۷ میلیون پرونده جدید مالیاتی در کشور
  • وصول۹۸۴ همت مالیات وعوارض در۱۴۰۲/محاسبه سیستمی۴میلیون پرونده
  • پرداخت ۵۰ درصد از مالیات از یک درصد مودیان