Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@21:30:11 GMT

عالمی که محور انقلاب بود

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۰۶۴۱

عالمی که محور انقلاب بود

زمانی که سخن از شهدای محراب به میان آید باید به شهر دارالعباده یزد هجرت کرد، جایی که عالم فرزانه‌ای همچون شهید آیت‌الله محمد صدوقی را به جهان اسلام تقدیم کرد، دانشمند جلیل‌القدری که در سال ۱۲۸۷ در شهر یزد متولد شد و در تیرماه سال ۱۳۶۱ پس از اقامه نماز جماعت به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی از محمدحسن احمدی، استاد دانشگاه و دکتری تاریخ، آیت‌الله محمد صدوقی نزد معلمان و عالمان بزرگواری هم‌چون شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزد، مؤسس حوزه علمیه قم و حضرت امام خمینی و دیگر عالمان اسلامی شاگردی و خود شاگردان بزرگی نظیر علامه محمدتقی جعفری و شهید مرتضی مطهری تربیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجاهد بزرگ، از یاران و یاوران صدیق امام راحل (ره) بود که بی‌تردید از نظر خصایص اخلاقی، روحی و معنوی از جمله کسانی بود که راه مولا امیرالمومنین (ع) و سلاله پاک شیعه را ادامه داد و در خدمت‌گزاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

آیت‌الله صدوقی در پیش از انقلاب اسلامی با احساس وظیفه و مسئولیت‌شناسی به جنبش مبارزه با رژیم ستم‌شاهی پیوست و با صدور اعلامیه‌های آتشین، شعله‌های انقلاب را در استان یزد و استان‌های همجوار روشن و شعله‌ور ساخت و کار را برای مأموران ساواک و دژخیمان پهلوی سخت کرد.

ایجاد پیوند و برادری در میان مسلمانان دنیای اسلام، مهم‌ترین ویژگی چهارمین شهید محراب بود و مؤمنین را به ترک خود پرستی دعوت می‌کرد و از خود بزرگ‌بینی بر حذر می‌داشت.

او انسان‌ها را به تقوای الهی سفارش می‌کرد و خود به پیامبر (ص) و خاندان عصمت و طهارت (ع) علاقه وافری داشت تا جایی که هر هفته، جلسه سوگواری در ذکر فضائل اهل بیت (ع) برگزار می‌کرد.

این مرد الهی توجه زیادی به نسل جوان و جوانان داشت، چرا که خوب می‌دانست آینده‌سازان این مرز وبوم همین جوانان هستند و همین امر نیز باید مورد توجه مسئولین و سایر دست‌اندرکاران دین و آئین اسلام واقع شود، راندن جوان از مسجد و دین یعنی فرستادن آنها به زمین دشمن و خالی کردن پایگاه دین از مدافعین آینده.

شجاعت، شهامت و جرأت از خصلت‌های زبان‌زدنی این عالم شهیر بود تا جایی که مقام معظم رهبری درباره ایشان فرموده بودند که زمانی که به یزد و مسجد آیت‌الله صدوقی می‌رفتیم گویی از رژیم ستم‌شاهی، اختناق و ساواک خبری نبود و در مسجد اعلامیه‌هایی نصب شده بود که مضامین آن ساختن کوکتل مولوتوف بود.

تدابیر، دوراندیشی و مدیریت وی راهگشای بسیاری از مشکلات و بحران‌ها بود با این حال هیچ‌گاه از حدود الهی خارج نشد تا به اصول دین و دین‌داری خدشه‌ای وارد نشود.

برای اینکه بدانیم منزلت و جایگاه شهید بهشتی چقدر والا است، باید به همان جمله حضرت روح‌الله (ره) اکتفا کنیم، آن جا که امام راحل (ره) فرمودند: شهید صدوقی، محور این انقلاب بوده است. این بیان امام به خوبی گویای تمام زحمات، تلاش‌ها و رشادت‌های این عالم فرزانه در به ثمر رسیدن نهال انقلاب اسلامی بود.

تداوم حضور مجاهدانه آیت‌الله صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه مبارزه با دشمنان، موضوعی نبود که منافقان بتوانند آن را برتابند از این رو کمر به ترور او بستند و در یازدهم تیرماه سال ۱۳۶۱ پس از اقامه نماز جمعه این یار صدیق امام (ره) را به شهادت رساندند.

کد خبر 585402

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهيد آيت الله محمد صدوقي شهداي محراب چهارمين شهيد محراب یزد انقلاب اسلامی منافقین ترور شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد

محمد پورشمسی رئیس مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اعضای پیکر محمد امین افخمی ۲۷ ساله که به علت ضربه به سر دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی افزود: کبد و یکی از کلیه‌ها در بیمارستان شهید صدوقی یزد و کلیه دیگر این ایثارگر در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز به بیماران نیازمند پیوند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • دیدار مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرزند شهید مبارزی
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد