Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان می‌گوید: تمام چاه‌های منطقه ۲۰۰ هکتاری محمد آباد را خاموش کردیم ما با اجرای این طرح ۳۵ چاه محوز دار را از مدار خارج کردیم و یک قطر آب از زمین نمی‌کشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ اختلاف بین بالاترین متوسط درآمد و پایین‌ترین متوسط درآمد در بین خانواده‌های شهری و روستایی نشان می‌دهد که شکاف در متوسط درآمد خانوار شهری و روستایی از شکاف متوسط هزینه بیشتر است، با وجود اینکه بالغ بر چهل و شش درصد از جمعیت استان گلستان را روستائیان تشکیل می‌دهند اما این استان جزء استان‌هایی به شمار می‌رود که درآمد سرانه خانوار‌های روستائیان آن کم است و این مسأله یعنی روستا‌های ما مولد نیستند و بسیاری از مشاغل در روستا‌ها وابسته به شهر‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسأله باعث گسترش پدیده‌ای تحت عنوان حاشیه نشینی شهر‌ها و همچنین مهاجرت روستائیان به شهر‌ها نیز شده است، به زبان ساده‌تر دیگر بسیاری از فرزندان پیشه پدران خود را در حوزه کشاورزی و دامپروری ادامه نمی‌دهند و به شهر‌ها نقل و مکان می‌کنند.

اما مسئولان معتقد هستند که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، درآمد سرانه خانوار‌های گلستانی تا افق ۱۴۰۴ باید به دو برابر افزایش یابد و به میانگین کشوری برسد، در این راستا قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستاشکل گرفته و بنا دارد توسعه و پیشرفت ۱۱۰ روستای استان گلستان را در مرحله نخست رقم بزند.

حذف محرومیت روستاهای گلستان با طرح‌های توسعه ای

سند این طرح توسعه‌ای برای این ۱۱۰ روستا نیز بنا به گفته سیدکمال محب حسینی، سرپرست دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گلستان آماده شده است و قطعاً این اقدام باعث بهبود بخش اشتغال روستا‌های استان می‌شود.

محب حسینی می‌گوید: ما با ابتکاراتی شاهد موفقیت‌هایی در روستا‌هایی موفق مثل وامنان، محمد آباد و عطاآباد بودیم و درصدد آن شدیم که تعداد این روستا‌ها را افزایش دهیم، حضور در جامعه روستایی

وی یادآور شد: بازدید می‌دانی از ۲۳ پروژه و روستای موفق در سطح استان انجام شد و علت موفقیت این روستا‌ها چیزی جز همراهی مردم نیست موفقیت این روستا‌ها براساس برنامه‌ریزی دولتی نبود و دغدغه مردمی باعث شده که به این موضوع توجه شود.

این مقام مسئول افزود: ۱۱۰ روستا جهت الگوی پیشرفت و توسعه روستا انتخاب کردیم که ۸۳ روستا حداقل‌ها را برای توسعه دارند و برای مثال تعدادی از روستا‌های استان مانند عطاآباد، پنج پیکر قابلیت برندسازی در سطح ملی را دارند.

محب حسینی ابراز داشت: در بین این ۱۱۰ روستا برای اینکه در مسیر توسعه عدالت روستا‌های محروم حذف می‌شوند از هر بخشداری یک روستا را در طرح پیشرفت و توسعه روستا قرار دادیم.

عیسی اترک چالی، مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان که توانسته با همراهی مردم روستا در بخش کشاورزی درآمد اهالی را ارتقاء دهد، این طرح را ممکن می‌داند و می‌گوید: در روستای محمد آباد از ظرفیت‌های مردمی برای پیشرفت و توسعه روستا استفاده کردیم و مشاوره از دستگاه مختلف گرفتیم و چهار محور برای فعالیت برای ما در نظر گرفته شده است.

اترکچالی؛ برای ۵۰ سال آینده محمدآباد مدرسه ساختیم

مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان ادامه داد: امروز که در خدمت شما هستم برای ۵۰ سال آینده روستا مدرسه ساختیم و هفت میلیارد تومان در صندوق روستا اعتبار داریم و یک هزار و ۳۰۰ نفر عضو داریم و تنها با یک برگه تسهیالات قرض الحسنه به اعضای روستا پرداخت می‌کنیم

اترکچالی ابراز داشت: درآمد مردم از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توانستیم با اجرای این طرح ۲۶ میلیارد تومان برسانیم و امسال برآورد می‌کنیم که به بیش از ۵۰ میلیارد تومان این درآمد برسد.

وی گفت: حداقل ۴۳ میلیون تومان به ازای هر نفر با اجرای این طرح درآمد ایجاد کردیم و فروش زمین را به صفر رساندیم و مردم روستا اجازه فروش زمین به غریبه را ندارند.

این مقام مسئول متذکر شد: تمام چاه‌های منطقه ۲۰۰ هکتاری را خاموش کردیم ما با اجرای این طرح ۳۵ چاه محوز دار را از مدار خارج کردیم و یک قطر اب از زمین نمی‌کشیم و به مالکان چاه‌ها گفتیم برای اینکه وسوسه نشوند و از ظرفیت چاه خود برای آبیاری استفاده کنند لوله‌های آب را بفروشند.

