سید حسن خمینی: بدون مچگیری همه کمک کنیم کشور را بسازیم | مشکلات جامعه باید مطابق آرمان ها حل شود
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۹۶۴۹
به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از جانبازان واقعه هفتم تیر، با اشاره به اینکه شهید بهشتی به عنوان مظهر چند خصلت معرفی شده اند، اظهار داشت: در سال پایانی قبل شهادت، آنچه که ایشان را ممتاز کرده و حضرت امام نیز آن را یک صفت مهم معرفی کرده اند، «مظلومیت» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به مظلومیت شهید بهشتی، گفت: ممکن است کسی بگوید مظلومیت مرحوم آقای بهشتی «صفت» ایشان است، ولی ربطی به خود ایشان ندارد؛ بدین معنا که از صفاتی است که ایشان تحصیل نکرده، بلکه تفضلی از سوی خدا اتفاقی بوده است. اما من فکر می کنم علاوه بر ویژگی های ذاتی، خود آقای بهشتی نیز در تحصیل این صفت نقش داشته است.
سید حسن خمینی افزود: ایشان کاری به آنچه در رابطه با او می گفتند نداشت و بزرگوارانه از کنار اتهامات عبور می کرد که این عامل، این مظلومیت ایشان را مضاعف کرده است. او می توانست به اتهامات جواب بدهد و از موضع انفعالی «ناسزا شنیدن» خودش را بیرون بیاورد، اما آقای بهشتی احساس می کرد نباید وارد این مسیر نشود.
وی در همین زمینه ادامه داد: اینکه بگوییم اگر یک نفر مظلوم باشد، خوب است یا بد، خود یک بحث مورد اختلاف است؛ چرا که ممکن است کسی بگوید ظالم نباشیم، اما «انظلام» هم بد است؛ ولی آنچه در مورد آقای بهشتی صدق می کند این است که او گرچه نمی خواست مظلوم باشد، اما در راه یک «هدف بزرگتر» مظلومیت برای او رقم خورد.
سید حسن خمینی، شهید بهشتی را نماد عقلانیت خواند و افزود: علاوه بر مظلومیت، آنچه که مرحوم آقای بهشتی را در میان اقران خود متمایز می کرد و همه روی آن تفاهم داشتند این بود که او نماد «عقلانیت» است. البته بعضی ها این ویژگی را به «وقار» تعبیر می کنند، اما وقار صرفا در رفتار فردی است؛ مرحوم آقای بهشتی فراتر از رفتار، در گفتار، کردار و عملکردش عقلانیت داشت.
وی با اشاره به شباهت های امام موسی صدر و شهید بهشتی، اظهار داشت: آقا موسی صدر که خیلی هم به آقای بهشتی نزدیک بودند-و اگر در قید حیات است خدا اسباب استخلاص ایشان را مهیا کند و اگر به رحمت خدا رفته اند رحمت، برکت و غفران خودش را بر ایشان نازل کند- نیز همین گونه بود.
حسن خمینی در ادامه افزود: همه کسانی که در رابطه با آقای صدر صحبت می کنند همین مطلب را می گویند و کسانی که از نزدیک آشنا هستند، این دو نفر را تا حدی زیادی مطابق هم می دانند. البته آقا موسی چند سالی بزرگتر از آقای بهشتی بوده و به همین دلیل هم می گویند شاید آقای بهشتی تحت تأثیر ایشان هم بوده است.
وی با اشاره به اینکه عقلانیت در دو حوزه نظری و عملی مطرح می شود، تصریح کرد: پایه عقلانیت نظری این است که انسان حرف بی دلیل را نپذیرد یا بی دلیل سخنی را رد نکند و عقلانیت عملی یعنی اینکه منافع کاری که می کنید باید بیشتر از هزینه اش باشد. یعنی حتی اگر هزینه و فایده کاری که می کنید مساوی است، باز هم آن کار عقلانی نیست. چون جمع جبری آن صفر می شود؛ پس چرا آن را انجام دهید؟!
