Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@17:36:17 GMT

دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها علنی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۰۳۳۳

دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها علنی شد

آفتاب‌‌نیوز :

اینکه سؤال و استیضاح حق قانونی نمایندگان است، تردیدی در آن وجود ندارد و آن‌ها در ایفای نقش نظارتی خود، می‌توانند وزرای دولت را به خانه ملت فرا بخوانند و درباره عملکرد تحت مدیریت آن‌ها سؤال بپرسند و استیضاح کنند، اما روابط بین قوا زمانی دچار چالش و خدشه می‌شود که «نظارت» جای خود را به «دخالت» بدهد؛ موضوعی که چندی پیش هم مورد تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و ایشان پنجم خرداد در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر آن‌ها را به پرهیز از دخالت در عزل و نصب‌ها در دولت فراخواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها، اما حادثه قطار مسافربری یزد- مشهد بار دیگر شائبه دخالت نمایندگان در کار دولت را سر زبان‌ها انداخته است. فارغ از اینکه باید با مقصران آن حادثه برخورد جدی و قانونی صورت گیرد، اکنون این سؤال اساسی مطرح است که چرا نمایندگان اعمال نظارت خود را از شیوه‌های غیر معمول که شائبه دخالت دارد، دنبال می‌کنند؟ آن‌ها اختیار دارند که درباره این حادثه وزیر راه و شهرسازی را به مجلس فرابخوانند و توضیحات او را بشنوند و چنانچه از توضیحات او قانع نشدند، از اختیارات قانونی خود استفاده کنند، اما اینکه نماینده‌ای علناً با رسانه‌ها گفتگو کند و از رئیس راه آهن بخواهد که استعفا بدهد، نسبتی با وظایف قانونی او ندارد.
برای نمونه اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دو روز پیش در توئیتی خطاب به وزیر راه و شهرسازی نوشته است: «کشور برای توسعه نیازمند مدیران متخصص، مجرب و کارآمد است. با همین نگاه معتقدم میعاد صالحی، مدیر شایسته‌ای برای شرکت راه‌آهن نیست و باید جای خود را به فردی متخصص دهد. بقیه میعاد صالحی‌ها هم باید شناسایی و برکنار شوند.»

گویی برخی نمایندگان نسبت به وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. آن‌ها بعضاً با این ذهنیت وارد مجلس می‌شوند که در رأس امور هستند و هر کاری باید با اجازه آنان انجام گیرد، در حالی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که «مجلس در رأس امور است.» نه نماینده!

منبع: روزنامه جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات جلسه علنی یکشنبه مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تشدید مجازات‌های مربوط به تخلفات این حوزه و افزایش بازدارندگی قانون، هدف این طرح عنوان شده است.

بر این اساس، قاچاق، فروش و مونتاژ سلاح سرد جنگی، ۶ ماه تا دو سال و برای سلاح شکاری و مهمات آن دو تا ۵ سال حبس به دنبال خواهد داشت که این میزان برای سلاح‌های گرم سبک ۵ تا ۱۵ سال حبس خواهد بود.

به موجب مواد دیگر این طرح، محل و همچنین خودروی مورد استفاده برای جرایم مربوط به قاچاق و نگهداری سلاح نیز ضبط و مصادره خواهد شد.

تعمیر سلاح و تبلیغ برای فروش آن هم از مصادیق دیگر جرایم مندرج در این مصوبه هستند که برای هر یک به تناسب نوع و حجم سلاح موضوع جرم، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده دیگر این طرح، عواید حاصل از قاچاق و خرید و فروش سلاح غیر مجاز نیز به نفع دولت مصادره می‌شود.

در ادامه، کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع به تصویب نمایند گان رسید.

همچنین، دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

 رئیس مجلس نیز در سخنانی با اشاره به فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران گفت: این روز را به همه پاسداران عزیز که پشتیبان امنیت و آرامش کشور و مرزهای ما و همچنین مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران هستند، تبریک می‌گویم.

مجلس فردا هم نشست علنی برگزار می‌کند.

دیگر خبرها

  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو
  • موافقت مجلس با تشکیل سازمان سپند
  • مصوبات جلسه علنی دوشنبه مجلس
  • اژه ای: پیگیری نمایندگان، دخالت نیست/ نمایندگان از مراکز قضایی بازدید کنند و اگر اشکالی بود، به من یا پشت تریبون بگویند/ نکات، اظهارات و واگویه‌های ۲۳ تن از نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضا
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • مصوبات جلسه علنی یکشنبه مجلس
  • تعداد نمایندگان مجلس افزایش پیدا می‌کند؟
  • طرح افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار مجلس
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد