Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فنی و حرفه‌ای یکی از نیازهای امروز است که برای آموزش و مهارت‌آموزی مورد نیاز است.

«حسن کامرانی‌فرد» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به بیان برنامه‌ها و اهداف این نهاد در استان می‌پردازد.

فارس: نظر خود را در رابطه با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیاز آن در جامعه بفرمایید؟

کامرانی‌فرد: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های مهارتی است و همگام با تازه‌های علوم و فناوری و به تبع آن با توجه تأکید مقام معظم رهبری و شعار سال اداره کل فنی و حرفه‌ای برنامه‌های منسجمی را از ابتدای سال آغاز کرده که امتداد آن برای اوقات فراغت نیز برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: رشته‌های موجود در استان را بیان کنید و آیا متناسب با بازار کار است؟

کامرانی‌فرد: با پتانسیل ۵۰۰ کارگاه آموزشی در سطح استان رشته‌های مهارتی متنوعی را اجرا می‌کنیم. در سال جاری بیش از ۵۵ رشته جدید آموزشی به مجموعه رشته‌های آموزشی ما افزوده شده و این پتانسیل را داریم که متقاضیان در این رشته‌ها پذیرش شوند.

به صورت متمرکز در شهرستان بیرجند بیش از ۱۰۰ رشته آموزشی در حال ثبت‌نام و آغاز دوره داریم که در پنج مرکز آموزشی بیرجند اتفاق می‌افتد و ۱۹ مرکز آموزشی در سطح استان چه در حوزه برادران و چه خواهران متناسب با استانداردهای به روز شامل گروه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در خدمت علاقه‌مندان خواهد بود.

فارس: به ۵۵ رشته جدید اشاره کردید آیا این رشته‌ها در حوزه توانمندی استان ما است؟

کامرانی‌فرد: امسال رشته‌هایی که شناسایی کردیم، براساس اسناد بالادستی و نیازسنجی که در استان انجام شده و قالب در طرح‌های تکاپو و طرح‌های نیازسنجی در کل استان انجام شده است. رشته‌های ما براساس نیاز بوده و کم سرمایه‌بر است و تجهیزات این رشته‌ها بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بوده که در چند ماه اخیر خریداری و مستقر شده که از ویژگی نوین بودن آن استفاده کردیم و بازار نوینی خواهند داشت.

ما با دو تفکر داریم رشته‌های آموزشی را دنبال می‌کنیم یکی این است که آینده مشاغل را بررسی می‌کنیم که در بسیاری از موارد آینده مشاغل دچار تغییر می‌شود و دیگری مشاغل آینده را بررسی کردیم و رشته‌های نوین مانند خانه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و اتوماسیون‌های صنعتی در گروه‌های برق فناوری و اطلاعات را به صورت متمرکز داشتیم.

فارس: عدالت آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای در روستاها و مناطق مرزی استان اجرا شده است؟

کامرانی‌فرد: در ۱۹ گروه هدف اجرای آموزش می‌کنیم و برای مناطق محروم و مرزی در راستای عدالت آموزشی دوره‌های خاصی برگزار می‌کنیم. دوره‌هایی که امکان اجرای دوره در مناطق مرزی وجود نداشته و رشته‌های تخصصی که صرفه اقتصادی ندارد در بیرجند برنامه‌ریزی شده و در کنارش برای اجرای عدالت اجتماعی مراکز شبانه‌روزی را فعال کردیم و اسکان آن‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. آموزش آن‌ها منجر به اخذ گواهینامه شده و برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود و با تسهیل‌گران ارتباطی برقرار کردیم که تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها به صورت قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد.

پروسه شناسایی، اجرای آموزش و اشتغال آن‌ها توأم برنامه‌ریزی شده و اکنون در مرکز استان در حال انجام است و این قابلیت را داریم اگر شهرستان‌های مرزی ما نیاز آموزشی خاصی دارند اعلام کنند ما آمادگی داریم تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

فارس: آیا روستائیان و عشایر اگر درخواستی داشته باشند، مرتفع می‌شود؟

کامرانی‌فرد: توجه ویژه به روستائیان و عشایر داریم تا در حوزه مهارتی آن‌ها را توانمند کنیم.

فارس: خانه مهارت روستایی به چه صورت است و آیا در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد؟

کامرانی‌فرد: ما در مناطق روستایی در قالب‌های متفاوتی آموزش داریم در مراکز ثابت ما که ۱۹ مرکز ثابت و تیم‌های سیار داریم قابلیت آموزش موردی را در هر نقطه هدف و نقطه جمعیتی داریم و خانه‌های مهارت را هم شکل دادیم.

با ارتباطی که با نهاد کتابخانه‌ها انجام دادیم از فضا و بستر آن‌ها استفاده کردیم و در راستای ترویج و توسعه مهارت‌آموزی اتفاق خوبی در استان رقم خورده و در حال انجام است و بر مبنای عدالت آموزشی این مهم پیگیری می‌شود.

فارس: برخی روستاها قطب محصول کشاورزی هستند، آموزش‌های مورد نیاز در روستاها داده می‌شود؟

کامرانی‌فرد: تفاهم‌نامه متعددی با سازمان‌های مختلف در اجرای آموزش داشتیم یک تفاهم‌نامه ما با جهاد کشاورزی است که ارتباط خوبی داریم و برخی از رشته‌ها که پتانسیل اجرای آن را داریم ما اجرا می‌کنیم و برخی دیگر را با همکاری جهاد کشاورزی و استفاده از اساتید آن‌ها اجرا می‌کنیم.

در قاینات هم‌اکنون دوره‌های متناسب زرشک و زعفران را داریم در خوسف روی حوزه عناب کار می‌کنیم و در هر شهرستان متناسب با پتانسیل‌های آن اجرای آموزش می‌کنیم. در رشته گوهرتراشی و گوهرشناسی در شهرهایی که این پتانسیل را دارند اجرای آموزش می‌کنیم.

فارس: آیا در حوزه مربی‌های آموزشی در رشته‌های جدید و سایر رشته‌ها در مراکز دولتی مشکلی نداریم؟

کامرانی‌فرد: ظرفیت مربی ما در استان ۹۵ مربی است که متناسب با رشته‌های خود در شهرستان‌ها آموزش‌ها را ارائه می‌کنند و در کنار این به سبب گسترش حوزه‌های آموزشی از مربیان افتخاری برای نخستین بار از ابتدای سال جاری کمک گرفتیم.

خوشبختانه استقبال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد بوده که به صورت افتخاری به عنوان مربی افتخاری در پورتال فنی و حرفه‌ای ثبت می‌شوند و دوره‌های خاصی در خصوص مربیگری برای آن‌ها گذاشته می‌شود و از ظرفیت علمی آن‌ها در کنار مربیان استفاده می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰ نفر متقاضی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری به صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند.

فارس: اگر کسی مهارتی داشته باشد و درخواست آموزش بدهد می‌تواند این کار را بکند؟

کامرانی‌فرد: در این خصوص ما در ۱۵ روز ابتدای سال تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری به سبب اینکه نیاز تمام مردم استان را پوشش دهیم خارج از طرح تکاپو مسابقه‌ای تحت عنوان مهارت‌های مورد نیاز خود را به ما اعلام کنید، در استان برگزار کردیم. در این مسابقه حدود ۱۰ رشته آموزشی تقاضای آموزش داشتند، تماس گرفتیم، تجهیزات متناسب را گرفتیم و در بیرجند رشته فیوزینگ را با درخواست همشهریان خارج از طرح‌های پژوهشی انجام دادیم. این رشته در حوزه بازیافت شیشه‌ها است و کوره مربوطه را خریداری کردیم که در مرکز خواهران بیرجند هم انجام خواهد شد.

فارس: مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها چه وضعیتی دارند و آیا پروژه‌های زیرکوه و طبس امسال اجرا می‌شوند؟

کامرانی‌فرد: تمام تلاش ما این است که در حوزه مهارت‌آموزی ظرفیت را اجرا کنیم و شهرستان زیرکوه با توجه به اینکه جدید تأسیس شده اقدامات لازم را با سازمان استخدامی انجام دادیم و چارت تشکیلاتی زیرکوه را گرفتیم. در سنوات گذشته برای ساخت این مرکز اعتبار اندکی اختصاص پیدا کرده و امسال به صورت ویژه از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان مبلغی را مرکز زیرکوه در نظر گرفتیم و ساختمان اداری مرکز کامل شده و عملیات ساخت دو باب کارگاه را آغاز خواهیم کرد که از درگاه‌های مختلف تأمین اعتبار آن را انجام و امسال این دو کارگاه را به صورت ثابت در زیرکوه راه‌اندازی خواهیم کرد.

هم‌اکنون در زیرکوه اجرای آموزش در مکان استیجاری صورت می‌گیرد و به سبب ماهیت آموزش فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفتیم در فضای استانداردتری آموزش‌ها را اجرا و همگام با اجرای آموزش فضای جدید را آماده می‌کنیم. در شهرستان طبس مرکز ما مرکز دو منظوره است و ویژه خواهران مرکزی جدایی را چند سال است آغاز کردیم و امسال سرعت عملیات را بالا بردیم و امید است امسال افتتاح کنیم.