شهید بهشتی با خرافه مخالف استسید حسن خمینی با تاکید بر اینکه باید فایده بیشتر از هزینه باشد، قید بعدی عقلانیت را تشخیص کار مهم تر خواند و افزود: مرحوم بهشتی وقتی به حوزه مسائل نظری می رسد، با خرافه مخالف است؛ خرافه یعنی شما اعتقاداتی دارید که هیچ دلیلی برای آن ندارید. او در این راه حتی متهم به سنّی گری شده و حتی دروغی را هم به ایشان بسته اند که می گویند وقتی در نجف بوده گفته من باید به ایران بروم و بغض بعضی ها را از دل ملت در بیاورم! این اتهامات احتمالا برای این بوده که سخنانی که بعضی ها می گفتند را شهید بهشتی بی دلیل می دانست.
شهید بهشتی چوب عقلانیت نظری خود را خوردسید حسن خمینی با بیان اینکه شهید بهشتی چوب عقلانیت نظری خود را خورد و بخشی از مظلومیت ایشان از اینجا آمده است، یادآور شد: اتفاقا خیلی از کسانی که آقای بهشتی را مورد هجمه قرار داده اند، کسانی بوده اند که قبل از انقلاب در این حوزه ها با ایشان اختلاف داشتند.
وی بااشاره به عقلانیت عملی شهید بهشتی، گفت: او هزینه و فایده را محاسبه می کرده و تشخیص می داده که کدام راه کمتر هزینه دارد و بیشترین فایده از چه چیزی به دست می آید؛ این نماد عقلانیت است.
شخص امام مظهر عقلانیت استسید حسن خمینی با تأکید بر اینکه شخص امام مظهر عقلانیت است، اظهار داشت: اتفاقا «انقلاب» در مقابل «عقلانیت» نیست، بلکه انقلاب جایی ارزش دارد که عقلانی باشد. یعنی شما می گویید نبود این سیستم از بقاء آن بهتر است و تحت هر شرایطی باید از سر راه برداشته شود. قاطبه مردم ایران تشخیص دادند و بزرگترین دلیل عقلانیت این فعل این است که جامعه عقلا یکپارچه این مطلب را خواستند.
وی با بیان این سوال که ما ۴۱ سال پس از شهادت مرحوم بهشتی چه درسی را می توانیم از ایشان فرا بگیریم، افزود: آیا فقط یک بزرگداشت کافی است؟ البته آن هم جای خودش درست است. یا یک پله بالاتر برویم و ببینیم چگونه بهشتی روزگار خودمان شویم و سعی کنیم آن اندیشه و فکر را به روزگار خودمان تسری بدهیم و در روزگار خودمان اینگونه باشیم؟! من اگر از اینکه بنا به ادلّه بگویم چرا آقای بهشتی عقلانیت مجسم بود، در می گذرم؛ چرا که همه راجع به ایشان چنین برداشتی داشتند.
حسن خمینی با بیان اینکه راه تحقق این آرمان همین عقلانیت در حوزه نظر و عمل است، افزود: اول اینکه حرف بی دلیل را نپذیریم. اگر اینگونه شویم، آن وقت همه مجبور می شویم با دلیل حرف بزنیم. البته بعضا ادله مورد تضارب قرار می گیرد ولی دیگر این طور نیست که هرکس از راه برسد تیری در تاریکی رها کند و یک عده هم قبول کنند! آن وقت تناقضات صحبت امثال بنده در می آید که تو دیروز این را گفته ای و امروز این را می گویی؛ وقتی رفیقت سر کار است آن را می گویی و وقتی مخالفت سر کار است این را می گویی!