حجت الاسلام احمدی، امام جماعت روستای وامنان که با رهنمود‌های خود زمینه توسعه این روستا را فراهم کرده نیز می‌گوید: به دلیل بعد مسافت روستا با مرکز استان بسیاری از مشکلاتی که داریم در بروکراسی اداری باقی بماند و لذا ما در وامنان کار‌ها را انجام می‌دهیم و بعد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم، زمانی این اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد که در تعاونی این محصول را مردم به چشم خود ببینند.

وی ابراز داشت: با همکاری منابع طبیعی طرح تثبیت کربن را انجام دادیم و به مسئولان گفتیم که اگر آب بندان یک هکتاری برای ما بزنید من قول می‌دهد ۳۰ درصد به درآمد مردم روستا افزوده شود چرا که زعفران یک بار آب بیشار نیاز نداردو

احمدی گفت: الان مهاجرت از روستا به شهر کمتر شده در وامنان و حتی نتیجه برعکس هم شده است و خیلی‌ها تمایل دارند که برای زندگی به وامنان بیایند. بعضی‌ها هم برای کشت زعفران به منطقه می‌آیند اما سکونتشان در شهر است. بیشتر مردم کشاورزی دارند و بعضی‌ها هم از راه دامداری امرار معاش می‌کنند.

همچنین روستا‌هایی دیگری نیز در سطح استان مثل عطاآباد وجود دارد که با تدبیر و خلاقیت ساکنان روستا و یکپارچه‌سازی اقدامات به خودکفایی رسیدند و حتی برآورد‌های باعث رونق ۱۵ روستای اطراف خود نیز شده است.

البته اجرای چنین ابتکاراتی قطعاً به افزایش درآمد روستائیان کمک خواهد کرد ولی در مسیر امنیت غذایی نیاز است که مسئولان استان برنامه‌ریزی منسجمی برای ارتقاء درآمد روستائیان در سه بخش کشاورزی، دامپروری و گردشگری داشته باشند.

با وجود اینکه چندین هزار نفر مهندس کشاورزی و دامپروری بیکار در استان داریم ولی از این ظرفیت برای افزایش راندمان تولید روستائیان پرورش طیور و دام، زنبورداری و کشاورزی استفاده نشده است، گاهی اخباری مبنی بر عدم آگاهی روستائیان از علائم بیماری و یا اقدام دیرهنگام سمپاشی باعث زیان‌های خسارت باری به مردم روستا می‌شود که این مسأله در فقدان مدیریت یکپارچه روستا‌های استان دارد، انتظار است که مسئولان علاوه بر این ابتکارات در مسیر یکپارچه‌سازی اقتصاد روستا و حفظ امنیت روستایی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای این طرح مردم روستا ۱۱۰ روستا محمد آباد آب بندان روستا ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی، گفت: سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد. - اخبار استانها -

مرتضی بهزادفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، با اشاره به نامگذاری سال 1403 به نام جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار داشت: براساس ابلاغ سیاست‌های کلی در هر دو مورد بر موضوعات کلیدی نظیر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و مردمی‌سازی اقتصاد به عنوان هسته‌های اصلی و نقش مردمی به صورت ویژه تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه توجه به سهم تعاونی‌ها به عنوان الگوی اصلی مردمی‌سازی اقتصاد تاکید زیادی شده، اما توفیقی در این موضوع حاصل نشده است، افزود: با سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی‌هایی که اکنون در زمینه مردمی‌سازی انجام شده و تاکیدات مقامات عالی رتبه کشور بر تدوین سند اجرایی یک ساله زمینه تحقق این مهم در استان و کشور فراهم شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به ابلاغ بخش‌نامه در قالب تدوین سند از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها در جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: در این برنامه بر رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال، شیوه‌ها و راهکارهای مشارکت حداکثری مردم ، فعالان اقتصادی و نخبگان، برنامه رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست، حمایت از توسعه و تجاری‌سازی فناورهای راهبردی، توجه به زنجیره‌های ارزش صنایع استان و توجه به نقش‌آفرینی پارک علم و فناوری و ظرفیت نخبگان و صنایع خلاق و غیره تاکید شده است. 

وی ادامه داد: در این سند بر احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل، توسعه تعاونی‌ها، مشارکت صندوق‌ها، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و ابزار و شیوه‌های نوین تامین مالی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام که نقش پیشران اقتصادی در استان دارند نیز توجه ویژه شده است.

بهزادفر اضافه کرد: برنامه رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال و همسو با سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت و سند آمایش در برنامه اولیه پیشنهادی و عملیاتی این سازمان در قالب 8 بسته، محور اساسی جهش تولید در استان تهیه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی، تصریح کرد: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی است که قابلیت اجرایی یک ساله داشته باشد تا نتیجه این اقدامات زودتر به منصه ظهور برسد.

بهزادفر با بیان اینکه توجه به توانمند سازی جوامع محلی در روستاهای استان به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است، افزود: 30 درصد اقتصاد مردم استان وابسته به روستا است و فعالیت بخش کشاورزی برای استان یک محور مهم رونق اقتصادی و زمینه مشارکت مردم با رویکرد تحقق شعار سال است.

وی تصریح کرد:در همین راستا توسعه اشتغال و اجرای طرح توان‌افزایی جوامع محلی مورد توجه جدی قرار گرفته و تاکنون سند توسعه اشتغال برای 500 روستای استان اجرا شده است.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