فارس: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به چه میزان در استان سبب ایجاد اشتغال شده است؟

کامرانی‌فرد: در راستای اهداف آموزشی رصد می‌کنیم و افرادی که دوره‌های آموزشی را گذراندن و سن اشتغال را دارند بعد از فراغت دوره‌های آموزشی کار آن‌ها و رهگیری اشتغال افرادی که آموزش دیدند بالای ۶۵ درصد است و بسیاری از رشته‌هایی که ثبت‌نام می‌کنند، اشتغال آن‌ها از قبل فراهم شده و ارتباطی را با صنایع گرفتیم و نیازسنجی کردیم.

برخی صنایع درخواست داده تا آموزش‌ها را ارائه دهیم و در این صنایع نیرو لازم داشتند به طوری که در نهبندان رشته‌های معدن را داریم که اشتغال آن هم برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس اشتغال نهنبدان رشته های معدن برنامه ریزی شده فنی و حرفه ای مهارت آموزی اجرای آموزش کامرانی فرد آموزش ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت علمی کشور زمانی رشد خواهد کرد که این موضوع در هماهنگی با فعالیت‌های نوآورانه باشد، شخصیت علمی کشور نباید در سایه عدم هماهنگی به صورت کاریکاتوری رشد کند.

وزیر علوم بیان کرد: رشد شخصیت علمی بدین معناست که  باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد، باید حتما به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه بیش‌ از حد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود پازل علمی کشور ما ناقص شود و هم‌افزاری رخ ندهد، بیان کرد: باید تصمیم‌گیری عرصه‌ها در همه ابعاد درست باشد علاوه بر آن باید قانون را محترم بشماریم، ساختار جوامع بشری بر اساس قانون مدیریت می‌شوند اگر در جوامع به قانون کم توجهی صورت گیرد، متناسب با ظرفیت ها پیشرفت ها رخ نمی دهد.

وی با بیام اینکه در مرور قوانین علم و فناوری گاهی بعضا به برخی از  قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند که باید به قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، توجه کنیم، آیا وضعیت پذیرش دانشجو با بودجه عمومی در راستای این قانون است. باید اذعان کرد که نسبت به این قانون کم توجهی شده است

به گفته وی؛ مطابق برنامه ششم توسعه  آموزش مهارتی باید سی درصد از آموزش ارائه شده را تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر  باشد ما توانستیم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم؛ بنابراین در علم و فناوری در خیلی جاها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌ است.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، ما به عنوان مسئولان علم و فناوری از هم اکنون باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، در حال‌حاضر آموزش‌های مهارت محور در حد انتظار نیست که باید آسیب‌شناسی در این خصوص صورت گیرد، آسیب‌های آن‌ها برطرف کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل افزایش آموزش های مهارتی در دانشگاه ها مصوب شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم گام‌های مناسبی در این خصوص برداشته شد که مطابق آن دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تدوین و  توسط هیات وزیران آن را تصویب کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: بر این اساس مقرر شد که میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش یابد و این موضوع در وزارت بهداشت و درمان  تقریباً محقق شده‌است، انتخاب بیمارستان‌ها از این جهت بوده است که بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است و در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه ها در اختیار آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: در وزارت علوم شرایط متفاوت است، صنایع در اختیار ما نیستند، در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم، باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همگام شود و با پذیرش دانشجو زمینه را برای افزایش مهارت آن فراهم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نظام ایده ها و نیازتوسط صنایع مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش و رفع کنیم درهمین راستا سامانه نظام ایده‌ها راه‌اندازی شده است که بخش صنایع ۱۵ هزار نیاز و وزارت نفت نیز ۶۰۰ نیاز را در این سامانه ثبت کردند.

وی معتقد است اگر استادان و دانشجویان براساس این نیازها طرحی تعریف کنند، فعالیت  پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مطابق آیین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند، بر این اساس صاحب ایده را وصل می‌کنند که این قانون به دنبال این است که نیاز جامعه را به افراد صاحب ایده وصل کند.

زلفی گل با بیان اینکه اختصاص امتیاز تبدیل علم به فن و ثروت در آیین نامه ارتقا تدوین شده است، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه تدوین کتاب‌های درسی ابلاغ شده است، بیان کرد: مطابق آیین نامه مشخص شده که کتاب بر اساس چه شاخص‌هایی تالیف شود و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه مهارت ملی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم، این دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد  برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به ایجاد  پارک علم و فناوری مهارتی، عنوان کرد:در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ برچهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه  بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیئت علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.

دیگر خبرها

  • برپایی آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی صنعت فرش دستباف گلستان
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • بهترین آموزشگاه مهارت‌های فنی با ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی
  • افزایش رشته‌های آموزشی در مرکز فنی و حرفه ای میناب
  • افزایش رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ای میناب
  • مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت‌آموزی در دوره متوسطه دوم
  • راه اندازی رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ایی میناب