مشکلات جامعه باید مطابق آرمان ها حل شود، آرمان ها استقلال، آزادی، پیشرفت، رفاه مردم، دنیای بهتر، آخرت بهتر و پیاده شدن احکام دینی بوده است
وی با بیان اینکه راه دوم رسیدن به الگوی شهید بهشتی، رسیدن به عقلانیت عملی است، گفت: هیچ ایرادی ندارد که انسان بعد از مدتی اگر فهمید این راه جواب نمی دهد، راه را تغییر داده و راه کم هزینه تر را انتخاب کند. ما هدفی که داریم را در نظر بگیریم و یادمان نرود برای آن چه مسیرهایی وجود دارد؛ دائم خودمان را در آن مسیرها ارزیابی کنیم. همه خطا می کنند، ولی پافشاری بر خطا نکنیم؛ چرا که هیچ کس از ما انتظار عصمت ندارد، ولی انتظار عدالت دارند.
سید حسن خمینی اظهار داشت: باید مشکلات جامعه مطابق همان آرمان ها حل شود. آن آرمان ها استقلال، آزادی، پیشرفت، رفاه مردم، دنیای بهتر، آخرت بهتر و پیاده شدن احکام دینی بوده است. اینها را ارزیابی کنیم و اگر راه عاقلانه ای دارد همان را انتخاب کنیم. راه عاقلانه کار پرفایده تر و کم هزینه تر است.
شهید بهشتی نماد «عقلانیت» است؛ ما امروز هم به این عنصر نیاز داریموی با تأکید بر اینکه امروز به امثال شهید بهشتی نیاز داریم، گفت: اگر می گوییم مرحوم آقای بهشتی نماد عقلانیت است، امروز هم ما به این عنصر نیاز داریم. چرا امام تعبیر داشته اند که باید همه با هم باشند، برای اینکه اگر همه با هم باشند راه را کم هزینه تر و فایده را بیشتر می کند. حتی اگر یک گروه خاص بتوانند به تنهایی هم به مقصد برسند- که محل تأمل است- ولی اگر همه با هم باشند راحت تر، کم هزینه تر و پر فایده تر به آن هدف می رسند.
باید از توان کارشناسی کشور استفاده شودسیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه باید از توان کارشناسی کشور استفاده شود، گفت: ۴۴ سال از عمر جمهوری اسلامی می گذرد و یک انبان پر از تجربه در اختیار داریم. همه چیز را همگان دانند، یک عده خاص. یک فرد، گروه یا مسئول فلان اداره باید از خرد جمعی استفاده کند؛ اجحاف و ظلم است که از خرد، کارنامه و تجربه مدیریتی جمهوری اسلامی در طول این مدت استفاده نشود.
وی با بیان اینکه تغییر عیب ندارد، اما از تجارب هم باید استفاده شود، گفت: تکرار تجربه، به عناوین و بهانه های مختلف، خلاف عقلانیت است. عقلانیت این است که ما از داشته ها و تجربیات هم استفاده کنیم. یک ملت آن روزی پیروز است که همه با هم پیروز شوند. یعنی شکست خوردگان و کسانی که نتیجه می گیرند یکپارچه دیده شوند. کسی که پیروز می شود در حقیقت از تجارب شسکته خورده ها استفاده می کند و این ایرادی هم ندارد.
اگر می خواهیم بهشتی وار زندگی کنیم باید به عقلانیت تن بدهیمسید حسن خمینی اظهار داشت: ما در زمانه ای هستیم که مثل هر زمان دیگری به «عقلانیت» نیاز داریم. انسان ها همیشه به عقلانیت نیاز دارند. اگر هم می خواهیم بهشتی وار زندگی کنیم و درس بگیریم، باید به عقلانیت تن بدهیم. اگر بتوانیم از شهدا و بزرگان درس بگیریم و زندگی آنها را محل تأمل کنیم، می توانیم زندگی را بیشتر پیش ببریم.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که باید در حوزه مسائل کشور همه دست به دست هم بدهند و مشکلات معیشتی را از سر راه بردارند، گفت: یکی از بحث های مهم در عقلانیت این است که انسان امر مهم را اولویت ندهد و اهمّ را زمین بگذارد. امروز هیچ موضوعی در کشور به اهمیت حل مسائل اقتصادی نیست. البته راه حل مشکلات اقتصادی ما از حوزه سیاست می گذرد؛ و این محتاج همدلی و همراهی بیشتر است. ولی به هر نحوی هر کسی فکر می کند راه حلی برای آن وجود دارد باید عزم راسخی داشته باشد و ان شاء الله همه به آن کمک کنند.
