Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام مدیرعامل موسسه اجتماع محور باور گفت: موسسه باور نتوانسته مشکلات را ریشه‌کن کند اما توانسته‌ با آگاه سازی مردم و ایجاد حس مسئولیت آنها، زمینه‌ی مشارکتشان را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار فراهم کند.

مدیرعامل موسسه اجتماع محور «باور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی ایلام بحث کودکان کار است که بیشتر در سر چهارراه‌ها کار می‌کنند در همین راستا موسسه باور بررسی اینکه ایلام چه تعداد کودک کار دارد؟ چرا کار می‌کنند؟ دغدغه کودکان کار چیست؟ آیا والدین دارند؟ آیا آنها در شهر ایلام مهاجر هستند؟ را در دستور کار فعالیت‌مان با بهزیستی و برخی از موسسات دیگر قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملکشاهی‌نژاد افزود: در این تحقیق میدانی متوجه شدیم کودکان کار، همگی متولد ایلام هستند و بنابراین با کمک خیرین اقدام به ارائه خدماتی مانند ویزیت پزشکی رایگان، درمان رایگان، روانشناسی رایگان، مددکاری رایگان، گفتار درمانی و شنوایی سنجی رایگان و دوره‌های آموزشی شد و برای برخی از آنها که وضعیت مناسب غذایی نداشتند، بسته‌های معیشتی نیز در نظر گرفته شد و تا حدودی برخی از مشکلات این کودکان را حل کردیم.

دبیر اتاق فکر خانه های مشارکت مردم در سلامت (افخم) با اشاره به سن پایین بسیاری از کودکان کار در شهر ایلام گفت: متاسفانه گاهی این کودکان مشکلات دیگری هم دارند مثلاً پدرشان معتاد و یا در زندان می‌باشد. این کودکان نقش سرپرست خانواده را بازی می‌کنند پس نه تنها مجبور به کار هستند بلکه از کلاس دور و فضای آموزشی نیز دور شده و مهارت‌های لازم را فرا نمی‌گیرند.

ملکشاهی‌نژاد با بیان اینکه در راستای ایجاد نشاط اجتماعی کودکان کار برنامه‌هایی مثل فوتبال دستی، کارگاه نقاشی، شعر خوانی، دکلمه خوانی و برنامه‌های متنوع دیگری نیز برگزار شد، گفت: این مسابقات باعث می‌شود اعتماد به نفس لازم را کسب و مهارت‌های خود را کشف کنند.

وی به استعداد بسیاری از کودکان کار اشاره کرد و گفت: جالب اینجاست که بعضی از آنها از لحاظ بازیگری تئاتر؛ بسیار قوی بودند و استعداد داشتند به همین دلیل در کارهای تئاتر از آنها استفاده کردمی. همچنین بعضی از کودکان که استعداد نقاشی داشتند را در مسابقات نقاشی استان شرکت دادیم و این نکته درک شد که با وجود اینکه کودک کار هستند اما روح‌های بزرگی دارند.

مدیرعامل موسسه اجتماع محور «باور» در مورد فعالیت‌های مرکز خاطر نشان کرد: کارهای زیادی انجام شده به عنوان نمونه پزشکان و مدیران داروخانه‌هایی که خیر بودند پای کار آمدند. برخی از این کودکان کار به دکتر عمومی و برخی نیز به جراحی نیاز داشتند؛ بعضی از آنها نیاز به آزمایشات پزشکی داشتند؛ وقتی ما مراجعه می‌کردیم بعضی از آزمایشگاه‌ها قبول نمی‌کردند اما بیشتر که توضیح می‌دادیم؛ با جان و دل می‌پذیرفتند تا خدمتی به این عزیزان کنند.

ملکشاهی‌نژاد تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه این بود که با فنی حرفه‌ای رایزنی صورت گرفت تا برای مادران این کودکان کار دوره‌های ویژه برگزار کنیم؛ استانداری را پای کار آوردیم تا وام‌هایی را برای این خانواده‌ها بگیریم تا بتوانند معیشت خود را راحت‌تر بگذرانند تا این کودکان را به کارهایی مانند وزن کشی و سبزی فروشی و خیلی از فعالیت‌هایی که در خود هزاران آسیب اجتماعی دارد؛ مجبور نکنند. با این کمک‌ها از افزایش آسیب اجتماعی ناشی از فعالیت این کودکان جلوگیری کردیم.

وی یادآوری کرد: اعتقاد نداریم که توانسته‌ایم این مشکلات را ریشه‌کن کنیم اما از اینکه توانسته‌ایم با آگاه سازی مردم و ایجاد حس مسئولیت آنها و مشارکتشان در قبال این عزیزان؛ قدم مثبتی برداریم؛ آن را برگ برنده‌ی موسسه می‌دانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام كودكان كار کودکان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند

مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند.   به گزارش ایسنا، در کنفرانسی خبری کاترین راسل، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: هزاران نفر مجروح شده اند و هزاران نفر دیگر در آستانه قحطی هستند.   به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد».   این بیانیه می افزاید که بیش از ۱۰۰۰۰ زن در غزه از آغاز جنگ کشته شده اند و ۶۰۰۰ نفر از آنها ۱۹۰۰۰ کودک را یتیم کرده اند.   یونیسف از تعداد زیاد کودکان مجروح در غزه در جریان بازدید خود شوکه شده است. نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در خیابان‌ها و پناهگاه‌ها.   از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.   در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سازمان ملل: اسرائیل در 6 ماه ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست برادرزاده اسماعیل هنیه هم در غزه به شهادت رسید

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • درآمد کودکان زباله گرد چقدر است؟
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر