Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – مجید جباری: چند روزی است گرمای تابستان به اوج خود رسیده و افزایش دمای هوا روز به روز در حال ثبت رکوردهای جدیدتری است. گرمای هوا در تهران هم مثل بیشتر شهرها مردم را کلافه کرده و تنه‌اش به تنه شهروندان می‌خورد. کولرها و خنک کننده‌ها هم زورشان به تیغ آفتاب تند و تیز تیرماه نمی‌رسد. با اینکه سایه درختان، ‌برای دقایقی جلوی تابش مستقیم آفتاب را بر سر و صورت مردم می‌گیرد اما درشاهرگ حیاتی تهران می‌توانید بدون دغدغه از یک جا ماندن در زیر گرمای جهنمی، در مسیر خانه و محل کار، گرما را دور بزنید و در حالی که به مقصدتان نزدیک می‌شوید، از هوای مطبوع و خنک مترو لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«با اینکه ماشین شخصی دارم اما شلوغی و ترافیک شهر برای کلافه شدن مردم کافی است، گرمای هوا که دیگر امانم را برده. برای همین برای تردد در شهر، مخصوصا در روزهای گرم تابستان ترجیح می‌دهم از مترو استفاده کنم. هم خنک است، هم در وقتم صرفه جویی می‌کنم و هم امنیت بیشتری به نسبت خودروی شخصی دارد. محل کارم بازار تهران است؛ هر روز صبح مسیر خانه تا مغازه که با ماشین شخصی بالای ۱.۵ ساعت طول می کشد را کمتر از یک ساعت با مترو می‌آیم. درست است در بعضی ساعات شلوغی مترو آزار دهنده است اما باز هم بهتر از کلاج و ترمز گرفتن در پشت ترافیک سنگین و گرم شهر است. معمولا در مترو خبرها را با گوشی‌ام دنبال می کنم. اما پشت فرمان فقط جنگ اعصاب دارم.»این ها را مرد میانسالی در ایستگاه امام خمینی(ره) می گوید و معتقد است که خودروی شخصی به ویژه در روزهای گرم سال، به غیر از استهلاک بالا، سرسام آور است.


خانمی جوانی، کودک حدودا ۲ساله‌اش را درآغوش گرفته و نفس زنان خودش را به ورودی ایستگاه متروی دروازه دولت می ‌ساند؛ همین که به پله برقی ایستگاه می‌رسد کودک را زمین می‌گذارد تا با باد خنکی که از داخل ایستگاه خارج می‌شود، نفسی تازه کند؛ چهره برافروخته اش، کمی آرام تر می‌شود: «هوا خیلی گرم است؛ مثل جهنم؛ همین که یک ساعت از گرمای هوا و ترافیک دور می‌مانم، برایم کافی است.» کمی که نفسش تازه می‌شود، ادامه می‌دهد: «سفرهای شهری با مترو خیلی بهتر است. قبلا تاکسی سوار می‌شدم اما حدودا دو سالی است که از مترو استفاده می‌کنم. مترو قابل مقایسه با تاکسی نیست. اتوبوس‌ها هم بعضی‌هایشان کولر دارند و خنک هستند اما به هر حال ترافیک و چراغ قرمز را دارند. بعضی وقت‌ها که گرما کلافه‌ام می‌کند خودم را به مترو می‌رسانم؛ ابتدای ورودی ایستگاه، باد خنک مثل آب روی آتش است. البته در طول این دو سال بعضی وقت‌ها هم پیش آمده که تهویه داخل قطار خراب بوده اما تاثیری بر انتخاب مترو ندارد. ارزان و با صرفه‌تر از تاکسی و حتی اتوبوس است و آفتاب تند تابستان اذیتت نمی‌کند.»

به گفته مسئولان مترو «سرمایش داخل واگن ها به ظرفیت خنک کنندگی یونیت‌های تهویه و دمای داخل تونل و ایستگاه‌ها بستگی دارد اما درجه هوا به طور میانگین در همه خطوط  بر مبنای ۲۵ درجه تنظیم می‌شود.» این در حالی است که این روزها دمای هوای تهران در برخی نقاط شهر تا 43 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. 

اینجا متروی تهران است؛ شهر زیر زمینی پر پیچ وخمی که روزانه صدها هزار نفر با آن به نقاط مختلف شهر سفر می کند، با اختلاف دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر، بهشت زیرزمینی شهر است. بهشتی که چندین قدم پایین‌تر از جهنم داغ شهر، پناه شهروندانی است که از گرمای هوا و ترافیک و شلوغی و همهمه شهر گریزانند؛ حتی برای چند دقیقه.

کد خبر 686261 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حمل و نقل شهرداری شهردارى تهران اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شورای شهر مدیریت شهری مترو تهران مترو حمل و نقل شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل شهرداری شهردارى تهران اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شورای شهر مدیریت شهری مترو تهران مترو حمل و نقل شهری گرمای هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۱۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت

به گزارش «تابناک»، محسن اردکانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه در چهارمین سال خشکسالی به سر می‌بریم گفت: معمولاً در استان تهران دوسال خشکسالی و یک سال تر سالی بوده است اما متأسفانه سومین سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم.

وی ادامه داد: معمولاً جاهایی که منابع آبی خود را از منابع سطحی تأمین می‌کنند مانند استان تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی تأمین می‌شود در مواقع بروز خشکسالی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اردکانی خاطر نشان کرد در سال ۱۴۰۰ ذخایر سدهای ما در شهریور ماه ۸۲۵ میلیون متر مکعب بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۷ میلیون متر مکعب رسید و در شهریور ۱۴۰۲ حجم ذخایر سدها به ۴۰۲ میلیون متر مکعب رسید

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات مناسبی که در مجموعه وزارت نیرو و آبفای تهران صورت گرفت خوشبختانه توانستیم تابستان سال ۱۴۰۲ علی رغم اینکه متوسط دما یک‌ونیم درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش پیدا کرده بود، پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل آبفای تهران اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ هم چهارمین سال خشکسالی در حال سپری شدن است که ۳۵ درصد میزان بارندگی استان تهران کمتر از میانگین بلند مدت است

وی ادامه داد برای گذر از تابستان برنامه‌هایی در دست اقدام است که بدون هیچ مشکلی آن را پشت سر بگذاریم زیرا استان تهران سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب در حال توزیع است که اگر شهروندان ما را همراهی کرده و ۲۰ درصد مصرف بهینه داشته باشند ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توانیم ذخیره کنیم که این ۳۰۰ میلیون متر مکعب معادل سد کرج است که با همراهی مردم و همکاران تابستانی بدون دغدغه پشت سر خواهیم گذاشت.

اردکانی در خاتمه تاکید کرد: مردم تهران اطمینان خاطر داشته باشند که در تابستان جیره بندی آب اتفاق نخواهد افتاد.

دیگر خبرها

  • لحظه هولناک ورود اتوبوس به ایستگاه مترو (فیلم)
  • لحظه ورود اتوبوس به ایستگاه مترو! + فیلم
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های صنعت نفت در مترو
  • تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت
  • جابجایی ۲۶ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در «محفل قرآنی امام حسنی‌ها» با مترو
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در ۹ ایستگاه مترو اصفهان
  • بزرگترین مراسم محفل قرآنی کشور در ورزشگاه آزادی/ همه چیز آماده یک گردهمایی با شکوه +عکس و فیلم
  • برای حضور در محفل امام حسنی‌ها،چگونه به ورزشگاه آزادی برویم؟
  • ۹ ایستگاه‌ مترو اصفهان نمایشگاه صنایع دستی می‌شود
  • توسعه شرقی خط ۴ مترو؛ نیازی که فراموش شده است