قصد مچ گیری و اذیت کردن نباید در کار باشد؛ همه کمک کنندسید حسن خمینی در ادامه گفت: قصد مچ گیری و اذیت کردن نباید در کار باشد، چرا که قرار است همه ما در کنار یکدیگر کشورمان را بسازیم و من مطمئنم این مسأله هم مورد رضایت روح امام و هم مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
وی در پایان اظهار داشت: در راستای حل مشکلات همه باید کمک کنند، باید کسانی که تصدی امور را دارند عملکرد خود را بهبود ببخشند و کسانی که بیرون کار هستند نیز بهتر کمک و همدلی کنند تا ان شاء الله این مشکلات هم برطرف شود و کارنامه درخشان جمهوری اسلامی به خاطر موج اتفاقات سال های اخیر در کشور، بدنام نشود.
کد خبر 687507 منبع: فارس برچسبها سید حسن خمینی شهید - شهدای هفتم تیرمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سید حسن خمینی شهید شهدای هفتم تیر مرحوم آقای بهشتی سید حسن خمینی حسن خمینی کم هزینه تر نیاز داریم شهید بهشتی همه با هم آرمان ها بی دلیل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت) در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۶ سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهرهگیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته است از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئهها و بحرانهای امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آنها را در همه مؤلفههای قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهد. استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری مدّظلهالعالی، با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایهگذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولیعصر ارواحنا فدا، با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادیخواهان جهان، پرشتاب ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر میبایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصاً استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی را در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش برد.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیتهای انقلاب را در ابعاد مختلف، بارها داشته است؛ و در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادلهای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.
خضریان گفت: امروز اقتصاد کشور به دلیل اینکه در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطیسازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد، با چالشهای جدیای مواجه است و کیک اقتصاد ایران کفاف ۹۰ میلیون ایرانی را نمیدهد و ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستیها و گسترش فرصتهای اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیضها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردیها، کج کارکردیها، کم کارکردیها و مهمتر از همه بد کارکردیهایی که میراث چند دههای مسئولان دستگاههای مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزشهای خودی و همگرایی با ارزشهای رقیب شده است و متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با رانههای واگراییِ سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: در سیاست ایران نیز عموم جریانهای سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند. موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاستورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی براساس شاخصها را جهت امکان حکمرانی عادلانه میطلبد.
خضریان اظهار کرد: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سالهاست تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه میکند، طی یکسال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است. راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است.
وی تصریح کرد: عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانههای جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جستوجو میکند؛ و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بینتیجه خواهد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنشزدایی را ناکافی میداند و معتقد است شعارهایی نظیر تنشزدایی در سیاستخارجی و حجم گستردهی ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سالها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است.
خضریان با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واقعگرا است، اما آرمانخواه هم هست و این دو را متضاد هم نمیداند، تاکید کرد: عقلانیت انقلابی حل مسائل اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی را در کنار هم مهم میداند. با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت میبیند.
وی گفت: عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسئله حجاب را فقط قضایی نمیبیند؛ بلکه به بازاندیشی در شیوههای تربیتی هم نظر دارد، اما سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت میپندارد.
خضریان اظهار کرد: عقلانیت انقلابی عدالتخواه است. عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمیپذیرد و آن را دمیدن در شکافهای اجتماعی میپندارد و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیضها چاره اندیشی کند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت تاکید کرد: عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمیکند. عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی میاندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست. عقلانیت انقلابی امیدوار است و ظرفیتهای ایران و توانمندیهای مردم را بزرگتر از مشکلات و مسائل میداند.
وی تصریح کرد: عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهمترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی میداند. عقلانیت انقلابی اهل دو قطبیهای کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهمترین جدال تاریخی میداند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف میکند؛ و در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجههی با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیستها میداند. عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادیهای اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس